РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
25 лютого 2020 р. Справа № 120/4403/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Віятик Наталії Володимирівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
27.12.2019 року до Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Позов мотивований тим, що за результатами перевірки дошкільного навчального закладу виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Зазначене, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі закладу шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що і стало підставою для звернення позивача до суду.
Ухвалою суду від 28.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні.
Крім того, встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов.
Копію зазначеної ухвали відповідач отримав 06.01.2020, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не наддав, у зв`язку з чим, суд вирішує даний спір за наявними матеріалами на підставі ч. 6. ст. 162 КАС України.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступні обставини.
В період з 30.08.2019 по 12.09.2019 провідним фахівцем ВРС ГУ ДНС України у Вінницькій області майором служби цивільного захисту Цьомиком С.В. проведено планову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка , що знаходиться за адресою Вінницька область, Вінницький район, с. Лука-Мелешківська, вул. Тиврівське шосе, 12.
За результатами планової перевірки, провідним фахівцем ВРС ГУ ДНС України у Вінницькій області майором служби цивільного захисту Цьомиком С.В. винесено Припис № 239 від 16.09.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом:
1. Дерев`яні елементи горищного приміщення вогнетривким розчином, продовжується до виконання з 2012 р що є порушенням пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ.
2. Забезпечено приміщення закладу системою протипожежного захисту (сигналізацією), продовжується до виконання з 2012 р., що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V ППБУ.
3. Облаштувати системою внутрішнього протипожежного водопроводу згідно ДБН В. 2.5.64:2010, продовжується до виконання з 2012 р., що є порушенням пункту 1, Г.2.2 розділу V ППБУ.
4. Двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу, що є порушенням пд. 2.2.7 Г. 2 розділу ІІІ.
5.Доукомплектувати наявний пожежний щити згідно норм належності, що є порушенням пункту 3.11 Глави 3 розділу V.
6. Відповідальну особу направити на навчання з питань пожежної безпеки, що є порушенням підпункту 2.16 розділу ІІ.
7. Забезпечити знаками безпеки приміщення закладу, що є порушенням пункту 2.8 розділу ІІ.
8. Відкоригувати план-схеми евакуації з приміщень, що є порушенням пункту 5 розділу ІІ
9. Забезпечити об`єкт відповідною кількістю первинних засобів пожежегасіння згідно норм, а саме вогнегасниками, що є порушенням підпункту 3.8 глави 3 розділу V.
10. Наявні вогнегасники направити на технічне обслуговування, що є порушенням підпункту 3.17 глави 3 розділу V.
11. Встановити наявні вогнегасники на видному місці та на висоті 1.5 м. від підлоги, що є порушенням підпункту 3.10 глави 3 розділу V.
12. Не забезпечено працівників закладу індивідуальними засобами органів дихання, що є порушенням пункту 2 частини 1 статті 20 КЦЗУ
13. Не розміщено куточок з питань цивільного захисту, що є порушенням пункту 3 частини 1 статті 20 КЦЗУ.
14. Провести заміри опору ізоляції електричних мереж електроустановок, що є порушенням пункту 1.20 глави 1 розділу ІV.
15. Провести захист будівлі та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки, що є порушенням пункту 1.21 глави 1 розділу ІV.
Термін виконання виявлених порушень встановлено до 12.11.2019. Наступну перевірку по виконанню вимог визначених в Приписі провести 28.11.2019.
Припис № 239 від 16.09.2019 вручено директору дошкільного закладу Бевзу В.В. 16.09.2019, про що свідчить його особистий підпис.
В період з 27.11.2019 по 03.12.2019 провідним фахівцем ВРС ГУ ДНС України у Вінницькій області майором служби цивільного захисту Цьомиком С.В. здійснено позапланову перевірку Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка
За результатами перевірки та у зв`язку з виявленими порушеннями вимог законодавства, відповідачем складено Акт перевірки суб`єкта господарювання від 03.12.2019 № 371, який підписано директором дошкільного закладу та якому вручено примірник акту.
Так, у ході проведеної перевірки виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС від 30.12.2014р. №1417 (далі - ППБУ ), а саме:
- не забезпечено приміщення закладу системою протипожежного захисту, що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V ППБУ.
- дерев`яні елементи горищного приміщення не оброблене вогнетривким розчином, що є порушенням пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ.
- не улаштовано внутрішнім протипожежним водопроводом згідно ДБН В. 2.5.64:2012, що є порушенням пункту 1 глави 2.2. розділу V ППБУ.
- двері на шляхах евакуації відчиняються не в напрямку виходу, що є порушенням пункту2.27 глави 2 розділу ІІІ.
- не доукомплектований наявний пожежний щит, що є порушенням пункту 3.11 глави 3 розділу V.
- відповідальна особа не пройшла навчання з питань пожежної безпеки, що є порушенням пункту 2.16 розділу ІІ.
- не розміщено знаки безпеки в приміщеннях закладу, що є порушенням підпункту 2.8 розділу ІІ.
- не відкоригована план-схеми евакуації з приміщень, що є порушенням пункту 5 розділу ІІ.
- не забезпечено об`єкт відповідною кількістю первинних засобів пожежегасіння згідно норм, в саме вогнегасників, що є порушенням пункту 3.8 глави 3 розділу V.
- наявні вогнегасники не пройшли технічне обслуговування, що є порушенням пункту 3.17 глави 3 розділу V.
- не встановлено наявні вогнегасники на видному місці та на висоті 1,5 метра від землі, що є порушенням пункту 3.10 глави 3 розділу V.
- відсутні заміри опору ізоляції електричних мереж електроустановок, що є порушенням пункту 1.20 глави 1 розділу IV.
- відсутній захист будівлі та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки, що є порушенням пункту 1.21 глави 1 розділу IV.
Однак, два порушення зазначених в Приписі № 239 від 16.09.2019 виконано, а саме забезпечено працівників закладу індивідуальними засобами органів дихання та розміщено куточок з питань цивільного захисту, що зафіксовано в Приписі № 239 від 16.09.2019 та не включено в Акт перевірки № 371 від 03.12.2019.
Як вказує позивач, будівля дошкільного навчального закладу експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від №371 від 03.12.2019, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, що і слугувало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом, а саме:
- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
- порушення щодо утримання та експлуатації електромереж, відсутність блискавкозахисту створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю персоналу, дітей та особам, задіяних в гасінні пожежі;
- порушення правил пожежної безпеки щодо утримання шляхів евакуації створює небезпечні умови для евакуації людей у разі виникнення небезпечної події на об`єкті;
- відсутність (достатність) на об`єкті первинних засобів засобів пожежегасіння та внутрішнього протипожежного водопостачання унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії;
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Так, судом встановлено, що у ході перевірки будівлі Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу "Веселка" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як вказує позивач, станом на 03.12.2019 будівля дошкільного навчального закладу експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 03.12.2019 №371, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю відвідувачі, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, а саме:
- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
- порушення щодо утримання та експлуатації електромереж, відсутність блискавкозахисту створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю персоналу, дітей та особам, задіяних в гасінні пожежі;
- порушення правил пожежної безпеки щодо утримання шляхів евакуації створює небезпечні умови для евакуації людей у разі виникнення небезпечної події на об`єкті;
- відсутність (достатність) на об`єкті первинних засобів засобів пожежегасіння та внутрішнього протипожежного водопостачання унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії;
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Частиною 4 статті 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки будівлі дошкільного навчального закладу виявлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, що створює загрозу життю та здоров`ю людей суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову, а саме: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка , що знаходиться за адресою Вінницька область, Вінницький район, с. Лука-Мелешківська, вул. Тиврівське шосе, 12, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до положень частини 2 статті 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати до Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лука-Мелешківського дошкільного навчального закладу Веселка , що знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Лука-Мелешківська, вул. Тиврівське шосе, 12, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених у акті Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області №371 від 03.12.2019.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 38635397);
Відповідач: Лука-Мелешківський дошкільний навчальний заклад Веселка (вул. Тиврівське шосе, 12, с. Лука-Мелешківська, Вінницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26242255).
Рішення в повному обсязі складено 25.02.2020 р.
Суддя Віятик Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2020 |
Оприлюднено | 27.02.2020 |
Номер документу | 87827877 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні