П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 лютого 2020 р.м.ОдесаСправа № 400/1038/19
Суддя першої інстанції: Брагар В.С.
Час та місце ухвалення судового рішення --:-- , м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 18.06.2019р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Чорноморської митниці Держмитслужби на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року у справі за адміністративним позовом приватного підприємства Захід до Чорноморської митниці Держмитслужби про визнання протиправними дій та бездіяльність, -
В С Т А Н О В И В:
08.04.2019р. приватне підприємство Захід (надалі - ТОВ Захід ) звернулося до суду з позовом до Миколаївської митниці ДФС (нині - Чорноморська митниця Держмитслужби) про визнання протиправними: дії з зобов`язання вивантаження товарів з судна NOVA на причал (без проведення митного оформлення) та огляду товарів, який здійснений поза межами строків митного оформлення (огляд товару за актом №UA504060/2019/002114 від 04.04.2019 р.); бездіяльність щодо митного оформлення товару, задекларованого за митною декларацією від 30.03.2019р. №UA504060/2019/002114.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, так як не завершено митне оформлення у встановлений ст.255 ч.1 МК України строк. Крім того, відповідачем протиправно зобов`язано ПП Захід вчинити дії з вивантаження товарів з судна NOVA на причал (без проведення митного оформлення) та їх огляду, оскільки він здійснений поза межами строків митного оформлення та без достатніх підстав вважати, що ним здійснюється переміщення товарів через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 18.06.2019р. позов задоволений з підстав порушення митним органом процедури здійснення митного оформлення, встановленої Митним кодексом України.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на порушення судом першої інстанції при вирішенні справи норм матеріального та процесуального права, тому просить скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що ПП Захід зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.01.2003р. №15221200000006893, перебуває на обліку як платник податків в ДПІ у м. Миколаєві (Інгульський район м. Миколаєва) Миколаївського управління Головного управління ДПС у Миколаївській області з 27.01.2003р. та займається наступними видами діяльності: Код КВЕД 46.15. Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; Код КВЕД 46.47. Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям (основний); Код КВЕД 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; Код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
06.12.2018р. між TRAKYA GLASS BULGARIA EAD, Болгарія (продавець) та ПП Захід (покупець) укладено контракт №TG-061218, згідно умов якого продавець зобов`язується відвантажити, а покупець купити товари на умовах FOB Варна (Інкотермс-2010) або інших, зазначених в інвойсах.
Згідно п.2.2. вищезазначеного контракту загальна вартість дійсного контракту 5000000 доларів США. /а.с.12-18/
Крім того, 14.03.2016р. між ТОВ Мажестик (виконавець) та ПП Захід (замовник) укладено договір про надання послуг №10-У, згідно умов якого виконавець зобов`язується зберігати товар, переданий йому замовником, та надати замовнику послуги, пов`язані зі зберіганням товару, що оформлюється (випускається) на митному складі (з митного складу) виконавця, а також, за необхідності, надавати послуги із декларування товару замовника, а замовник зобов`язується сплатити визначену за домовленістю між сторонами грошову суму за надані послуги. /а.с.19-23/
30.03.2019р. з порту Варна до морського порту Миколаїв надійшла чергова партія вантажу.
Того ж дня, ТОВ Мажестик в інтересах ПП Захід подано електрону митну декларацію №UA504060/2019/002114 (ІМ 74) в режимі митний склад, щодо частини вантажу, зокрема: Дзеркала скляні, без рам, не оброблені оптично, без конструктивних особливостей у листах товщиною 4 мм., марки: MIRROR розміром 3210*2250 мм. - 199 каркасів по 29 листів у кожному каркасі - 14666,62 м , для будівельної галузі. /а.с.24-28/
Відповідно до повідомлення, електронна митна декларація №UA504060/2019/002114 була прийнята до бази даних митного органу 30.03.2019р. об 18:42:16. /а.с.29/
Після прийняття до оформлення електронної митної декларації №UA504060/2019/002114, декларанту було направлено інформаційне повідомлення наступного змісту: Відповідно до ст.336, 338, 343 Митного кодексу України, п. 14 Порядку Про затвердження вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення органами доходів і зборів України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 р. №467 та доручення Служби безпеки України від 27.03.2019р. №64/20-2995 виданого в рамках кримінального провадження №42016000000002786 товари №1, 2 необхідно пред`явити для митного огляду, який необхідно провести в присутності начальника сектора ВБКОЗ УСБУ в Миколаївський області .
Листом ПП Захід від 30.03.2019р. №30-03/06 повідомлено керівника митного посту Октябрський Миколаївської митниці ДФС про готовність надати товари для огляду та запропоновано визначити дату, час та місце проведення огляду. /а.с.31/
Листом ПП Захід від 03.04.2019р. №03-04/023 повторно повідомлено керівника митного посту Октябрський Миколаївської митниці ДФС про готовність надати товари для огляду та запропоновано визначити дату, час та місце проведення огляду. /а.с.32/
04.04.2019р. посадовими особами митного органу, за дорученням Управління Служби безпеки України в Миколаївській області від 27.03.2019р. №64/20-2995, проведено огляд товарів, оформлених ПП Захід електронною митною декларацією №UA504060/2019/002114, про що складено акт. /а.с.52, 56/
Не погоджуючись з діями митного органу щодо огляду товарів, а також з бездіяльністю щодо митного оформлення товару, задекларованого за митною декларацією від 30.03.2019р. №UA504060/2019/002114, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог з наступних підстав.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.257 Митного кодексу України (надалі - МК України) декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії. Електронне декларування здійснюється з використанням електронної митної декларації, засвідченої електронним цифровим підписом, та інших електронних документів або їх реквізитів у встановлених законом випадках.
Згідно із ч.ч.1, 2 ст.248 МК України, митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства змінює митну декларацію.
Засвідчення органом доходів і зборів прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
Положенням про митні декларації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012р. №450 визначено, що митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа подається разом з її електронною копією. Електронна митна декларація складається з полів електронного документа, що відповідають формам митних декларацій на паперовому носії, та засвідчується електронним цифровим підписом особи, яка її склала. Формат електронної копії митної декларації на паперовому носії, електронної митної декларації, інших електронних документів, необхідних для здійснення митного контролю та оформлення, кодування символів, засоби пересилання визначаються Держмитслужбою з оприлюдненням відповідної інформації на веб-сайті Держмитслужби.
Відповідно до п. 3.9 Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012р. №631, електронна митна декларація та електронні документи передаються за допомогою засобів інформаційних технологій у складі електронного повідомлення, засвідченого електронним цифровим підписом декларанта, з електронної адреси, визначеної для передавання таких електронних документів органам доходів і зборів і отримання зворотної інформації від органів доходів і зборів, на електронну адресу, визначену органом доходів і зборів для одержання таких повідомлень.
Як вбачається з матеріалів справи електрона митна декларація №UA504060/2019/002114 подана представником позивача до митного органу 30.03.2019р., тобто саме з цієї дати, відповідно до ст.248 МК України, розпочато митне оформлення.
Відповідно до ч.ч.1, 5, 6 ст.255 МК України митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред`явлення органу доходів і зборів товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу .
Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується органом доходів і зборів шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно - транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
При виявленні порушення митних правил орган доходів і зборів здійснює випуск товарів до завершення розгляду справи про таке порушення за умови, що: 1) такі товари не підлягають конфіскації і не будуть потрібні надалі у процесі провадження у справі як докази; 2) декларант сплачує всі митні платежі або забезпечує їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу.
Разом з тим, митне оформлення за електронною митною декларацією №UA504060/2019/002114 закінчилося лише 04.04.2019р., тобто з порушенням строку, встановленого ст. 255 МК України.
Апелянт зазначає, що на виконання доручень Управління Служби безпеки України в Миколаївській області від 27.03.2019р. №№64/20/2994; 64/20-2995, при здійсненні ПП Захід митного оформлення товарів, направлено повідомлення щодо необхідності пред`явлення товару до митного огляду, однак декларантом до огляду він був пред`явлений лише 04.04.2019р., тобто порушення строків митного оформлення відбувалося саме з вини декларанта.
Разом з тим, з даними доводами апелянта колегія суддів не погоджується виходячи з наступного.
Згідно ч.1 ст. 558 МК України органи доходів і зборів при виконанні покладених на них завдань взаємодіють, у тому числі шляхом обміну інформацією, правоохоронними органами в порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до ч.1 ст.338 МК України огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення, пред`явлених органу доходів і зборів (у тому числі для перерахунку та зважування), проводиться в можливо короткий строк після прийняття рішення про його проведення.
Згідно ч.5 вищезазначеної статті, крім випадків, зазначених у ч.ч.2-4 цієї статті, огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення може проводитися за наявності достатніх підстав вважати, що переміщення цих товарів, транспортних засобів через митний кордон України здійснюється поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, у тому числі в разі отримання відповідної офіційної інформації від правоохоронних органів. Вичерпний перелік відповідних підстав визначається Кабінетом Міністрів України. З метою проведення огляду (переогляду) товарів посадові особи органів доходів і зборів самостійно вживають заходів, передбачених цим Кодексом, на всій митній території України, включаючи зупинення транспортних засобів для проведення їх огляду (переогляду), в межах контрольованого прикордонного району та прикордонної смуги. Такий огляд (переогляд) проводиться за рахунок органу, з ініціативи або на підставі інформації якого прийнято рішення про його проведення. Якщо в результаті проведення огляду (переогляду) виявлено факт незаконного переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, витрати, пов`язані з проведенням огляду (переогляду), відшкодовуються власником зазначених товарів, транспортних засобів або уповноваженою ним особою.
Пункт 14 вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення органами доходів і зборів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 р. №467 (надалі - вичерпний перелік) однією з підстав для огляду товарів визначає одержання в установлених законодавством випадках від правоохоронних органів письмових доручень за формою згідно з додатком у рамках кримінального провадження. Такі доручення обов`язково повинні містити інформацію про підстави їх надсилання, номер відповідного провадження (справи), строк виконання, відомості про товари, осіб, які їх переміщують, та/або про транспортні засоби комерційного призначення, з використанням яких можуть бути вчинені порушення законодавства з питань державної митної справи.
Так, дорученнями Управління Служби безпеки України в Миколаївській області від 27.03.2019р. №№64/20/2994; 64/20-2995 зобов`язано Миколаївську митницю ДФС забезпечити проведення повного огляду скла від ПП Захід , з обов`язковим відбором проб, що планується до митного оформлення в зоні діяльності митного поста Октябрьський . /а.с.52/
Вищезазначені доручення надійшли на адресу митного органу 27.03.2019р., тоді як судно NOVA з задекларованим ПП Захід товаром прибуло до митного поста Октябрьский 30.03.2019р., тобто за три дні до прибуття товару.
Отже, у зв`язку із отриманням доручення правоохоронного органу, у відповідача були наявні законні підстави для проведення огляду товару позивача, але наявність такого доручення не змінює правил проведення митного огляду, встановлених МК України, тобто виконання такого доручення повинно відбуватись у спосіб, порядок та строк, передбачені МК України.
Відповідно до абз.4 п.14 Вичерпного переліку у разі не виявлення порушень митних правил під час проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів комерційного призначення з підстави, передбаченої цим пунктом, такий огляд (переогляд) проводиться у строк, установлений ч.1 ст.255 МК України.
Відповідно до ч.2 ст.255 МК України, строк, зазначений у ч.1 цієї статті, може бути перевищений на час виконання відповідних формальностей виключно у разі: 1) виконання митних формальностей поза місцем розташування органу доходів і зборів відповідно до статті 247 цього Кодексу; 2) підтвердженого письмово бажання декларанта або уповноваженої ним особи подати відповідно до цього Кодексу додаткові документи чи відомості про зовнішньоекономічну операцію або характеристики товару; 3) проведення досліджень (аналізу, експертизи) проб і зразків товарів, якщо товари не випускаються відповідно до ч.21 ст.356 цього Кодексу; 4) виявлення порушень митних правил, якщо товари не випускаються відповідно до частини шостої цієї статті; 5) зупинення митного оформлення відповідно до Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції ; 6) подання додаткових документів відповідно до частини третьої статті 53 цього Кодексу в межах передбаченого нею строку, перебіг якого припиняється з моменту отримання митницею (митним постом) таких документів чи письмової відмови декларанта або уповноваженої ним особи у їх наданні.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що перелік випадків, коли митний орган може відступити від загального строку проведення митного оформлення, є вичерпним і не підлягає розширеному тлумачення та жодне з вищезазначених виключень не може бути застосовано до позивача.
Крім того, не заслуговують на увагу доводи апелянта про не надання ПП Захід задекларованого товару до митного огляду, оскільки згідно ч.1 ст.207 МК України судно закордонного плавання протягом усього часу стоянки в порту перебуває під митним контролем. Орган доходів і зборів має право в цей період здійснювати огляд і переогляд судна, пломбування та опечатування його окремих трюмів і приміщень, де розміщені товари, підстави для ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України чи транзит через територію України яких відсутні, тобто митний орган мав доступ до задекларованих позивачем товарів для проведення огляду.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає протиправною бездіяльність відповідача, допущену під час митного оформлення товару задекларованого ПП Захід за електронною митною декларацією №UA504060/2019/002114, так як протягом 4-годинного строку встановленого ч.1 ст.255 МК України, відповідач не завершив митне оформлення товару, а відповідно і його огляд здійсненний поза межами строку митного оформлення.
Отже, при розгляді справи суд першої інстанції правильно встановив обставини, які мають значення для справи, а тому рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Чорноморської митниці Держмитслужби залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В. Суддя Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2020 |
Оприлюднено | 27.02.2020 |
Номер документу | 87831070 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні