СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 лютого 2020 р. Справа № 480/5162/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Соп`яненка О.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправними та скасування вимог,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що відповідачем винесені вимоги про сплату боргу з єдиного внеску. Вважає їх протиправними. Позивач зареєстрований як фізична особа-підприємець з 2009 року. Є звільненим від сплати єдиного внеску як інвалід 2-ї групи на підставі ч. 4 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування". Має також свідоцтво на право здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), видане у 2013 році. Однак діяльність арбітражного керуючого не здійснює. Податковим законодавством виключена можливість подвійного взяття на облік особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність у разі, коли особа вже взята на облік як самозайнята. Оскільки позивач зареєстрований як фізична особа-підприємець згідно Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", до нього не можуть застосовуватись положення ч. 3 ст. 5 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Просить визнати протиправними та скасувати вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 28.11.2018, від 13.02.2019 №Ф-6580-54.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що в управлінні відсутня інформація щодо позивача як людини з інвалідністю. Просить відмовити у задоволенні позову. У додаткових поясненнях відповідач зазначив, що згідно бази даних ГУ ДПС у Сумській області позивач з 30.11.2009 зареєстрований як фізична особа-підприємець. З 26.02.2013 по 25.10.2019 зареєстрований як платник незалежної професійної діяльності. Як фізична особа-підприємець позивач має пільги зі сплати єдиного внеску. Єдиний внесок за 2017-2018 роки було нараховано як платнику незалежної професійної діяльності - самозайнятій особі-арбітражному керуючому. Підстав для звільнення від сплати єдиного внеску фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність законодавством не передбачено.
Ухвалою суду від 13.12.2019 забезпечено позов у даній справі. Зупинено стягнення за виконавчими документами - оскаржуваними вимогами про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску.
Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню. Судом встановлено. що позивач з 02.10.2009 зареєстрований як фізична особа-підприємець (а.с. 16-19). Є інвалідом з дитинства та отримує пенсію по інвалідності (а.с. 3). Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" звільнений від сплати єдиного внеску як фізична особа - підприємець яка є особою з інвалідністю.
Також позивач з 26.02.2013 зареєстрований як арбітражний керуючий (а.с. 20).
28.11.2018 ГУ ДФС у Сумській області сформовано вимогу №Ф-6580У про сплату ОСОБА_1 боргу (недоїмки) з єдиного внеску в сумі 15 817,66 грн (а.с. 14). 13.02.2019 сформовано вимогу "Ф-6580-54У про сплату боргу в розмірі 2457,18 грн. (а.с. 15).
Згідно даних інтегрованої картки платника податків по єдиному внеску нарахування здійснювалось позивачу як фізичній особі-підприємцю, в тому числі з незалежною професійною діяльністю (а.с. 38-40). Єдиний внесок нараховано за 2017 рік та 4 квартали 2018 року.
Частиною 1 ст. 5 вказаного Закону визначено, що облік осіб, зазначених, зокрема, у пунктах 4, 5 частини першої статті 4 цього Закону, ведеться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування, а щодо застрахованих осіб, які є учасниками накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, - з національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та Пенсійним фондом.
Взяття на облік осіб, зазначених, зокрема, у пунктах 4, 5 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється органом доходів і зборів шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру страхувальників.
Взяття на облік платників єдиного внеску, зазначених, зокрема, у пунктах 4, 5 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється органом доходів і зборів з внесенням відповідних відомостей до реєстру застрахованих осіб.
Відповідно до статті 5 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та інших нормативно-правових актів розроблено Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 року № 1162.
Цим Порядком визначаються питання взяття на облік, внесення змін до облікових даних та зняття з обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у територіальних органах Державної фіскальної служби України, надання контролюючим органам відомостей про зміну класу професійного ризику виробництва Фондом соціального страхування за період до 01 січня 2016 року, надання Пенсійному фонду України та фондам загальнообов`язкового державного соціального страхування даних про взяття/зняття з обліку платників єдиного внеску.
Пунктом 3 розд. І Порядку № 1162 визначено, що Порядок поширюється на платників єдиного внеску, зазначених у пунктах, зокрема, 4, 5 ч. 1 ст. 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .
Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку № 1162, дані про взяття на облік платників єдиного внеску в порядку інформаційної взаємодії передаються державному реєстратору в день взяття їх на облік за місцезнаходженням чи місцем проживання із зазначенням: дати взяття на облік, найменування та коду за ЄДРПОУ контролюючого органу, в якому такого платника взято на облік, реєстраційного номера платника єдиного внеску.
Згідно з п. 4 розд. ІІ Порядку № 1162, взяття на облік юридичних осіб (їх відокремлених підрозділів) та фізичних осіб-підприємців, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, як платників єдиного внеску підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру, яка надсилається (видається) цим юридичним особам (відокремленим підрозділам) та фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку контролюючого органу як платник єдиного внеску, що підтверджується відомостями, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців.
Пунктом 1 розд. ІІІ Порядку №1162 передбачено, що взяття на облік платників єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону № 755-IV, контролюючим органом здійснюється за місцезнаходженням чи місцем проживання у день отримання від них заяви про взяття на облік платника єдиного внеску за формою № 1-ЄСВ згідно з додатком 1, заяви про взяття на облік платника єдиного внеску (члена фермерського господарства) за формою № 12-ЄСВ згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Відповідно до п. 2 розд. ІІІ Порядку № 1162, платники єдиного внеску, зазначені в пункті 5 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI, подають заяву за формою № 1-ЄСВ (додаток 1) протягом 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання документа, що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності.
Згідно з п. 3 розд. ІІІ Порядку № 1162, платникам єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону № 755-IV, контролюючим органом наступного робочого дня з дня взяття на облік безоплатно надсилається (вручається) повідомлення про взяття їх на облік за формою № 2-ЄСВ згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Абзацом 2 ч. 3 ст. 16 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування передбачено, що ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з абз. 3 ч. 1 ст. 20 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, користувачами цього реєстру є органи доходів і зборів та фонди загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до абз. 3 ч. 2 ст. 20 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , відомості про фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, подаються безпосередньо зазначеними особами.
Порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та порядок надання інформації з реєстру застрахованих осіб визначається Положенням № 10-1.
Пунктом 1 розд. ІІІ Положення № 10-1, з метою забезпечення обробки інформації в реєстрі застрахованих осіб для кожної застрахованої особи автоматично створюється облікова картка, якій присвоюється номер облікової картки.
Відповідно до п. 2 розд. ІІІ Положення № 10-1, облікова картка відкривається в разі, зокрема, надходження у складі звітності відомостей про суми нарахованого доходу та єдиного внеску фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність; в інших випадках, передбачених Законом № 2464-VI.
За змістом п. 2 розд. ІV Положення № 10-1 до облікових карток реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інша інформація, необхідна для обчислення, призначення та здійснення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, зокрема відомості про фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність; відомості про нарахування страхових внесків та єдиного внеску фізичними особами - підприємцями та особами, які провадять незалежну професійну діяльність.
Процедуру, форму, строки подання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску до ДФС України, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує, зокрема, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань сплати єдиного внеску, її територіальних органів, визначає Порядок № 435.
Пунктом 16 розд.ІV Порядку № 435 передбачено, що фізичні особи - підприємці, які мають ознаку незалежної професійної діяльності, формують та подають до органів доходів і зборів окремі звіти щодо сум нарахованого єдиного внеску (додаток 5).
Позивач як фізична особа - підприємець перебуває з 2009 року на обліку як платник єдиного внеску, що підтверджується відомостями, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців. Також позивач є арбітражним керуючим, тобто особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Єдиний внесок позивачу був нарахований як фізичній особі-підприємцю, у т.ч. з незалежною професійною діяльністю.
Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не передбачено порядок обліку та сплати єдиного внеску фізичними особами - підприємцями з ознакою провадження незалежної професійної діяльності. При цьому аналіз пунктів 1, 2 розділу ІІІ Порядку № 1162 вказує на те, що цим Порядком не передбачено для контролюючого органу можливості самостійно взяття на облік як платників єдиного внеску осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, шляхом встановлення ознаки незалежної професійної діяльності. Взяття такої особи на облік платників єдиного внеску можливе виключно за її заявою. Доказів того, що позивач звертався із такою заявою та його взято на облік як особу, яка провадить незалежну професійну діяльність суду не подано.
Аналіз норм Закону України №2464-VI та Положення №10-1 вказує про відсутність повноважень у контролюючого органу за власною ініціативою без наявності звітності платника єдиного внеску (особи, яка провадить незалежну професійну діяльність/фізичної особи підприємця), в якій містяться відомості про суми нарахованого доходу та єдиного внеску фізичних осіб підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, вносити зміни (подавати інформацію до Пенсійного фонду України щодо змін) до облікової картки платника єдиного внеску шляхом встановлення ознаки незалежної професійної діяльності та відповідно нараховувати єдиний внесок у розмірі мінімального страхового внеску на місяць, визначеного Законом №2464-VI як граничний мінімальний внесок для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. За наявного існуючого правового регулювання взяття та перебування на обліку платника єдиного внеску фізичної особи-підприємця з ознакою провадження незалежної професійної діяльності не передбачено.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" особи, зазначені у пунктах 4 та 5-1 частини першої цієї статті, звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу. Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Позивач, як особа з інвалідністю, яка є фізичною особою-підприємцем, від сплати єдиного внеску звільнений відповідно до закону. Перебування на обліку, а відтак і нарахування єдиного внеску позивачу як фізичній особі-підприємцю з ознакою провадження незалежної професійної діяльності законодавством не передбачено. За таких обставин, відповідачем безпідставно нараховувався позивачу, як фізичній особі-підприємцю у т.ч. з незалежною професійною діяльністю єдиний внесок за 2017-2018 роки. Суд визнає, що вимоги від 28.11.2018 та 13.02.2019 про сплату позивачем єдиного внеску сформовані відповідачем протиправно, а тому підлягають скасуванню.
Позивачем у позовній заяві зазначено, що попередній розрахунок витрат на професійну правничу допомогу становить 5 000 грн. На підтвердження того, що позивачу надавалась професійна правнича допомога до позову додано ордер на надання адвокатом Савостян Н.В. позивачу такої допомоги та копія свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю. На підтвердження розміру витрат, які позивач сплатив у зв`язку з розглядом справи доказів, зокрема, договору, розрахунків, не подано. За таких обставин, суд вважає, що позивачем не підтверджено розмір понесених ним витрат на професійну правничу допомогу, тому такі витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправними та скасування вимог задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати вимоги Головного управління ДФС у Сумській області від 28.11.2018 та від 13.02.2019 №Ф-6580-54 про сплату ОСОБА_1 єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Соп`яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2020 |
Оприлюднено | 25.02.2020 |
Номер документу | 87797202 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні