П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 лютого 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/4970/19 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,
суддів Косцової І.П. та Осіпова Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Цандура М.Р.,
представників апелянта/позивача - Стойкової М.Д., відповідача - Бутник А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року, (суддя Потоцька Н.В., м. Одеса, повний текст рішення складений 21 жовтня 2019 року ) у справі за адміністративним позовом Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області до Головного управління ДФС України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій,-
В С Т А Н О В И В:
21 серпня 2019 року Відділ освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС України в Одеській області, в якому просив визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС в Одеській області від 20.05.2019 р. №0040815407 про застосування до позивача штрафу у розмірі 414 432,55 грн. за період з 21.12.2018 по 12.04.2019 року та пені у розмірі 15 743,84 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Рішенням Одеського адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року у задоволенні адміністративного позову Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області було відмовлено.
Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням позивач подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким повністю задовольнити позов.
В доводах апеляційної скарги зазначається, що Рішення Головного управління ДФС в Одеській області від 20.05.2019 року №0040815407 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені, на думку апелянта, є незаконним та неправомірним, оскільки в період з листопада 2018 року по квітень 2019 року Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області було своєчасно виконано зобов`язання з нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску, подання звітності, на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При складенні відомостей про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за листопад 2018 року Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області було допущено технічну помилку при внесенні даних стосовно співробітника ОСОБА_1 та у колонці Сума різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою за звітний місяць (із заробітної плати/доходу/грошового забезпечення) доплата до мінімального страхового внеску вказано 2792325,00 грн. замість 2792,25 грн. та, відповідно, у колонці Сума нарахованого єдиного внеску за звітний місяць (на заробітну плату/дохід/грошове забезпечення) вказано 614311,50 грн. замість 614,30 грн. . Вказана помилка вплинула і на показники суми єдиного внеску, що підлягають сплаті, зазначені у звіті про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за листопад 2018 року. Фактично вказана помилка була виявлена у березні 2019 року самостійно Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області, у зв`язку з чим при складенні звіту про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за березень 2019 року були зроблені відповідні коригування та виправлено механічну помилку, допущену у звіті, складеному за листопад 2018 року.
Оскільки фактично позивачем не була допущена недоїмка, а арифметична (технічна) помилка самостійно виправлена апелянтом, застосування штрафу у розмірі 414 432,55 грн. та пені у сумі 15 743,84 грн. на неіснуючий податковий борг є безпідставним.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї представників апелянта/позивача - Стойкової М.Д., відповідача - Бутник А.О., вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Рішенням Головного управління ДФС України в Одеській області від 20.05.2019 року №0040815407 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на підставі ч. 10 та п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування нараховано Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області штраф у розмірі 414 432,55 грн. за період з 21.12.2018 по 12.04.2019 року та пеню у розмірі 15 743,84 грн.
01.07.2019 року Рішення від 20.05.2019 року отримано Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області відповідно до листа за трек-номером Одеса-44 6504409378510.
03.07.2019 року за №01-01/12/153 Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області направлено скаргу до Державної фіскальної служби України на Рішення Головного управлінням ДФС в Одеській області (Великомихайлівський район) від 20.05.2019 року №0040815407.
07.08.2019 року Державною фіскальною службою України винесено Рішення №37986/6/99-99-11-05-02-25, яким Рішення Головного управління ДФС в Одеській області (Великомихайлівський район) Рішення №0040815407 від 20.05.2019 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - залишено без змін, а скаргу Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області від 03.07.2019 року №01-01/12/153 - без задоволення.
Рішення Державної фіскальної служби України від 07.08.2019 року №37986/6/99-99-11-05-02-25 отримано Позивачем 14.08.2019 року, відповідно до рекомендованого листа за трек-номером Київ-53 0405343058535.
Не погоджуючись з рішення контролюючого органу від 20.05.2019 р. №0040815407, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області суд першої інстанції виходив з того, що рішення відповідача узгоджується з положеннями діючих нормативно-правових актів, що регулюють дані правовідносини, та прийняте з урахуванням усіх обставин, без порушень прав та інтересів позивача.
Однак, колегія суддів з такими висновками суду першої інстанції погодитися не може з огляду на таке.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд перевіряє дії відповідача на відповідність вимогам ч. 2-3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Згідно з вимогами ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно з пп. 16.1.3, 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 36.1 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Пунктом 36.5 ст. 36 Податкового кодексу України передбачено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Відповідно до пп. 19-1.1.2 п. 19-1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
З урахуванням приписів п. 1 ч. 1 ст. 4 цього Закону позивач є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та, відповідно до чинного законодавства, несе обов`язки з нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску в установлені строки та в повному обсязі.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та у повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Згідно з п. 4 ч.2 ст. 6 Закону платники єдиного внеску зобов`язані подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Частиною 8 ст. 9 Закону передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Відповідно до ч. 12 ст. 9 Закону єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу).
Відповідно до ст. 25 Закону у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 року №435 затверджено Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 року №460/26905 (Порядок №435 - далі).
Порядок №435 визначає процедуру, форму, строки подання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Звіт) до Державної фіскальної служби України, яка є центральним органом виконавчої влади, який реалізує, зокрема, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань сплати єдиного внеску, її територіальних органів.
Щодо формування та направлення звітів з нарахування єдиного внеску, колегія суддів зазначає наступне.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області у період з 21.12.2018 по 12.04.2019 року подавалась звітність з єдиного внеску.
Аналогічним способом подано звіти Про суми нарахованої заробітної плати (допомоги грошового забезпечення, компенсації) виплат за договорами цивільно-правового характеру та сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за листопад-грудень 2018 року та січень-березень 2019 року.
Відповідно до п. п. 1, 2 Розділу V Порядку №435, звіт формується на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону нараховується єдиний внесок.
Звіт має містити основні дані про страхувальника та перелік таблиць Звіту.
Звіт формується страхувальником або відповідальною особою страхувальника та включає таблиці (Таблиці №№1,2,3,4,5,6,7,8,9)
Пунктом 9 Розділу V Порядку №435 закріплено, що Таблиця 6 призначена для формування страхувальниками у розрізі кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) у звітному місяці.
Такі відомості формуються з урахуванням кодів категорій застрахованих осіб, визначених у додатку до цього Порядку.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції було встановлено, що під час складення відомостей про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за листопад 2018 року Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області було допущено технічну помилку при внесенні даних стосовно співробітника ОСОБА_1 та у колонці Сума різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою за звітний місяць (із заробітної плати/доходу/грошового забезпечення) доплата до мінімального страхового внеску вказано 2792325,00 грн. замість 2792,25 грн. та, відповідно, у колонці Сума нарахованого єдиного внеску за звітний місяць (на заробітну плату/дохід/грошове забезпечення) вказано 614 311,50 грн. замість 614,30 грн. .
Помилка була виявлена Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області тільки у березні 2019 року.
При складенні звіту про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за березень 2019 року внесені відповідні коригування у звіт за листопад 2018 року.
Апелянт наголошує на тому, що звіти подавались позивачем своєчасно та нараховані суми єдиного внеску були своєчасно сплачені Відділом освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області, незважаючи на помилку у звіті за листопад 2018 року, яка самостійно була виправлена Відділом освіти у звіті за березень 2019 року та таблиці 6 Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам .
В свою чергу суд першої інстанції вказав, що при формуванні скасовуючого звіту по таблиці 6 в пакеті має бути: ярлик + таблиця 6 з типом форми скасовуюча + таблиця 6 з типом форми початкова на одну застраховану особу, і не більше одного рядка в таблиці. За необхідності скасування більше ніж одного рядка таблиці 6 по одній застрахованій особі формується необхідна кількість окремих пакетів із вищезазначеним вмістом. Подані позивачем документи не відповідають вимогам Порядку №435, а отже підстави вважати, що позивачем помилка виправлена у встановленому порядку відсутні.
В рішенні від 20.05.2019 року №0040815407 зазначено про застосування штрафних санкції за несплату (неперахування)/сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску саме за період з 21.12.2018 р. по 12.04.2019 року, тобто фактично за п`ять місяців.
Позивачем виправлено помилку у звіті за листопад 2018 року, шляхом відображення у звіті за березень 2019 року у рядку 5 Зменшено суму єдиного внеску у зв`язку з виправленням помилки, допущеної у попередніх звітних періодах (613 697,20 грн.), у рядку 5.1. Зменшено нарахування (крім сум зазначених у рядку 5.2) (613 697,20 грн.) та у графі 21 Сума нарахованого єдиного внеску за звітний місяць (на заробітну плату/дохід/грошове забезпечення) таблиці 6 Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам (613 697,20 грн.).
Колегія суддів вважає слушними доводи апелянта/позивача з цього приводу, оскільки Порядком №435 передбачено, що у разі, якщо страхувальником здійснюється донарахування (зменшення) єдиного внеску у зв`язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх періодах, застосовуються коди типу нарахувань, передбачені п. 9 Розділу 4 порядку (ч. 5 розділу 5 Порядку №435). Саме код типу нарахувань 3 - сума заробітної плати (доходу), нарахована в попередніх звітних періодах на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу) на яку (який) страхувальником самостійно зменшено зайво нараховану суму єдиного внеску.
Враховуючи викладене колегія суддів погоджується з апелянтом, що Порядком №435 передбачено, що помилка, яка стосується суми нарахованого єдиного внеску, за необхідності зменшення його розміру за попередній період, має бути виправлена шляхом внесення до Таблиці 6 додатка 4 відомостей з кодом типу нарахувань 3, що і було зроблено позивачем при складання звіту за березень 2019 року. При чому, цей звіт та Додаток 6 до нього був прийнятий ГУ ДФС в Одеській області без зауважень, що підтверджується копією квитанції №2 від 08.04.2019 р. Відомості щодо виправлення технічної помилки були прийняті відповідачем та враховані при розрахунку заборгованості за єдиним внеском (а.с. 62).
Відтак, висновок суду першої інстанції про невідповідність наданих документів Порядку №435 та про необхідність надання позивачем уточнюючих звітів за грудень 2018 року, січень, лютий, березень 2019 року з доданням таблиці №6 зі статусом скасовуюча чи додаткова колегія суддів вважає помилковим.
Щодо висновку суду першої інстанції про правомірність застосування до позивача штрафних санкцій та пені, то колегія суддів також вважає його помилковим, виходячи з наступного.
За порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня).
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена податковим органом у випадках, передбачених цим Законом.
Згідно ч. 10 ст. 25 Закону на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Згідно ж з п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум .
Системний аналіз цих правових норм дає підстави для висновку, що штрафні санкції нараховуються платнику податку у разі існування реальної (фактичної) суми недоїмки з єдиного внеску, а ні на суми, помилково зазначені в звіті.
Водночас, матеріалами справи підтверджується та відповідачем визнається, що заборгованість з єдиного внеску виникла у позивача в результаті технічної помилки при заповненні звіту за листопад 2018 року.
Позивачем своєчасно та в повному обсязі виконувався обов`язок зі сплати єдиного внеску, адже будь-яка недоїмка за період з 21.12.2018 року по 12.04.2019 року відсутня. Допущена технічна помилка, яка була самостійно виправлена позивачем, не може слугувати підставою для нарахування штрафу в розмірі 414432,55 грн. і пені в сумі 15743,84 грн. на неіснуючий борг.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду у справах №826/1016/16, №808/273/17, №806/1092/17.
У зв`язку з цим, за результатом апеляційного розгляду даної справи колегія суддів дійшла висновку, що рішення Головного управління ДФС в Одеській області від 20.05.2019 р. №0040815407 щодо Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального права та прийняте без урахування усіх фактичних обставин, з порушенням прав позивача.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, свою позицію не довів та не обґрунтував.
За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області.
Відповідно до статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Суд першої інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області підлягає повному задоволенню.
Керуючись статтями 292, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області залишити задовольнити повністю.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року - скасувати та ухвалити у справі нове рішення, яким адміністративний позов Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області до Головного управління ДФС України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС в Одеській області від 20.05.2019 р. №0040815407.
Стягнути з Головного управління ДФС в Одеській (код 39398646) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Відділу освіти Великомихайлівської районної державної адміністрації Одеської області (код 02145145) судові витрати у сумі 16131,62 грн. (шістнадцять тисяч сто тридцять одна грн. 62 коп.).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення апеляційного суду, або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.
Головуючий суддя-доповідач В.О.Скрипченко
Суддя І.П.Косцова
Суддя Ю.В.Осіпов
Повне судове рішення складено 20 лютого 2020 року
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2020 |
Оприлюднено | 23.02.2020 |
Номер документу | 87756443 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Скрипченко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні