ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2020 року Справа № 160/5660/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Єфанової О.В. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради, до Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради, Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради про визнання протиправним та скасувати рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпр рад та Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню Виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради (ЄДРПОУ 04052471,49038, м. Дніпро, вул. Князя Ярослава Мудрого, 42) про припинення надання субсидії ОСОБА_1 (з 01.03.2018 по 30.04.2018 р.), оформлене підпунктом 12 пункту 6.1 Протоколу засідання комісії з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню від 30.08.2018 р. N312.
- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради (ЄДРПОУ 03192460,49101, м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, 30/32) повернути субсидію:
1) на особовий рахунок №3-580211 в Комунальному підприємстві "Жилсервіс-5" Дніпровської міської ради:
- 44.88 грн. за період 01.03.2018-31.03.2018 квартплата,
- 34.38 грн. за період 01.03.2018 - 31.03.2018 електроенергія,
- 44.88 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 квартплата,
- 34.38 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 електроенергія;
2) на особовий рахунок № НОМЕР_1 в Комунальному підприємстві "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради
- 12.27 грн. за період 01.03.2018-31.03.2018 водопостачання,
- 8.04 грн. за період 01.03.2018 - 31.03.2018 водовідведення,
- 12.27 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 водопостачання,
- 8.04 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 водовідведення;
3) на особовий рахунок № НОМЕР_2 в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровськгаз Збут"
- 834,42 грн. за період 01.03.2018-31.03.2018 газопостачання,
- 834,42 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 газопостачання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що припинення виплати субсидії відбулось безпідставно на підстав помилково застосованих норм законодавства. В свою чергу позивачем зазначено, що будь-яких законодавчо визначених підстав для припинення виплати субсидії не було.
Ухвалою від 11.07.2019 року відкрито спрощене позовне провадження та надано термін для надання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 12.08.2019 року вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено дату підготовчого засідання.
Ухвалою від 31.10.219 рок клопотання представника Виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради про заміну Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради задоволено. Замінено первісного відповідача Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради на Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради.
Ухвалою від 05.12.2019 року відмовлено в задоволенні клопотання представника Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради про заміну відповідача. Залучено як співвідповідача Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради.
Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради надіслало до суду відзив на адміністративний позов, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 мотивуючи рішення тим, що у зв`язку реорганізацією органів соціального захисту населення, питання призначення субсидії вже не відноситься до компетенції відповідача.
Позивачем та Центральним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради до суду надано клопотання про розгляд справи без їх участі.
Представник управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради в судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином.
В судове засідання позивач не з`явився, просив розглянути без його участі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
А тому, з огляду на вимоги ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Згідно з ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 30.08.2018 р. комісією з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню Виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради (далі - Комісія) розглянуто заяву Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради (далі - УПСЗН) "про припинення субсидії ОСОБА_1 , який мешкає за адресою АДРЕСА_1 " та згідно з підпунктом Ж пункту 6.1 Протоколу засідання комісії з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню від 30.08.2018 р. №12 прийнято рішення припинити надання субсидії ОСОБА_1 (з 01.03.2018 по 30.04.2018 р.) у зв`язку зі зміною складу сім`ї. Підставою для прийняття вказаного рішення зазначено абзац 1 пункту 22 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 848 від 21.10.1995 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій (далі - Положення №848).
За змістом абзацу першого пункту 2 Положення № 848 (у редакції, чинній на момент звернення позивача із заявою про призначення житлової субсидії) право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Згідно з пунктом 3 Положення № 848 призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Пунктом 4 Положення №848 передбачено, що субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов`язкового відсотка платежу.
Згідно пункту 6 Положення № 848 субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб. В окремих випадках на підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла (далі - орендар), якщо їй нараховується плата за житлово-комунальні послуги, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію. Субсидія не може призначатися одночасно за місцем реєстрації особи та місцем її фактичного проживання.
Відповідно до пункту 7 Положення № 848 субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.
Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця з якого призначається субсидія.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 року № 329 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року № 1022 внесено зміни до Положення про порядок призначення житлових субсидій, зокрема пунктом 9 Положення передбачено, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.
Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Згідно з приписами пункту 16 Положення № 848 після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).
Згідно з підпунктом 12 пункту 6.1 Протоколу засідання комісії з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню від 30.08.2018 р. №12 рішення припинити надання субсидії ОСОБА_1 (з 01.03.2018 по 30.04.2018 р.) прийнято у зв`язку зі зміною складу сім`ї.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для припинення виплати субсидії стало той факт, що позивач в належному порядку не повідомив про зміну складу сім`ї.
Згідно абзацу 5 пункту 22 Положення (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин - 30.08.2018) за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення (в т.ч. про зміну у складі сім`ї або складу зареєстрованих у житловому приміщенні членів домогосподарства), протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення.
У позивача 23.01.2018 народився син - ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження НОМЕР_3 .
09.02.2018 позивач за допомогою сервісу iGov звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради із заявою №0-1665690972, засвідченою електронним цифровим підписом, про надання допомоги при народженні дитини, до якої надав скан-копію свідоцтва про народження народженого ІНФОРМАЦІЯ_1 . 13.02.2018, перебуваючи в Управлінні праці та соціального захисту населення Центральної районної у місті Дніпрі ради, пред`явив оригінал свідоцтва про народження, доказом чого є факт призначення позивачеві державної допомоги сім`ям з дітьми.
Вважаючи, що таким чином належним чином повідомив відповідача про зміну склад сім`ї.
Згідно пункту 14 Положення, громадянин, якому призначено субсидію, зобов`язаний протягом місяця поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендар - про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, підприємств - виробників/виконавців житлово-комунальних послуг, закінчення строку реєстрації місця перебування, купівлю товарів або оплату послуг, передбачених підпунктом 5 пункту 5 цього Положення, шляхом подання відповідних документів. У разі зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб подаються також нові заява і декларація.
Суд погоджується, що вказаний порядок передбачає окреме звернення особи до органу, що призначає субсидію, повідомленням про зміну складу сім`ї. І звернення з заявою про призначення допомоги на народження дитини не є тотожнім зверненням з заявою про зміну складу сім`ї.
Разом з тим, предметом спору в даній справ є обґрунтованість спірного рішення про припинення виплати субсидії.
Так, згідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У якості правової підстави для прийняття вказаного рішення в протоколі зазначений абзац 9 пункту 22 Положення.
Згідно абзацу 9 пункту 22 Положення (в редакції, що діяла в день прийняття рішення - 30.08.2018) за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли громадянин, якому призначено житлову субсидію, звернувся із заявою про припинення її надання. Проте із заявою про припинення надання житлової субсидії позивач не звертався.
В редакції, що діяла з 01.01.2018 по 01.05.2018 р. Положення пункт 22 не містить другого та інших абзаців.
Абзацом 10 пункту 20 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (в редакції, що діяла з 01.01.2018 по 01.05.2018 р.) передбачено, що сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається за вимогою органу, що призначив субсидію, або безпосередньо отримувачем, або шляхом задля відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг. Проте вказана норма передбачає повернення виключно надміру перерахованої субсидії, між тим, оскільки збільшення складу сім`ї внаслідок народження дитини зменшення субсидії не передбачає (навпаки збільшує її розмір), підстави для застосування вказаної норми відсутні.
З наведеного вбачається що спірне рішення про припинення виплати субсидії ОСОБА_1 прийнято з помилковим застосуванням положень законодавства, що визначає порядок нарахування та виплати субсидій населенню, що є підставою для визнання спірного рішення протиправним та його скасування.
Разом з тим, відновлюючи порушене право позивача на отримання субсидії суд враховує, що на момент розгляду справи повноваження щодо нарахування та виплати субсидії покладено на Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, тому вважає за необхідне покласти на вказаного суб`єкта владних повноважень зобов`язання щодо відновлення виплати субсидії ОСОБА_1 .
Керуючись ст.ст.243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню Виконавчого комітету Центральної районної у місті Дніпрі ради (ЄДРПОУ 04052471,49038, м. Дніпро, вул. Князя Ярослава Мудрого, 42) про припинення надання субсидії ОСОБА_1 (з 01.03.2018 по 30.04.2018 р.), оформлене підпунктом 12 пункту 6.1 Протоколу засідання комісії з питань субсидій та надання соціальної допомоги населенню від 30.08.2018 р. N312.
Зобов`язати Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради повернути субсидію:
1) на особовий рахунок №3-580211 в Комунальному підприємстві "Жилсервіс-5" Дніпровської міської ради:
- 44.88 грн. за період 01.03.2018-31.03.2018 квартплата,
- 34.38 грн. за період 01.03.2018 - 31.03.2018 електроенергія,
- 44.88 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 квартплата,
- 34.38 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 електроенергія;
2) на особовий рахунок № НОМЕР_1 в Комунальному підприємстві "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради
- 12.27 грн. за період 01.03.2018-31.03.2018 водопостачання,
- 8.04 грн. за період 01.03.2018 - 31.03.2018 водовідведення,
- 12.27 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 водопостачання,
- 8.04 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 водовідведення;
3) на особовий рахунок № НОМЕР_2 в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровськгаз Збут"
- 834,42 грн. за період 01.03.2018-31.03.2018 газопостачання,
- 834,42 грн. за період 01.04.2018-30.04.2018 газопостачання.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Єфанова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2020 |
Оприлюднено | 02.03.2020 |
Номер документу | 87891458 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні