Рішення
від 27.02.2020 по справі 300/2681/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" лютого 2020 р. справа №300/2681/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Гундяка В.Д., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» до Галицької митниці Держмитслужби про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

31.12.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» звернулося до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської митниці Державної фіскальної служби про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення Івано-Франківської митниці Державної фіскальної служби про коригування митної вартості товарів та картка відмови в прийнятті митної декларації, на підставі яких було визначено митну вартість товарів за резервним методом, що стало підставою для донарахування митних платежів, скасовані в судовому порядку. У зв`язку з цим позивач звернувся до Івано-Франківської митниці Державної фіскальної служби із заявою про повернення надмірно сплачених митних платежів, проте його заява протиправно належним чином розглянута не було.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.01.2020 року у даній адміністративній справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

31.01.2020 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідача проти позову заперечила та просила у задоволенні позову відмовити, оскільки Івано-Франківською митницею Державної фіскальної служби картка відмови та рішення про коригування митної вартості скасовані, тобто рішення суду виконано в повному обсязі, окрім цього відповідач вказала, що позивач погодився з рішенням митного органу про коригування митної вартості та самостійно визначив митну вартість за резервним методом. Проте скасування рішення про коригування митної вартості не тягне за собою визнання недійсною митної декларації, згідно якої транспортний засіб позивача випущено у вільний обіг, у зв`язку з чим сплаченні митні платежі не є такими, що сплаченні надміру.

Разом з тим 31.01.2020 представником відповідача подано клопотання про заміну відповідача - Івано-Франківської митниці ДФС її правонаступником - Галицькою митницею Держмитслужби, яке ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.02.2020 року повернуто без розгляду.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.02.2020 року замінено відповідача Івано-Франківську митницю Державної фіскальної служби її правонаступником - Галицькою митницею Держмитслужби.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення з наступних мотивів.

Судом встановлено, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.06.2019 року по справі №300/927/19 визнано протиправними та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №206010/2019/01581 від 09.04.2019 року та рішення про коригування митної вартості товарів №206010/2019/000177/2 від 09.04.2019 року.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.09.2019 року у справі №300/927/19 відмовлено у відкритті апеляційного провадження, у зв`язку з чим вищезгадане рішення від набрало законної сили 10.09.2019 року.

13.09.2019 року позивач звернувся до митного органу із заявою про повернення надміру сплаченої суми митних та інших платежів.

Відповідно до матеріалів адміністративної справи 04.10.2019 року Івано-Франківською митницею Державної фіскальної служби надана відповідь за №318/15/09-70-10-12, згідно якої повідомлено позивача, що Державною фіскальною службою скасовано картку відмови та рішення про корегування митної вартості, тобто виконано рішення суду в повному обсязі, однак законні підстави для визнання недійсною митну декларацію від 09.04.2019 року № UA206010/2019/002666 у митного органу відсутні.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 24 Митного кодексу України (далі - МК України) кожна особа має право оскаржити рішення, дії або бездіяльність органів доходів і зборів, їх посадових осіб та інших працівників, якщо вважає, що цими рішеннями, діями або бездіяльністю порушено її права, свободи чи інтереси.

Порядок, умови та процедура повернення помилково та/або надміру сплачених платежів законодавчо врегульовані.

Так, згідно з частинами 1-3 статті 301 МК України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів митний орган не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 43.3 статті 43 ПК України передбачено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідно до пунктів 43.4-43.5 ПК України платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Процедуру ж повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені, врегульовано розділом 3 Порядку №643 від 18.07.2017 року.

Так відповідно до пунктів 1, 3 розділу ІІІ Порядку № 643 повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплаченої суми митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Повернення сум відповідних митних платежів у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 301 Митного кодексу, здійснюється за умови, що заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.

У заяві зазначаються: 1) сума коштів до повернення за видами митних, інших платежів та пені; 2) причини виникнення такої суми коштів; 3) найменування юридичної особи та код за ЄДРПОУ, або прізвище, ім`я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); 4) напрям(и) перерахування суми коштів: а) на поточний рахунок платника податку в установі банку із зазначенням реквізитів; б) для виплати готівкою (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою); в) для подальших розрахунків як авансові платежі (передоплата) або грошова застава: на депозитний рахунок 3734; на депозитний рахунок 3734 іншої митниці ДФС; на банківський рахунок 2603 (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою); г) для погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів незалежно від виду бюджету; 5) реквізити митної декларації (іншого документа, що її замінює) або уніфікованої митної квитанції, за якими помилково та/або надміру сплачені суми митних платежів.

Згідно пунктів 4-8 розділу ІІІ Порядку №643 після реєстрації в митниці ДФС заява платника податку про повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені передається на опрацювання до Підрозділу.

Підрозділ перевіряє факт перерахування суми коштів з відповідного рахунку до державного бюджету за допомогою автоматизованої системи митного оформлення та відсутність у нього податкового боргу. За результатами опрацювання готує висновок або лист про відмову в поверненні коштів з відповідним обґрунтуванням (пункт 11 цього розділу).

Заява платника податку, висновок, завізований керівником (заступником керівника) Підрозділу, реєстри висновків за відповідними платежами, підготовлені за формами згідно з додатками 1, 2 до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за № 1679/28124, та акт звірки (у разі складання) подаються керівнику (заступнику керівника) митниці ДФС для прийняття рішення та підписання висновку і реєстрів за відповідними платежами.

Висновок реєструється в журналі реєстрації висновків про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені (далі - Журнал реєстрації висновків про повернення платежів з державного бюджету), який ведеться Підрозділом за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.

Митниця ДФС у строк не пiзнiше нiж за п`ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за відповідними платежами для виконання вiдповiдному органу Державної казначейської служби України (далі - орган Казначейства).

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у разі отримання заяви платника податків на повернення помилково та/або надміру сплачених митних платежів, оформленої у порядку, встановленому законодавством, митний орган зобов`язаний не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцяти денного строку з дня подання такої заяви підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. При цьому митний орган наділений правом провести перевірочні заходи у разі потреби з метою перевірки факту перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.

Судом встановлено, що визнання протиправними та скасування картки відмови №206010/2019/01581 від 09.04.2019 року та рішення про коригування митної вартості №206010/2019/000177/2 від 09.04.2019, згідно судового рішення від 12.06.2019 року у справі №300/927/19, що набрало законної сили, свідчить про правильність визначення митної вартості товарів позивача за ціною, що визначена в попередній митній декларації.

За таких обставин, всі відомості, внесені до митних декларацій на підставі скасованого рішення про коригування митної вартості товарів, є помилковими, що підтверджується відповідним рішенням суду, яке набрало законної сили, а сплачені на підставі скасованого рішення про коригування митної вартості товарів митні платежі є надміру сплаченими та підлягають поверненню за умови звернення до митного органу платника податків із відповідною заявою.

Так, з матеріалів справи вбачається, що позивач у встановленому законодавством порядку звернувся до митниці з відповідною заявою від 13.09.2019 №181 про повернення надміру сплаченої суми митних та інших платежів, до яких додав повний пакет документів, визначений Порядком №643.

Таким чином, позивач підтвердив факт надмірної сплати коштів, у зв`язку з чим у митниці виник обов`язок скласти відповідний висновок та направити його до відповідного органу Державної казначейської служби України для виконання.

Однак митний орган у листі від 04.10.2019 року №318/15/09-70-10-12 зазначив, що ним скасовано картку відмови та рішення про коригування митної вартості, тобто виконано рішення суду в повному обсязі, а законні підстави для визнання недійсною митну декларацію від 09.04.2019 року № UA206010/2019/002666 у митного органу відсутні.

При цьому у зазначеному листі контролюючий орган не ставив під сумнів обґрунтованість вказаних позивачем причин повернення коштів та не зазначив про жодні недоліки в документах, які були надані позивачем разом із заявою про повернення надмірно сплачених коштів.

Таким чином суд вважає, що протиправною бездіяльність митного органу щодо розгляду заяви про повернення надмірно сплачених митних платежів від 13.09.2019 року №181 у відповідності до Порядку повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів №643 від 18.07.2017 року.

Доводи митного органу щодо відсутності законних підстав для скасування митної декларації від 09.04.2019 року № UA206010/2019/002666 є безпідставними та суперечать нормам МК України. Суд не може зобов`язати митний орган здійснити визнання рівня митної вартості заявленої декларантом, оскільки скасування судом рішення про коригування митної вартості товару означає, що митна вартість, заявлена декларантом, визнається автоматично.

Окрім цього заперечення що наведені представником відповідача у відзиві на позовну заяву є безпідставними, оскільки наведені у відзиві обставини вже досліджені судом в адміністративній справі про скасування картки відмови та рішення про коригування митної вартості, скасування яких стало підставою для стягнення позивачем надміру сплачених митних платежів.

За таких обставин, суди дійшов висновку, що митний орган не виконав процедурних обов`язків щодо алгоритму дій, покладених на нього Порядком № 643 шляхом перевірки факту перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та встановлення наявності такої переплати.

Пунктом 43.5 статті 43 ПК України, зі змісту якого вбачається, що вчинення органом ДФС зазначених дій обмежено у часі, а саме п`ятнадцять днів з дня подання платником податків заяви про повернення надмірно сплачених коштів, оскільки не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків вказаної заяви контролюючий орган має підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Отже, з огляду на те, що у встановлений законом строк митний орган не виконав процедурних обов`язків щодо алгоритму дій, покладених на нього Порядком № 643, та не зазначив в своїй відповіді позивачу на подану заяву про повернення надмірно сплачених коштів обґрунтованих підстав для відмови у підготовці відповідних висновків, належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання митного органу підготувати та передати відповідному органу Державної казначейської служби України висновок про повернення надмірно сплачених митних платежів, згідно заяви позивача від 13.09.2019 року № 181.

Враховуючи викладене, позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так факт сплати позивачем судового збору у розмірі 3 842 грн., який підлягає стягненню на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» підтверджується платіжним дорученням АТ «Райффайзен Банк Аваль» за №3699 від 26.12.2019 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Івано-Франківської митниці ДФС щодо виконання обов`язків по поверненню Товариству з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» надміру сплачених митних платежів, згідно поданої заяви від 13.09.2019 року №181.

Зобов`язати Галицьку митницю Держмитслужби підготувати та передати відповідному органу Державної казначейської служби України для виконання висновок за відповідними платежами про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» надміру сплачених митних платежів, згідно поданої заяви від 13.09.2019 року №181.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Галицької митниці Держмитслужби на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» 3 842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. сплаченого судового збору.

Згідно ст.255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з 27.02.2020 року, як дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Калуський комбінат хлібопродуктів» , ЄДРПОУ 31967407, вул. Степана Бандери 102а, 16, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300;

відповідач: Галицька митниця Держмитслужби, код ЄДРПОУ 39640261, вул. Костюшка, 1, м. Львів, 79000;

Суддя /підпис/ Гундяк В.Д.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено28.02.2020
Номер документу87859884
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2681/19

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 01.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Ухвала від 13.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Ухвала від 03.01.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні