Постанова
від 19.02.2020 по справі 480/1855/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2020 р.Справа № 480/1855/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Русанової В.Б. ,

за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.,

позивача: ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 року, головуючий суддя І інстанції: М.М. Шаповал, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, повний текст складено 08.11.19 року по справі № 480/1855/19

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, Державного кадастрового реєстратора

треті особи ОСОБА_2 , Фермерське господарство "Зернова долина", Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Юнок"

про скасування державної реєстрації земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, Державного кадастрового реєстратора, треті особи: ОСОБА_2 , фермерське господарство "Зернова долина", товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Юнок" про скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.

Визнано протиправною та скасовано державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 4,1110 га, з кадастровим номером 5924789500:05:001:0056, що розташована на території Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області.

Відповідач, не погодившись з даним рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права. Відповідач вказує, що за інформацією наданою Міськрайонним управлінням у м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 08.04.2019 № 31-18-0.2-2279/2-19 успадковані ОСОБА_1 земельні ділянки були зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до пункту 2 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі, що розроблена ДП "Сумський інститут землеустрою". В подальшому, було виявлено, що у такій документації допущена технічна помилка, а саме зазначені координати інших земельних ділянок. Станом на 08.04.2019 помилки, щодо земельних ділянок з кадастровими номерами - 5924789500:05:001:0172 та 5924789500:09:007:0179 виправлені, у технічній документації із землеустрою - розробником, ДП "Сумський інститут землеустрою", державним кадастровим реєстраторам внесені відповідні відомості до Державного земельного кадастру. Крім того, скаржник зазначає, що цей спір не публічно-правовим, а має вирішуватися за правилами ЦПК України.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягав на законності судового рішення та просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Позивач в судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги та зазначив, що рішення суду першої інстанції є правомірним та обґрунтованим і підстав для його скасування не вбачає.

Відповідачі та треті особи в судове засідання не прибули, про дату, час та місце розгляду справу були повідомлені належним чинном.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, позивача, перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги, відзив на апеляційну скаргу, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що згідно з копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 від 23.11.2017, виданого Сумським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Сумській області Крамаренко Ганна Георгіївна, ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , про що 11.02.2000 складено відповідний актовий запис № 06. Місце смерті - с. Юнаківка, Сумський район, Сумська область (а.с. 38).

Згідно з копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 від 15.05.2017, виданого виконавчим комітетом Ріпчанської сільської ради Роменського району Сумської області, дочка ОСОБА_2 та мати позивача - ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_3 , про що 15.05.2017 складено відповідний актовий запис № 07. Місце смерті - с. В`юнне, Роменеький район, Сумська область (а.с. 37).

Відповідно до копії свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 14.08.2018 (а.с. 21), виданого приватним нотаріусом Сумського районного нотаріального округу Сумської області Хоменко О.В., вбачається, що спадкоємцем зазначеного у свідоцтві майна ОСОБА_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_3 , є її син ОСОБА_1 .

Спадщина на яку видано дане свідоцтво складається, зокрема, із земельної ділянки площею 4,1110 (чотири цілих одна тисяча сто десять десятитисячних) га, наданої для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Юнаківської сільської ради, 390, Сумського району Сумської області, яка належить на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії Р2 № 646002, виданого Юнаківською сільською радою 10.07.2002, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів за № 233, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку виданого державним кадастровим реєстратором Н.М. Сидоренко Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумського району ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 27.07.2018 № НВ-5907559702018 ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 спадкоємицею якого за заповітом була її донька ОСОБА_3 , яка прийняла спадщину, але не оформила своїх спадкових прав, але у зв`язку з втратою правовстановлюючого документа на підставі пунктів 53, 66 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 проведено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі прав на спадкодавця приватним нотаріусом Сумського районного нотаріального округу Хоменко О.В. 09,08.2018 року з присвоєнням права власності 27418899, реєстраційного номеру об`єкта нерухомого майна 1618428059247, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 14.08.2018 року за № 134206795. Земельна ділянка площею 4,1110 га відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення - 01,01, за земельними угіддями - рілля 4,1110 га. Кадастровий номер земельної ділянки: 5924789500:05:001:0056. Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за № НВ- 5907559702018 від 27.07.2018, земельна ділянка площею 4,1110га здана в оренду фермерському господарству "Зернова долина" 135288145), Сумська область, Сумський район, село Храпівщина, вулиця Шевченка, 2а, дата державної реєстрації речового права - 10.07.2008, строк дії речового права - 15 років; відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані. Спадкова справа № 244/2017 року.

Відповідно до копії довідки від 20.10.2000 № 179, виданої СЗАТ імені Ульянова, ОСОБА_2 дійсно має земельний пай в даному господарстві в розмірі 5,11 га (а.с. 39).

У липні 2018 року позивач звернувся до ДП "Сумського науково-дослідного та проектного інституту землеустрою" щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (паю) в натурі на місцевості.

Згідно з копією витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ- 5908681532019 від 08.02.2019 земельній ділянці площею 4,1110 га присвоєно кадастровий номер 5924789500:05:001:0056 та здійснена державна реєстрація земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 01.12.2015, СРФ ДП "Центр ДЗК", ОСОБА_4 (а.с. 22-24).

У зв`язку з тим, що кадастровий номер 5924789500:05:001:0056 помилково присвоєно іншій земельній ділянці, яка належить іншій особі і цю помилку не було виправлено, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що державна реєстрація права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5924789500:05:001:0056 дійсно була проведена на підставі помилкових даних щодо права власності на землю.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України (надалі за текстом - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року № 3613-VI (далі - Закон № 3613) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

У відповідності до ч. 5 ст. 5 Закону № 3613 внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 3613 внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону № 3613 державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється (ч. 6,7 ст. 9 Закону № 3613).

Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону № 3613 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону № 3613 державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Згідно з ч. 4 ст. 24 Закону № 3613 для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону № 3613 державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок № 1051).

Згідно до п. 67 Порядку № 1051 внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.

Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України "Про Державний земельний кадастр".

Пунктом 138 Порядку № 1051 передбачено, що помилками у Державному земельному кадастрі є: 1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; 2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру); 3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою); 4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії; 5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель; 6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки; 7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 р. та перенесені до Державного земельного кадастру.

Як передбачено пунктом 158 Порядку № 1051 помилки, допущені у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, підлягають виправленню у Державному земельному кадастрі після їх виправлення у відповідних кадастрах та інформаційних системах.

З матеріалів справи встановлено, що до Державного земельного кадастру внесено відомості про наявність у ОСОБА_1 на праві приватної власності земельної ділянки площею 4,1110 га, наданої для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Юнаківської сільської ради, Сумського району Сумської області, з кадастровим номером 5924789500:05:001:0056.

Приватним нотаріусом Сумського районного нотаріального округу Сумської області Хоменко О.В. на адресу міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області було надіслано запит про надання витягів з Державного земельного кадастру на земельні ділянки, які надані для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Юнаківської сільської ради, Сумського району Сумської області належні ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 (т. 1 а.с.122 на звороті).

У відповідь відповіді на запит відповідачем надано копію державного акта на ім`я ОСОБА_2 та витяг з державного земельного кадастру на ім`я ОСОБА_2 , тобто іншої особи.

За таких обставин, за позивачем зареєстрована земельна ділянка, яка належить ОСОБА_2 , а не належна йому за спадщиною земельна ділянка, яка належала ОСОБА_2 .

Таким чином при проведенні державної реєстрації права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 4,1110 га, з кадастровим номером 5924789500:05:001:0056, що розташована на території Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області відповідачем було допущено помилку, а саме присвоєно земельну ділянку, яка не належить до його спадщини, а належить ОСОБА_2 та має кадастровий номер: 5924789500:05:001:0025.

З огляду на встановлені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, оскільки державна реєстрація права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5924789500:05:001:0056 проведена на підставі помилкових даних щодо права власності на землю ОСОБА_2 замість речових прав ОСОБА_2 .

Доводи апеляційної скарги про те, що цей спір не є публічно-правовим та має вирішуватися за правилами ЦПК України є безпідставними, оскільки у справі, що розглядається, фактично спір стосується дій державного кадастрового реєстратора, та жодним чином не впливає на набуття, зміну та припинення речових прав на землю.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Колегія суддів зазначає, що позивач, надавши письмові докази, що були предметом дослідження при розгляді справи судом першої інстанції, виконав вимоги ч.1 ст. 77 КАС України.

Натомість, відповідач, заперечуючи проти позову, в порушення вимог ч.2 ст. 77 КАС України, не надав жодних належних і допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості власних дій, що є предметом оскарження позивачем.

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи судом апеляційної інстанції, спростовані зібраними по справі доказами та встановленими обставинами, з наведених підстав висновків суду не спростовують.

Керуючись ч. 4 ст. 241, ч. 3 ст. 243, ст.ст. 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області - залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 року по справі № 480/1855/19 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. Спаскін Судді О.В. Присяжнюк В.Б. Русанова Повний текст постанови складений 21.02.2020 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2020
Оприлюднено23.02.2020
Номер документу87755131
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/1855/19

Ухвала від 16.06.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 31.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні