ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/6044/19 Суддя (судді) першої інстанції: Василенко Г.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Файдюка В.В., Чаку Є.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського Сквирської районної ради Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2019 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського Сквирської районної ради Київської області про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи,
ВСТАНОВИВ :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського Сквирської районної ради Київської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) двоповерхової будівлі навчального корпусу з цокольним поверхом Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського Сквирської районної ради Київської області (код ЄДРПОУ 25303285) за адресою: Київська область, м. Сквира, пров. Громова, 4, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 19.09.2019 №196.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2019 року адміністративний позов задоволено повністю.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що 11.09.2019 ГУ ДСНС України у Київській області прийнято наказ №947, яким доручено провідному інспектору Сквирського РС ГУ ДСНС України у Київській області старшому лейтенанту служби цивільного захисту Денисенко М.П. у період з 16.09.2019 по 20.09.2019 провести позапланову перевірку Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського Сквирської районної ради Київської області, яка знаходиться за адресою: 09000, Київська обл., Сквирський район, місто Сквира, провулок Громова, будинок 4, стосовно додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки.
Суд встановив, що в період з 16.09.2019 по 20.09.2019, на підставі вказаного наказу та посвідчення на проведення перевірки від 11.09.2019 №8577, у присутності директора Сквирської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. М. Ольшевського ОСОБА_1. проведена позапланова перевірка Сквирської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. М. Ольшевського за адресою: 09000, Київська обл., Сквирський район, місто Сквира, провулок Громова, будинок 4, за результатами якої складено акт перевірки від 19.09.2019 №196 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - акт перевірки).
Із акта перевірки встановлено, що в ході проведеної перевірки Сквирським РС ГУ ДСНС України у Київській області було виявлено, що Сквирською ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. М. Ольшевського порушено вимоги законодавства, а саме:
- п. 2.5 глава 2 розділ III НАПБ А. 01.001-2014 - дерев`яні конструкції будівлі не піддано вогнезахисному оброблянню;
- пп. 1.21 п.1. розділ IV НАПБ А. 01.001-2014 - не виконано захист будівлі котельні від прямих попадань блискавки та вторинних їх проявів;
- п. 1.4 глава 1 розділ VI НАПБ А. 01.001-2014 - із другого поверху школи не виконано другий евакуаційний вихід;
- пп. 1.21 п.1. розділ IV НАПБ А. 01.001-2014 - не виконано захист будівлі навчального корпусу від прямих попадань блискавки та вторинних їх проявів;
- п. 2.17 глава 2 розділ III НАПБ А. 01.001-2014 - на шляхах евакуації облицювання стін влаштовано з вищою пожежною небезпекою;
- п. 1.6 глава 1 розділ IV НАПБ А. 01.001-2014 - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів не виконано за допомогою опресування, паяння або затискачів;
- п. 4.2.23 глава 4 наказ МОУ\МВС № 348V70 від 30.09.98 - влаштовано незнімні металеві грати вікон приямків підвального приміщення;
- п. 2.27 глава 2 розділ III НАПБ А. 01.001-2014 - двері на шляхах евакуації не виконано такими, що відкриваються легко зсередини без ключа;
- п. 1.2, глава 1, розділ V НАПБ А. 01.001-2014 - приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей у відповідності до ДБН В.2.5- 56-2014;
- п. 2.31 глава 2 розділ III НАПБ А. 01.001-2014 - сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- п. 2.37 глава 2 Розділ III НАПБ А. 01.001-2014 - у дверях евакуаційних виходів встановлено скло, яке дає скалки при руйнуванні;
- п. 2.23 глава 2 Розділ III НАПБ А. 01.001-2014 - сходові марші центрального входу виконані з порушенням вимог ДБН 1.1-7-2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва";
- п. 1.7, глава 1 розділ IV НАПБ А. 01.001-2014 - відгалужувальні та з`єднувальні коробки електропроводки в підвальному приміщенні не закриті кришками з негорючих матеріалів;
- п. 1.1 глава 1 розділ IV НАПБ А. 01.001-2014 - електропроводку освітлення в тамбурі на шляху евакуації із підвального приміщення з порушенням вимог ПУЕ.
Вказаний акт перевірки від 19.09.2019 був отриманий директором Сквирської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. М. Ольшевського ОСОБА_1.
Також, 19.09.2019 провідним інспектором Сквирського РС ГУ ДСНС України у Київській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Денисенком М.П. був складений протокол КХ №015505 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП та головним інспектором Сквирського РС ГУ ДСНС України у Київській області підполковником служби цивільного захисту Дмитренко О.О. складено постанову КХ №015459 про накладення адміністративного стягнення з ОСОБА_1 , директора Сквирської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. М. Ольшевського, у зв`язку з невиконанням припису від 27.05.2019 №73.
Вважаючи дані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Відповідно до абзацу другого статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною першою статті 4 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Положеннями частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2. ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).
З аналізу наведених норм права можна дійти висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, якщо таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Як вбачається з матеріалів справи, у період з 16.09.2019 по 20.09.2019 провідним інспектором Сквирського РС ГУ ДСНС України у Київській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Денисенком М.П. проведено позапланову перевірку Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського за адресою: 09000, Київська обл., Сквирський район, місто Сквира, провулок Громова, будинок 4, щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт перевірки від 19.09.2019 №196, в якому зафіксовано 14 порушень.
На підтвердження усунення частини виявлених порушень відповідачем надано: копію наказу відділу освіти Сквирської РДА про затвердження плану заходів з протипожежного захисту у Сквирській ЗОШ І-ІІІ ст. №1 від 13.11.2019 №203; копію рішення сесії Сквирської районної ради Київської області від 14.11.2019 "Про внесення змін до рішення районної ради від 20.12.2018 №03-29-07 "Про районний бюджет Сквирського району на 2019 рік", відповідно до якого внесено зміни до бюджетних призначень загального фонду відділу освіти Сквирської РДА для проведення обробітку дерев`яних конструкцій горища вогнетривкою речовиною, облаштування евакуаційного виходу з другого поверху і обладнання приміщення системою автоматичної пожежної сигналізації та копії фотографій виконання виявлених порушень.
Втім, такі докази не можуть свідчити про повне усунення, встановлених у акті від 19.09.2019 №196 позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, порушень.
Так, у період з 15.05.2019 по 24.05.2019 Сквирським РС ГУ ДСНС України у Київській області проведено планову перевірку Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського за адресою: 09000, Київська обл., Сквирський район, місто Сквира, провулок Громова, будинок 4, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт перевірки від 24.05.2019 №105, в якому встановлено 15 порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, що можуть створити загрозу життю та здоров`ю людей.
14.06.2017 головним інспектором Сквирського РС ГУ ДСНС України у Київській області підполковником служби цивільного захисту Дмитренко О.О. видано припис №73 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
З матеріалів справи вбачається, що частина встановлених порушень не усунута Сквирською ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського і на час позапланової перевірки, яка проведена в період з 16.09.2019 по 20.09.2019.
Відповідно до п. 26 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Суд звертає увагу, що порушення, виявлені під час проведення перевірки Сквирської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського, можуть призвести до займання і розповсюдження вогню, а продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній.
Вказані порушення не є формальними, а стосуються виключно відсутності у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення, що створює загрозу життю та здоров`ю людей (учнів, працюючого персоналу тощо).
За наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідачем було допущено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, наразі доказів усунення у повному обсязі виявлених порушень, зазначених в акті перевірки, що стали підставою для звернення до суду надано не було
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Сквирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 ім. Ольшевського Сквирської районної ради Київської області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2019 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя В.В.Файдюк
суддя Є.В.Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2020 |
Оприлюднено | 03.03.2020 |
Номер документу | 87956886 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні