Рішення
від 19.02.2020 по справі 918/881/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" лютого 2020 р. м. Рівне Справа № 918/881/19

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Заголдної Я.В., за участю секретаря судового засідання Васильєвої О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу (10014, Житомирська область, м. Житомир, вул. Леха Качинського, 12А код ЄДРПОУ 42163803) до Фермерського господарства "Марічка" (35065, Рівненська область, Костопільський район, с. Лісопиль, вул. Хотинська, 2, код ЄДРПОУ 21082829) про стягнення у сумі 17 208 грн. 87 коп.

за участю представників сторін:

від позивача - Комісаров І.Д.

від відповідача - ОСОБА_1

ВСТАНОВИВ:

09 грудня 2019 року Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - Інспекція, позивач) звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовом до Фермерського господарства "Марічка" (далі - ФГ "Марічка", відповідач) у якому просить стягнути з відповідача 17 208,87 грн. збитків, завданих внаслідок порушення відповідачем законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що Інспекцією в період з 18.03.2019 року по 29.03.2019 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ФГ "Марічка", під час якої виявлено факт незаконного вирубування дерев без лісорубного квитка - за межею відведеної земельної ділянки суцільної санітарної рубки, на земельній ділянці, яка належить відповідачу та знаходиться на території Малолюбашанської сільської ради Костопільського району Рівненської області, про що складено відповідний акт.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 10.12.2019 року позовну заяву Державної екологічної інспекції Поліського округу залишено без руху, надано заявнику 10-денний строк для усунення недоліків позовної заяви, а саме з дня отримання даної ухвали подати до суду: опис вкладення з переліком конкретних додатків, які надіслані відповідачу, що підтвердить направлення доданих до позовної заяви документів для відповідача.

24.12.2019 року на поштову адресу господарського суду надійшов лист із усуненням недоліків позовної заяви.

Судом встановлено, що 18.12.2019 року позивач отримав ухвалу Господарського суду Рівненської області від 10.12.2019 року.

Відтак, оскільки останній день для усунення недоліків позовної заяви для позивача - 28.12.2019 року, позивач в межах вказаного судом строку усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 26.12.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 918/881/19, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 22.01.2020 року, визначено відповідачу строк для подання заяви з запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - шість днів з дня вручення даної ухвали, запропоновано сторонам: а) позивачу: подати суду будь-які додаткові докази в обґрунтування позовних вимог (у разі їх наявності); б) відповідачу: подати суду відповідно до ст. 165 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з моменту отримання даної ухвали відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів, що підтверджують заперечення проти позову; одночасно надіслати позивачу копію відзиву та доданих до нього документів, докази такого направлення надати суду; в) позивачу: відповідно до ст. 166 ГПК України подати суду відповідь на відзив у 5-денний строк з дня отримання відзиву; одночасно надіслати відповідь на відзив відповідачу та надати суду докази такого скерування відповідачу; г) відповідачу: у строк протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив подати до суду заперечення на відповідь на відзив з урахуванням вимог ст. 167 ГПК України, одночасно надіслати заперечення позивачу та надати суду докази такого скерування позивачу.

22 січня 2020 року (у межах строку, встановленого судом) від ФГ "Марічка" надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

У судовому засіданні 22.01.2020 року судом оголошено перерву в судовому засіданні по розгляду справи по суті на 11.02.2020 року.

07 лютого 2020 року від Державної екологічної інспекції Поліського округу надійшла відповідь на відзив відповідача.

У судовому засіданні 11.02.2020 року судом оголошено перерву в судовому засіданні по розгляду справи по суті на 19.02.2020 року.

13.02.2020 року від позивача до господарського суду надійшов лист, до якого долучено копію розрахунку шкоди, заподіяної лісу незаконним вирубуванням дерев на території ФГ "Марічка".

У судовому засіданні 19.02.2020 року представник позивача підтримав вимоги, викладені у позовній заяві, та наполягав на їх задоволенні з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача у судовому засіданні 19.02.2020 року в задоволенні позову просив відмовити з підстав, зазначених у відзиві.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі виходячи з наступного.

23 травня 2005 року для ведення лісового господарства ФГ "Марічка" видано державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯА № 043998 площею 4, 99 га для ведення лісового господарства.( том 1, а.с.47).

Рішенням Рівненської обласної ради від 17.06.2016 року № 230 Фермерському Господарству "Марічка" надано в користування терміном до 16.06.2041 року мисливські угіддя для ведення мисливського господарства загальною площею 3181,9 га, у тому числі лісові угіддя - 1693 га, польові - 1412 га, водно-болотні - 62 га. Надання в користування мисливських угідь погоджено з власниками та користувачами земельних ділянок.

01 березня 2019 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу винесено повідомлення № 202/2/03.6-08/19 про проведення у термін з 18.03.2019 року до 29.03.2019 року планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Фермерським господарством "Марічка" (том 1, а. с. 14).

14 березня 2019 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ № 14-П "Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)", згідно з п. 2 якого наказано Управлінню державного екологічного нагляду (контролю) у Рівненській області здійснити планову перевірку щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, зокрема, ФГ "Марічка" (том 1, а. с. 15).

14 березня 2019 року на підставі наказу Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано направлення № 87/2 на проведення планової перевірки щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ФГ "Марічка".

Відповідно до ст. 20 2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ч. 4 ст. 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції Поліського округу на 2019 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції Поліського округу від 30.11.2018 року № 262, Державною екологічною інспекцією Поліського округу в період з 18.03.2019 року по 29.03.2019 року було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища ФГ "Марічка".

За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання ФГ "Марічка" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією Поліського округу складено акт № 259 з описом виявлених порушень.

Як вбачається із акту № 259 в ході проведеної перевірки встановлено факт незаконної рубки без лісорубного квитка - за межею відведеної земельної ділянки суцільної санітарної рубки (в кварталі 1 виділ 42) в кварталі 1 виділі 41 - незаконна порубка 14 сухостійних дерев сосни, діаметрами дерев у корі біля шийки кореня 17 см - 4 шт.; 19 см - 3 шт.; 23 см - 1 шт.; 26 см. - 1 шт.; 27 см - 1 шт.; 28 см - 1 шт.; 29 см - 2 шт.; 30 см - 1 шт., а також залишення на ділянці в кв. 1 виділі 42 недорубу в кількості 14 дерев сосни.

Правова відповідальність за вказані правопорушення передбачена ч. 2 ст. 19, ст. 69 Лісового кодексу України.

Примірник акту № 259 на 35 сторінках отримано головою ФГ "Марічка" В.В.Свинарським 29.03.2019 року.

У розділі VIII (пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та цього Акта) вказаного акту присутній напис "Зауважень до акту не маю, 29.03.2019 року, В.Свинарський, підпис".

У розділі VI (опис виявлених порушень) за вищевказані порушення, передбачені ч. 2 ст. 19, ст. 69 Лісового кодексу, визначено розмір шкоди, заподіяної лісу - 17 208 грн. 87 коп.

29 березня 2019 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу винесено припис для ФГ "Марічка".

29 березня 2019 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу винесено постанову № 573-36 про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850 грн. 00 коп. на ОСОБА_1 за вчинення порушення ст. 105 Лісового кодексу України у зв`язку з тим, що останній, зокрема, не забезпечив охорону лісу в кварталі 1 виділі 41, належному ФГ "Марічка" від незаконної рубки 14 сухостійних дерев сосни.

02 квітня 2019 року голова ФГ "Марічка" ОСОБА_1 добровільно сплатив штраф на виконання постанови Державної екологічної інспекції Поліського округу № 573-36 від 29.03.2019 року у розмірі 850 грн.

04 червня 2019 року Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до ФГ "Марічка" з претензією № 85-3.7 (за вих. № 707/2/3.7-08/19) про відшкодування збитків завданих державі у розмірі 17 208 грн. 87 коп.

Обрахування розміру шкоди, заподіяної лісу незаконним вирубуванням дерев ФГ "Марічка" позивачем проведено відповідно до додатку № 1 та Порядку проведення індексації такс, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 року № 665 "про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянами".

Заміри діаметрів пошкоджених та незаконно порубаних дерев проводилися металевою мірною стрічкою (рулетка металева № 01033).

Як вбачається із претензії № 85-3.7 від 04.06.2019 року розмір шкоди, заподіяної лісу внаслідок порушення природоохоронного законодавства ФГ "Марічка" - 17 208 грн. 87 коп.

Додатком до претензії № 85-3.7 від 04.06.2019 року є розрахунок шкоди, заподіяної лісу незаконним вирубуванням дерев на території ФГ "Марічка".

Однак, відповідачем вказана шкода в розмірі 17 208 грн. 87 коп. в добровільному порядку не сплачена.

Оскільки, відповідач в добровільному порядку не відшкодував шкоду заподіяну навколишньому середовищу, позивач звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою за захистом свого порушеного права та просить суд стягнути збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу, в сумі 17 208 грн. 87 коп.

У судовому засіданні 19.02.2020 року представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, оскільки, на його думку, шкода і збитки у розмірі 17 208 грн. 87 коп. (завдані незаконною порубкою лісу у кварталі 1 виділу 41) завдані саме ФГ "Марічка" як власнику земельної ділянки, на якій належить квартал 1 виділу 41, а не державі в особі територіальної громади Малолюбашанської ОТГ.

Представник позивача заперечував проти аргументів відповідача та наполягав на задоволенні позовних вимог у зв`язку з тим, що відповідач не забезпечив охорону земельної ділянки від незаконної порубки 14 сухостійних дерев сосни, а тому повинен відшкодувати збитки, заподіяні лісовим насадженням за розмірами, що обраховані відповідно до додатку № 1 та Порядку проведення індексації такс, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 року № 665 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянами" та зафіксовані у акті № 259 від 29.03.2019 року та відображені у розрахунку (том 1, а.с. 63).

Господарський суд, аналізуючи встановлені обставини справи, надаючи їм оцінку в процесі розгляду спору враховує наступне.

Згідно з ч. 2, 3 ст. 1 Лісового кодексу України (далі - ЛК України) ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно до ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється за рахунок: а) частини екологічного податку згідно із законом; б) добровільних внесків підприємств, установ, організацій, громадян та інших надходжень; г) частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Згідно з ч. 1 ст. 35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державна екологічна інспекція Поліського округу діє на підставі Положення, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 27.11.2018 року № 257, згідно з яким Інспекція є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції, який діє у її складі та їй підпорядковується.

Статтею 68 цього Закону зобов`язано підприємства, установи, організації та громадян відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Інспекцією була проведена перевірка додержання відповідачем вимог природоохоронного законодавства щодо охорони, захисту, використання та відтворення лісів.

За наслідками перевірки складено акт від 29.03.2019 року № 259, в якому зафіксовано факт незаконної порубки дерев у кварталі 1 виділу 41 на території ФГ "Марічка". Розмір матеріальної шкоди, завданої лісу внаслідок незаконної рубки склав 17 208 грн. 87 коп.

Судом встановлено, що квартал 1 виділу 41 розташований на земельній ділянці, що належить ФГ "Марічка".

Обрахування розміру шкоди, заподіяної лісу незаконним вирубуванням дерев ФГ "Марічка" позивачем проведено відповідно до додатку № 1 та Порядку проведення індексації такс, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 року № 665 "про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянами".

Як вбачається із акту № 259 в ході проведеної перевірки встановлено факт незаконної рубки без лісорубного квитка - за межею відведеної земельної ділянки суцільної санітарної рубки в кварталі 1 виділі 41 - незаконна порубка 14 сухостійних дерев сосни, правова відповідальність за вказані правопорушення передбачена ч. 2 ст. 19, ст. 69 Лісового кодексу України.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 ЛК України постійні лісокористувачі зобов`язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів.

Згідно з ч. 1 ст. 69 ЛК України спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.

У відповідності до ст. 7 ЛК України ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Згідно з ст. 10 ЛК України ліси в Україні можуть перебувати у приватній власності. Суб`єктами права приватної власності на ліси є громадяни та юридичні особи України.

Відповідно до ст. 24 ЛК України права власників лісів, лісокористувачів та громадян охороняються законом і можуть бути обмежені або припинені лише у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Збитки, завдані внаслідок порушення прав власників лісів, лісокористувачів та громадян, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до закону.

Судом встановлено, що 23 травня 2005 року для ведення лісового господарства ФГ "Марічка" видано державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯА № 043998 площею 4, 99 га для ведення лісового господарства.

У відповідності до п. 2 ч. 2 ст. 14 ЛК України громадяни та юридичні особи, які мають у приватній власності ліси, зобов`язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення і підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей та покращання родючості ґрунтів, виконувати інші заходи відповідно до вимог лісового законодавства.

Відповідно до ст. 10 ЛК України та як підтверджено державним актом на право власності на земельну ділянку серія ЯА № 043998 площею 4, 99 га від 23.05.2005 року, власником земельної ділянки, на якій здійснено незаконну порубку дерев у кварталі 1 виділу 41 є ФГ "Марічка".

Отже, як вбачається з матеріалів справи саме ФГ "Марічка" не забезпечило охорону і збереження закріплених за ним лісів, допустило їх самовільну порубку без спеціального дозволу - лісорубного квитка або лісового квитка, що виявлено за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання ФГ "Марічка" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією Поліського округу та про що складено акт № 259 з описом виявлених порушень.

Порушення вимог лісового законодавства відповідачем призвело до незаконної порубки лісу на території лісового фонду ФГ "Марічка".

Згідно з ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог.

У відповідності до ст. 63 ЛК України ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Згідно з ч. 5 ст. 64 ЛК України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані, зокрема, здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.

Згідно ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ліс, як природний ресурс загальнодержавного значення, підлягає державній охороні і регулюванню на всій території України.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 86 ЛК України організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб. Власники лісів і постійні лісокористувачі зобов`язані розробляти та проводити в установлений строк комплекс протипожежних та інших заходів, спрямованих на збереження, охорону та захист лісів.

На підставі абз. 3 ч. 1 ст. 89 ЛК України охорону і захист лісів на території України здійснюють, зокрема, лісова охорона інших постійних лісокористувачів і власників лісів.

Згідно зі статтею 107 ЛК України, підприємства, установи, організації і громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Згідно розрахунку, проведеного Інспекцією на підставі Постанови Кабінету міністрів України від 23 липня 2008 р. № 665, розмір шкоди, завданої незаконною рубкою дерев лісового фонду відповідача становить 17 208 грн. 87 коп., внаслідок чого державі завдано істотної шкоди.

Cтаттею 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" закріплені економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачено відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 4 ст. 68 вказаного Закону, підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ч. 1 ст. 69 наведеного вище Закону).

Згідно ч. 1 ст. 105 ЛК України, порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону

Відповідно до ст. 107 ЛК України підприємства, установи, організації і громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди.

Статтею 1166 Цивільного кодексу України визначені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду, відповідно до якої, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч.2 ст.1166 ЦК України, особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Підставою для настання цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає в себе певні елементи: шкода; протиправність поведінки особи, яка заподіяла шкоду; причинний зв`язок між ними; вина. Відсутність хоча б одного елемента складу правопорушення, за загальним правилом, виключає настання відповідальності.

Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки актом від 29.03.2019 року, який є чинним на час вирішення спору та підписаний головою ФГ "Марічка" Свинарським В.В. без жодних зауважень.

У вищевказаному акті перевірки також відображено дані щодо виду незаконно зрубаних дерев, діаметри пнів дерев в корі біля шийки кореня і встановлено категорію придатності дерев, а також квартал та виділ, де було виявлено незаконну рубку дерев.

Вказаний акт перевірки є чинним, у встановленому порядку не оскаржувався, а тому є належним та допустим доказом в розумінні ст. ст. 76, 77 ГПК України, в якому зафіксовано відповідні дані.

Системний аналіз змісту положень ЛК України та Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" свідчить про те, що відповідач, як власник ділянки, на якій встановлено незаконну рубку дерев, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.

Голова ФГ "Марічка" поніс відповідальність за вчинення порушення ст. 105 Лісового кодексу України на підставі постанови Державної екологічної інспекції Поліського округу від 29.03.2019 року, добровільно сплатив штраф, накладений цією постановою за незабезпечення охорони вищевказаної земельної ділянки.

Оскільки при вирішенні даного спору слід виходити з презумпції вини правопорушника, то саме відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди. Відповідач не подав доказів відсутності вини у вчиненні правопорушення - незабезпечення охорони та захисту лісу від незаконної рубки на території, що належить йому на праві власності.

Таким чином, відповідач, як власник, допустив незаконну рубку лісу у кварталі 1 виділу 41 земельної ділянки, що належить йому на праві власності, що є підставою для стягнення з нього збитків, завданих навколишньому природному середовищу.

Суд не приймає до уваги пояснення відповідача, які стосуються дій з належного повідомлення про незаконну рубку до правоохоронних органів, як заперечення своєї вини, оскільки вказані заходи є його обов`язком і стосуються лише встановлення осіб, які вчинили порушення природоохоронного законодавства, та притягнення їх до передбаченої законом відповідальності.

Враховуючи вимоги ст. ст. 1166, 1172 ЦК України у спорі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу слід виходити з презумпції вини правопорушника.

Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести суду, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

Таким чином, при вирішенні спору щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадках встановлення контролюючими органами при проведенні перевірок дотримання природоохоронного законодавства факту правопорушення, слід виходити з того, що обов`язки із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень покладено саме на власника земельної ділянки, який повинен нести відповідальність за невиконання та неналежне виконання згаданих обов`язків, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок та пошкодження дерев.

При цьому, не важливо хто конкретно здійснював незаконне вирубування дерев на вищевказаній ділянці лісу, оскільки визначальним є факт порушення відповідачем встановлених правил лісокористування, що спричинило завдання державі збитків внаслідок незаконної рубки дерев третіми особами на підконтрольній ФГ "Марічка" ділянці лісу.

Також, суд, враховуючи положення ч. 1 ст. 1, ст. 107 ЛК України, підтримує доводи позивача про те, що шкода заподіяна лісу, який є національним багатством, становить лісовий фонд України та перебуває під охороною держави, а не власнику земельної ділянки, на якій вчинене правопорушення у вигляді незаконної порубки дерев.

Відповідачем не було надано суду контррозрахунку шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища.

Таким чином, розмір шкоди у вигляді втрати чи знищення дерев був правомірно, у відповідності до вимог постанови КМУ №665 від 23.07.2008 року, визначений позивачем та, як вбачається з наявного у справі розрахунку (т. 1, а.с. 63), становить 17 208 грн. 87 коп.

Відповідно до ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів

Визначений позивачем розмір збитків у сумі 17 308 грн. 87 коп. підтверджується наявними у справі доказами, а тому позовні вимоги Державної екологічної інспекції Поліського округу до Фермерського господарства "Марічка" про стягнення збитків у сумі 17 308 грн. 87 коп. є обґрунтованими, підтвердженими належними доказами та такими, що підлягають задоволенню.

Оскільки земельна ділянка, що належить ФГ "Марічка" та на якій виявлено факт незаконного вирубування дерев знаходиться на території Малолюбашанської сільської ради Костопільського району Рівненської області, отже грошові кошти за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного відповідачу слід перерахувати на спеціальний рахунок державного бюджету ОТГ с. Мала Любаша.

Враховуючи положення ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача в повному обсязі в сумі 1 921 грн 00 коп.

Керуючись ст. ст. 73-79, 91, 123, 129, 222, 233, 236-238, 240-242, 248, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Фермерського господарства "Марічка" (35065, Рівненська область, Костопільський район, с. Лісопиль, вул. Хотинська, 2, код ЄДРПОУ 21082829) 17 208 (сімнадцять тисяч двісті вісім) грн. 87 коп., які перерахувати на спеціальний рахунок державного бюджету "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" код 24062100: р/р UA668999980000033113331017451 УК у Костопільському районі/ ОТГ с. Мала Любаша/ 24062100 код за ЄДРПОУ - 37959370.

3. Стягнути з Фермерського господарства "Марічка" (35065, Рівненська область, Костопільський район, с. Лісопиль, вул. Хотинська, 2, код ЄДРПОУ 21082829) на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу (10014, Житомирська область, м. Житомир, вул. Леха Качинського, 12А код ЄДРПОУ 42163803) 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. судового збору.

4. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 261 ГПК України.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/ .

Повний текст рішення складено та підписано 21.02.2020 року.

Суддя Заголдна Я.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення19.02.2020
Оприлюднено23.02.2020
Номер документу87758184
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/881/19

Постанова від 20.05.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Дужич С.П.

Ухвала від 30.03.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Дужич С.П.

Судовий наказ від 13.03.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Заголдна Я.В.

Судовий наказ від 13.03.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Заголдна Я.В.

Рішення від 19.02.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Заголдна Я.В.

Рішення від 19.02.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Заголдна Я.В.

Ухвала від 26.12.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Заголдна Я.В.

Ухвала від 10.12.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Заголдна Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні