Справа № 2-а-4702/10/2270
РІШЕННЯ
іменем України
02 березня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом кредитної спілки "Своя копійка" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про скасування податкового повідомлення-рішення від 09.02.2010 р. № 0000511742/0,
ВСТАНОВИВ:
КС "Своя копійка" звернулась до суду з позовом до Кам`янець-Подільської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області про скасування податкового повідомлення-рішення від 09.02.2010 №0000511742/0.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що податковий орган прийняв податкове повідомлення-рішення від 09.02.2010 №0000511742/0, яким визначив суму податкового зобов`язання за основним платежем в розмірі 2032,24 грн, за штрафними санкціями в розмірі 4064,48 грн. Вважає спірне податкове повідомлення-рішення протиправним, оскільки виплата процентів на додаткові пайові внески членам КС "Своя копійка" підлягала оподаткуванню з 01.01.2013. Також вказав, що позивач по відношенню до приватного нотаріуса, який надавав відповідні нотаріальні послуги, не є податковим агентом, оскільки приватний нотаріус здійснює незалежну професійну діяльність, самостійно проводить облік своїх доходів та витрат, а також сплату податків.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що доходи фізичних осіб, сплачені (нараховані) з інших підстав, зокрема у вигляді частки, отриманої з нерозподіленого доходу, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, оподатковуються податком з доходів фізичних осіб. Відповідно до закону України від 22.05.2003 №889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб" (чинний на момент виникнення спірних правовідносин), (далі по тексту - Закон №889-IV) кредитна спілка являється податковим агентом при нарахуванні та виплаті членам такої кредитної спілки доходів у вигляді процентів на пайові та додаткові пайові внески. Тому на позивача покладений обов`язок утримувати податок з доходів фізичних осіб з сум такого доходу. Крім того, зазначив, що приватні нотаріуси у контексті Закону №889-IV вважаються самозайнятими особами. Тому позивач є податковим агентом і повинен був утримати податок з доходів фізичних осіб з доходів, виплачених підприємством за нотаріальні послуги. Просив у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою від 07.07.2010 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в цій адміністративній справі.
Постановою від 21.07.2010, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2013, Хмельницький окружний адміністративний суд скасував податкове повідомлення-рішення Кам`янець-Подільської ОДПІ від 09.02.2010 №0000511742/0.
Постановою від 19.08.2019 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду скасував постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.07.2010 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2013, справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою від 15.10.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд прийняв до свого провадження адміністративну справу та призначив до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 28.10.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд замінив відповідача Кам`янець-Подільську ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області на її правонаступника - Головне управління ДФС у Хмельницькій області.
Ухвалою від 28.10.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні заяви представника Головного управління ДФС у Хмельницькій області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження або в судовому засіданні з викликом сторін.
Ухвалою від 30.10.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд замінив відповідача Головне управління ДФС України у Хмельницькій області на його правонаступника Головне управління ДПС України у Хмельницькій області.
Ухвалою від 13.12.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд перейшов з спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Протокольною ухвалою від 04.02.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду.
Ухвалою від 18.02.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Кам`янець-Подільською ОДПІ провела виїзну планову перевірку КС "Своя копійка" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 26.09.2006 по 30.09.2009.
За результатами перевірки складений акт від 09.02.2010 №215/220/34581453, яким встановлені порушення позивачем вимог підпункту 3.1.3 пункту 3.1 статті 3, підпункту 8.1.1 пункту 8.1 статті 8, підпункту 9.2.3 пункту 9.2 статті 9, підпункту "а" пункту 19.2 статті 19 Закону №889-IV.
На підставі висновків перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 09.02.2010 №0000511742/0, яким позивачу визначив податкове зобов`язання по податку з доходів найманих працівників в сумі 2032,24 грн за основним платежем та 4064,48 грн за штрафними (фінансовими) санкціями.
Вважаючи спірне податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Досліджуючи правомірність податкового повідомлення-рішення від 09.02.2010 №0000511742/0, суд враховує таке.
Порядок формування і виплати процентів на вклад (внесок) до кредитної спілки визначається законом України від 20.12.2001 №2908-III "Про кредитні спілки" (далі по тексту - Закон №2908-III).
Згідно з положенням частини першої статті 1 Закону №2908-III (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Відповідно до абзаців 1, 3 частини 1 статті 21 Закону №2908-III кредитна спілка відповідно до свого статуту: приймає вступні та обов`язкові пайові та інші внески від членів спілки; залучає на договірних умовах внески (вклади) своїх членів на депозитні рахунки як у готівковій, так і в безготівковій формі.
За змістом частини 2 статті 21 Закону №2908-III кредитна спілка має право самостійно встановлювати розмір плати (процентів), яка розподіляється на пайові членські внески та нараховується на внески (вклади), що знаходяться на депозитних рахунках членів кредитної спілки.
Нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів) (частина 3 статті 21 Закону №2908-III).
Таким чином, у зазначеній статті чітко розмежоване поняття "проценти, які нараховуються на внески (вклади), що знаходяться на депозитних рахунках членів кредитної спілки" та "нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року і розподіляється між членами кредитної спілки у вигляді відсотків (процентів)".
Відповідно до положень підпункту 9.2.1 пункту 9.2 статті 9 Закону №889-IV податковим агентом платника податку при нарахуванні (сплаті) на його користь процентів на банківський депозит (вклад), вклад до небанківських фінансових установ згідно із законом або процентів (дисконтних доходів) на депозитний (ощадний) сертифікат (далі - проценти) є особа, яка здійснює таке нарахування (сплату).
Згідно з положеннями закону України від 01.07.2004 №1958-IV "Про внесення змін до закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" (чинного на час виникнення спірних відносин, далі по тексту - Закон №1958-IV) абзац 1 підпункту 9.2.1 пункту 9.2 статті 9 Закону №889-IV викладений у новій редакції, яка стосовно визначення доходів платника податку робить посилання на пункт 7.2 статті 7 цього Закону, який також викладений у новій редакції.
Відповідно до пункту 7.2 статті 7 Закону №889-IV ставка податку становить 5% від об`єкта оподаткування, нарахованого податковим агентом як, зокрема, процент на вклад (внесок) до кредитної спілки, створеної відповідно до закону. Тобто, положеннями зазначених норм конкретизовано об`єкт оподаткування - процент, нарахований кредитною спілкою на вклад (внесок) до цієї спілки.
Разом з тим, згідно з положеннями Закону №1958-IV підпункт 22.1.4 пункту 22.1 статті 22 Закону №889-IV викладений в такій редакції: "22.1.4. Підпункт 4.2.12 пункту 4.2 статті 4 цього Закону у частині включення до загального місячного оподатковуваного доходу доходів у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок), вклад до небанківських фінансових установ згідно із законом або процентів (дисконтних доходів) на депозитний (ощадний) сертифікат та підпункти 9.2.1 і 9.2.2 пункту 9.2 статті 9 цього Закону у частині оподаткування процентів набирають чинності з 01.01.2005".
В подальшому набрання чинності вказаними нормами законом України від 21.12.2004 №2273-IV "Про внесення змін до закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" було відтерміноване до 01.01.2010, а законом України від 23.06.2009 №1533-VI "Про внесення змін до деяких законів України з метою подолання негативних наслідків фінансової кризи" - до 01.01.2013.
Таким чином, дія підпункту 22.1.4 пункту 22.1 статті 22 Закону №889-IV не поширюється на підпункт 9.2.3 пункту 9.2 статті 9 цього Закону.
Згідно з положенням підпункту 9.2.3 пункту 9.2 статті 9 Закону №889-IV оподаткування процентів (у тому числі дисконтних доходів), сплачених (нарахованих) з інших підстав, ніж зазначені у підпункті 9.2.1 цього пункту, здійснюється у загальному порядку, встановленому цим Законом для доходів, що кінцево оподатковуються при їх виплаті, за ставкою, визначеною у пункті 7.1 статті 7 цього Закону.
Отже, доходи фізичних осіб, сплачених (нарахованих) з інших підстав, зокрема у вигляді частки, отриманої з нерозподіленого доходу, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, оподатковуються податком з доходів фізичних осіб за ставкою, визначеною у пункті 7.1 статті 7 Закону №889-IV.
Відповідно до видаткових касових ордерів за липень 2009 року та карток рахунку 673 членам КС "Своя копійка" виплачені відсотки, нараховані на додаткові пайові внески, а саме 10.07.2009 ОСОБА_1 в сумі 1532,95 грн, 10.07.2009 ОСОБА_2 в сумі 1132,68 грн, 15.07.2009 ОСОБА_3 в сумі 10037,77 грн, 21.07.2009 ОСОБА_4 450,87 грн.
Таким чином, вказані виплати оподатковуються податком з доходів фізичних осіб за ставкою, визначеною у пункті 7.1 статті 7 Закону №889-IV.
Разом з тим, відповідно до вимог статті 32 закону України від 02.09.1993 №3425-XII "Про нотаріат" з доходу приватного нотаріуса справляється прибутковий податок за ставками, встановленими чинним законодавством України.
Отже, порядок оподаткування доходів осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, встановлюється загальними нормами закону.
Закон №889-IV не встановлює окремого податкового режиму для приватних нотаріусів та згідно з пунктом 1.9 та 1.19 статті 1 цього Закону відносить їх до категорії платників податку - самозайнятих осіб.
В свою чергу, самозайнята особа - платник податку, який є суб`єктом підприємницької діяльності або здійснює незалежну професійну діяльність та не є найманою особою у межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.
Дохід від здійснення підприємницької діяльності, а також незалежної професійної діяльності на території України є об`єктом оподаткування згідно статті 3 цього Закону як: загальний місячний оподатковуваний дохід; чистий річний оподатковуваний дохід, який визначається шляхом зменшення загального річного оподатковуваного доходу на суму податкового кредиту такого звітного року; доходи з джерелом їх походження з України, які підлягають кінцевому оподаткуванню при їх виплаті.
Відповідно до підпункту 8.1.1 пункту 8.1 статті 8 Закону №889-IV податковий агент, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок від суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах статті 7 цього Закону.
За змістом підпункту 8.2.2 пункту 8.2 статті 8 Закону №889-IV особою, яка не є податковим агентом, вважається нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб`єкта підприємницької діяльності, або не є особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність.
За таких обставин, КС "Своя копійка" є податковим агентом при виплаті доходу приватному нотаріусу ОСОБА_5 в розмір 400,00 грн.
Враховуючи викладене, контролюючий орган правомірно нарахував КС "Своя копійка" суму податкового зобов`язання в розмірі 6096,72 грн. Тому у задоволенні позову необхідно відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову кредитної спілки "Своя копійка" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про скасування податкового повідомлення-рішення від 09.02.2010 №0000511742/0 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Кредитна спілка "Своя копійка" (вул. Д. Галицького, 13, Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 34581453) Відповідач:Головне управління ДПС України у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957) Головуючий суддя О.Л. Польовий
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2020 |
Оприлюднено | 02.03.2020 |
Номер документу | 87921590 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Польовий О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні