Рішення
від 03.02.2020 по справі 160/11889/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 лютого 2020 року Справа № 160/11889/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» до Східного офісу Держаудитслужби, третя особа - Комунальний заклад "Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 "Загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

27 листопада 2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» до Східного офісу Держаудитслужби, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Східного офісу Держаудитслужби, що полягає у не складанні протоколів про вчинене адміністративне правопорушення головою та секретарем тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвою С.В. та ОСОБА_1 під час здійснення закупівлі у системі Рrozorro за номером ID: UA-2018-11-02-002033-b, та непереданні матеріалів адміністративного правопорушення до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області;

- зобов`язати уповноважених осіб Східного офісу Держаудитслужби скласти протоколи про вчинене адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої С.В. та ОСОБА_1 під час здійснення закупівлі у системі Рrozorro за номером ID: UА-2018-11-02-002033-b, та направити матеріали адміністративного правопорушення до суду за місцем вчинення правопорушення;

- зобов`язати Східний офіс Держаудитслужби внести Комунальний заклад "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2019 року.

Вказані позовні вимоги вмотивовані тим, що за наслідками здійснення громадського моніторингу за дотриманням законодавства про витрачання бюджетних коштів Громадською організацією "Платформа Громадський Контроль" було виявлено порушення ч. 1 ст. 10; ст. 28 Закону України "Про публічні закупівлі", вчинені замовником КЗ "Слобожанський НВК №1" під час здійснення закупівлі «Капітальний ремонт приміщень 1-го, 2-го, 3-го поверхів та протирадіаційного укриття (тиру) Комунального закладу «Слобожанський навчально-виховний комплекс №1» загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради» за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, смт. Слобожанське, вул. Будівельників, Коригування (ДСТУ Б. Д. 1.1-1:2013) (код ДК 021:2015 -45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація) (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Рrozorro за номером ID: UА-2018-11-02-002033-b). Про виявлені порушення позивач листом вих. № 286 (14/19 від 29.03.2019р. повідомив Східний офіс Держаудитслужби та просив включити комунального закладу "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" до плану перевірок на наступний квартал.

20.05.2019р. Східним офісом Держаудитслужби було прийнято рішення №95 про початок здійснення моніторингу закупівлі.

07.06.2019р. було закінчено моніторинг закупівлі та виявлено наступні порушення: встановлено порушення законодавства в частині неоприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу; встановлено порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї; встановлено інші порушення законодавства у сфері закупівель (замовником в порушення ст. 28 Закону не проведено оцінку тендерних пропозицій на основі критерії і методики оцінки, зазначених в тендерній документації та в порушення Наказу Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490 "Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель" оприлюднено в оголошенні про закупівлю недостовірну інформацію щодо методики та критеріїв оцінки тендерних пропозицій).

Таким чином, у межах проведення моніторингу Східним офісом Держаудитслужби було підтверджено наявність порушень, про які зазначав позивач, а також додатково виявлено ряд інших, зокрема: ч. 1 ст. 10; абз. 8 та 9 ч. 1 ст. 10; ст. 22; ст. 28 Закону України "Про публічні закупівлі" під час здійснення зазначеної закупівлі.

16.07.2019р. Східним офісом Держаудитслужби було направлено листа про надання інформації та запрошення для підписання протоколу голові та секретарю тендерного комітету Комунального закладу «Слобожанський навчально-виховний комплекс №1» загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради» Голендяєвій С.В. та Каракаш О.В.

Зважаючи на те, що зазначені особи до Офісу не з`явилися, пояснення та персональні дані не надали, 25.07.2019р. Офісом було складено акт неявки.

Однак, як вбачається з відповіді відповідача від 11.11.2019р. вих.№04-1215/8296 на запит позивача щодо результатів притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності за порушення під час здійснення закупівель, в т.ч. за номером ГО: UA-2018-11-02-002033-b, подальших дій Східним офісом Держаудитслужби не було вчинено, зокрема: не складено протоколів про адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої С.В. та ОСОБА_1 ; відповідно матеріали адміністративного правопорушення не передано до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області для подальшого накладення судом на винних осіб ( ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ) адміністративного стягнення у вигляді штрафу, який мав бути звернений у дохід Держави; КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" не включено до плану заходів державного фінансового контролю на 3 та 4 квартали відповідно до Порядку планування заходів державного фінансового контролю Державною аудиторською службою та її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 8 серпня 2001 р. № 955 та Положення про планування контрольно-ревізійної роботи Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами (затверджено Наказом ГоловКРУ України від 26 жовтня 2005 року №319, у редакції наказу Держаудитслужби від 26.08.2016 №71).

За зверненням гр. ОСОБА_3 від 19.10.2018 до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби (Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області) на II квартал 2019 року було включено такий захід з проведення державного фінансового контролю як "Ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності комунального некомерційного підприємства "Кіровоградський обласний протитуберкульозний диспансер Кіровоградської обласної ради" за період з 01 січня 2018 р. по 30 червня 2019 р. (перелік об`єктів у додатку 27)" (зазначено у п.4.3.2.1 розділу IV цього Плану)". За колективним зверненням гр. ОСОБА_4 та мешканців сільської ради, направленого листом Держаудитслужби від 20.06.2019 №20-18/162-2019, до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2019 року було включено такий захід з проведення державного фінансового контролю як "Ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності Виконавчого комітету Чкаловської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області за період з 01.01.2017 року по 30.09.2019 року (перелік об`єктів у додатку 5) (зазначено у п. 1.3.7.1 розділу І цього Плану)".

Отже, через протиправну бездіяльність Східного офісу Держаудитслужби, що полягає у не складанні протоколів про адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої СВ. та ОСОБА_1 та непереданні матеріалів адміністративного правопорушення до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області для подальшого накладення судом на винних осіб ( ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ) адміністративного штрафу - загальний фонд Державного бюджету України недоотримав коштів у розмірі від 23 800,00 грн (2 особи*11 900,00 грн) до 34 000,00 грн. (2 особи*17000,00 грн), що відповідно є завданими Державі Україна збитками. Майнова шкода завдана державі неналежним виконанням обов`язків відповідачем та порушення ним законодавства про фінансовий контроль, публічні закупівлі та адміністративні правопорушення. Крім того, така бездіяльність відповідача в свою чергу у короткостроковій перспективі призводить до значно гірших наслідків ніж недоотримання коштів від штрафів у дохід Державного бюджету, бездіяльність призводить до формування у свідомості громадян безкарності за вчинені правопорушення та створює стимули порушувати законодавство про закупівлі, що зведе нанівець мету такого законодавства - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції (преамбула ЗУ "Про публічні закупівлі"); ефективне, законне, цільове, результативне використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів (п. 3 ч. 3 Положення про Держаудитслужбу).

28.12.2019 року від Східного офісу Держаудитслужби до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач щодо задоволення позовних вимог заперечує. В мотивування своєї правової позиції відповідач зазначив про те, що діяв на підставі в межах повноважень та у спосіб, в передбачений законом і порушень прав позивача допущено не було.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 165 КАС України пояснення третьої особи подаються в строк, встановлений судом. Суд має встановити такий строк, який дасть змогу третій особі підготувати свої міркування, аргументи та відповідні докази і надати пояснення до позову або відзиву, а іншим учасникам справи - відповідь на такі пояснення завчасно до початку розгляду справи по суті.

Третьою особою - Комунальним закладом "Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 "Загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" у визначений законодавством строк пояснення до позову або відзиву не подано.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.11.2019 року зазначена вище справа розподілена та 28.11.2019 року передана судді Пруднику С.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд за правилами спрощеного провадження без виклику учасників справи.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року роз`єднано позовні вимоги у даній справі в частині визнання протиправною бездіяльність Східного офісу Держаудитслужби, що полягає у не складанні протоколів про вчинене адміністративне правопорушення головою та секретарем тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвою С.В. та ОСОБА_1 під час здійснення закупівлі у системі Рrozorro за номером ID: UA-2018-11-02-002033-b, та непереданні матеріалів адміністративного правопорушення до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області та зобов`язання уповноважених осіб Східного офісу Держаудитслужби скласти протоколи про вчинене адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої С.В. та ОСОБА_1 під час здійснення закупівлі у системі Рrozorro за номером ID: UА-2018-11-02-002033-b, та направити матеріали адміністративного правопорушення до суду за місцем вчинення правопорушення, шляхом виділення в самостійне провадження, оскільки це сприятиме виконанню завдання адміністративного судочинства.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року виправлено описку в ухвалі Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року про роз`єднання позовних вимог в частині дати про відкриття провадження в адміністративній справі.

Відповідно до інформації до витягу з протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 02.12.2019 року позовним вимогам щодо визнання протиправною бездіяльність Східного офісу Держаудитслужби, що полягає у не складанні протоколів про вчинене адміністративне правопорушення головою та секретарем тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвою С.В. та ОСОБА_1 під час здійснення закупівлі у системі Рrozorro за номером ID: UA-2018-11-02-002033-b, та непереданні матеріалів адміністративного правопорушення до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області та зобов`язання уповноважених осіб Східного офісу Держаудитслужби скласти протоколи про вчинене адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої С.В. та ОСОБА_1 під час здійснення закупівлі у системі Рrozorro за номером ID: UА-2018-11-02-002033-b, та направити матеріали адміністративного правопорушення до суду за місцем вчинення правопорушення, які виділені в самостійне провадження присвоєно єдиний унікальний номер судової справи №160/12069/19.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року передано справу №160/12069/19 до Кіровського районного суду м. Дніпропетровська.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 року залучено Комунальний заклад "Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 "Загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" (код ЄДРПОУ 20259007, адреса: 52005, Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт Слобожанське, вул. Будівельників, 1) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, до участі у розгляді адміністративної справи за позовною заявою Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» до Східного офісу Держаудитслужби про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

У період з 10.01.2020 року по 24.01.2020 року суддя Прудник С.В. перебував у щорічній відпустці, а в період з 27.01.2020 року по 31.01.2020 року перебував на лікарняному.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити з огляду на таке.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що за наслідками здійснення громадського моніторингу за дотриманням законодавства про витрачання бюджетних коштів Громадською організацією "Платформа Громадський Контроль" було виявлено порушення ч. 1 ст. 10; ст. 28 Закону України "Про публічні закупівлі", вчинені замовником КЗ "Слобожанський НВК №1" під час здійснення закупівлі Капітальний ремонт приміщень 1-го, 2-го, 3-го поверхів та протирадіаційного укриття (тиру) Комунального закладу Слобожанський навчально-виховний комплекс №1 загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІП ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради за адресою: Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, смт. Слобожанське, вул. Будівельників, Коригування (ДСТУ Б. Д. 1.1-1:2013) (код ДК 021:2015 -45453000-7- Капітальний ремонт і реставрація) (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Ргогогго за номером ID:UА-2018-11-02-002033-Ь).

Про виявлені порушення позивач листом вих. № 286d4/19 від 29.03.2019р. повідомив Східний офіс Держаудитслужби та просив включити Комунального закладу "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-III ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" до плану перевірок на наступний квартал.

20.05.2019р. Східним офісом Держаудитслужби було прийнято рішення №95 про початок здійснення моніторингу закупівлі.

07.06.2019р. було закінчено моніторинг закупівлі та виявлено наступні порушення:

- встановлено порушення законодавства в частині неоприлюднення, несвоєчасного оприлюднення інформації на веб-порталі Уповноваженого органу;

- встановлено порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї;

- встановлено інші порушення законодавства у сфері закупівель (Замовником в порушення статті 28 Закону не проведено оцінку тендерних пропозицій на основі критерії і методики оцінки, зазначених в тендерній документації та в порушення Наказу Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490 "Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель" оприлюднено в оголошенні про закупівлю недостовірну інформацію щодо методики та критеріїв оцінки тендерних пропозицій).

Як зазначив позивач у поданій до суду позовній заяві, у межах проведення моніторингу Східним офісом Держаудитслужби було підтверджено наявність порушень, про які зазначав позивач, а також додатково виявлено ряд інших, зокрема: ч. 1 ст. 10; абз. 8 та 9 ч. 1 ст. 10; ст. 22; ст. 28 Закону України "Про публічні закупівлі" під час здійснення зазначеної закупівлі.

16.07.2019р. Східним офісом Держаудитслужби було направлено листа про надання інформації та запрошення для підписання протоколу голові та секретарю тендерного комітету Комунального закладу Слобожанський навчально-виховний комплекс №1 загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради Голендяєвій С.В. та Каракаш О.В.

Зважаючи на те, що зазначені особи до Офісу не з`явилися, пояснення та персональні дані не надали, 25.07.2019р. Офісом було складено акт неявки.

Також, позивач зазначив у позові, що як вбачається з відповіді відповідача від 11.11.2019р. вих. №04-1215/8296 на запит позивача щодо результатів притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності за порушення під час здійснення закупівель, в т.ч. за номером ID:UА-2018-11-02-002033-b, подальших дій Східним офісом Держаудитслужби не було вчинено, зокрема:

- не складено протоколів про адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої С.В. та ОСОБА_1

- відповідно матеріали адміністративного правопорушення не передано до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області для подальшого накладення судом на винних осіб ( ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ) адміністративного стягнення у вигляді штрафу, який мав бути звернений у дохід Держави;

- КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" не включено до плану заходів державного фінансового контролю на 3 та 4 квартали відповідно до Порядку планування заходів державного фінансового контролю Державною аудиторською службою та її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 8 серпня 2001 р. № 955 та Положення про планування контрольно-ревізійної роботи Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами (затверджено Наказом ГоловКРУ України від 26 жовтня 2005 року №319, у редакції наказу Держаудитслужби від 26.08.2016 №71).

Так, згідно пп. б п.7 Порядку планування заходів державного фінансового контролю Державною аудиторською службою та її міжрегіональними територіальними органами, основними підставами для включення заходів з проведення державного фінансового аудиту та інспектування до планів проведення заходів державного фінансового контролю Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів є, зокрема, звернення правоохоронних органів, юридичних і фізичних осіб з приводу проведення ревізій, які можливо виконати у плановому порядку.

Для прикладу, Східним офісом Держаудитслужби до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби (Управління Східного офісу Держаудитслужби фінансового контролю як "Ревізія сільського бюджету та фінансово-господарської діяльності Підгірненської сільської ради Василівського району Запорізької області за період з 01 січня 2017 року по 30 квітня 2019 року (на об`єкті, наведеному у додатку 23)" з підстави звернення гр. ОСОБА_5 від 11.09.2018р. про проведення такого заходу (зазначено у п. 3.4.1. розділу II цього Плану).

За зверненням гр. ОСОБА_3 від 19.10.2018 до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби (Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області) на II квартал 2019 року було включено такий захід з проведення державного фінансового контролю як "Ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності комунального некомерційного підприємства "Кіровоградський обласний протитуберкульозний диспансер Кіровоградської обласної ради" за період з 01 січня 2018 р. по 30 червня 2019 р. (перелік об"єктів у додатку 27)" (зазначено у п.4.3.2.1 розділу IV цього Плану)".

За колективним зверненням гр. ОСОБА_4 та мешканців сільської ради, направленого листом Держаудитслужби від 20.06.2019 №20-18/162-2019, до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2019 року було включено такий захід з проведення державного фінансового контролю як "Ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності Виконавчого комітету Чкаловської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області за період з 01.01.2017 року по 30.09.2019 року (перелік об`єктів у додатку 5) (зазначено у п. 1.3.7.1 розділу І цього Плану)".

Відтак, позивач вважає, що через протиправну бездіяльність Східного офісу Держаудитслужби, що полягає у не складанні протоколів про адміністративне правопорушення щодо голови та секретаря тендерного комітету КЗ "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" Голендяєвої СВ. та ОСОБА_1 та непереданні матеріалів адміністративного правопорушення до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області для подальшого накладення судом на винних осіб ( ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ) адміністративного штрафу -загальний фонд Державного бюджету України недоотримав коштів у розмірі від 23 800,00 грн (2 особи*11 900,00 грн.) до 34 000,00 грн (2 особи*17000,00 грн.), що відповідно є завданими Державі Україна збитками. Така бездіяльність відповідача в свою чергу у короткостроковій перспективі призводить до значно гірших наслідків ніж недоотримання коштів від штрафів у дохід Державного бюджету, бездіяльність призводить до формування у свідомості громадян безкарності за вчинені правопорушення та створює стимули порушувати законодавство про закупівлі, що зведе нанівець мету такого законодавства - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції (преамбула ЗУ "Про публічні закупівлі"); ефективне, законне, цільове, результативне використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів (п. 3 ч. 3Положення про Держаудитслужбу).

Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Слід зазначити, що частиною першою статті 5 КАС України, серед іншого, встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Як зазначено в постанові Верховного Суду України №21-1115во10 від 10 квітня 2012 року суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин. Визнання протиправним дії, бездіяльність суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням.

Отже, під час розгляду справи адміністративної юрисдикції, позивач повинен зазначити, які саме його права або законні інтереси порушено рішенням та діями суб`єкта владних повноважень.

У рішенні від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 Конституційний суд України розтлумачив, що поняття охоронюваний законом інтерес треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки саме цієї особи у сфері публічно-правових відносин.

З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів особи, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо особа не довела факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

Поряд з цим, згідно рішення Верховного Суду від 19 березня 2018 року у справі №9901/414/18, провадження №П/9901//414/18 завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, причому, захист прав, свобод та інтересів особи є похідним, тобто, передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.

Відтак, суд вважає, що з позовної заяви не вбачається в чому полягає порушення органом державного фінансового контролю права позивача і якого саме права позивача.

Щодо вимоги позивача з приводу зобов`язання Східного офісу Держаудитслужби внести Комунальний заклад Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 загальноосвітня багато профільна школа І-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2019 року суд зазначає наступне.

Приписами ч. 1 ст. 2 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 №2939 (далі - Закон №2939) визначено головні завдання органу державного фінансового контролю.

Відповідно до ч.2 вказаної норми, державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель, інспектування та моніторингу закупівель. Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування перевірки закупівель та моніторрингу закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 5 Закону №2939 Східний офіс Держаудитслужби здійснює контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, установленому Законом України Про публічні закупівлі від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі - Закон № 922). Такий порядок здійснення моніторингу публічних закупівель регламентовано положеннями ст. 7-1 Закону №922.

Підстави для проведення моніторингу публічних закупівель передбачені в ч.2 ст.7-1 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922 (далі - Закон № 922), а саме: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 9 цього Закону.

Відповідно до ч.2 ст.7-1 Закону №922 визначено, що для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, можуть використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю; дані органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, замовників та учасників процедур закупівель, що можуть бути отримані органами державного фінансового контролю у порядку, встановленому законом.

За наявності однієї або декількох підстав, які визначено ч.2 ст.7-1 Закону №922, керівник органу державного фінансового контролю або його заступник приймає рішення про початок моніторингу закупівлі та відповідно до ч.З зазначеної статті Закону №922 таке рішення оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття в електронній системі закупівель органом державного фінансового контролю із зазначенням унікального номера оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір та дати його прилюднення на веб-порталі Уповноваженого органу, а також опису підстав для здійснення моніторингу закупівлі.

Згідно п.2 ч. 1 ст.7-1 Закону №922 моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.

Судом встановлено, що 29.03.2019 року позивач звернувся до відповідача листом № 286 d419 з повідомленням про те, що третьою особою порушено порядок проведення закупівель, що визначений Законом України Про публічні закупівлі .

У вказаному листі зазначено, що третя особа провела закупівлю UА-2018-11-02-002033-b Капітальний ремонт і реставрація , та в оголошенні про проведення закупівлі є невідповідності між тендерною документацією та інформацією.

У відповідь, відповідач листом від 19.04.2019 № 04-31-15/3523 вказав, що за умови виявлення ознак порушення у сфері закупівель буде прийнято рішення про початок моніторингу закупівель.

Керуючись п.5 ч.2 ст.7-1 Закону №922 та на підставі інформації, отриманої від громадського об`єднання про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, Східний офіс Держаудитслужби видав наказ від 20.05.2019 №95 Про початок здійснення моніторингу закупівель , згідно з переліком, серед яких також була включена закупівля, яка проводилась третьою особою, унікальний номер якої UА-2018-08-11-02-002033- b.

Частиною 6 ст.7-1 Закону №922 визначено, що за результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

При цьому форму висновку та порядок його заповнення затверджено наказом Держаудитслужби від 23.04.2018 №86 (далі - Порядок № 86), який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.06.2018 №654/32106, (зазначений наказ Держаудитслужби видано на виконання ч.20 ст.7-1 Закону №922).

За результатами моніторингу закупівлі, унікальний номер якої UА-2018-08-11-02-002033-b, Офісом було складено висновок від 07.06.2019 б/н який затверджено начальником Офісу та оприлюднено в електронній системі закупівель у відповідності до вимог ч. 6 ст.7-1 Закону №922.

У своєму зверненні від 29.03.2019 № 286 d14/19 до Східного офісу Держаудитслужби, позивач просив здійснити два заходи державного фінансового контролю, а саме моніторинг закупівлі, перевірку закупівель. Також, позивач просив додати Комунальний заклад Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 загальноосвітня багато профільна школа І-ІП ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2019 року.

Відповідно до п.1 Порядку планування заходів державного фінансового контролю Державною аудиторською службою та її міжрегіональними територіальними органами, що затверджений Постановою КМУ від 8 серпня 2001 р. № 955, планування заходів державного фінансового контролю здійснюється щодо таких заходів як державний фінансовий аудит та інспектування.

Проте, дія вказаного порядку не поширюється на перевірку закупівель та такий контрольний захід не може бути включено до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2019 року.

Відповідно до вимог ст. ст. 3,4 Закону України Про основні засади державного фінансового контролю визначено, що дежавний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітно функціонування системи внутрішнього контролю. Результати держави фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті.

В свою ж чергу, інспектування здійснюється органом державного фінансового контроль у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Отже, за результатами розглянутого звернення громадської організації, Східним офісом Держаудитслужби було прийнято рішення про проведення моніторингу закупівлі, як заходу державного фінансового контролю, який максимально відповідає меті звернення і порушеному у ньому питанню.

Таким чином, позовні вимоги щодо зобов`язання Східного офісу Держаудитслужби внести Комунальний заклад Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 загальноосвітня багато профільна школа І-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради до плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби IV квартал 2019 року є необгрунтованими та безпідставними.

У відповідності з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відтак, суд вважає, що позовні вимоги Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Враховуючи відмову у задоволені позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» до Східного офісу Держаудитслужби, третя особа - Комунальний заклад "Слобожанський навчально-виховний комплекс № 1 "Загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - Центр позашкільної освіти Слобожанської селищної ради" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії- відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2020
Оприлюднено03.03.2020
Номер документу87952783
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11889/19

Рішення від 03.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні