Рішення
від 21.02.2020 по справі 580/9/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2020 року справа № 580/9/20

14 годин 21 хвилина м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: судді - Трофімової Л.В., за участі секретаря - Безпалого А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу № 580/9/20

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) [позивач - особисто]

до управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. Смілянська, 23, м. Черкаси, 18000, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 21366538) [представник відповідача - не прибув]

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, прийняв рішення.

02.01.2020 ОСОБА_1 , звернувшись до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, просить:

- визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області в перерахунку ОСОБА_1 пенсії за віком;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) перерахунок пенсії за віком з урахуванням довідок про заробітну плату від 23.11.2003 архів - Н-1/1144, від 11.11.2004 архів - Н-18, від 11.11.2004 архів - Н-19, від 15.03.2005 № 43, від 15.03.2005 № 42, від 09.11.2004 № КРТ-3/527, від 09.11.2009 № 123-ККРТ за період роботи в Кримському республіканському союзі споживчого товариства Кримспоживсоюз , ВАТ універмаг Центральний , управління кооперативної торгівлі та ринків Кримспоживспілки.

Ухвалою від 08.01.2020 відкрито спрощене провадження у справі, судове засідання призначено на 27.01.2020. Ухвалою від 27.01.2020 оголошено перерву до 21.02.2020. Справу розглянуто у порядку спрощеного провадження.

У обґрунтування позовних вимог зазначено, що у вересні 2019 року ОСОБА_2 звернувся з письмовою заявою до Уманського відділу управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області та додатками: довідки від 23.11.2003 архів -Н-1/1144, від 11,11.2004 архів -Н-18, від 11.11.2004 архів -Н-19, від 15.03.2005 № 43, від 15.03.2005 № 42, від 09.11.2004 № КРТ-3/527, від 09.11.2009 №123- ККРТ з даними про заробітну плату за період роботи з 1990 року до 2000 року в Кримському республіканському союзі споживчого товариства Кримспоживсоюз , ВАТ універмаг Центральний , управління кооперативної торгівлі та ринків Кримспоживспілки. Проте 03.09.2019 позивачем отримано відповідь відповідача про відмову у перерахунку пенсії за віком, у зв`язку з тим, що відповідно до статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058), передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата ( дохід) за весь період страхового стажу, починаючи з 01.07.2000. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідкою про заробітну плату первинними документами, або у разі, якщо страховий стаж, починаючи з 01.07.2000 становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 30.06.2000 незалежно від перерв.

Позивач зазначає, що неврахування відповідачем поданих довідок призводить до того, що пенсія значно менша, ніж це передбачено нормами діючого законодавства. Відсутність у відповідача можливості здійснити перевірку відомостей на підприємстві, яке знаходиться на непідконтрольній території не може бути підставою для відмови у прийнятті довідок для перерахунку пенсії.

Відповідач позовні вимоги не визнав, 23.01.2020 подав до суду відзив на позов, де зазначив, що відповідно до пункту 4.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1 орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підставою для здійснення перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати за періоди роботи до липня 2000 року є наявність довідок про заробітну плату, що підтверджені первинними документами. Оскільки Кримський республіканський союз споживчого товариства Кримспоживсоюз , ВАТ універмаг Центральний , управління кооперативної торгівлі та ринків Кримспоживспілки знаходяться на тимчасово окупованій території України, то перевірити дані довідок про заробітну плату неможливо. Відповідачем також зазначено, що у заяві про перерахунок пенсії від 27.08.2019 не зазначено, які саме 60 місяців страхового стажу позивач виявив бажання врахувати для перерахунку пенсії.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем аргументи щодо обставин справи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову належить задовольнити з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідно до протоколу про призначення пенсії від 21.01.2019 ОСОБА_1 призначено пенсію у зв`язку з інвалідністю з 22.10.2018 (а.с.30). Відповідно до виписки з акта огляду МСЕК № 130582 (а.с.67) позивачу встановлено 2 групу інвалідності у зв`язку із загальним захворюванням по зору.

27.08.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за віком з більшого заробітку та зазначив, що під час призначення пенсії просить виключити із обрахунку заробітної плати період визначений автоматично (а.с.82). У розписці - повідомленні від 27.08.2019 № 3445 зазначено перелік документів, доданих до заяви: паспорт/посвідка - 1; довідка про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000 - 7 (№ архів - Н-1/1144; № архів - Н-18; архів - 71-19; № 43; № 42; № КДТ-3/527; № 123 - ККРТ), та зазначено про згоду ОСОБА_1 на обробку персональних даних за формою ОК-5 (а.с.83).

02.09.2019 відповідачем повідомлено позивача, що відповідно до статті 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу, починаючи з 01.07.2000. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж, починаючи з 01.07.2000 становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 30.06.2000 незалежно від перерв.

Згідно статті 1 Закону № 1058 застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону належить загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа належала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески. Страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону № 1058 цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Абзацом 1 частини 2 статті 24 Закону № 1058 встановлено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Згідно частини 1 статті 27 Закону № 1058 розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

За бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону (абзац перший частини 2 статті 27 Закону № 1058).

Згідно з абзацом 1 частини 1 статті 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 01.07.2000. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 01.07.2000 становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 30.06.2000 незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини 2 статті 27 Закону № 1058 заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом 1 цієї частини (абзац 4 частини 1 статті 40 Закону № 1058).

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 01.07.2000 враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 01.07.2000 - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку (абзац 5 частини 1 статті 40 Закону № 1058).

Відповідно до частини 1 статті 44 Закону № 1058 заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі у порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову у призначенні (перерахунку) пенсії. Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону (частини 2, 5 статті 45 Закону № 1058).

Відповідно до пункту 1.2 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку № 22-1 заява про призначення пенсії працюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником до органу, що призначає пенсію, через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації (далі - посадова особа) за місцезнаходженням такого підприємства, установи або організації.

Відповідно до абзацу 1 підпункту 2 пункту 2.1 розділу ІІ Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі - Порядок № 637). За період роботи, починаючи з 01.01.2004, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Згідно пункту 2.7 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 30.06.2000 (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії (абзаци перший-третій пункту 2.10 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1).

Обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01.07.2000 є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема виписками з особових рахунків, платіжними відомостями та іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Судом встановлено, що відповідно до копії трудової книжки ОСОБА_1 , наявної у матеріалах справи (а.с.10-12): з 15.10.1990 до 25.08.1998 позивач працював на посаді лікаря стоматолога у лікувального профілактичному центрі Кримський облспоживсоюз у м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, що 11.04.1991 був перейменований на Кримський республіканський союз споживчого товариства Кримспоживсоюз ; з 25.08.1998 до 11.12.2000 працював на посаді лікаря - стоматолога І категорії в Управлінні кооперативної торгівлі та ринків Кримспоживспілки; з 12.12.2000 до 10.11.2003 працював у ІЗЛТ Універмаг Центральний на посаді лікаря стоматолога 1 категорії.

У довідці від 23.11.2003 архів - Н-1/1144 Кримського республіканського союзу споживчих товариств (код ЄДРПОУ 05501267), виданої на підставі особових рахунків за 1991-1995 роки зазначено суму заробітної плати з розшифруванням, що отримував ОСОБА_1 (а.с.14).

У довідці від 11.11.2004 архів - Н-18 Кримського республіканського союзу споживчих товариств код ЄДРПОУ 05501267), виданої на підставі особових рахунків за 1991-1996 роки зазначено суму заробітної плати, що враховується під час обчислення пенсії, що отримував ОСОБА_1 , що складала 3147,78841 грн (а.с.15).

У довідці від 11.11.2004 архів - Н-19 Кримського республіканського союзу споживчих товариств код ЄДРПОУ 05501267), виданої на підставі особових рахунків за 1996-1998 роки зазначено суму заробітної плати, що враховується під час обчислення пенсії, що отримував ОСОБА_1 , що складала 4153,70 грн (а.с.15).

У довідці від 15.03.2005 № 43 універмагу Центральний (код ЄДРПУО 04593089), виданої на підставі особових рахунків за 1993-1998 роки зазначено суму заробітної плати, що враховується під час обчислення пенсії, що отримував ОСОБА_1 , що складала 3629,88873 грн (а.с.16).

У довідці від 15.03.2005 № 42 універмагу Центральний (код ЄДРПУО 04593089), виданої на підставі особових рахунків за 1993-1998 роки зазначено суму заробітної плати, що враховується під час обчислення пенсії, що отримував ОСОБА_1 , що складала 7306,33 грн (а.с.17).

У довідці від 09.11.2004 № КРТ-3/527 управління кооперативної торгівлі і ринків Кримспоживспілки (код ЄДРПОУ 30026756), виданої на підставі особових рахунків за 1998-2000 роки зазначено суму заробітної плати, що враховується під час обчислення пенсії, що отримував ОСОБА_1 , що складала 6294,28 грн (а.с.18).

У довідці від 09.11.2009 №123-ККРТ управління кооперативної торгівлі і ринків Кримспоживспілки (код ЄДРПОУ 30026756), виданої на підставі особових рахунків за 1998-2000 роки зазначено суму заробітної плати, що враховується під час обчислення пенсії, що отримував ОСОБА_1 , що складала 6294,28 грн (а.с.19).

Оцінюючи твердження відповідача про неможливість підтвердження відомостей наданих довідок первинними документами у зв`язку із знаходженням Кримського республіканського союзу споживчого товариства Кримспоживсоюз , ВАТ універмагу Центральний , управління кооперативної торгівлі і ринків Кримспоживспілки на тимчасово анексованій/окупованій території, суд зазначає про таке.

Згідно відомостей з ЄДРПУО місцезнаходженням Кримської республіканської спілки споживчих товариств (код ЄДРПУО 05501267) є вул. Успенська, 17, місто Дніпро, Дніпропетровська область. Відомості про перебування у процесі припинення відсутні (а.с.22-25).

Згідно відомостей з ЄДРПУО місцезнаходженням ВАТ Універмаг Центральний (код ЄДРПУО 04593089) є просп. Кірова, 19, м. Сімферополь, АР Крим. 30.09.2008 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Згідно відомостей з ЄДРПУО місцезнаходженням управління кооперативної торгівлі та ринків Кримспоживспілки (код ЄДРПОУ 30026756) є вул. Самошкіна, 30, м. Сімферополь. З 04.02.2014 перебуває у процесі припинення.

Відповідачем у контексті частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України не надано доказів вчинення дій, спрямованих на отримання первинних документів від Кримської республіканської спілки споживчих товариств щодо розміру заробітної плати позивача.

Згідно частини 1 та 2 статті 4 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15.04.2014 № 1207-VII (далі - Закон № 1207) на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.

Відповідно до частини 1 статті 18 Закону № 1207 громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Згідно частини 2 статті 9 Закону № 1207 будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.

Частиною 3 статті 9 Закону № 1207 встановлено, що будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

У практиці Міжнародного суду ООН сформульовані висновки: документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян. У консультативному висновку Міжнародного суду ООН від 21.06.1971 Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії зазначено, що держави - члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів .

ЄСПЛ у справах Кіпр проти Туреччини від 10.05.2001 та Mozer проти Республіки Молдови та Росії приділив увагу аналізу цього висновку та подальшої міжнародної практики. ЄСПЛ констатував, що Консультативний висновок Міжнародного Суду, що розуміється сукупно з виступами і поясненнями деяких членів суду, чітко показує, що в ситуаціях, подібних до тих, що наводяться в цій справі, зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного. Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим. ЄСПЛ у справі Mozer проти Республіки Молдови та Росії від 23.02.2016 зазначив, що першочерговим завданням для прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони [тобто є окупованою] .

Суд зазначає, що у матеріалах справи містяться архівні довідки видані державною казенною установою республіки Крим державний архів республіки Крим з особового складу : від 14.11.2019 № Н-298 про суми нарахування заробітної плати ОСОБА_1 за жовтень 1990 року - липень 1998 року Кримським республіканським союзом споживчих товариств центрального союзу споживчих товариств України (а.с.110), відомості якої відповідають довідці від 11.11.2004 Архів-Н-18 та від 11.11.2004 Архів-Н-19; від 27.09.2019 № Н-181 про суми нарахування заробітної плати ОСОБА_1 за травень 1988 року - грудень 1994 року універмагом Центральний (а.с.111) відомості якої за 1993 - 1994 роки відповідають довідці від 15.03.2005 (а.с.16); від 27.09.2019 № Н-181 про суми нарахування заробітної плати ОСОБА_1 за січень 1995 року - грудень 2000 року універмагом Центральний (а.с.112) відомості якої за 1998 - 2000 роки відповідають довідці від 15.03.2005 (а.с.17).

Враховуючи зазначене суд вважає за необхідне застосувати принципи верховенства права та висновки ЄСПЛ з урахуванням позиції, сформульованої в рішеннях Міжнародного суду ООН та у контексті оцінки документів, що видані установами, які знаходяться на непідконтрольній території, як доказів, позаяк можливість збору відповідних доказів на такій території може бути значно обмежена, у той час як вони мають істотне значення для реалізації відповідних прав людини. У тому числі правомірних очікувань соціального забезпечення.

Суд має оцінювати фактичні обставини справи з урахуванням того, що права, гарантовані Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, мають залишатися ефективними та людину не можна ставити у ситуацію, коли вона завідомо не може реалізувати своїх прав.

Відповідно до частини 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно статті 14 ЄКПЛ користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою. Позивач опинився у ситуації, що позбавляє його можливості забезпечити належний захист своїх прав. Натомість, зазначені висновки суду жодним чином не легалізують саму установу, що видала такі довідки.

Враховуючи зазначене, а також беручи до уваги те, що подані позивачем довідки містять усі необхідні відомості про розмір заробітної плати позивача у визначений період, суд дійшов висновку, що у відповідача були відсутні підстави не враховувати відомості з наданих довідок.

Суд дійшов висновку, що позивачем вчинено дії та подано документи, необхідні для перерахунку пенсії. Та обставина, що відповідач у зв`язку з окупацією АР Крим позбавлений можливості реалізувати своє право на проведення перевірки відповідності запису довідки первинним документам, не може позбавляти позивача права на пенсійне забезпечення, позаяк довідки додані до заяви від 27.08.2019 видані належними органами та містять усі необхідні реквізити та відомості. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 23.01.2018 у справі № 583/392/17, від 30.10.2018 у справі № 234/3038/17 та від 26.03.2019 у справі №243/4816/17 (ЄДРСР 80728961).

Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду.

Згідно Кодексу адміністративного судочинства України (частина 1 статті 77) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (частина 2 статті 77) у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно частини 5 статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права .

Щодо твердження відповідача про те, що позивачем не обрано, які саме 60 місяців необхідно взяти для перерахунку пенсії, суд зазначає, що відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, що не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин. У листі - відмові у перерахунку пенсії за віком від 03.09.2019 № 77073/02-16 (а.с.13) не йшлося про те, що позивачем не обрано які саме 60 місяців необхідно врахувати для перерахунку пенсії. У заяві позивача про перерахунок пенсії від 27.08.2019 зазначено: під час призначення пенсії прошу виключити із обрахунку заробітної плати період: визначений автоматично , що спростовує твердження відповідача про необхідність точного зазначення 60 місяців для перерахунку пенсії.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінюючи дії відповідача за критеріями частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України щодо правомірності відмови ОСОБА_1 у задоволенні заяви від 27.08.2019 про перерахунок пенсії, відповідач діяв протиправно, тобто не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені законами України, без використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано, не обґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити.

Враховуючи, що позивача, позов якого задоволено, звільнено від сплати судового збору відповідно до пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України Про судовий збір , а доказів понесення інших судових витрат не надано, відсутні підстави для розподілу судового збору згідно статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 2, 6-16, 19, 73-78, 90, 118, 139, 242-245, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області у перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. Смілянська, 23, м. Черкаси, 18000, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 21366538) здійснити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) перерахунок пенсії за віком з урахуванням довідок про заробітну плату від 23.11.2003 архів - Н-1/1144, від 11.11.2004 архів - Н-18, від 11.11.2004 архів - Н-19, від 15.03.2005 № 43, від 15.03.2005 № 42, від 09.11.2004 № КРТ-3/527, від 09.11.2009 № 123-ККРТ за період роботи в Кримському республіканському союзі споживчого товариства Кримспоживсоюз , відкритому акціонерному товаристві універмаг Центральний , управлінні кооперативної торгівлі та ринків Кримспоживспілки.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи:

позивач: ОСОБА_1 [ АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ];

відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області [вул. Смілянська, 23, м. Черкаси, 18000, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 21366538].

Повне судове рішення складено 21.02.2020.

Суддя Л.В. Трофімова

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2020
Оприлюднено23.02.2020
Номер документу87753653
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/9/20

Постанова від 30.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Рішення від 21.02.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В. Трофімова

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В. Трофімова

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В. Трофімова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні