ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2020 року Справа № 160/9111/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Захарчук-Борисенко Н.В.,
при секретарі судового засідання - Дудко Ю.С.
за участю:
представника позивача - Мельникова А.О.
представника відповідача - Солодовнік Е.Е.
представника третьої особи - Камишникової Ю.М.
розглянувши за правилами загального позовного провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Дніпровська міська рада про визнання дій та рішень протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
19.09.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій просило:
- визнати протиправними дії Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 величиною 1,04 у витягах із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 2,3281 га, яка розташована в місті Дніпро по вул.Столетова, 21, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108, сформовані Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області: 05.03.2018 (№702/0/197-18), 07.03.2019 (б/н), 22.05.2019 (№2105-4627), 11.07.2019 (№1061/0/197-19);
- визнати протиправними та скасувати витяги із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 2,3281 га, яка розташована в місті Дніпро по вул.Столетова, 21, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108, сформовані Відділом у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області: 05.03.2018 (№702/0/197-18), 07.03.2019 (б/н), 22.05.2019 (№2105-4627), 11.07.2019 (№1061/0/197-19);
- визнати протиправними дії Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 2,3281 га., яка розташована в місті Дніпро по вул. Столетова, 21, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108 та надання нового витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки;
- зобов`язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс на 2018 рік та на 2019 рік нові витяги із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 2,3281 га., яка розташована в місті Дніпро по вул. Столетова, 21, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108 - у яких застосовано сукупний коефіцієнт Км3 величиною 0,62 ;
- зобов`язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області протягом місяця з дня набрання судовим рішенням у даній справі законної сили подати до суду звіт про виконання судового рішення;
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління державної фіскальної служби у Дніпропетровській області судові витрати по сплаті судового збору.
В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс є власником виробничих будівель та споруд за адресою м. Дніпро, вул. Столетова, 21, які розташовані на земельній ділянці площею 2,3281 га, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108.
Відповідно до умов договору оренди землі від 18.06.2019 укладеного між ТОВ Укрспецсервіс та Дніпровською міською радою, орендна плата розраховується у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Позивач не погоджується з витягами із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 2,3281 га, яка розташована в місті Дніпро по вул.Столетова, 21, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108, сформовані Відділом у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області: 05.03.2018 (№702/0/197-18), 07.03.2019 (б/н), 22.05.2019 (№2105-4627), 11.07.2019 (№1061/0/197-19), оскільки вважає, що при їх формуванні відповідачем було неправильно застосовано локальні коефіцієнти Км3, що призвело до необгрунтованого підвищення вартості земельної ділянки та як наслідок необгрунтованого підвищення орендної плати на земельну ділянку, а тому звернувся з даною позовною заявою до суду.
Ухвалою суду від 23.09.2019 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 24.01.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про продовження строку для подання відзиву по справі № 160/9111/19.
31.01.2020 до суду від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та просив суд відмовити у їх задоволенні.
В обгрунтування своєї правової позиції представник відповідача зазначив, що формування витягів відбувається автоматично на підставі програмного забезпечення НОРМАТИВ+ .
Так, з 01.01.2016 витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку створюються за допомогою автоматизованої системи Державного земельного кадастру.
Представник відповідача у своєму відзиві також зазначив, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не розраховується Відділом, а формується (розраховується) автоматично за даними Державного земельного кадастру про земельну ділянку та з використанням ГІС-Технологій та електронних цифрових карт Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська на дату звернення. Втручання посадових осіб Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зміну хоча б яких коефіцієнтів, які проставляються у витязі при формуванні витягів технічно неможливо.
Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у м. Дніпро з 2016 року використовує в своїй роботі Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська , яка була затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 року №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпропетровська . Це єдиний діючий документ починаючи з 01.01.2016, а Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у м. Дніпро діє тільки у межах повноважень та надає Витяги з Технічної документації з нормативної грошової оцінки землі.
З урахуванням вищевикладеного, представник відповідача вважає, що позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Ухвалою суду від 31.01.2020 задоволено клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та залучено Дніпровську міську раду до участі в розгляді адміністративної справи №160/9111/19 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору.
Ухвалою суду від 31.01.2020 задоволено клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про заміну відповідача у справі та замінено Відділ у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
06.02.2020 до суду від представника третьої особи надійшли пояснення, в яких останній заперечував проти задоволення позовних вимог з огляду на наступне.
З інформації, яка міститься у Витязі, що є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки вбачається, що сукупний коефіцієнт Км3 становить 1,04.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська була проведена Розробником документації станом на 01.01.2013 року. Результатом проведення нормативної грошової оцінки земель стала Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська . Датою введення і дію Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська є 01.01.2016 року, що зазначено у п.п. 1.2 рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 року №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпропетровська .
Так, розробником документації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української Академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 розробив розрахунки трьох груп рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру (коефіцієнтів Км1, Км2, Км3), які входять до складу коефіцієнту Км, який в свою чергу характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км). Всі коефіцієнти обчислені Розробником документації та зазначені у Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська.
На підставі вищевикладеного, представник Дніпровської міської ради просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс у повному обсязі.
11.02.2020 до суду від представника відповідача надійшли додаткові пояснення до відзиву на адміністративний позов, в яких останній зазначив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:006:0108 складає 50 660 625,64 грн. і повністю збігається з розміром нормативної грошової оцінки вказаної у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.03.2018 №702/0/197-18. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розрахована згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 15.11.2016 №498, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777.
Представник відповідача окремо зазначив, що у доданій до позову Рецензії на нормативно грошову оцінку вартості земельної ділянки площею 2,3281 га у м. Дніпро, вул. Столєтова, 21, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108 допущено ряд помилок, зокрема при розрахунку сукупного локального коефіцієнту Км3, застосування санітарно-гігієнічних факторів суперечить Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська. Також у Рецензії на нормативно грошову оцінку вартості земельної ділянки допущено навіть арифметичні помилки у розрахунках.
Враховуючи вищевикладене, чинним законодавством України встановлено єдину підставу для нарахування земельного податку - дані Державного земельного кадастру, які відображаються у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Причому повноваження щодо надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є виключно у територіальних органів Держгеокадастру. Крім витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки жоден інший документ не є законною підставою для нарахування земельного податку.
Тобто, інформація, яка надана листом Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру від 08.02.2017 року вих. № ц1321-14 не є документом, який має юридично значущу дію для підстав нарахування земельного податку та фактично не відображає всі закладені Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська локальних факторів.
13.02.2020 до суду від представника позивача надано належним чином засвідчені фотознімки, що підтверджують позицію Товариства з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс викладену у позовній заяві.
У судове засідання 13.02.2020 з`явились представники позивача, відповідача та третьої особи.
Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та просив суд відмовити у їх задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях до відзиву.
Представник третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та просив суд відмовити у їх задоволенні з підстав, викладених у поясненнях.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс є власником виробничих будівель та споруд за адресою м. Дніпро, вул. Столетова, 21, які розташовані на земельній ділянці площею 2,3281 га, кадастровий номер 1210100000:04:006:0108.
Відповідно до умов договору оренди землі від 18.06.2019 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню будівель та споруд, яка розташована по вул. Столєтова, 21 (Індустріальний район), цільове призначення земельної ділянки (код КВЦПЗ) 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості), з кадастровим номером 1210100000:04:006:0108.
Підставою для укладання цього договору оренди землі є рішення міської ради від 20.03.2019 №125/43.
В оренду було передано земельну ділянку, загальною площею 2,3281 га.
Пунктом 5 Договору зазначено, нормативна грошова оцінка земельної ділянки зазначена у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (далі - Витяг), що додається до договору. Цей Витяг є невід`ємною частиною договору та є підставою для розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена. Витяг надається згідно з чинним законодавством територіальним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з п. 9 Договору, орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється рішенням Дніпровської міської ради відповідно до вимог Податкового кодексу України.
П. 10 Договору зазначено, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
П. 10.1 Договору встановлено, що у разі затвердження міською радою нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпра, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень цього договору. Зазначені зміни відображаються у Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
ТОВ Укрспецсервіс було отримано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.03.2018 №702/0/197-1, відповідно до якого нормативна грошова оцінка склала - 50 660 625,64 грн.
Листом №170 від 05.06.2018 позивач звернувся за роз`ясненнями до відповідача, на що отримав відповідь, що тільки він має право надавати нормативну грошову оцінку землі, а формування витягу від 05.03.2018 № 702/0/197-18 здійснено на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Дніпропетровська, замовником якої виступила Дніпропетровська міська рада. При цьому, її розробником було ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя (далі - Розробник документації).
Позивач, листом №284 від 05.09.2019, звернувся до Розробника документації, з проханням здійснити експертне дослідження щодо оцінки вартості земельної ділянки.
За наслідками проведеного дослідження Розробником документації на адресу позивача було надано Рецензію на нормативну грошову оцінку вартості земельної ділянки. Виходячи з наведеної Рецензії нормативна грошова оцінка земельної ділянки повинна бути - 31 370 681,88 грн.
Листом №327 від 09.10.2018 позивач звернувся до відповідача з клопотанням здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням висновків, викладених в Рецензії, та надати на адресу ТОВ Укрспецсервіс новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Однак, листом від 31.10.2018 відповідач відмовив у перерахунку, посилаючись на помилковість висновків Розробника документації, а також на те, що земельна ділянка забезпечена централізованим водопостачанням та каналізацією, теплопостачанням, а тому понижуючі локальні фактори не можуть бути застосовані. Враховуючи вищевикладене, чинним законодавством України встановлено єдину підставу для нарахування земельного податку - дані Державного земельного кадастру, які відображаються у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Причому повноваження щодо надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є виключно у територіальних органів Держгеокадастру. Крім витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки жоден інший документ не є законною підставою для нарахування земельного податку.
Листами №373, №372 від 15.11.2018 позивач звернувся до КП Дніпроводоканал та КП Теплоенерго із запитом про отримання інформації щодо наявності або відсутності забезпечення централізованим водопостачанням і водовідведенням, централізованим теплопостачанням земельної ділянки.
Листом від 27.11.2018 на звернення позивача від 15.11.2018 було повідомлено, що договора на водопостачання та водовідведення між КП Дніпроводоканал та ТОВ Укрспецсервіс не укладались.
КП Теплоенерго листом від 07.12.2018 повідомило позивача про те, що КП Теплоенерго не постачає на об`єкт теплопостачання за адресою вул. Столєтова, буд. 14 договірні відносини з ТОВ Укрспецсервіс відсутні.
Так, листом №67 від 18.02.2019 позивач звернувся до ПАО Інтерпайп НТЗ , яке є власником рейкового полотна, яке знаходиться поряд із земельною ділянкою.
На даний запит, листом №100-30 від 26.02.2019 ПАО Інтерпайп НТЗ повідомило, що дана колія не функціонує, частково демонтована і в подальшому буде повністю демонтована та на ній не можна проводити вантажно-розвантажувальні роботи.
07.03.2019 позивачем було отримано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2019 рік, відповідно до якого нормативна грошова оцінка склала - 50 660 544 ,07 грн. Крім того, для укладення договору оренди землі позивачем було отримано додатково, витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2019 рік № 2105-4627 від 22.05.2019, відповідно до якого нормативна грошова оцінка склала - 50 660 544, 07 грн.
Додатково, листом №200 від 16.05.2019 позивач звернувся до відповідача з проханням здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки, додавши до нього листи КП Дніпроводоканал , КП Теплоенерго та ПАО Інтерпайп НТЗ , Рецензію та інші документи.
Однак, листом №28-4-0.38-1047/107-19 від 08.07.2019 відповідач повідомив, що у витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2019 рік № 2105-4627 від 22.05.2019 та №836/0/197-19 від 03.05.2019 було допущено істотні помилки, в наслідок збою в програмному забезпеченні та запропоновано взяти новий та коректний витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку.
Позивачем було отримано новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку №1061/0/197-19 від 12.07.2019, однак, він виявився таким самим, як і попередні витяги.
Товариство з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс вважає, що при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідачем було неправильно застосовано локальні коефіцієнти Км3, що призвело до необгрунтованого підвищення вартості земельної ділянки та як наслідок необгрунтованого підвищення орендної плати на земельну ділянку, а тому звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Правовідносини, пов`язані з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватись адміністративним судом.
Так, відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно ст. 5 Закону України Про оцінку земель грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Приписами ст. 15 Закону України Про оцінку земель визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Матеріалами справи підтверджено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводилася Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М.Білоконя (надалі - Розробник документації).
Підставою для проведення нормативної грошової оцінки земель була Програма розвитку земельних відносин у м. Дніпропетровську на 2011-2015 роки, яка затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 06.10.2010 №20/61.
Так, 29.10.2012 було укладено договір №573-0702012 з Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя (надалі - Інститут) щодо розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська.
Технічна документація була розроблена Розробником документації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 Про методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарською призначення та населених пунктів та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української Академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11.
Для проведення нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровською міською радою було видано завдання на розроблення Технічної документації.
У вихідних даних зазначалися дані міста станом на 01.01.2012 року: по обліку земель, схеми інженерних мереж (водо-, газо-, теплопостачання), перелік підприємств та організацій, первісна вартість основних фондів інженерно-транспортної інфраструктури та інші державні та комунальні статистичні дані.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів - документація, складена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя (надалі - Розробник) відповідно до Галузевого стандарту СОУ ДКЗР 00032632-012:2009 "Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженого наказом Держкомзему від 24.06.2009 №335 та зареєстрованого Українським науково-дослідним інститутом стандартизації, сертифікації та інформатики Держспоживстандарту України 10.09.2009 за №32595752/1927 (надалі - Стандарт), відповідно до якого Розробником документації розраховувалися: значення середньої (базової) вартості земель міста; економіко - планувальне зонування території та визначення зональних коефіцієнтів Км2; визначення зон прояву локальних факторів та значень локальних коефіцієнтів Км3.
Суд звертає увагу, що саме Розробник документації, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої спільного наказу, Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української Академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 робив розрахунки трьох груп рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локальною характеру (коефіцієнтів Км1, Км2, КмЗ), які входять до складу коефіцієнту Км, який в свою чергу характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км).
Вихідними даними для обчислення Км є генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, плани їх земельно-господарського устрою, матеріали економічної оцінки їх територій. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальннх факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
Всі Коефіцієнти обчислені Розробником документації та зазначені у Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська.
Відповідно до статті 21 Закону України Про оцінку земель Технічна документація з бонітування грунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.
Відповідно до вимог ст. 9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації обов`язковій державній експертизі підлягають: технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Так, Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська пройшла Державну експертизу (Державне агентство земельних ресурсів України видало висновок від 03.06.2013 року №341-13).
Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська була проведена Розробником документації станом на 01.01.2013 року. Результатом проведення нормативної грошової оцінки земель стала Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська .
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 26.06.2013 №103/36 Про проведення нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська було погоджено проект Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська .
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпропетровська (надалі - Рішення ради) Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська була затверджена.
Суд зазначає, що нормативна грошова оцінка земель у місті Дніпро проводилася тричі.
Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська вперше проводилася у 1996 році та вводилася поетапно з 01.01.1997 року на підставі рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №1794 від 19.12.1996 Про грошову оцінку земель м. Дніпропетровська та 29.11.2000 №2/17 Про вдосконалення грошової оцінки земель міста (базова вартість 1 кв.м -100 грн. 73 коп), яка почала діяти з 01.01.2001 року.
В друге нормативна грошова оцінка землі м. Дніпропетровська була проведена у 2007 році.
26.12.2007 року Дніпропетровська міська рада прийняла рішення №5/26 Про затвердження проекту Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська , яка діяла з 01.01.2008 року до 31.12.2015 року (базова вартість 1кв.м. складача 236 гри. 37 коп.).
Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у м. Дніпро Відділ формує з Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, яка була розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М Білоконя та затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 року №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпропетровська , відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України Про оцінку земель , Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації .
Всі Коефіцієнти обчислені Розробником документації та зазначені у Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська.
Суд звертає увагу, що з 01.01.2016 року витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку створюються за допомогою автоматизованої системи Державного земельного кадастру.
Окрім того, витяг з Технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не є рішення Управління - як органу владних повноважень. Це тільки розраховані за допомогою програмного забезпечення дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська.
Суд зазначає, що витяг з Технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не розраховується Відділом, а формується (розраховується) автоматично за даними Державного земельного кадастру про земельну ділянку з використанням ГІС-технологій та електронних цифрових карт Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська на дату звернення.
Окрім того, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у м. Дніпро з 2016 року використовує в своїй роботі Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська , яка була затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 року №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпропетровська , що є єдиним діючим документом починаючи з 01.01.2016.
З урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку, що позивачем було обрано невірний спосіб захисту своїх порушених прав та законних інтересів, шляхом зобов`язання Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати нові витяги із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, у яких застосовано сукупний коефіцієнт Км3 з величиною 0,62 , оскільки, як було встановлено судом, дані, які зазначені у витязі з Технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не розраховуються Відділом, а формуються автоматично за даними Державного земельного кадастру про земельну ділянку з використанням ГІС-технологій та електронних цифрових карт Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська на дату звернення.
А тому, зобов`язання Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати нові витяги із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, у яких застосовано сукупний коефіцієнт Км3 з величиною 0,62 є втручанням в повноваження відповідача, що є дискреційними повноваження суб`єкта владних повноважень, що з урахуванням вимог чинного законодавства є неприпустимим.
Натомість, Товариство з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс мало б звернутись до Державного підприємства Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя із Технічною документацією для зміни коефіцієнту Км.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до приписів статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на означене суд відмовляє у задоволені позовних вимог, оскільки протиправність дій відповідача судовим розглядом не встановлена.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати у зв`язку із відмовою у задоволенні позову не підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Укрспецсервіс до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Дніпровська міська рада про визнання дій та рішень протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 24 лютого 2020 року.
Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2020 |
Оприлюднено | 27.02.2020 |
Номер документу | 87827800 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні