Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
06 лютого 2020 р. Справа № 135/1732/16-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
секретаря судового засідання: Гродської В.О.,
за участю сторін:
позивача: ОСОБА_1 ,
позивача: Куленка Ю.Д.,
позивача: ОСОБА_2 ,
представника відповідача: Малофеєвої О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Вінниці
в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2
до виконавчого комітету Ладижинської міської ради Вінницької області,
треті особи, які не заявлять самостійних вимог щодо предмета спору комунальне підприємство "Ладжитлосервіс", державне підприємство "Розрахунковий центр послуг"
про визнання незаконними та скасування рішень, стягнення незаконно нарахованих коштів за комунальні послуги протягом строку дії оскаржуваних рішень,
В С Т А Н О В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду з Гайсинського районного суду Вінницької області надійшла адміністративна справа за позовом ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до виконавчого комітету Ладижинської міської ради, треті особи, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору комунальне підприємство "Ладжитлосервіс", державне підприємство "Розрахунковий центр послуг" про визнання незаконними та скасування рішень, стягнення незаконно нарахованих коштів за комунальні послуги протягом строку дії оскаржуваних рішень.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачі вказують, що 29.04.2016 року, виконавчим комітетом Ладижинської міської ради прийнято рішення №153 «Про встановлення КП «Ладжитлосервіс» тарифів на послуги з утримання будинків і споруд на прибудинкових територіях для населення» . Також, 13.03.2017 року виконавчим комітетом Ладижинської міської ради прийнято рішення №54 «Про встановлення КП «Ладжитлосервіс» тарифів на послуги з утримання будинків і споруд на прибудинкових територіях для населення» . Приймаючи зазначені рішення, на думку позивачів, виконавчий комітет не перевірив та не вивчив подані на затвердження розрахунки вартості комунальних послуг КП «Ладжитлосервіс» , в яких свідомо допущено неточності при формуванні початкових вихідних даних про будівлю, прибудинкову територію.
Ухвалою суду від 08.10.2019 року відкрито провадження у справі та ухвалено її розгляд здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого судового засідання. Крім того, даною ухвалою встановлено відповідачу 15-денний строк з дня отримання ухвали для подання відзиву на позовну заяву в порядку ст. 162 КАС України та 5-денний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення в порядку ст. 164 КАС України, а позивачу - 5-денний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив в порядку ст. 163 КАС України.
30.10.2019 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні даного адміністративного позову. В обґрунтування своєї позиції вказує, що 06.04.2016 року до виконавчого комітету Ладижинської міської ради надійшов лист за №229 від КП «Ладжитлосервіс» з проханням розглянути питання щодо встановлення нових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій по житловому фонду КП «Ладжитлосервіс» . До даної заяви були додані розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкової території від 23.03.2016 року висновок №16/01-16 від 23.03.2016 року щодо рівня економічно обґрунтованих планових витрат на 2016 рік на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надаються КП «Ладжитлосервіс» , періодичність надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкової території для КП «Ладжитлосервіс» здійснило державне підприємство «Розрахунковий центр послуг» , яке відноситься до сфери управління Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України згідно Постанови КМУ № 869 від 01.06.2011 року та №529 від 20.05.2009 року, по кожному житловому будинку окремо.
Відповідно до п.п. 2.2. Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №390 від 30.07.2012 року «Про затвердження Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад» протягом п`яти днів з дня подання відповідних розрахунків до органу уповноваженого встановлювати тарифи суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів.
На виконання даної вимоги закону в №15 від 07.04.2016 року та в №16 від 14.04.2016 року в обласній щотижневій газеті «Нове місто» , а також на сайті Ладижинської міської ради була опублікована інформація про намір змінити існуючий тариф, а саме, зазначений загальний розмір нового тарифу, його структура, обґрунтуванні причини необхідності зміни тарифу, перелік та періодичність надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території. Згідно до вимог ч.3 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (2004) органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання). Частина 4 ст. 31 вищезазначеного закону України передбачала, що встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається. Згідно даної вимоги закону виконавчий комітет Ладижинської міської ради прийняв рішення №153 від 29.04.2016 року та встановив для КП «Ладжитлосервіс» тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення на рівні не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх надання, розрахованих ДП «Розрахунковий центр послуг» , для кожного житлового будинку окремо. Відповідно до п. 6 ст. 32 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» у разі зміни цін/тарифів на житлово-комунальні послуги виконавець не менше ніж за 15 днів до введення їх в дію повідомляє про це споживачів з посиланням на рішення відповідних органів. 12.05.2016 року в номері 20 газети «Нове місто» було розміщене оголошення про розміри тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення, які набудуть чинності з 01.06.2016 року. Таким чином, рішення виконавчого комітету №153 від 29.04.2016 року прийнято відповідно до вимог чинного законодавства, тарифи на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій встановлені на рівні не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх надання.
Також, 02.02.2017 року КП «Ладжитлосервіс» звернулось з листом №68 до виконавчого комітету з питанням переглянути тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій оскільки, збільшилась вартість обслуговування житлового фонду, а саме, збільшилась вартості електроенергії, мінімальної заробітної плати, вивезення побутових відходів, послуг дератизації та дезінсекції. До листа були додані розрахунки тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій будинків, які знаходяться на балансі КП «Ладжитлосервіс» та таблиця періодичності надання цих послуг, а також витяг з газети «Нове місто» №6 від 02.02.2017 року з оголошенням КП «Ладжитлосервіс» про намір змінити тариф на послугу з обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій. Листом №2-29-527 від 10.02.2017 року директору КП «Ладжитлосервіс» було запропоновано додатково надати висновок щодо рівня економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надаються КП «Ладжитлосервіс» від спеціалізованого підприємства. КП «Ладжитлосервіс» був наданий скоригований розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 21.02.2017 року, який здійснило ДП «Розрахунковий центр послуг» і який був в подальшому врахований під час прийняття рішення виконавчого комітету №54 від 13.03.2017 року «Про встановлення КП «Ладжитлосервіс» тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення» . На виконання вимог Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 390 від 30.07.2012 року КП «Ладжитлосервіс» опублікувало в газеті «Нове місто» в №12 від 16.03.2017 року інформацію про підвищення тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території з посиланням на рішення виконкому №54 від 13.03.2017 року.
Таким чином, рішення виконавчого комітету №153 від 29.04.2016 року та рішення виконавчого комітету №54 від 13.03.2017 року були прийнятті у відповідності до вимог чинного на той час законодавства та межах наданих повноважень.
06.11.2019 року до суду надійшли пояснення третьої особи - комунального підприємства "Ладжитлосервіс" щодо заявленого позову, у яких зазначив, що згідно п.2 ч. 1 ст.7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» , який діяв на час прийняття оскаржуваних рішень, до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону. Відповідно до ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчого комітету належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні, транспортні та інші послуги. З метою розрахунку нових тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій КП «Ладжитлосервіс» 17.02.2016 року уклало з ДП «Розрахунковий центр послуг» договір № 5-РПВ/16. Згідно умов даного договору ДП «Розрахунковий центр послуг» , керуючись Постановою КМУ №869 від 01.06.2011 року здійснив розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та надав відповідний висновок № 16/01-16 від 23.03.2016 року. 06.04.2016 року КП «Ладжитлосервіс» звернулось до виконавчого комітету з листом № 229 щодо встановлення нових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та подало відповідні розрахунки. Відповідно до п.п. 2.2., 2.4. Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 390 від 30.07.2012 року, який діяв на той часу, протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів. КП «Ладжитлосервіс» , на виконання даних вимог закону, опублікував оголошення про намір змінити тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в газеті «Нове місто» №15 від 07.04.2016 року та №16 від 14.04.2016 року в якому зазначив загальний розмір тарифу (з податком на додану вартість) по кожному будинку окремо, перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, та їх вартість, періодичність та строки надання послуг, обґрунтування причин зміни тарифу. Надані КП «Ладжитлосервіс» розрахунки тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій були перевірені спеціалістами виконавчого комітету та 29.04.2016 року на засіданні виконавчого комітету Ладижинської міської ради було прийнято рішення №153, яким КП «Ладжитлосервіс» було встановлено нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення на рівні не нижче ніж економічно обґрунтовані витрати на їх надання.
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» забороняв встановлювати тарифи на комунальні послуги в розмірі нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання). Відповідно до рішення виконавчого комітету №153 від 29.04.2016 року нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій вводились в дію з 01.06.2016 року. Відповідно, 02.02.2017 року КП «Ладжитлосервіс» знову звернулось до виконавчого комітету з листом щодо підвищення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій оскільки, відбулися зміни в чинному законодавстві України, а саме, змінився розмір мінімальної заробітної плати, також збільшилась ціна на електроенергію, збільшилась вартість проведення дератизації та дезінсекції підвальних приміщень, вивезення побутових відходів, обслуговування вентиляційних каналів. Отже, тариф на відповідну послугу для підприємства з урахуванням вказаних обставин став збитковим. До заяви були додані відповідні розрахунки по тарифам та періодичність надання послуг. Листом №2-29-527 від 10.02.2017 року виконавчий комітет звернувся до директора комунального підприємства в якому запропонував додатково надати висновок щодо рівня економічно обґрунтованих витрат на надання КП «Ладжитлосервіс» послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від спеціалізованої організації. 16.02.2017 року КП «Ладжитлосервіс» уклало договір з ДП «Розрахунковий центр послуг» №З-РПВ/17 відповідно до якого, державне підприємство здійснило розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та надало відповідний висновок від 21.02.2017 року. У подальшому, розрахунки та висновок спеціалізованого підприємства були додані до заяви КП «Ладжитлосервіс» про зміну розміру тарифу та розглянуті виконавчим комітетом. На виконання вимог Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №390 від 30.07.2012 року інформація про наміри змінити існуючий тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій була опублікована в газеті «Нове місто» №6 від 02.02.2017 року. 13.03.2017 року було прийнято рішення виконавчого комітету №54 та встановлено для КП «Ладжитлосервіс» нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на рівні не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх надання, визначеному спеціалізованою організацією - ДП «Розрахунковий центр послуг» . Згідно до вищезазначеного рішення виконкому нові тарифи вводились в дію з 01.04.2017 року. На виконання вимог п. 6 ст. 32 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» (2004) інформація про встановлення нових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, з посиланням на рішення виконкому №54 від 13.03.2017 року, була доведена до споживачів через газету «Нове місто» №12 від 16.03.2017 року, тобто, в термін не менше ніж за 15 днів до дня введення тарифів в дію. Рішенням виконавчого комітету №54 від 13.03.2017 року було визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету № 153 від 29.04.2016 року. На день розгляду даної судової справи рішення №54 від 13.03.2017 року також втратило чинність на підставі рішення виконавчого комітету №196 від 11.07.2017 року. Вважають, що рішення виконавчого комітету №153 від 29.04.2016 року та №54 від 13.03.2017 року були прийняті на підставі та в межах чинного законодавства України.
Щодо розмірів прилеглих до будинків територій, що фактично прибираються КП «Ладжитлосервіс» та розмірів будинків, третя особа повідомила, що 27.10.2015 року за наказом директора КП «Ладжитлосервіс» №167-а була створена комісія, до якої за згодою були включені й представники виконавчих органів Ладижинської міської ради, з метою уточнення розмірів всіх прибудинкових територій, які фактично обслуговуються комунальним підприємством. Даною комісією були складені акти визначення прибудинкових (прилеглих) територій до кожного житлового будинку в місті Ладижин та розроблені відповідні схеми прибирання. Варто зазначити, що такий порядок визначення прилеглої (прибудинкової), як вказано в Законі України «Про житлово-комунальні послуги» , території існує не тільки в місті Ладижин, а на території всієї України, і зокрема в м. Вінниця, в м. Тульчин та іншим містах (відповідні копії схем прибирання додаються). 19.01.2017 року за наказом директора КП «Ладжитлосервіс» №9 була знову створена комісія, яка переміряла прилеглі до будинків території, які фактично прибираються двірниками та здійснила відповідні уточнення де це було необхідно. Стосовно того, що Позивачі зазначають, що на їх думку в схемі прибирання до будинку АДРЕСА_1 не вірно визначена ширина даного будинку, а саме згідно їх «правильних» вимірів ширина будинку становить 11 метрів 50 сантиметрів, а не 11 метрів 80 сантиметрів, як вказано в схемі прибирання. На даний аргумент позивачів можна заперечити наступне. Відповідно до Постанови КМУ №869 від 01.06.2011 року «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» при розрахунку витрат з прибирання прибудинкової території враховуються площі, які зазначені у технічному паспорті житлового будинку. Згідно даних технічного паспорту на будинок АДРЕСА_1 ширина будинку становить саме 11 метрів 80 сантиметрів. Враховуючи все вищезазначене, відсутні підстави для задоволення позовних вимог позивачів.
26.11.2019 року на адресу суду від представника третьої особи - ДП «Розрахунковий центр послуг» надійшли пояснення щодо заявленого позову, у яких зазначив, що розрахунки економічно обґрунтованих планових витрат, щодо утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, для комунального підприємства «Ладжитлосервіс» виконувались на підставі договорів №5-РПВ/16 від 17.02.2016 року, та №3-РПВ/17 від 16.02.2017 року між ДП «Центр послуг» та КП «Ладжитлосервіс» . Усі розрахунки були виконані з дотриманням вимог Постанови КМУ №869 від 01.06.2011 року «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» (з усіма змінами та доповненнями), Законом України «Про житлово-комунальні послуги» , ДСТУ-НБД.2.4-21:2012 «Ресурсні елементні кошторисні норми на ремонтно-будівельні роботи» та всіма пов`язаними, з даними документами, законодавчими актами постановами наказами кодексами тощо. Враховуючи вищевикладене, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 04.12.2019 року закрито підготовче судове засідання та призначено справу до розгляду по суті.
У судому засіданні позивачі підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити.
Представник відповідача, представники третіх осіб у судових засіданнях заперечували щодо заявленого позову та просили відмовити у його задоволенні, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позов та поясненнях наданих суду у судових засіданнях.
Заслухавши пояснення позивачів, представника відповідача, перевіривши матеріали справи, судом встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою АДРЕСА_2 , що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 від 06.05.1999 року.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований за адресою АДРЕСА_3 , що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 від 21.01.2000 року.
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстрований за адресою АДРЕСА_4 , що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_3 від 20.10.1995 року.
Послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на території м. Ладижин надаються КП «Ладжитлосервіс» .
29.04.2019 року виконавчим комітетом Ладижинської міської ради прийнято рішення №153, яким встановлено для КП «Ладжитлосервіс» тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які вводяться в дію з 01.06.2016 року.
Рішенням виконавчого комітету №54 від 13.03.2017 року «Про встановлення КП «Ладжитлосервіс» тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення» встановлено тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які вводяться в дію з 01.04.2017 року. Крім того, даним рішенням скасовано рішення від 29.04.2019 року №153.
Позивачі, вважаючи рішення виконавчого комітету Ладижинської міської ради №153 від 29.04.2019 року та №54 від 13.03.2017 року незаконними, звернулися до суду з вимогою про їх скасування.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд зважає на таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до п. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 року цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 01 травня 2019 року, крім статті 1, частини першої статті 2, статей 3-7, 9, 11, 12, частини другої статті 26, статей 27 та 29 (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком), частини другої статті 2, частин третьої та четвертої статті 8, частин другої та третьої статті 10, статті 15, частин першої, третьої та п`ятої статті 16, статті 18, частини п`ятої статті 28, пунктів 2, 31, 6, підпункту 1, підпункту "б" підпункту 2, підпунктів 5 та 11 пункту 8 цього розділу, які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом; частини третьої статті 11, абзаців першого та другого частини п`ятої статті 18, які вводяться в дію з 1 січня 2019 року.
Згідно п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 року визнається таким, що втратив чинність, Закон України "Про житлово-комунальні послуги" (Відомості Верховної Ради України, 2004 року, № 47, ст. 514 із наступними змінами) з дня введення в дію цього Закону, крім норм, що регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд, які втрачають чинність через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом.
Таким чином, на момент прийняття виконавчим комітетом Ладижинської міської ради оскаржуваних рішень, Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 року був чинний.
Тому, суд зауважує, що при прийнятті оскаржуваних рішень виконавчим комітетом Ладижинської міської ради правомірно застосовано Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 року №1875-IV (далі - Закон №1875-IV), яким визначено основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону №1875-IV житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
На підставі ч. 1 ст. 3 Закону №1875-IV предметом регулювання цього Закону є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства, цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг (ч. 1 ст. 4 цього Закону).
Перелік учасників договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг регламентований ст. 19 Закону №1875-IV, ч. 2 якої встановлено, що учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.
Згідно ч. 1 ст. 14 Закону №1875-IV залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).
Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом (ч. 2 ст. 14 Закону №1875-IV).
Так, ч. 1 ст. 7 Закону №1875-IV визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема, встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
В свою чергу, відповідно до пп. 2 п. "а" ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Відповідно до частин 1, 2 та 3 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України. Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).
З метою забезпечення єдиного для всіх регіонів підходу до формування тарифів у сфері житлово-комунальних послуг постановою Кабінету Міністрів України № 869 від 01.06.2011року був затверджений Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (надалі-Порядок № 869), що був чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
Цей Порядок визначав механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (далі - виконавці), суб`єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (далі - субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках).
Відповідно до п. 2 Порядку № 869, тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) - вартість надання таких послуг, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість.
Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.
Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід`ємною частиною договору про надання послуг.
Інформація про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності доводиться до відома споживачів у порядку, затвердженому Мінрегіоном.
Відповідно до п.34 Порядку №869 виконавці під час виконання робіт можуть у разі потреби здійснювати перерозподіл витрат у структурі тарифів на послуги без зміни загального обсягу таких витрат та з урахуванням фактичної вартості наданих послуг у межах встановлених тарифів.
Зазначеним Порядком також передбачено коригування тарифів на послуги, згідно якого, метою коригування тарифів, що розраховуються згідно з цим Порядком, є забезпечення відшкодування у повному обсязі економічно обґрунтованих планованих витрат, що враховуються під час визначення повної собівартості послуг, планованого прибутку та податку на додану вартість.
Механізм коригування тарифів на послуги запроваджується у разі, коли протягом строку дії таких тарифів змінюються ставки податків і зборів (обов`язкових платежів), рівень заробітної плати у виконавця відповідно до законодавства, Генеральної та галузевої угод, ціни (тарифи) на паливно-енергетичні та матеріальні ресурси.
Коригуванню підлягають лише складові витрат, за якими відбулися цінові зміни у бік збільшення (зменшення), що сприятиме забезпеченню економічної обґрунтованості та прозорості запровадження механізму коригування тарифів на послуги -п.36 Порядку №869.
Відповідно до п.37 Порядку коригування тарифів на послуги здійснюється за формулою Тск= Тдк х Кзв, де Тск - скоригований тариф; Тдк - тариф, що діє на момент коригування; Кзв - коефіцієнт зміни витрат, пов`язаних з наданням послуг.
Таким чином, передумовою для коригування встановлених тарифів на послуги є наявність певних економічних чинників, зокрема, таких як зростання існуючих ставок податків і зборів (обов`язкових платежів), зростання рівня заробітної плати працівників виконавців послуг, зростання цін на паливно-енергетичні та матеріальні ресурси. Коригуванню підлягають лише ті складові витрат, за якими відбулися цінові зміни у бік їх збільшення чи зменшення.
Отже, коригування встановлених тарифів жодним чином не пов`язується із розмірами існуючих площ прибудинкових територій житлових будинків та не веде до автоматичного зростання плати за послуги з прибирання прибудинкової території.
У відповідності до Додатку до Порядку у перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій входять: прибирання прибудинкової території; прибирання сходових кліток; вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення); прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі; технічне обслуговування ліфтів; обслуговування систем диспетчеризації; технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: гарячого водопостачання, холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення, зливової каналізації; дератизація; дезінсекція; обслуговування димових та вентиляційних каналів; технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання, необхідних для електрозабезпечення технічних цілей будинку (освітлення місць загального користування, електропостачання ліфтів, підкачування води), систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності; поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків); поливання дворів, клумб і газонів; прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами; експлуатація номерних знаків на будинках; освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води ; енергопостачання ліфтів.
Відповідно до Порядку № 869 при розрахунку майже усіх складових тарифу у формулах застосовуються ті або інші площі (загальні житлові та нежитлові приміщення, підвали, прибудинкові площі, тощо).
Отже, Порядок № 869 визначає, що якщо в технічному паспорті житлового будинку (гуртожитку) не відображені та не відкориговані площі, необхідні для розрахунку тарифу на послуги, застосовуються площі, які зазначені в актах, складених за результатами проведених обмірів житлового фонду.
Наведене свідчить про те, що наявність технічних паспортів на будинки та інших відповідних документів на прибудинкові території є обов`язковою умовою при формуванні тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
На виконання зазначених норм представником відповідача долучено до матеріалів справи технічні паспорти на будинок АДРЕСА_5 по АДРЕСА_6 , а також затверджені і складені комісійні акти щодо розмірів прибудинкових територій на зазначені житлові будинки.
Як встановлено судом, з метою розрахунку нових тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій КП «Ладжитлосервіс» 17.02.2016 року уклало з ДП «Розрахунковий центр послуг» договір № 5-РПВ/16.
Згідно умов даного договору ДП «Розрахунковий центр послуг» , керуючись Постановою КМУ № 869 від 01.06.2011 року здійснив розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та надав відповідний висновок № 16/01-16 від 23.03.2016 року.
06.04.2016 року КП «Ладжитлосервіс» звернулось до виконавчого комітету з листом №229 щодо встановлення нових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та подало відповідні розрахунки.
Відповідно до п.п. 2.2., 2.4. Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 390 від 30.07.2012 року, який діяв на той часу, протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів.
КП «Ладжитлосервіс» , на виконання даних вимог закону, опублікував оголошення про намір змінити тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в газеті «Нове місто» № 15 від 07.04.2016 року та № 16 від 14.04.2016 року в якому зазначив загальний розмір тарифу (з податком на додану вартість) по кожному будинку окремо, перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, та їх вартість, періодичність та строки надання послуг, обґрунтування причин зміни тарифу.
Надані КП «Ладжитлосервіс» розрахунки тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій були перевірені спеціалістами виконавчого комітету та 29.04.2016 року на засіданні виконавчого комітету Ладижинської міської ради було прийнято рішення №153, яким КП «Ладжитлосервіс» було встановлено нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення на рівні не нижче ніж економічно обґрунтовані витрати на їх надання.
Так, Законом України «Про житлово-комунальні послуги» заборонено встановлювати тарифи на комунальні послуги в розмірі нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).
Відповідно до рішення виконавчого комітету №153 від 29.04.2016 року нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій вводились в дію з 01.06.2016 року.
02.02.2017 року КП «Ладжитлосервіс» звернулось до виконавчого комітету з листом щодо підвищення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій оскільки, відбулися зміни в чинному законодавстві України, а саме змінився розмір мінімальної заробітної плати, також збільшилась ціна на електроенергію, збільшилась вартість проведення дератизації та дезінсекції підвальних приміщень, вивезення побутових відходів, обслуговування вентиляційних каналів. До заяви були додані відповідні розрахунки по тарифам та періодичність надання послуг.
В свою чергу, листом №2-29-527 від 10.02.2017 року виконавчий комітет звернувся до директора комунального підприємства в якому запропонував додатково надати висновок щодо рівня економічно обґрунтованих витрат на надання КП «Ладжитлосервіс» послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від спеціалізованої організації.
16.02.2017 року КП «Ладжитлосервіс» уклало договір з ДП «Розрахунковий центр послуг» №3-РПВ/17, відповідно якого, державне підприємство здійснило розрахунок економічно обґрунтованих планових витрат і тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та надало відповідний висновок від 21.02.2017 року.
У подальшому, розрахунки та висновок спеціалізованого підприємства були додані до заяви КП «Ладжитлосервіс» про зміну розміру тарифу та розглянуті виконавчим комітетом. На виконання вимог Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 390 від 30.07.2012 року інформація про наміри змінити існуючий тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій була опублікована в газеті «Нове місто» № 6 від 02.02.2017 року.
13.03.2017 року було прийнято рішення виконавчого комітету № 54, яким встановлено для КП «Ладжитлосервіс» нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на рівні не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх надання, визначеному спеціалізованою організацією - ДП «Розрахунковий центр послуг» . Згідно до вищезазначеного рішення виконкому нові тарифи вводились в дію з 01.04.2017 року.
На виконання вимог п. 6 ст. 32 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» інформація про встановлення нових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, з посиланням на рішення виконкому №54 від 13.03.2017 року, була доведена до споживачів через газету «Нове місто» №12 від 16.03.2017 року. Тобто, в термін не менше ніж за 15 днів до дня введення тарифів в дію. Рішенням виконавчого комітету № 54 від 13.03.2017 року було визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету №153 від 29.04.2016 року.
Отже, під час розгляду справи судом було встановлено, що доведення до відома споживачів інформації про намір змінити тарифи та про зміну тарифів було виконано у повному обсязі.
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку що, відповідачем було дотримано порядок встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Суд звертає увагу позивачів, що на день розгляду даної судової справи рішення виконавчого комітету № 153 від 29.04.2016 року та № 54 від 13.03.2017 року втратили чинність.
Щодо доводів позивачів, що приймаючи оскаржувані рішення, виконавчий комітет не перевірив та не вивчив вихідні дані про розмір прибудинкової території, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 27.10.2015 року за наказом директора КП «Ладжитлосервіс» № 167-а була створена комісія з метою уточнення розмірів всіх прибудинкових територій, які фактично обслуговуються комунальним підприємством. Даною комісією були складені комісійні акти визначення прибудинкових (прилеглих) територій до кожного житлового будинку в місті Ладижин та розроблені відповідні схеми прибирання. Так,19.01.2017 року за наказом директора КП «Ладжитлосервіс» №9 була створена повторно комісія, яка переміряла прилеглі до будинків території, які фактично прибираються двірниками та здійснила відповідні уточнення де це було необхідно. Згідно зазначених актів, прибудинкова територія житлового будинку АДРЕСА_1 6480 м2, прибудинкова територія житлового будинку АДРЕСА_7 5060 м2, прибудинкова територія житлового будинку АДРЕСА_6 складає 1190 м2.
Суд зазначає, та як встановлено матеріалами справи, що при нарахуванні плати за послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкової території по зазначених житлових будинках позивачів, виконавцем послуг застосовується розмір площі прибудинкової території вказаних будинків, визначені у наявних офіційних документах - технічних паспортах будинків та актів визначення прибудинкових (прилеглих) територій до кожного житлового будинку, що повністю відповідає вимогам, визначеним чинним на момент виникнення спірних правовідносин Порядком №869 та свідчить про відсутність порушень з боку відповідача при проведенні відповідних нарахувань споживачам послуг.
Отже, зазначені доводи спростовуються належними доказами та судом відхиляються.
Разом з тим, суд зазначає, що твердження Позивачів про порушення Ладижинською міською радою п.4 ст.21 Закону України "Про доступ до публічної інформації" не перевірялись та не оцінювалися в межах розгляду даної справи, оскільки такі виходять за межі предмету спору у цій справі.
Відповідно до вимог ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною першою ст.6 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
У відповідності до ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставин, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до приписів ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності та надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Статтею 242 КАС України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі «Серявін та інші проти України» №4909/04 від 10.02.2010 року вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Аналізуючи досліджені в ході судового розгляду докази у їх сукупності, суд приходить до переконання, що позивачем не наведено належних та достатніх доказів на підтвердження порушення його законних прав та інтересів в результаті ухвалення відповідачами оскаржуваних рішень.
Суд вважає, що оскаржувані рішення виконавчого комітету Ладижинської міської ради ухвалені з дотриманням вимог чинного законодавства у спосіб та в межах наданих повноважень, не створюють несприятливих наслідків для прав, свобод та інтересів Позивачів, а тому підстави для їх скасування відсутні.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду, а тому у їх задоволенні слід відмовити у повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,-
В И Р І Ш ИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до виконавчого комітету Ладижинської міської ради Вінницької області, треті особи, які не заявлять самостійних вимог щодо предмета спору комунальне підприємство "Ладжитлосервіс", державне підприємство "Розрахунковий центр послуг" про визнання незаконними та скасування рішень виконавчого комітету Ладижинської міської ради № 153 від 29.04.2016 року "Про встановлення тарифів КП "Ладжитлосервіс" з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення" та рішення № 54 від 13.03.2017 року "Про встановлення тарифів КП "Ладжитлосервіс" з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення", а також стягнення незаконно нарахованих коштів за комунальні послуги протягом строку дії оскаржуваних рішень - відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивачі:
- ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , виданий 06.05.1999 р. Ладижинським МВМ УМВС України у Вінницькій області, зареєстрований АДРЕСА_2 ;
- ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , паспорт серії НОМЕР_3 , виданий Ладижинським МВМ УМВС України у Вінницькій області, зареєстрований АДРЕСА_4 ;
- ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт серії НОМЕР_4 , виданий 25.01.2000 р. Ладижинським МВМ УМВС України у Вінницькій області, зареєстрований АДРЕСА_3 ;
Відповідач - виконавчий комітет Ладижинської міської ради (код ЄДРПОУ 34261049вул. П. Кравчика 4 , м. Ладижин, Вінницької обл.);
Третя особа комунальне підприємство "Ладжитлосервіс" (код ЄДРПОУ 38023108, вул. Процишина, 12, м. Ладижин, Вінницька область, 24321);
Третя особа - державне підприємство "Розрахунковий центр послуг" (код ЄДРПОУ 21537419; проспект Возз`єднання, 15/17, м. Київ, 02160).
Суддя підпис Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя:
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2020 |
Оприлюднено | 26.02.2020 |
Номер документу | 87827680 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні