ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46001, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
18 лютого 2020 року м.Тернопіль Справа № 921/553/19 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
розглянув матеріали справи
за позовом: виконувача обов`язки керівника Чортківської місцевої прокуратури, м.Чортків Тернопільської області, в інтересах держави
до відповідача-1: Фермерського господарства "ВАЛЕННАТ", м.Заліщики Тернопільської області
відповідача-2: Дорогичівської сільської ради, с.Дорогичівка Заліщицького району Тернопільської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача-1: громадянина ОСОБА_1 , с.Шутроминці Заліщицького району Тернопільської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: Відділу з питань державної реєстрації Заліщицької районної державної адміністрації, м.Заліщики Тернопільської області
про визнання незаконними та скасування рішень про надання дозволу на виготовлення та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду; визнання недійсним договору оренди; скасування державної реєстрації права на землю; зобов`язання повернути земельну ділянку,
за участю представників:
прокуратури: Марцун А.А., посвідчення №044882 від 16.11.2016;
відповідача-1: Біль Р.С., ордер серії ТР №052710 від 18.11.2019;
відповідача-2: не з`явися;
третіх осіб: громадянина ОСОБА_1 - Біль Р.С., ордер серії ТР №052711 від 18.11.2019;
Відділу з питань державної реєстрації Заліщицької РДА - не з`явився.
В порядку ст.ст. 8, 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судових засідань.
Зміст позовних вимог, позиція прокуратури.
У серпні 2019 року виконувач обов`язки керівника Чортківської місцевої прокуратури м.Чортків Тернопільської області звернувся (згідно відтиску календарного штемпеля першого Заліщицького відділення поштового зв`язку на поштовому конверті відправлення №4860101107772 від 23.08.2019) до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави до Фермерського господарства "ВАЛЕННАТ", м.Заліщики Тернопільської області та Дорогичівської сільської ради, с.Дорогичівка Заліщицького району Тернопільської області, про:
- визнання незаконним та скасування рішення Шутроминської сільської ради №24 від 10.02.2016 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 в с.Шутроминці для ведення фермерського господарства";
- визнання недійсним та скасування рішення Шутроминської сільської ради №55 від 26.10.2016 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 10 років гр. ОСОБА_1 ";
- визнання недійсним договору оренди землі без номеру від 01.12.2016, укладеного між Шутроминською сільською радою та ОСОБА_1 , зареєстрованого 14.12.2016 Відділом з питань державної реєстрації Заліщицької районної державної адміністрації за №18142803;
- скасування державної реєстрації договору оренди землі від 01.12.2016;
- зобов`язання фермерського господарства "ВАЛЕННАТ" (вул.Польова, 6, м.Заліщики Тернопільської області, ідентифікаційний код 38044070) повернути за актом приймання-передачі земельну ділянку сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 6122089900:02:001:0193, площею 9,8262га, яка знаходиться в межах населеного пункту с.Шутроминці Заліщицького району Тернопільської на території Дорогичівської сільської ради, у володіння та користування територіальної громади в особі Дорогичівської сільської ради.
Необхідність звернення прокуратури з даним позовом в інтересах держави як позивача обґрунтовано суспільною потребою у відновленні законності при вирішенні питання дотримання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, котре здійснено органом місцевого самоврядування з порушенням вимог чинного земельного законодавства, а саме не на конкурентних засадах.
Відповідними діями органу місцевого самоврядування порушено інтереси держави, які полягають у безумовному дотриманні законності у процедурі передачі в користування земельних ділянок усіх категорій та форм власності, адже передача земельної ділянки в оренду без проведення земельних торгів порушує економічний інтерес держави в частині більш раціонального використання земельної ділянки та надходження коштів з орендної плати до місцевого бюджету; передача землі в користування без земельних торгів (аукціонів) позбавляє можливості інших фізичних та юридичних осіб реалізувати свої законні права на отримання земельної ділянки у користування. Таким чином, правовідносини, пов`язані з незаконною передачею земель державної чи комунальної власності становлять суспільний , публічний інтерес.
Вказано, що ФГ ВАЛЕННАТ створено у 2012 році ОСОБА_2 який є сином ОСОБА_1 ; засновником ФГ з 12.11.2015 є ОСОБА_1 . На момент його звернення до Шутроминської сільської ради у 2016 році із заявою про надання дозволу на розробку проекту щодо відведення в оренду земельної ділянки займався фермерством. Сільською радою, при вирішенні питання надання земельної ділянки, не було перевірено чи заявником раніше було отримано землю для ведення фермерського господарства та не звернуто увагу, що в поданій заяві ОСОБА_1 не було зазначено відомостей про членів фермерського господарства, про наявність у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, не обґрунтовано розмірів земельної ділянки, необхідної для ведення фермерського господарства, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства та не додано документів, що підтверджують досвід роботи громадянина у сільському господарстві або наявності освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі .
Відповідно, не пересвідчившись в дійсності намірів заявника та наявності в нього наміру створити інше фермерське господарство, сільською радою прийнято спірне рішення №24 від 10.02.2016, яким надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в орендне користування. Окрім того, прокурор звернув увагу на формальні підстави скасування рішення ради №24, оскільки таке прийнято 10.02.2016, а заяву подано 09.03.2016.
За твердженням прокурора, ОСОБА_1 . в порушення ст.134 ЗК України, ст.7 Закону України "Про фермерське господарство", скористався правом на отримання земельної ділянки у пільговому порядку з метою уникнення участі в земельних торгах, а передача земельної ділянки громадянину в оренду призвела до передачі її у користування фактично Фермерському господарству "ВАЛЕННАТ".
Щодо суб`єктного складу учасників спору прокурором зазначено, що за інформацією Дорогичівської сільської ради (ОТГ) №166 від 31.08.2018 спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту с.Шутроминці Заліщицького району; розпорядником земельної ділянки за кадастровим номер 6122089900:02:001:0193, загальною площею 9,8262га, яка знаходиться на території Дорогичівської сільської ради (ОТГ) Заліщицького району є орган місцевого самоврядування - Шутроминська сільська рада (лист Відділу у Заліщицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №91/105-19 від 25.03.2019); на підставі рішення Дорогичівської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області №215 від 18.01.2019 Про припинення Шутроминської, Литячівської, Хмелівської сільських рад Заліщицького району Тернопільської області припинено юридичні особи, зокрема Шутроминську сільську раду у у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання до Дорогичівської сільської ради; Дорогичівську сільську раду визначено правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Шутроминської сільської ради. Тому органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у земельних відносинах на території села Шутроминці Заліщицького району, є Дорогичівська сільська рада (ОТГ) Заліщицького району, та котру прокурором визначено відповідачем-2 у справі.
24.01.2020 прокурором долучено додаткові документи згідно супровідного листа №05/2-17вих-20 від 21.01.2020 (вх.№579), а в підготовчому засіданні 28.01.2020 - лист Відділу з питань державної реєстрації Заліщицької районної державної адміністрації №01-14/83 від 04.07.2019, з якого вбачається можливість надання органом реєстрації на запит прокуратури лише копій документів реєстраційної справи юридичної особи. Втім, даний лист не містив електронного цифрового підпису.
12.02.2020 Чортківською місцевою прокуратурою подано заяву №825ВИХ-20 від 07.02.2020 про зміну предмету позову, котру обґрунтовано з посиланням на зазначення у рішенні Шутроминської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області №24 від 10.02.2016 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 земельної ділянки за іншим цільовим призначенням, а саме: сільськогосподарські землі, рілля . Однак, відповідно до експлікації земельних угідь згідно Форми 6-ЗЕМ від 06.09.2016, долученого до проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства; Проекту землеустрою; висновку №5338 Відділу Держгеокадастру у Заліщицькому районі Тернопільської області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 від 29.09.2016; матеріалів перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом (земельною ділянкою, кадастровий номер 6122089900:02:001:0193); Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 24.12.2019, спірна земельна ділянка належить до сільськогосподарських земель - пасовища . Відтак, рішення Шутроминської сільської ради Заліщицького району №24 від 10.02.2016 прийнято з порушенням порядку, передбаченого статтею 134 ЗК України та ст.7 Закону України Про фермерське господарство (у редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), а тому підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Також в межах підготовчого провадження у справі було з`ясовано, що сесія Шутроминської сільської ради, на якій розглядалося питання щодо виділення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства та ухвалювалося рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, відбулася не 10.02.2016, а 10.03.2016, тому опираючись на право, надане позивачу ч.3 ст.46 ГПК України, прокуратура просила суд визнати незаконним та скасувати рішення Шутроминської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області №24 від 10.03.2016 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянину ОСОБА_1 в с.Шутроминці для ведення фермерського господарства .
Заперечення відповідача.
Фермерське господарство Валеннат у поданому 18.11.2019 відзиві на позов без номеру від 17.11.2019 (вх.№20914), запереченнях на відповідь на відзив та його представник у підготовчих засіданнях позовні вимоги заперечив, зазначивши, що відповідно до п.1.2 Статуту ФГ Валеннат , виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серії ААБ №452731 від 15.06.2012, довідки про взяття на облік платника податків від 18.06.2012 №7 керівником ФГ Валеннат до 2015 року був ОСОБА_2 , який є сином ОСОБА_1 . Відповідно до Статуту ФГ Валеннат в новій редакції від 13.11.2015 керівником господарства згідно рішення загальних зборів №5 від 03 листопада 2015 року обрано ОСОБА_1 . ОСОБА_1 звертався до Шутроминської сільської ради про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою як фізична особа, а не як засновник чи керівник ФГ Валеннат . ОСОБА_1 а також ФГ Валеннат не було надано у користування земельні ділянки для ведення фермерського господарства. ОСОБА_1 . був єдиним учасником господарства та особисто просив надати земельну ділянку на умовах оренди, тому не міг указати кількості членів фермерського господарства та наявності в них права на безоплатне одержання земельних ділянок. Зазначив, що із заявою про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою до Шутроминської сільської ради ОСОБА_1. звернувся 09.03.2016, що підтверджується витягом з журналу вхідної та вихідної документації Шутроминської сільської ради; Шутроминською сільською радою було прийнято 10.03.2016 рішення №24. При складанні та видачі цього рішення працівниками Шутроминської сільської ради було допущено технічну описку в частині дати його прийняття (замість 10.03.2016 вказано 10.02.2016).
28.01.2020 представником Фермерського господарства ВАЛЕННАТ подано клопотання б/н від 27.01.020 про долучення копії договору №10-12/19 від 27.12.2019 з розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь та оригінали квитанцій про надіслання іншим учасникам по справі вказаного договору. На обґрунтування вказаного клопотання представником відповідача зазначено про існування декількох витягів із ДЗК, в яких зазначено різне цільове призначення земельних ділянок - рілля та/або пасовище; з метою виправлення допущеної помилки ОСОБА_1 порядку ст. 52 Закону України Про землеустрій замовлено проект землеустрою, що забезпечує еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, який розробляється на підставі укладених договорів між замовником документації із землеустрою та її розробниками. В підготовчому засіданні представник відповідача просив дане клопотання залишити без розгляду, котре було задоволено, про що постановлено ухвалу.
18.02.2020 адвокатом ФГ ВАЛЕННАТ долучено до матеріалів справи рішення Дорогичівської сільської ради №537 від 04.02.2020, яким внесено зміни до пункту 1 рішення №24 четвертої сесії сьомого скликання Шутроминської сільської ради від 10 березня 2016 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянину ОСОБА_1 щодо цільового призначення земельної ділянки і викладено його в наступній редакції: Надати дозвіл гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 10 років орієнтовною площею 10га для ведення (фермерського господарства за рахунок земель не наданих у власність або постійне користування (сільськогосподарські землі, пасовище) в селі Шутроминці. .
Пояснення третіх осіб.
Громадянин ОСОБА_1 ч у спільно поданих з відповідачем -1 запереченнях на відповідь на відзив без номеру від 02.01.2020 (вх.№8 від 02.01.2020) позов заперечив. Зазначив, що із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування для ведення фермерського господарства звертався двічі - 23.12.2015 та 09.03.2016. В заяві від 23.12.2015 серед іншого, було зазначено про наявність досвіду роботи у сільському господарстві, втім дана заява не була розглянута органом місцевого самоврядування, а 10.03.2016 радою прийнято рішення за №24 за результатом розгляду заяви від 09.03.2016. Підтверджує, що у рішенні №24 допущено технічну помилку в частині зазначення дати його прийняття (замість 10.03.2016 зазначено 10.02.2016), цільового призначення земельної ділянки (вказано пасовище замість рілля). У зв`язку з цими обставинами та з метою зазначення у договорі оренди землі від 01.12.2016 кадастрового номеру земельної ділянки, способу, умов розрахунку, строку та порядку внесення орендної плати шляхом внесення відповідних змін у п.п.2, 9-14 договору оренди, ОСОБА_1 звернувся до органу місцевого самоврядування із заявою про прийняття відповідного рішення.
Відділом з питань державної реєстрації Заліщицької районної державної адміністрації надано копії документів, що були підставою для проведення державної реєстрації за гр. ОСОБА_1 права оренди на земельну ділянку, площею 9,8262га за кадастровим номером 6122089900:02:001:0193 (заяву про державну реєстрацію, рішення №55від 26.10.2016 пор затвердження проекту землеустрою на надання в оренду земельної ділянки, договір оренди землі від 01.12.2016, Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6102785282016 від 25.10.2016), а також Положення про Відділ. Письмових пояснень щодо предмету спору Відділом не надано. У заявах №145 від 11.11.2019 (вх.№20653) та №01-14/21 від 04.02.2020 (вх.№934 від 07.02.2020) третя особа просила суд проводити підготовче засідання без участі її повноважного представника.
Процесуальні дії суду у підготовчому провадженні.
Ухвалою суду від 02.09.2019 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; в порядку ст.50 ГПК України залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Відділ з питань державної реєстрації Заліщицької районної державної адміністрації та громадянина ОСОБА_1 - в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача-1; на підставі п.7 ч.1 ст.228 Господарського процесуального кодексу України зупинено провадження у справі до вирішення Великою Палатою Верховного Суду у справі №587/430/16-ц питання щодо неоднакового застосування статті 23 Закону України Про прокуратуру .
Ухвалою суду від 31.10.2019 провадження у справі поновлено з призначенням підготовчого засідання на 26.11.2019, котре відкладалося на 17.12.2019, а згодом - 14.01.2020, враховуючи клопотання прокуратури про витребування у Дорогичівської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області письмових доказів, котре судом задоволено (ухвала від 17.12.2019).
Ухвалою суду від 14.01.2020 роз`єднано заявлені позовні вимоги у даній справі, виділивши їх у самостійні провадження.
В межах даної господарської справи постановлено вирішити спір щодо позовних вимог про: визнання незаконним та скасування рішення Шутроминської сільської ради №24 від 10.02.2016 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 в с.Шутроминці для ведення фермерського господарства.
Водночас, згідно ухвали від 14.01.2020 підготовче засідання відкладено на 28.01.2020.
Щодо заяви про зміну предмету позову , то дана заява приймається до розгляду з огляду на положення статті 46 Господарського процесуального кодексу України як така, що подана в межах прав сторони, визначених процесуальним законом та в межах строку, тобто до закінчення підготовчого засідання.
Суд враховує, що у поданій заяві прокуратурою уточнено дату прийняття органом місцевого самоврядування оскаржуваного рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, опираючись на докази, які були подані учасниками справи в ході підготовчого засідання. При цьому, підстава позовних вимог залишилася незмінною.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи та заперечення учасників справи, суд дійшов висновку про закриття провадження у справі, з тих підстав, що заява не підлягає розгляду у порядку господарського судочинства . При цьому суд виходить з наступного.
Пунктом першим статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) установлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Згідно з статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності й спеціалізації та визначається законом.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону України Про судоустрій і статус суддів суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення. Згідно із ч. 3 статті 22 Закону України Про судоустрій і статус суддів місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуальним законом до їх підсудності.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
При визначенні предметної та/або суб`єктної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог , характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Статтею 20 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) визначено особливості предметної та суб`єктної юрисдикції господарських судів, якими встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, які виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці (п.1,6 частини 1 ст. 20 ГПК України).
Згідно із частиною першою статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Отже, розмежування компетенції судів з розгляду земельних спорів здійснено відповідно до їх предмета та суб`єктного складу учасників. Крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких віднесено до компетенції адміністративних судів, земельні спори, сторонами в яких є, насамперед, юридичні особи та фізичні особи - підприємці, про захист порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів розглядаються господарськими судами, а інші - за правилами цивільного судочинства.
Як вбачається з наявних у справі документів та підтверджується учасниками справи, у даному спорі фізична особа ОСОБА_1 звернувся 09.03.2016 до Шутроминської сільської ради із заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 9,8262га для ведення фермерського господарства. Рішенням ради від 10.03.2016 №24 громадянину ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою. В подальшому було виготовлено землевпорядною організацією на замовлення ОСОБА_1 . Проект землеустрою та подано для затвердження сільській раді.
26.10.2016 Шутроминською сільською радою прийнято рішення №55 про затвердження проекту землеустрою та надано громадянину ОСОБА_1 в оренду терміном на 10років земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.
На виконання даного рішення, 01.12.2016 між громадянином ОСОБА_1 як орендарем та сільською радою як Орендодавцем укладено договір оренди землі, а 14.12.2016 здійснено державну реєстрацію відповідного речового права користування земельною ділянкою, площею 9,8262га за кадастровим №6122089900:02:001:0193, що підтверджується, зокрема, Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №1927434421 від 12.12.2019 (а.с.75-79, 113 том І) .
Також, згідно відомостей з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1005706773 від 03.09.2019, 15 червня 2012 року здійснено державну реєстрацію ФГ ВАЛЕННАТ , засновником якого з 12.11.2015 є ОСОБА_1 .
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про фермерське господарство (далі - Закон №973-ІV ) Фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності (ч.3 ст.7 Закону України Про фермерське господарство ).
За статтею 8 Закону України Про фермерське господарство після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до вимог статей 89, 91, 92 Цивільного кодексу України та ст.ст.1, 4, 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.
Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з одержанням ним державного акта на право власності на земельну ділянку або укладенням договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, що є передумовою для державної реєстрації останнього, натомість відсутність такої реєстрації протягом розумного строку є невиконанням умов закону для отримання земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства.
Відповідно до частини першої статті 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Аналогічні норми викладено у статті 12 Закону України Про фермерське господарство .
За змістом статей 1, 5, 7, 8 і 12 Закону України Про фермерське господарство після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства обов`язки орендаря цієї земельної ділянки виконує фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
Після державної реєстрації фермерське господарство має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин з метою створення фермерського господарства в порядку, визначеному законом, на конкурентних основах.
Спори фермерських господарств, які є юридичними особами, з іншими юридичними особами, зокрема з органом державної влади, щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам.
Водночас, ФГ ВАЛЕННАТ не пов`язане із спірною земельною ділянкою, є самостійною юридичною особою, і створено у 2012 році , тобто до отримання ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки, площею 9,8262га за кадастровим №6122089900:02:001:0193.
Із заявою про отримання спірної земельної ділянки ФГ ВАЛЕННАТ не зверталось, йому вона не виділялась та в установленому порядку не передавалась; право користування спірною земельною ділянкою ФГ ВАЛЕННАТ не набувало.
У даній справі спірна земельна ділянка для ведення фермерського господарства за кадастровим №6122089900:02:001:0193 надана в оренду ОСОБА_1 як громадянину, на підставі рішення органу місцевого самоврядування та договору оренди землі від 01.12.2016, укладеного між ним та радою.
Із заявою ОСОБА_1 звернувся як фізична особа з метою безкоштовного отримання земельної ділянки, що не є тотожним з фермерським господарством.
Проте після отримання зазначеної земельної ділянки у користування ОСОБА_1 нового фермерського господарства не створив, а передав її в суборенду вже діючому СФГ ВАЛЕННАТ (яке зареєстроване ще у 2012 році), що свідчить про недобросовісність дій третьої особи при отриманні ним спірної земельної ділянки з метою розширення площ земельних ділянок, які використовуються СФГ ВАЛЕННАТ , а не для створення нового фермерського господарства, яке він так і не створив.
Таким чином, суд відзначає, якщо на момент відкриття провадження у справі щодо спору між органом державної влади чи місцевого самоврядування та, зокрема, фізичною особою, якій із земель державної або комунальної власності надана земельна ділянка для ведення фермерського господарства, фермерське господарство не було зареєстрованим , то стороною таких спорів є громадянин, якому надавалась земельна ділянка, а спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Аналогічні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі №621/2501/18 (провадження №14-109цс19), від 20.03.2019 у справі №619/1680/17-ц (провадження №14-83цс19).
Посилання прокуратури на сплату ФГ ВАЛЕННАТ орендних платежів за договором оренди землі від 01.12.2016, на підтвердження чого надано довідку Чортківського управління Головного управління ДФС у Тернопільській області №977/10-1/19-00-50 від 18.03.2019 (а.с.102, том-1) та свідчить про фактичне використання спірної земельної ділянки ФГ ВАЛЕННАТ , та на зазначене вказують матеріали перевірки дотримання вимог земельного законодавства (а.с.105-113, том-2), то суд зазначає, що наведені документи не спростовують та не змінюють факту того, що після отримання земельної ділянки ( березень 2016року ) ОСОБА_1 так і не було створено нового фермерського господарства, відповідно він діє у спорі як громадянин.
Таким чином, з огляду на суб`єктний склад сторін, характер спірних правовідносин у цій справі, спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства. Якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи. Про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.
З огляду на положення ст. 231 ГПК України господарський суд зазначає, що позов про визнання незаконним та скасування рішення Шутроминської сільської ради №24 від 10.03.2016 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 в с.Шутроминці для ведення фермерського господарства підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
В судовому засіданні 18.02.2020 відповідно до ст.240 ГПК України оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду.
Керуючись статтями 1, 4, 20, 42, 46, 50, 53, п.1 ч.1 ст.231, ст.ст.232-235, 255 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. Прийняти заяву Чортківської місцевої прокуратури, м.Чортків №825 вих від 07.02.2020 (вх.№1049 від 12.02.2020) про зміну предмету позову.
2. Провадження у справі №921/553/19 за позовом виконувача обов`язки керівника Чортківської місцевої прокуратури Чортків Тернопільської області, в інтересах держави до Фермерського господарства ВАЛЕННАТ , м.Заліщики Тернопільської області та Дорогичівської сільської ради, с.Дорогичівка Заліщицького району Тернопільської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: громадянина ОСОБА_1 , с.Шутроминці Заліщицького району Тернопільської області, Відділу з питань державної реєстрації Заліщицької районної державної адміністрації, м.Заліщики Тернопільської області, про визнання незаконним та скасування рішення Шутроминської сільської ради №24 від 10.03.2016 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 в с.Шутроминці для ведення фермерського господарства - закрити.
Ухвала набирає законної сили відповідно до приписів ст.235 Господарського процесуального кодексу України після її складення та підписання, може бути оскаржена до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені ст.ст.255-257 ГПК України.
Ухвалу складено та підписано 21.02.2020.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2020 |
Оприлюднено | 23.02.2020 |
Номер документу | 87758174 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні