РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2020 року справа № 580/287/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом Виконувача обов`язків керівника Смілянської місцевої прокуратури до Тернівської сільської ради Смілянського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
22.01.2020 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Виконувача обов`язків керівника Смілянської місцевої прокуратури (20700, Черкаська обл., м. Сміла, вул. Ю.Кондратюка, буд.25) (далі - позивач) до Тернівської сільської ради Смілянського району Черкаської області (20733, Черкаська обл., Смілянський р-н, с. Тернівка, вул. Центральна, буд.25; код ЄДРПОУ 26358259) (далі - відповідач) про:
визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДНЗ №16 «Вогник» за адресою: Черкаська обл., Смілянський р-н, селище Холоднянське, вул.Докучаєва, буд.5;
зобов`язання відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДНЗ №16 «Вогник» за адресою: Черкаська обл., Смілянський р-н, селище Холоднянське, вул.Докучаєва, буд.5
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ «Веселка» створює передумови для зловживань щодо розпорядження цим майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Тому просив задовольнити позов.
Ухвалою суду від 27.01.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк, тривалістю десять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву та пояснень на позовну заяву та повідомлено сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Згідно з даними рекомендованих повідомлень вказану ухвалу позивач отримав 30.01.2020, а відповідач - 31.01.2020.
12.02.2020 від відповідача суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні позову відмовити. Вказував, що засновником ДНЗ №16 «Вогник» є Малосмілянська сільська рада, яка згідно з даними ЄДРПОУ припинена у встановленому законом порядку. Крім того, ЄДРПОУ не містить інформації, що відповідач є правонаступником Малосмілянської сільської ради. Посилаючись на висновки Верховного Суду у постанові від 15.03.2018 у справі №903/376/17, стверджує, що позов є передчасним. Прокурор у цьому спорі є неналежним позивачем, оскільки орган місцевого самоврядування має право звертатись до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень. Наголошує, що прокурор має надати належні докази, що уповноважений орган не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження для представництва інтересів держави.
24.02.2020 позивач подав суду відповідь на відзив, в якій вказав, що рішенням відповідача від 04.01.2019 №1-10/VII вирішено припинити повноваження Малосмілянської сільської ради шляхом приєднання до відповідача. Пунктом 11 вказаного рішення визначено, що відповідач є правонаступником Малосмілянської сільської ради. Також рішенням відповідача від 22.03.2019 №5-4/VII затверджено передавальний акт активів Малосмілянської сільської ради. Зазначає, що відповідач, який наділений повноваженнями управління закладами освіти та організації, їх матеріального забезпечення, розпорядження земельними ділянками допустив спірну бездіяльність, що може призвести до зловживань розпорядження майном, настання негативних наслідків та порушення прав дітей. Отже, прокурор є належним позивачем у цій справі для захисту інтересів держави.
Оскільки від сторін не надійшли суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням їх представників, з огляду на відсутність необхідності виклику та допиту свідків та призначення експертизи, суд вирішив справу розглянути без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.
За результатами проведеного Смілянською місцевою прокуратурою вивчення інформації стану дотримання органами місцевого самоврядування вимог законодавства з питань земельних відносин у сфері охорони дитинства виявлено, що на нерухоме майно Дошкільного навчального закладу №16 «Вогник» селище Холоднянське Смілянського району Черкаської області відсутня державна реєстрація права власності.
Виявлені порушення зумовили звернення до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту» (далі - Закон №2145-VIII) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.
Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти згідно з ч.1 ст.38 Закону України від 11.07.2001 №2628-ІІІ «Про дошкільну освіту» включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 2 ст. 80 Закону №2145-VIII визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. «а» ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) відповідача підлягають державній реєстрації відповідно до закону.
17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.
Отже, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачена вищевказаним розпорядженням Уряду.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Отже, управління об`єктами освіти, т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної сільської ради.
Суд встановив, що відповідно до п.1.3. Статуту Дошкільного навчального закладу №16 «Вогник» селище Холоднянське Смілянського району Черкаської області його засновником є Малосмілянська сільська рада. Управління ДНЗ здійснює його власник (п.8.1. Статуту).
На підставі п.1.3. Статуту засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування.
Суд врахував, що п.1 рішення відповідача від 04.01.2019 №1-10/VII Про початок реорганізації Сердюківської, Попівської, Малосмілянської сільських рад шляхом приєднання до Тернівської сільської ради вирішено припинити повноваження у.т. Малосмілянської сільської ради та надати повноваження Тернівській сільській раді ОТГ о особі сільського голови Борисюк І.А. бути правонаступником їх прав та обов`язків внаслідок добровільного об`єднання. Також пунктом 11 цього рішення визначено вважати Тернівську сільську раду правонаступником активів та пасивів, усіх майнових прав та обов`язків Сердюківської, Попівської, Малосмілянської сільських рад.
Відповідно до п.1 передавального акту від 14.03.2019 Тернівська сільська рада є правонаступником майна, активів та зобов`язань Малосмілянської сільської ради, а саме необоротних активів, виробничих запасів та грошових коштів. На підставі п.2 Акту разом із майном Малосмілянської сільської ради Тернівська сільська рада приймає документи, що підтверджують право власності на об`єкти основних засобів, право власності або користування земельними ділянками.
Зазначений акт підписаний комісією з реорганізації Сердюківської, Попівської, Малосмілянської сільських рад з однієї сторони та Комісією з прийняття майна, активів та зобов`язань Тернівської сільської ради з іншої сторони.
Відповідно до ч.2 ст.8 Закону України від 05.02.2015 №157-VIII Про добровільне об`єднання територіальних громад повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.
На підставі частини 3 ст.8 цього Закону об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
Отже, повноваження Малосмілянської сільської ради припинені, а повноваження щодо розпорядження її майном перейшли до відповідача. Дані ЄДРПОУ щодо перебування Малосмілянської сільської ради у стані припинення свідчать про початок такого процесу.
Тому доводи відповідача, що він не є правонаступником майна Малосмілянської сільської ради, не є обгрунтованими.
Посилання відповідача постанову Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 15.03.2018 у справі №903/376/17 також не є обґрунтованими, оскільки у ній суд вирішував питання заміни сторони виконавчого провадження. Також суд надавав оцінку правонаступництва юридичної особи у разі приєднання. Отже, фактичні обставини у цій справі та справі №903/376/17 не є подібними і правова позиція Верховного Суду застосуванню не підлягає.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (витяг від 10.01.2020 №195924521) за адресою реєстрації ДНЗ №16 «Вогник» відомості про реєстрацію права власності чи іншого речового права відсутні.
Отже, з огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ №16 «Вогник» є порушенням вимог закону.
Відсутність заходів щодо оформлення речових прав на земельну ділянку вказаного ДНЗ свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування і розвитку.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).
Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах порушені державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.
Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.
Керуючись ст.ст.2, 6, 14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Виконувача обов`язків керівника Смілянської місцевої прокуратури про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Тернівської сільської ради стосовно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу №16 «Вогник» селище Холоднянське Смілянського району Черкаської області (20731, Черкаська обл., Смілянський р-н, селище Холоднянське, вул. Докучаєва, буд.5; код ЄДРПОУ 34363430).
Зобов`язати Тернівську сільську раду (20733, Черкаська обл., Смілянський р-н, с.Тернівка, вул.Центральна, буд.25; код ЄДРПОУ 26358259) вжити у межах повноважень заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу №16 «Вогник» селище Холоднянське Смілянського району Черкаської області (20731, Черкаська обл., Смілянський р-н, селище Холоднянське, вул. Докучаєва, буд.5; код ЄДРПОУ 34363430).
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з складення повного тексту судового рішення.
Суддя А.М. Бабич
Рішення постановлене, складене у повному обсязі та підписане 27.02.2020.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2020 |
Оприлюднено | 28.02.2020 |
Номер документу | 87861034 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні