ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2020 року справа №200/8768/19-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Арабей Т.Г., Гайдара А.В., секретаря судового засідання Сухова М.Є., за участю представників позивача Саєнко О.М., Кириченко Г.М., представника відповідача Сазонової М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міського управління освіти військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 200/8768/19-а (головуючий І інстанції Зінченко О.В.) за позовом Міського управління освіти військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання неправомірними та скасування рішень,-
ВСТАНОВИВ:
Міське управління освіти військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області (далі - позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (далі - відповідач), в якому з урахуванням уточнень просило: скасувати рішення № 125 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 11 червня 2019 року в частині суми 10133,97 грн; скасувати рішення № 125/1 про застосування штрафних санкцій за несвоєчасне повернення або повернення в неповному обсязі коштів фонду від 01 липня 2019 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року відмовлено в задоволені позовних вимог.
Позивач, не погодившись з судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення, прийняти нове, яким задовольнити позов у повному обсязі. В обґрунтування зазначив, що в порушення п.4.1 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженою Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 N 29 (далі - Інструкція № 29), відповідачем до розгляду заперечень на акт, які надішли раніше, прийнято оскаржуване рішення № 125 від 11 червня 2019 року. Всі листки непрацездатності які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення були заповненні відповідно до вимог законодавства, що було підтверджено оригіналами наданими суду для огляду. Також, відповідачем під час перевірки було допущено порушення, а саме: в порушення п.2.4 Інструкції № 29 перевірка проведена не в присутності головного бухгалтера або його заступника; у відповідності до п. 3.13.3, п. 6.2 Інструкції № 29 під час перевірки ксерокопії документів та письмові пояснення страхувальником не надавались, невідомо на підставі яких матеріалів акту було прийнято спірне рішення; відповідачем у порушення п. 7.1 Інструкції, на період розгляду заперечень не зупинено строки сплати страхових коштів та фінансових санкцій, а прийнято спірне рішення № 125/1 від 01 липня 2019 року.
Представники позивача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримали.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
Міське управління освіти військово-цивільної адміністрації м. Торецька Донецької області є юридичною особою.
Торецьким міським відділенням Управління виконавчої дирекції фонду в Донецькій області в період з 06.05.2019 по 24.05.2019 на підставі наказу від 19.03.2019 №24 Про проведення перевірки , повідомлення про проведення планової перевірки від 22.04.2019 № 01-04/518, направлення на проведення перевірки від 06.05.2019 № 11, проведено планову перевірку дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.07.2017 по 30.04.2019.
За результатами перевірки складено акт № 11 від 24 травня 2019 року (а.с.13-29).
Відповідно до акту, відповідачем виявлені факти виплат за листками непрацездатності, що заповнені із порушеннями пункту 4.5. Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності. Загальна сума виплаченої допомоги на підставі наведених листків непрацездатності становить 6753,98 грн.
Зокрема, згідно акту виявлені порушення заповнення листків непрацездатності:
-листок непрацездатності АДГ № 324260 (первинний), виданий ОСОБА_1 з 31.03.2018 по 19.04.2018 (амбулаторний). В листку непрацездатності допущено третю помилку в графі "Звільнення від роботи" у даті "до якого числа включно" - двадцять шосте викреслено на дев`ятнадцяте; допущено четверту помилку у графі звільнення від роботи у місяці "з якого числа" - написано 07.03.2018 замість 07.04.2018; сплачена допомога за рахунок коштів фонду становить 2067,77 грн.;
-листок непрацездатності АДГ № 081668 (первинний), виданий ОСОБА_2 з 26.02.2018 по 14.03.2018 (стаціонарний). У листку непрацездатності назва та місцезнаходження закладу охорони здоров`я не підтверджено штампом та печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". У графі "стати до роботи" прізвище лікаря не засвідчено печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". Сплачена допомога за рахунок коштів фонду становить 1361,76 грн.;
-листок непрацездатності серії АДК № 798987 (первинний),виданий ОСОБА_3 з 10.10.2018 по 19.10.2018. (амбулаторний). У листку непрацездатності назва та місцезнаходження закладу охорони здоров`я не підтверджено штампом та печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". У графі "стати до роботи" прізвище лікаря не засвідчено печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". Сплачена допомога за рахунок коштів фонду становить 832,80 грн.;
-листок непрацездатності АДК в„– 450346 (первинний), виданий ОСОБА_4 з 31.01.2018 по 09.02.2018 (амбулаторний). У листку непрацездатності назва та місцезнаходження закладу охорони здоров`я не підтверджено штампом та печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". У графі "стати до роботи" прізвище лікаря не засвідчено печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". Сплачена допомога за рахунок коштів фонду становить 1794,95 грн.;
-листок непрацездатності АДК в„– 818828 , виданий ОСОБА_5 з 25.02.2019 по 06.03.2019 (амбулаторний). У листку непрацездатності у графі звільнення від роботи" у даті "з якого числа" допущено вправлення, що не підтверджено записом "виправленому вірити", підписом лікуючого лікаря та печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності". Листок непрацездатності видано поза місцем постійного проживання і роботи без дозволу головного лікаря та у графі "видачу листка непрацездатності дозволяю" відсутні підпис головного лікаря та кругла печатка закладу охорони здоров`я. Сплачена допомога за рахунок коштів фонду становить 696,70 грн.
Крім наведених вище порушень під час перевірки відповідачем виявлені порушення статей 22,33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", що призвели до отримання позивачем зайвого фінансування на суму 839,41 грн., що не оскаржуються позивачем.
Згідно акту перевірки до нього додані копії листків непрацездатності: АДГ № 818828, АДГ № 081668, АДГ № 324260, № АДК 798897, АДГ № 450346, АДГ № 134189, АДК № 327611.
03.06.2019 позивачем підготовлені заперечення на акт перевірки, які одержані відповідачем в цей же день 03.06.2019 (а.с.84). Зі змісту заперечень вбачається, що позивач незгоден із виявленими відповідачем порушеннями стосовно отримання фінансування на підставі листків непрацездатності, що оформлені із порушенням вимог законодавства. Так, зазачнено, що перебування на лікарняному в період з 31.03.2018 по 19.04.2018 ОСОБА_1 (листок непрацездатності серії АДГ № 324260) підтверджується листом КЗ "ЦПМСД" м. Торецька № 372 від 27.04.2018; листки непрацездатності серії АДГ № 081668, виданий ОСОБА_6 з 26.02.2018 по 4.03.2018, АДК № 798987 виданий ОСОБА_3 з 10.10.2018 по 19.10.2018, серії АДГ 4503346 виданий ОСОБА_4 з 31.10.2018 по 09.02.2018 містить в графі "назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я" штамп та печатку відповідного закладу, в графі "стати до роботи" прізвище лікаря засвідчено печаткою відповідного закладу охорони здоров`я, листок непрацездатності АДК в„– 818828 виданий ОСОБА_5 з 25.02.2019 по 06.03.2019 у графі "звільнення від роботи" у даті "з якого числа" містить виправлення, що підтверджується записом "виправленому вірити" та підписом лікуючого лікаря, печаткою закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності", листок непрацездатності містить підпис головного лікаря та печатку закладу охорони здоров`я в графі "видачу листка непрацездатності дозволяю". В запереченнях зауважено на отриманні акту перевірки без додатків до нього. (а.с.84-89).
11 червня 2019 року відповідачем прийнято рішення № 125 про повернення коштів фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким визначено до повернення (відшкодування) Фонду неправомірно витрачених суми страхових коштів соціального страхування в сумі 7 593,39 грн. та застосовано штрафні санкції в сумі 3 796,70 грн. (а.с. 12).
Управлінням виконавчої дирекції фонду в Донецькій області заперечення позивача розглянуті та надана відповідь листом № 01-13/11-901 від 12.06.2019 про розгляд заперечень та прийняття відповідного рішення, яким залишені без змін акт та рішення № 125 від 11 червня 2019 року (а.с. 36-41).
01 липня 2019 року відповідачем прийнято рішення № 125/1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів фонду соціального страхування в сумі 1139,01 грн. та пені в сумі 34,17 грн.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, суд виходить з такого.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
За положенням ст.. 20 Закону № 1105, за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: 1) допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); 2) допомога по вагітності та пологах; 3) допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); 4) оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
Відповідно до ч.1 та 2 ст.22 Закону № 1105, допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків: 1) тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві; 2) необхідності догляду за хворою дитиною; 3) необхідності догляду за хворим членом сім`ї; 4) догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною; 5) карантину, накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби; 6) тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу; 7) протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства; 8) перебування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Згідно ч. 1-3 ст.30 Закону № 1105, матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).
Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Добровільно застрахованим особам призначення та виплата матеріального забезпечення, а також надання соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються робочим органом Фонду за місцем здійснення їх обліку як страхувальників.
Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Статтею 31 Закону № 1105 передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
При цьому, п.9 ч.2 та ч. 6, 7 статті 15 цього Закону передбачає, що роботодавець зобов`язаний повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.
У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 N 29 затверджено Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, яка встановлює порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок (п.1.2 Інструкції).
За положенням п.1.5 Інструкції № 29, акт перевірки - документ, який складається в установленому законодавством порядку посадовими особами органу Фонду, що проводили перевірку, фіксує факт її проведення та результати.
Перевірка - форма документального контролю фінансової діяльності страхувальника в частині дотримання вимог чинного законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Планова перевірка - перевірка, яка передбачена у плані-графіку контрольно-ревізійної роботи органу Фонду.
Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду - обов`язковий для виконання письмовий документ за підписом керівника органу Фонду (його заступника), що фіксує факт несвоєчасного повернення коштів Фонду і фінансових санкцій або повернення їх не в повному обсязі, із відповідним розрахунком та відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - обов`язковий для виконання письмовий документ за підписом керівника органу Фонду (його заступника), підготовлений на підставі акта перевірки та відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно до п. 2.4 Інструкції, планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час страхувальника, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку, з відома керівника та в присутності головного бухгалтера (бухгалтера) страхувальника або уповноваженої керівником особи.
Зазначене узгоджено з п. 6.1 Інструкції, а саме, посадові особи страхувальника під час здійснення перевірки мають право, зокрема, бути присутніми під час здійснення перевірки; надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки.
Відповідно до п. 3.13.4 Інструкції, в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. Примірники акта перевірки підписуються посадовою особою органу Фонду та керівником або головним бухгалтером (бухгалтером) чи уповноваженою керівником особою страхувальника на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок.
Один примірник акта перевірки вручається страхувальнику з відміткою про отримання, а другий зберігається в органі Фонду, який здійснив перевірку.
У разі відмови посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки посадова особа органу Фонду вносить до нього відповідний запис із складанням акта відмови від підпису акта перевірки та його отримання у двох примірниках (у довільній формі). Протягом трьох робочих днів один примірник акта відмови від підпису та його отримання разом з актом перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом.
У разі підписання акта перевірки із запереченнями страхувальник подає їх у письмовій формі як додаток до акта перевірки або надсилає до органу Фонду, який проводив перевірку, окремим документом протягом 10 календарних днів з дня підписання акта.
Орган Фонду розглядає інформацію, викладену у запереченнях до акта, і надає на них письмову відповідь, яка надсилається страхувальнику у порядку, визначеному пунктом 4.1 розділу IV цієї Інструкції.
Якщо акт підписано без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням зазначеного терміну, акт перевірки вважається узгодженим.
Якщо орган Фонду не може вручити, у тому числі поштовим відправленням, відповідно до Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 N 270, страхувальнику один примірник акта перевірки у зв`язку з відсутністю посадових осіб за місцезнаходженням страхувальника, їх відмовою прийняти акт, то в день надходження до органу Фонду такої інформації посадова особа органу Фонду, що здійснювала перевірку, оформляє відповідний акт у довільній формі, у якому вказує причину, яка призвела до неможливості вручення акта перевірки.
Отже, вказаними вимогами Інструкції визначено обов`язкова участь головного бухгалтера (бухгалтера) страхувальника або уповноваженої керівником особи при проведені планової перевірки. Після закінчення перевірки акт підписується посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. У разі відмови посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки посадова особа органу Фонду вносить до нього відповідний запис із складанням акта відмови від підпису акта перевірки та його отримання у двох примірниках.
Зі змісту акту вбачається,що перевірка проведена з відома начальника Орешкіна В.М., в присутності: головного бухгалтера Смирнової Н.М. по 12.05.2019, заступника головного бухгалтера Смольникової Я.М. з 13.05.2019 по 24.05.2019, голови комісії із соціального страхування Юхименко О.В . Разом з цим, акт не містить підпису вказаних осіб, запису про відмову підписати акт або акту відмови від підпису, та будь-яких відомостей про наявність або відсутність заперечень до акту перевірки.
Зазначене свідчить про недодержання відповідачем вимог законодавства в частині належного оформлення акту та забезпечення участі посадових осіб страхувальника під час здійснення перевірки, у тому числі їх ознайомлення з актом.
За положенням п. 3.13.3 Інструкції № 29, порушення, які є типовими і повторюються, відображаються у додатках до акта перевірки з детальним обґрунтуванням цих порушень. Додатками до акта перевірки також є копії первинних або інших документів, які підтверджують наявність таких фактів порушень (наприклад: накази, заяви працівників, протоколи засідань комісії із соціального страхування, відомості, за якими працівники отримують додаткові блага в грошовому чи натуральному вигляді, графіки роботи тощо), а в акті наводяться узагальнені дані. Додатки підписуються посадовою особою органу Фонду та головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою страхувальника, який перевіряється. За необхідності підтвердження фактів порушень, виявлених під час перевірки, на вимогу посадової особи органу Фонду страхувальником надаються ксерокопії документів, засвідчені страхувальником, і необхідні письмові пояснення.
Зазначене узгоджено з п.5.2 Інструкції, яким визначено, що посадові особи органу Фонду мають право, зокрема: вимагати від посадових осіб письмових пояснень з питань, які виникають під час перевірок. У разі відмови посадових осіб від надання письмових пояснень посадова особа органу Фонду фіксує цей факт в акті перевірки; отримувати завірені страхувальником копії документів, що підтверджують наявність фактів порушень законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Також, п.6.2 Інструкції, передбачено, що страхувальник під час здійснення перевірки зобов`язаний, зокрема: надавати копії документів, засвідчені страхувальником, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час перевірки, відповідно до вимог законодавства; підписати акт перевірки або відмовитись із зазначенням причин такої відмови.
Отже, у разі виявлення під час здійснення перевірки порушень, посадовими особами органу Фонду до акту додаються копії первинних або інших документів, які підтверджують наявність таких фактів порушень, які підписуються посадовою особою органу Фонду та головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою страхувальника, який перевіряється. За необхідності підтвердження фактів порушень, також страхувальником надаються необхідні письмові пояснення.
Згідно акту перевірки до нього додані копії листків непрацездатності: АДГ № 818828, АДГ № 081668, АДГ № 324260, № АДК 798897, АДГ № 450346, АДГ № 134189, АДК № 327611.
Разом з цим, надані відповідачем до суду копії вказаних листків непрацездатності, на які посилається відповідач як підставу прийняття оскаржуваного рішення, містять лише підпис посадової особи відповідача - ОСОБА_8 .. Тобто, вказані копії документів не засвідчені уповноваженим на це посадовими особами страхувальника. В запереченнях на акт позивачем було зауважено на отриманні акту перевірки без додатків до нього.
Тобто, неможливо встанови, що саме вказані листки непрацездатності, копії яких були додані відповідачем до акту, надавались позивачем під час перевірки.
Отже, зазначене виключає можливість прийняти судом вказаних листків у якості належного доказу виявлених в ході перевірки порушення.
Суд не приймає посилання суду першої інстанції, що на час проведення перевірки вказані документи містили недоліки оформлення, оскільки висновки суду ґрунтується на досліджені копій цих листків які в порушення Інструкції не завірені посадовою особою страхувальника, що ставить під сумнів їх допустимість в якості належних доказів, тобто, ґрунтується на припущеннях.
При цьому, позивачем до суду були надані копії зазначених листків непрацездатності, які засвідчені належним чином які заповнені у відповідності до вимог законодавства.
Також, суд не приймає посилання представника відповідача на те, що судом першої інстанції в ході розгляджу справи було допитано працівника бухгалтерії позивача, який підтвердив, що під час проведення перевірки працівники бухгалтерії позивача робили ксерокопії листків непрацездатності, які мали певні порушення, оскільки зазначений свідок є посадовою особою Торецького відділення управління виконавчої дирекції Фонду, яка проводила перевірку та складала акт, тому, суд критично оцінює пояснення вказаного свідка.
Отже, надані позивачем та досліджені судом докази спростовують висновки викладені в акті перевірки щодо встановлених з боку позивача порушень.
Також, згідно п. 4.1 Інструкції, за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки. Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності складається за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.
За п.4.2 Інструкції, у разі несвоєчасного виконання страхувальником рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій щодо повернення коштів Фонду та сплати фінансових санкцій або виконання його не в повному обсязі на страхувальників накладається штраф та нараховується пеня відповідно до статті 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Суми цих санкцій сплачуються страхувальниками за рахунок власних коштів.
Аналізуючи зазначені вимоги законодавства, суд дійшов до висновку, що відповідач має право прийняти рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника, які надіслані з додержанням терміну та отримані відповідачем до прийняття рішення.
Матеріали справи свідчать, що заперечення до акту надіслано з додержанням терміну визначеного Інструкцією, проте, відповідачем у порушенням вимог законодавства рішення прийнято без врахування результатів розгляду цих заперечень, що є порушенням вимог Інструкції та прав позивача. Враховуючи вищевикладене не можна вважати, що акт перевірки є узгодженими.
Суд зазначає, що позивач має право бути вислуханою суб`єктом владних повноважень, може наводити обставини щодо суті питання і подавати докази на їх підтвердження, правові аргументи тощо. Принцип гласності включає й право особи на допомогу з боку суб`єкта владних повноважень, зокрема, у вигляді роз`яснення її прав, процедур тощо, а також право на захист, право мати представника, право знати про прийняте відносно неї рішення.
У даному ж випадку, як встановлено судом під час розгляду цієї справи, дії відповідачем, позбавили позивача встановлених щодо нього законодавством процедурних гарантій, унеможливило здійснення належного захисту своїх прав, представлення аргументів і доказів на їх підтвердження.
На підставі викладеного, суд дійшов до висновку, що відповідачем неправомірно прийнято рішення № 125 від 11 червня 2019 року в частині суми 10133,97 грн, та рішення № 125/1 від 01 липня 2019 року, як похідного, що є підставою для задоволення позовних вимог.
Оскільки висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи рішення прийняте з порушенням норм матеріального права, апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню.
Керуючись ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Міського управління освіти військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 200/8768/19-а - задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 200/8768/19-а - скасувати та ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги задовольнити.
Скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування № 125 від 11 червня 2019 року в частині суми 10133,97 грн.
Скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про застосування штрафних санкцій за несвоєчасне повернення або повернення в неповному обсязі коштів фонду № 125/1 від 01 липня 2019 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (8412, Донецька область, м. Словянськ, вул.. Свободи, 5, ЄДРПОУ 41325231) на користь Міського управління освіти військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області ( 85200, Донецька область, м. торець, вул.. Освіти, 8, ЄДРПОУ 02142827) судовий збір у розмірі 4802 (чотири тисячі вісімсот дві) 50 коп.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 25 лютого 2020 року.
Суддя-доповідач Е.Г. Казначеєв
Судді Т.Г. Арабей
А.В. Гайдар
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2020 |
Оприлюднено | 25.02.2020 |
Номер документу | 87798017 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні