ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2020 року м. Житомир справа № 240/12523/19
категорія 113060000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Семенюка М.М.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Державного навчального закладу "Центр легкої промисловості та побутового обслуговування населення м. Житомира" про застосування заходів реагування,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зазначених у даному позові, а саме: заборонити подальшу експлуатацію будівель навчального корпусу, їдальні, гуртожитку ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" за адресою: м. Житомир, вул. Чуднівська, 102А та навчального корпусу ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" за адресою: м. Житомир, пр. Миру, 18.
В обґрунтування позову зазначає, що за результатами проведеної перевірки відповідача, встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.
Ухвалою від 27.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка призначена до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Відповідач відзиву на позов не подав.
В судовому засіданні:
- представники позивача просили позов задовольнити в повному обсязі;
- представник відповідача позов частково не визнав та вказав, що ними після отримання припису було частково усунуто встановлені перевіркою порушення.
За згодою учасників справи суд перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" за адресою: вул. Чуднівська, 102-а, м. Житомир (навчальний корпус та гуртожиток) та пр. Миру, 18 (навчальний корпус) за результатами якої складено акт від 10.12.2019 № 578 (а.с. 18-26).
В Опису виявлених порушень вказаного акту зазначено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, у зв`язку із наявністю яких позивач подав даний позов, а саме:
а) Щодо навчального корпусу за адресою вул. Чуднівська, 102-а:
- допускається знижувати клас вогнестійкості елементу заповнення прорізу в протипожежній перешкоді, а саме: вихід на горище будівлі навчального корпусу не виконаний через протипожежні люки 2-го типу (відповідно до пункту 8.6 ДБН В.1.1-7:2016) - п. 1 Опису;
- приміщення навчального корпусу, їдальні не обладнані системами протипожежного захисту з виведенням сигналу на пульт централізованого пожежного спостереження - п. 2 Опису;
- відсутні протокол вогневих випробувань щодо визначення показників пожежної небезпеки на матеріали використані для оздоблення (облицювання) стін в коридорі на 1-му поверсі, які повинні бути не вище Г2,В2,Д2,Т2. Не демонтовано влаштоване оздоблення (облицювання) стін - п. 3 Опису;
- відсутні протоколи вогневих випробувань щодо визначення показників пожежної небезпеки на покриття підлоги використане в коридорах навчального корпусу на групу поширення полум`я РП1, РП2, димоутворювальну здатність щодо токсичності покриття підлоги. Не демонтовано покриття підлоги - п. 4 Опису;
- не виконано вогнезахисне оброблення дерев`яних конструкцій (елементів) горищних покритів (крокви, лати) із забезпеченням І групи вогнезахисної ефективності - п. 5 Опису;
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку справності приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання - п. 7 Опису;
- пожежна безпека не забезпечена шляхом проведення технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, створення умов для успішного гасіння пожеж, не виконані вимоги ДБН В 1.1-7:2016 (пункт 8.9), а саме: в місці перепаду висот з покрівель будівлі навчального корпусу не влаштована зовнішня пожежна драбина типу П1 (вертикальна металева) - п. 8 Опису;
б) Щодо гуртожитку за адресою вул. Чуднівська, 102-а (пункти 9-18 Опису):
- приміщення гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту з виведенням сигналу на пульт централізованого пожежного спостереження;
- не виконано вогнезахисне оброблення дерев`яних конструкцій (елементів) горищних покриттів (крокви, лати) із забезпеченням І групи вогнегасної ефективності;
- в отворі протипожежної перешкоди, яка відокремлює приміщення електрощитової від інших приміщень не встановлені протипожежні двері;
- допускається знижувати клас вогнестійкості елементу заповнення прорізу в протипожежній перешкоді, а саме: вихід на горище будівлі гуртожитку не виконаний через протипожежний люк 2-го типу (відповідно до пункту 8.6 ДБН В.1.1-7:2016);
- не захищено будівлю від прямих попадань блискавок і вторинних її проявів відповідно до ДСТУ Б В.2.5- 38:2008;
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку справності приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
- двері, що виділяють загальні коридори від сходових клітин на 2,3,4 поверхах гуртожитку не забезпечені пристроями для самозачинення;
- пожежна безпека не забезпечена шляхом застосування технічних засобів, спрямована на запобіганні пожежам, забезпечення безпеки людей, не виконати вимоги ДБН В.2.2-9:2018 (пункт 10.1.4), а саме: коридори 2,3,4 поверхів не розділені протипожежними перегородками 2-го типу;
- допускається експлуатація світильника зі знятим ковпаком (розсіювачем) в приміщеннях житлових кімнат;
- пожежна безпека не забезпечена шляхом проведення технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, створення умов для успішного гасіння пожеж, не виконати вимоги ДБН В.1.1-7-2016 (пункт 7.2.7), а саме: не забезпечено висоту виходу на 1-му поверсі (права та ліва сторона гуртожитку) із сходової клітини безпосередньо назовні відповідно до нормативних документів, але не менше 2,0 метра.
в) Щодо навчального корпусу за адресою пр-т Миру, 18 (пункти 19-28 Опису):
- приміщення гуртожитку не обладнано і системами протипожежного захисту з виведенням сигналу на пульт централізованого пожежного спостереження;
- не виконано вогнезахисне оброблення дерев`яних конструкцій (елементів) горищних покриттів (крокви, лати) із забезпеченням І групи вогнезахисної ефективності;
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку справності приладів захисту, електричних мереж та електроустановок рід короткого замикання;
- допускається знижувати клас вогнестійкості елементу заповнення прорізу в протипожежній перешкоді, а саме: вихід на горище будівлі гуртожитку не виконаний через протипожежний люк 2-го типу (відповідно до пункту 8.6 ДБН В.1.1-7:2016);
- відсутні протоколи вогневих випробувань щодо визначення показників пожежної небезпеки на покриття підлоги використане в коридорі навчального корпусу на 1-му та 2-му поверсі, які повинні відповідати групам поширення полум`я РПІ, РП2, мати помірну димоутворювальну здатність, бути помірно небезпечними щодо токсичності покриття підлого. Не демонтовано покриття підлоги;
- допускається розташування меблів та матеріалів на коридорах на 1-му та 2-му поверхах;
- коридор 1-го поверху не відокремлено від сходової клітини дверима;
- двері, що відділяють коридор 2-го поверху від сходової клітини не забезпечено пристроєм для самозачинення;
- допускається замикати замок двері виходів із 1-го та 2-го поверху на евакуаційну сходову клітину. Двері не відчиняються;
- на третьому поверсі, на евакуаційному виході з актової залі на евакуаційні сходи перепад висот не згідно вимог нормативних документів.
Акт отримано та підписано директором ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" 10.12.2019 без заперечень і зауважень (а.с. 26).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України №877).
Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 1, 2 пункту 3 Положення).
Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Так, з аналізу статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України вбачається, що повне або часткове зупинення роботи підприємства (інтернату) є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Стаття 20 КЦЗ України закріплює завдання і обов`язки суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила №1417), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Згідно п.1.2, п. 1.4 розділу V Правил №1417, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту
Пунктом 2.5. розділу ІІІ Правил №1417 передбачено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Згідно з п. 2.3 розділу ІІІ Правил №1417, під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.
Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню.
Відповідно до п. 2.27 розділу ІІІ Правил №1417, двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу з будівель (приміщень).
Не нормується напрямок відчинення дверей для: квартир у житлових будинках; приміщень з одночасним перебуванням не більше ніж 15 осіб, крім приміщень категорій А і Б за вибухопожежною та пожежною небезпекою, а також парильних саун; комор і технічних приміщень площею не більше ніж 200 м-2 і без постійних робочих місць; технічних поверхів площею не більше ніж 200 м-2, у яких розміщується тільки інженерне обладнання та/або прокладаються інженерні мережі будинку, і у яких відсутні постійні робочі місця; балконів, лоджій (за винятком дверей, що ведуть до зовнішньої повітряної зони сходових кліток типу Н1); виходів на площадки сходів типу С3; санітарних вузлів.
За наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів можуть зачинятися лише на внутрішні запори, які відчиняються зсередини без ключа.
Згідно з пунктами 2.17, 2.23, 2.28, 2.37 розділу ІІІ Правил №1417, у приміщеннях громадського призначення (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель забороняється з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж:
Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб;
Г1, В1, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування 1500 та більше осіб.
Забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, на сходових клітках повинні кріпитися до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2.
Не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали.
Згідно з п. 1.18, п. 1.20., п. 1.21, п. 1.24 розділу ІV Правил №1417, забороняється: проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над горючими покрівлями, навісами, штабелями лісу, складами пально-мастильних матеріалів, торфу, дров та інших горючих матеріалів; відкрите прокладання електропроводів і кабелів транзитом через пожежонебезпечні і вибухонебезпечні зони будь-якого класу і ближче 1 м і 5 м від них відповідно, а також у сходових клітках; експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок; застосування для опалення приміщення нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання; користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів; складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами; використання побутових електронагрівальних приладів з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено; прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток; розміщення в кабельних спорудах будь-яких тимчасових пристроїв, зберігання в них матеріалів та устаткування.
Замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.
Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .
Забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові.
Згідно з п. 16 розділу ІІ Правил №1417, посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .
Відповідно до п. 4 розділу 1 Правил №1417, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Враховуючи аналіз норм чинного законодавства, суд вважає, що порушення, зазначені в описі виявлених порушень акту від 10.12.2019 № 578, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення можуть призвести до незворотних наслідків.
На момент розгляду справи відповідач зазначав, що частково усунено виявлені під час перевірки порушення, однак суду не надано доказів, які б свідчили про це.
Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача на день розгляду справи не усунені та існує загроза життю та/або здоров`ю людей, тому з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню в частині повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зазначених у даному позові а саме: заборонити подальшу експлуатацію будівель навчального корпусу, гуртожитку ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" за адресою: м. Житомир, вул. Чуднівська, 102А та навчального корпусу ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" за адресою: м. Житомир, пр. Миру, 18.
Щодо вимоги заборонити подальшу експлуатацію будівлі їдальні ДНЗ "Центр ЛППО м. Житомира" за адресою: м. Житомир, вул. Чуднівська, 102А, то вона не підлягає задоволенню з тих підстав, що з акту перевірки не вбачається, що в такій будівлі мають місцє порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Таким чином суд прийшов до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (вул. Героїв Пожежних, 67-Б, м. Житомир, 10006, код 38624322) до Державного навчального закладу "Центр легкої промисловості та побутового обслуговування населення м. Житомира" (вул. Чуднівська, 102а, м. Житомир, 10005, код 03566009) задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді заборони експлуатації будівель Державного навчального закладу "Центр легкої промисловості та побутового обслуговування населення м. Житомира" - навчального корпусу, гуртожитку за адресою: м. Житомир, вул. Чуднівська, 102А, та навчального корпусу за адресою: м. Житомир, пр. Миру, 18, - до усунення порушень, які слугували підставою їх застосування.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Семенюк
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2020 |
Оприлюднено | 26.02.2020 |
Номер документу | 87795673 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні