Ухвала
від 24.02.2020 по справі 920/1171/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

24.02.2020 Справа № 920/1171/19

м. Суми

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Мудрицької С.Ю.,

Розглядається в порядку загального позовного провадження справа № 920/1171/19

за позовом Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області (вул. Центральна, 22, с. Біловоди, Сумський район, Сумська область, 42310),

до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, 40000),

про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії,

За участю представників:

від позивача - Друченко Т.В. (ордер серії ВМ № 1002335 від 13.11.2019);

від відповідача - Рудік А.А. (наказ № 183-к від 10.04.2017, положення про відділ представництва в судах та інших органах Юридичного управління Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, затверджене наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 222 від 01.12.2016).

Позивач звернувся з позовом до суду, в якому просить: 1) визнати незаконними дії у Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про відмову у передачі земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:001:0050 площею 97, 4349 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:002:0019 площею 68, 5468 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:001:0001 площею 23, 0253 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:005:0021 площею 9, 9899 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0013 площею 40, 0 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:08:006:0020 площею 20, 0270га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:07:005:0007 площею 20, 3902 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:003:0012 площею 17, 8954 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0157 площею 17, 1601 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:010:0023 площею 42, 3945 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0159 площею 6, 43 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0143 площею 2, 2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0045 площею 34, 8297 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0144 площею 3, 4307 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0158 площею 12,40 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0156 площею 0,2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0010 площею 66,25 га, які належали КСП ім. Щорса і не передані у приватну власність; 2) зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Сумській області видати наказ про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:001:0050 площею 97, 4349 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:002:0019 площею 68, 5468 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:001:0001 площею 23, 0253 га, земельної ділянка з кадастровим номером 5924781100:05:005:0021 площею 9, 9899 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0013 площею 40,0 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:08:006:0020 площею 20,0270га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:07:005:0007 площею 20, 3902 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:003:0012 площею 17, 8954 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0157 площею 17, 1601 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:010:0023 площею 42, 3945 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0159 площею 6, 43 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0143 площею 2, 2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0045 площею 34, 8297 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0144 площею 3, 4307 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0158 площею 12,40 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0156 площею 0,2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0010 площею 66,25 га, які належали КСП ім. Щорса і не передані у приватну власність, у комунальну власність територіальної громади Біловодської сільської ради Сумського району.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 29.11.2019 відкрите провадження у справі № 920/1171/19 в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначене на 23.12.2019 о 10 год. 00 хв.; відповідачу наданий двадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, для подання відзиву на позовну заяву, відповідно до ст. 165 ГПК України.

Ухвала суду від 29.11.2019 отримана відповідачем 03.12.2019.

23.12.2019 відповідач подав клопотання (вх. № 3908к від 23.12.2019), в якому просить суд поновити строк на подання відзиву на позовну заяву та відкласти розгляд справи. Відповідач зазначає, що відзив по справі не поданий у встановлений судом строк, у зв`язку з великим навантаженням представників.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 23.12.2019 відкладено підготовче засідання на 27.01.2020, 10:30; продовжений відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, відповідно до ст. 165 ГПК України по 03.01.2020; позивачу наданий п`ятнадцятиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив.

08.01.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву (відправлений поштою 03.01.2020), в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову, зазначаючи, що Біловодська сільська рада Сумського району Сумської області не входить до складу об`єднаних територіальних громад Сумської області.

У судовому засіданні 27.01.2020 судом постановлено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження до 27.02.2020 та оголошено перерву у судовому засіданні до 17.02.2020, 10:30.

10.02.2020 позивач подав відповідь на відзив (вх. № 1133 від 10.02.2020), в якому підтримує позовні вимоги та зазначає, що приписи п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України не встановлюють перевагу об`єднаних територіальних громад перед необ`єднаними територіальними громадами щодо реалізації свого права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель колишніх КСП; земельні ділянки, що вказані у позовній заяві, є сформованими, мають межі, інформація про ці земельні ділянки внесена до Державного земельного кадастру.

10.02.2020 позивач подав письмові пояснення (вх. № 1134 від 10.02.2020) на підтвердження того, що земельні ділянки входили до земель, переданих у колективну власність КСП ім. Щорса.

17.02.2020 відповідач подав клопотання про закриття провадження у справі (вх. № 545к від 17.02.2020), в якому зазначає, що спір у справі не підлягає розгляду в господарських судах, на такий спір поширюється юрисдикція адміністративних судів.

У судовому засіданні 17.02.2020 судом оголошено перерву до 24.02.2020, 09:30.

24.02.2020 відповідач подав заперечення (вх. № 1623 від 24.02.2020), в якому зазначає, що Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності, про що зазначено у п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України. Позивач просить зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Сумській області видати наказ про передачу спірних земельних ділянок у комунальну власність, що є неможливим, оскільки вказані земельні ділянки знаходяться в масиві, який відповідно до закону вважається власністю територіальної громади, на території якої вони розташовані.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив:

Згідно зі ст. 177 ГПК України, завданнями підготовчого провадження є: 1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; 2) з`ясування заперечень проти позовних вимог; 3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; 4) вирішення відводів; 5) визначення порядку розгляду справи; 6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.

За приписами ст. 182 ГПК України, у підготовчому засіданні суд, в тому числі, вирішує заяви та клопотання учасників справи.

Відповідно до частин другої та третьої статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

За приписами п. 6 ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю ), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

За змістом пункту 10 частини першої статті 20 ГПК України господарські суди не розглядають справи у спорах про оскарження актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій.

Суб`єктом владних повноважень згідно зі статтею 4 Кодексу адміністративного судочинства України є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

У випадку, якщо суб`єкт (у тому числі орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа) у спірних правовідносинах не здійснює владних управлінських функцій щодо іншого суб`єкта, який є учасником спору, такий спір не має встановлених нормами Кодексу адміністративного судочинства України ознак справи адміністративної юрисдикції та, відповідно, не повинен вирішуватися адміністративним судом.

Отже, необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення цим суб`єктом публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або надання адміністративних послуг, при цьому ці управлінські функції чи адміністративні послуги суб`єкт здійснює саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.

Таким чином, справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їхніх прав та обов`язків у правовідносинах, у яких один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого суб`єкта, а останній, відповідно, зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

Визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, обставин у справі.

З підстав позову, викладених у позовній заяві вбачається, що позивач звернувся до суду на захист порушеного (на його думку) права власності на земельні ділянки, що в силу приписів п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Позивач вказує на те, що не може зареєструвати право власності на земельні ділянки, оскільки державна реєстрація права комунальної власності здійснюється виключно на підставі відомостей з Державного земельного кадастру, в яких власником вказано державу; при цьому відповідач відмовив позивачу у передачі земельних ділянок у комунальну власність.

З урахуванням обставин, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, п. 6 ч. 1 ст. 20 ГПК України, суд вважає, що спір у справі 920/1171/19 відноситься до юрисдикції господарських судів, у зв`язку з чим відмовляє у задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про закриття провадження у справі.

Керуючись ст. ст. 4, 20, 182, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. Відмовити у задоволенні клопотання (№ 545к від 17.02.2020) Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про закриття провадження у справі № 920/1171/19.

2. Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення. Дана ухвала оскарженню окремо від рішення суду не підлягає.

Повний текст ухвали складено та підписано 25.02.2020

Суддя Є.А. Жерьобкіна

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення24.02.2020
Оприлюднено27.02.2020
Номер документу87806025
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/1171/19

Рішення від 04.06.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 26.02.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 29.11.2019

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні