Рішення
від 04.06.2020 по справі 920/1171/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04.06.2020 Справа № 920/1171/19

м. Суми

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Гребенюк С.В.,

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/1171/19

за позовом Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області (вул. Центральна, 22, с. Біловоди, Сумський район, Сумська область, 42310),

до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, 40000),

про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії,

За участю представників:

від позивача - Друченко Т.В.;

від відповідача - Рудік А.А.;

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з позовом до суду, в якому просить: 1) визнати незаконними дії Головного управління Держгеокадастру у Сумській області щодо відмови у передачі земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:001:0050 площею 97, 4349 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:002:0019 площею 68, 5468 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:001:0001 площею 23, 0253 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:005:0021 площею 9, 9899 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0013 площею 40, 0 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:08:006:0020 площею 20, 0270га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:07:005:0007 площею 20, 3902 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:003:0012 площею 17, 8954 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0157 площею 17, 1601 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:010:0023 площею 42, 3945 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0159 площею 6, 43 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0143 площею 2, 2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0045 площею 34, 8297 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0144 площею 3, 4307 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0158 площею 12,40 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0156 площею 0,2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0010 площею 66,25 га, які належали КСП ім. Щорса і не передані у приватну власність; 2) зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Сумській області видати наказ про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:001:0050 площею 97, 4349 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:002:0019 площею 68, 5468 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:001:0001 площею 23, 0253 га, земельної ділянка з кадастровим номером 5924781100:05:005:0021 площею 9, 9899 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0013 площею 40,0 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:08:006:0020 площею 20,0270га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:07:005:0007 площею 20, 3902 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:003:0012 площею 17, 8954 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0157 площею 17, 1601 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:010:0023 площею 42, 3945 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0159 площею 6, 43 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0143 площею 2, 2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0045 площею 34, 8297 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0144 площею 3, 4307 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0158 площею 12,40 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0156 площею 0,2008 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0010 площею 66,25 га, які належали КСП ім. Щорса і не передані у приватну власність, у комунальну власність територіальної громади Біловодської сільської ради Сумського району.

26.11.2019 позивач подав клопотання про розгляд справи у складі колегії суддів (вх. № 3634к від 26.11.2019).

Ухвалою господарського суду Сумської області від 29.11.2019 відкрите провадження у справі № 920/1171/19 в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначене на 23.12.2019 о 10 год. 00 хв.; відповідачу наданий двадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, для подання відзиву на позовну заяву, відповідно до ст. 165 ГПК України. В ухвалі суду зазначено, що клопотання (вх. № 3634к від 26.11.2019) буде розглянуто судом у підготовчому засіданні.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 23.12.2019 відкладено підготовче засідання на 27.01.2020, 10:30; продовжений відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, відповідно до ст. 165 ГПК України по 03.01.2020; позивачу наданий п`ятнадцятиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив.

08.01.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву (відправлений поштою 03.01.2020), в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову, зазначаючи, що Біловодська сільська рада Сумського району Сумської області не входить до складу об`єднаних територіальних громад Сумської області.

У судовому засіданні 27.01.2020 судом постановлено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження до 27.02.2020 та оголошено перерву у судовому засіданні до 17.02.2020, 10:30.

10.02.2020 позивач подав відповідь на відзив (вх. № 1133 від 10.02.2020), в якій підтримує позовні вимоги та зазначає, що приписи п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України не встановлюють перевагу об`єднаних територіальних громад перед необ`єднаними територіальними громадами щодо реалізації свого права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель колишніх КСП; земельні ділянки, що вказані у позовній заяві, є сформованими, мають межі, інформація про ці земельні ділянки внесена до Державного земельного кадастру.

10.02.2020 позивач подав письмові пояснення (вх. № 1134 від 10.02.2020) на підтвердження того, що земельні ділянки входили до земель, переданих у колективну власність КСП ім. Щорса.

17.02.2020 відповідач подав клопотання про закриття провадження у справі (вх. № 545к від 17.02.2020), в якому зазначає, що спір у справі не підлягає розгляду в господарських судах, на такий спір поширюється юрисдикція адміністративних судів.

У судовому засіданні 17.02.2020 судом оголошено перерву до 24.02.2020, 09:30.

24.02.2020 відповідач подав заперечення (вх. № 1623 від 24.02.2020), в якому зазначає, що Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності, про що зазначено у п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України. Позивач просить зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Сумській області видати наказ про передачу спірних земельних ділянок у комунальну власність, що є неможливим, оскільки вказані земельні ділянки знаходяться в масиві, який відповідно до закону вважається власністю територіальної громади, на території якої вони розташовані.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 24.02.2020 відмовлено у задоволенні клопотання (№ 545к від 17.02.2020) Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про закриття провадження у справі № 920/1171/19.

У судовому засіданні 24.02.2020 судом оголошено перерву до 26.02.2020, 16:30.

26.02.2020 відповідач подав клопотання про долучення до матеріалів справи доказів (вх. № 1731 від 26.02.2020), а саме копій клопотання від 05.03.2019, листа ГУ від 04.04.2019, клопотання від 26.11.2018, листа ГУ від 25.06.2019, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.

26.02.2020 позивач подав клопотання (вх. № 1761 від 26.02.2020) про приєднання до матеріалів справи листа від 07.06.2019 № 209 Біловодської сільської ради до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області щодо передачі земельних ділянок у власність.

У судовому засіданні 26.02.2020 представник позивача заявив усне клопотання про залишення без розгляду клопотання (вх. № 3634к від 26.11.2019) про розгляд справи у складі колегії суддів. Також представник позивача зазначив, що подані відповідачем докази не можуть бути прийняті судом у даній справі, оскільки не стосуються предмета спору.

У судовому засіданні 26.02.2020 суд постановив протокольну ухвалу про залишення без розгляду клопотання позивача (вх. № 3634к від 26.11.2019). Представнику позивача роз`яснено, що суд з`ясовує обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, та досліджує докази, якими вони обґрунтовуються, на стадії розгляду справи по суті.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 26.02.2020 закрите підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.03.2020, 10:30.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 10.03.2020 відкладено розгляд справи по суті на 07.04.2020, 14:00 з повідомленням сторін .

У судовому засіданні 07.04.2020 судом оголошено перерву до 05.05.2020, 12-30.

У судовому засіданні 05.05.2020 судом оголошено перерву до 19.05.2020, 11-30.

У судовому засіданні 19.05.2020 судом оголошено перерву до 04.06.2020, 11-00.

На підставі ст. 161 ГПК України суд визнав необхідним дозволити відповідачу подати додаткові пояснення щодо окремого питання, яке виникло при розгляді справи, зокрема стосовно підстав для реєстрації державної форми власності на спірні земельні ділянки.

04.06.2020 відповідач подав пояснення по справі (вх. № 4388 від 04.06.2020), в якому зазначає, що на виконання протокольної ухвали суду направлено службову записку від 25.05.2020 до Міськрайонного управління у м. Суми та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області для надання інформації стосовно замовників проектів землеустрою. Міськрайонним управлінням у м. Суми та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 03.06.2020 № 742/115-20 повідомлено, що в місцевому фонді документації відсутні відповідні проекти. Головне управління не має можливості надати суду пояснення стосовно замовників проектів землеустрою щодо відведення земельних від 12.02.2007 ТОВ Координат-БС , Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, в тому числі при поділі чи об`єднані земельних ділянок від 05.12.2012 ТОВ Координат-БС від 27.11.2008 ТОВ Координат-БС , технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі від 25.05.2009 ТОВ Діната відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Відповідно до Закону України 06.09.2012 № 5245-УІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , що набув чинності з 01.01.2013, законодавець вніс зміни до Земельного кодексу України, зокрема до статті 122 Земельного кодексу України. У відповідності до прийнятих змін Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальні органи передають у власність або у користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності. На час здійснення державної реєстрації спірних земельних ділянок за державою, розпорядником була Сумська районна державна адміністрація Сумської області.

Позивач просить суд задовольнити позов.

Відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на п. 21 Розділу X Земельного кодексу України, згідно з яким з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності. Позивач також посилається на приписи ст. 117 Земельного кодексу України, яка регулює порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність.

Відповідно до проекту роздержавлення та приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства ім. Щорса та технічної документації по визначенню земель, які підлягають передачі у колективну власність членам КСП ім. Щорса Сумського району Сумської області, розробленої на виконання Указу Президента України від 10.11.1994 № 666/94 «Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи і у сфері сільськогосподарського виробництва« , землі КСП ім. Щорса розташовані в північній частині Сумського району на відстані 45 км від м. Суми. За господарством закріплено 5 604 га земель, у томі числі сільськогосподарських угідь 5 260 га. В результаті розробки технічної документації на території КСП ім. Щорса виділено 413, 8 га земель запасу та створено резервний фонд на площі 528, 6 га, визначено площу земель для передачі у колективну власність в розмірі 4532, 1 га.

10 липня 1995 року, на підставі рішення виконкому Біловодської сільської ради народних депутатів від 28.06.1995, КСП ім. Щорса видано Державний акт серії СМ № 21 на право колективної власності на землю площею 4532, 1 га на території Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області. Землю передано у колективну власність для сільськогосподарського виробництва.

З архівної довідки вбачається, що 05 червня 1992 року колгосп ім. Щорса реорганізовано у КСП ім. Щорса. 14 лютого 1997 року КСП ім. Щорса реорганізовано у СЗАТ ім. Щорса. 14.10.1997 СЗАТ ім. Щорса реорганізовано у ЗСАПТ ім. Щорса. 22.07.1997 ЗСАПТ ім. Щорса реорганізовано у ЗСАТ ім. Щорса. 22.05.2003 ЗСАТ ім. Щорса реорганізовано у КСП ім. Щорса. 01.10.2003 КСП ім. Щорса реформовано у приватне підприємство агрофірму «Світлана» , яка не є правонаступником КСП ім. Щорса. 01.01.2004 ПП АФ Світлана реформовано в КСП ім. Щорса. 01.03.2004 КСП ім. Щорса реформовано у ТОВ АФ «Агат» , яка не являється правонаступником КСП ім. Щорса. У 2006 році ТОВ АФ «Агат» ліквідовано.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань КОЛЕКТИВНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОЛЕКТИВНЕ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ПІДПРИЄМСТВО ІМ. ЩОРСА (код 03778606) припинено. Дата запису 24.02.2007; номер запису: 16231170001000505. ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО АГРОФІРМА "СВІТЛАНА" (код 32367695) припинено. Дата запису: 28.12.2007; номер запису: 16231170003000613. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АГРОФІРМА "АГАТ" (код 32647077) припинено. Дата запису 23.10.2007; номер запису: 16231170004000145. Відомості про юридичних осіб-правонаступників в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні.

Рішенням 34 сесії сьомого скликання Біловодської сільської ради Сумського району від 28.05.2019 ініційовано передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність територіальної громади Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області, відповідно до переліку, вказаному у додатку № 1 до рішення, зокрема земельних ділянок, розташованих на території Біловодської сільської ради:

з кадастровим номером 5924781100:01:001:0050 площею 97, 43 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:01:002:0019 площею 68, 55 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:05:001:0001 площею 23, 0253 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:05:005:0021 площею 9, 99 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:05:006:0013 площею 40 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:08:006:0020 площею 20,03 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:07:005:0007 площею 20,39 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:03:003:0012 площею 17,9 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0157 площею 17,16 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:03:010:0023 площею 42,39 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0159 площею 6,43 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0143 площею 2,2 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0045 площею 34,83 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0144 площею 3,43 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0158 площею 12,40 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);,

з кадастровим номером 5924781100:10:001:0156 площею 0,2008 га (цільове призначення - для сільськогосподарського використання із земель сільськогосподарського призначення, запас);

з кадастровим номером 5924781100:05:006:0010 площею 66,25 га (цільове призначення - для введення товарного сільськогосподарського виробництва з земель сільськогосподарського призначення, запас).

Спірні земельні ділянки згідно з Державним актом серії СМ № 21 від 10.07.1995 були передані на праві колективної власності КСП ім. Щорса, яке припинено, що підтверджує і позивач, і відповідач.

Відповідні обставини вбачаються з плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність КСП ім. Щорса Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області, виготовленого ФОП Бесарабом І.А., який має кваліфікаційний сертифікат інженера - землевпорядника (а.с. 172-175).

Як вказує позивач, спірні земельні ділянки КСП ім. Щорса не були передані у приватну власність.

Доказів припинення права колективної власності на спірні земельні ділянки, визнання недійсним державного акта серії СМ № 21 від 10.07.1995, передачі спірних земельних ділянок у приватну власність матеріали справи не містять.

Листом № 209 від 07.06.2019 позивач звернувся до відповідача з проханням передати у власність територіальної громади Біловодської сільської ради Сумського району спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які не перебувають у приватній власності, належали КСП ім. Щорса, що припинено станом на дату набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні". У листі позивач послався на приписи ст. 117, ч. 4 ст. 122 та п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України.

Листом № 18-18-0.331-4354/2-19 від 03.07.2019 Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повідомило позивача про відсутність підстав для прийняття рішення стосовно передачі земельних ділянок у комунальну власність з посиланням на розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад згідно з яким Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру доручено передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність новоствореним об`єднаним територіальним громадам відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України.

Як пояснює у відзиві на позовну заяву відповідач, на території Біловодської сільської ради Сумського району не створено об`єднаної територіальної громади, а Біловодська сільська рада не входить до складу створених об`єднаних територіальних громад Сумського району Сумської області. У запереченні на позов відповідач також зазначає, що не має обов`язків перед позивачем щодо передачі у комунальну власність земельних ділянок, оскільки відповідно до п. 21 Розділ X Земельного кодексу України, Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Разом з цим, з витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки та інформації з Публічної кадастрової карти України судом встановлено наступне.

02.12.2012 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:001:0050 площею 97, 4349 га, форма власності - державна , підстава для виникнення права - рішення органу виконавчої влади від 05.02.2007.

12.11.2012 Відділом Держкомзему у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:01:002:0019 площею 68, 5468 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності - рішення органу виконавчої влади розпорядження голови Сумської РДА від 12.11.2012.

Відповідно до інформації з Публічної кадастрової карти України на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781100:05:001:0001 площею 23, 0253 га, форма власності земельної ділянки - державна.

25.06.2008 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:005:0021 площею 9, 9899 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

04.02.2019 Міським управлінням у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0013 площею 40, 0 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

25.06.2008 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:07:005:0007 площею 20, 3902 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності - рішення органу виконавчої влади від 16.06.2009.

19.03.2009 СРВ СРФ ДП Центр ДЗК проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:003:0012 площею 17, 8954 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

Відповідно до інформації з Публічної кадастрової карти України на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781100:10:001:0157 площею 17, 1651 га, форма власності земельної ділянки - державна .

12.11.2012 Відділом Держкомзему у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:03:010:0023 площею 42, 3945 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності - рішення органу виконавчої влади розпорядження голови Сумської РДА від 12.11.2012.

01.07.2006 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0159 площею 6, 43 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

02.12.2012 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0143 площею 2, 2008 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

18.12.2012 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0045 площею 34, 8297 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

20.12.2012 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0144 площею 3, 4307 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

25.05.2009 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:08:006:0020 площею 20, 0270 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

Відповідно до інформації з Публічної кадастрової карти України на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781100:10:001:0158 площею 12,4105 га, форма власності земельної ділянки - державна .

01.07.2006 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:10:001:0156 площею 0,2008 га, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

25.06.2008 Управлінням Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924781100:05:006:0010 площею 66,2485, форма власності - державна , документ який є підставою для виникнення права власності не зазначений.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в силу закону є власником спірних земельних ділянок, однак, не може зареєструвати своє право власності на ці земельні ділянки, оскільки державна реєстрація права комунальної власності здійснюється виключно на підставі відомостей з Державного земельного кадастру, у яких зазначено власником ділянок Державу. Внесення змін до відомостей з Державного земельного кадастру в частині зміни інформації про власника земельної ділянки нормативно - правовими актами, що регулюють діяльність Держгеокадастру, не передбачено.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України 1990 року, у редакції чинній на дату видачі державного акту, власність на землю в Україні має такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності визнавалися рівноправними.

Суб`єктами права колективної власності на землю визначалися колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств (частина друга статті 5 ЗК України 1990 року).

Відповідно до статей 22, 23 ЗК України 1990 року, право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян.

Статтею 7 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство встановлено, що об`єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах. Об`єктами права власності підприємства є також частки у майні та прибутках міжгосподарських підприємств та об`єднань, учасником яких є підприємство. Майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам. Суб`єктом права власності у підприємстві є підприємство як юридична особа, а його члени - в частині майна, яку вони одержують при виході з підприємства.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, а право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором.

Із прийняттям Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ, законодавець виключив із форм власності на землю окремі форми, режим яких встановлювався раніше діючим Земельним кодексом України від 18.12.1990 № 561-ХІІ, таких як колективна власність.

У той же час, в процесі реформування земельного законодавства законодавцем не передбачено ніяких перехідних положень щодо права колективної власності осіб, які набули таке право до набрання чинності Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ, а саме - не урегульовано питання процесу припинення права колективної власності на земельну ділянку та її подальший перехід у державну чи комунальну власність, не встановлений орган, уповноважений приймати рішення про передачу земельної ділянки у приватну власність тощо.

Разом з цим, ураховуючи положення статті 58 Конституції України, на час набуття права колективної власності, така форма власності була передбачена законом, а тому подальша зміна законодавства не може мати наслідком позбавлення права власності набутого у спосіб передбачений законом.

Зміни в земельному законодавстві після видачі державного акту на право колективної власності на землю серії СМ № 21 від 10.07.1995, відсутність у новому законодавстві колективної форми власності, не можуть бути підставою для припинення колективної власності на землю.

Відсутність будь-якого законодавчого врегулювання процесу припинення права колективної власності на земельну ділянку та її подальший перехід у державну чи комунальну власність, не дозволяє дійти висновку, що землі колективної власності автоматично переходять у державну власність.

Підстави припинення права власності на земельну ділянку визначені ст. 140 Земельного кодексу України від 25.10.2001, зокрема:

а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку;

б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця;

в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника;

г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора;

ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;

д) конфіскація за рішенням суду;

е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України, держава набуває права власності на землю у разі:

а) відчуження земельних ділянок у власників з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;

б) придбання за договорами купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;

в) прийняття спадщини;

г) передачі у власність державі земельних ділянок комунальної власності територіальними громадами;

ґ) конфіскації земельної ділянки;

Зазначені підстави є вичерпними.

Вказані норми не містять такої підстави для припинення права власності, набуття державою права власності, як припинення (ліквідація) юридичної особи колективного сільськогосподарського підприємства.

Документів, які б підтверджували підстави припинення права колективної власності КСП ім. Щорса на землю, зокрема спірні земельні ділянки, які не передані у приватну власність, матеріали справи не містять, як і доказів прийняття рішення щодо передачі спірних земельних ділянок до земель державної власності.

Відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) 2003 року у редакції до 01.01.2019, який визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

З аналізу положень вказаної норми, до 01.01.2019 нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки не були землями державної чи комунальної власності, а перебували лише у розпорядженні відповідних рад та адміністрацій.

10.07.2018 був прийнятий Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні", який набрав чинності з 01.01.2019.

Розділ Х Перехідних положень Земельного кодексу України був доповнений пунктом 21, згідно з яким установлено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" (з 01.01.2019) землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані . Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Таким чином, з 01.01.2019 спірні земельні ділянки, які входять до земель, що належали КСП ім. Щорса, яке припинено, на праві колективної власності згідно з державним актом на право колективної власності на землю та не передані у приватну власність, розташовані на території Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області, вважаються власністю територіальної громади Біловодської сільської ради Сумського району.

За змістом статей 15 і 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини другої статті 16 цього Кодексу способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права, визнання правочину недійсним, припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, примусове виконання обов`язку в натурі, зміна правовідношення, припинення правовідношення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відшкодування моральної (немайнової) шкоди, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Майже аналогічний за змістом перелік способів захисту передбачений у частині другій статті 20 Господарського кодексу України.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

Розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність чи відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його захисту в обраний спосіб.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15 (п. 1, пп. 31 п. 4), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Враховуючи відсутність доказів припинення права колективної власності КСП ім. Щорса на землю, зокрема спірні земельні ділянки, які не передані у приватну власність станом на 01.01.2019, та доказів прийняття рішення щодо передачі спірних земельних ділянок до земель державної власності, у відповідача відсутні повноваження щодо передачі спірних земельних ділянок у комунальну власність відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України.

За приписами п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Позивач обґрунтовує позов неможливістю зареєструвати право комунальної власності на земельні ділянки, оскільки така державна реєстрація здійснюється виключно на підставі відомостей з Державного земельного кадастру, у яких зазначено власником земельних ділянок Державу.

В матеріалах справи наявний лист позивача до Начальника відділу адміністративних послуг Білопільської сільської ради про надання роз`яснень щодо реєстрації права комунальної власності та лист-відповідь № 30/06-05 від 06.11.2019 про необхідність надання для здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державному реєстратору витягів або інформації з Державного земельного кадастру про реєстрацію у відповідному кадастрі відомостей про зміну права державної власності.

Разом з цим, судом встановлено, що позивач не звертався до державного реєстратора саме для державної реєстрації права комунальної власності на спірні земельні ділянки відповідно до п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України.

Щодо записів в Державному земельному кадастрі суд зазначає наступне.

Згідно із ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до ст. 3 Закону Про Державний земельний кадастр Державний земельний кадастр базується, зокрема, на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Судом встановлено відсутність документів, на підставі яких були проведені реєстраційні дії щодо реєстрації у Державному земельному кадастрі відомостей про державну форму власності на спірні земельні ділянки, розташовані на території Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області, які входять до земель, які належали КСП ім. Щорса на праві колективної власності згідно з державним актом на право колективної власності на землю, тому такі відомості суд вважає недостовірними.

За вказаних обставин, належним способом захисту права комунальної власності на спірні земельні ділянки, в разі звернення позивача до державного реєстратора про державну реєстрацію права комунальної власності відповідно до п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України та відмови у державній реєстрації прав через наявність відомостей в Державному земельному кадастрі щодо державної форми власності на земельні ділянки, є скасування відповідних записів в Державному земельному кадастрі про земельні ділянки в частині форми власності та власника.

На підставі викладеного, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог за їх необґрунтованістю, оскільки позивачем не доведено наявності у відповідача повноважень щодо передачі спірних земельних ділянок у комунальну власність відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України, не доведено неможливості зареєструвати право комунальної власності на земельні ділянки відповідно до п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, через відсутність доказів звернення до державного реєстратора та відмови у реєстрації права комунальної власності.

Відповідно до ч. 1 ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Відмовити у задоволенні позову Біловодської сільської ради Сумського району Сумської області до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії.

2. Витрати по сплаті судового збору покласти на Біловодську сільську раду Сумського району Сумської області.

3. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням ч. 4 Розділу Х (Прикінцеві положення) та пп. 17.5. п. 17 Розділу XI (Перехідні положення) Кодексу.

Повне рішення складено 05.06.2020.

Суддя Є.А. Жерьобкіна

Дата ухвалення рішення04.06.2020
Оприлюднено09.06.2020
Номер документу89651472
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —920/1171/19

Рішення від 04.06.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 26.02.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 29.11.2019

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні