Рішення
від 17.02.2020 по справі 160/9049/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2020 року Справа № 160/9049/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого суддіЦарікової О.В., секретаря судового засіданняБезрученко К.В., за участі: представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Дніпропетровський трубний завод до Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дніпровської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство Дніпропетровський трубний завод звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, в якій просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо індексації нормативної грошової оцінки, орендованих ПАТ «Дніпропетровський трубний завод» земельних ділянок, розташованих за адресами: м. Дніпро, вул. Коксохімічна, 3 кадастровий номер (1210100000:08:617:0020), м. Дніпро, вул. Маяковського, 31, кадастровий номер (1210100000:08:726:0001), м. Дніпро, вул. Маяковського, 31, кадастровий номер (1210100000:08:702:0001), м. Дніпро, вул. Маяковського, 37, кадастровий номер (1210100000:08:675:0002), м. Дніпро, вул. Маяковського, 31, кадастровий номер (1210100000:08:685:0003), м. Дніпро, вул. Киринаківська, 30, кадастровий номер (1210100000:08:700:0012), м. Дніпро, вул. Коксохімічна, 3 кадастровий номер (1210100000:08:617:0021) із застосуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) у витягах з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 10.02.2016 р. № 03-07/020216/138, № 03-07/020216/140, № 03-07/020216/141, № 03-07/020216/142, № 03-07/020216/143, № 03-07/020216/144, № 03-07/020216/145;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастровий номер 1210100000:08:617:0021, площею 0,3145 га, розташованої в м. Дніпро, вул. Коксохімічна, буд З, кадастровий номер 1210100000:08:617:0020, площею - 0,1460 га, розташованої в м. Дніпро, вул. Коксохімічна, буд. 3, кадастровий номер 210100000:08:726:0001, площею 15,3466 га, розташованої в м. Дніпро, вул. Маяковського, 31, кадастровий номер 1210100000:08:702:0001, площею 15,0598 га, розташованої в м. Дніпро, вул. Маяковського, буд. 31, кадастровий номер 1210100000:08:685:0003, площею 0,0716 га, розташованої в м. Дніпро, вул. Маяковського, буд. АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:08:675:0002 площею 1,8506 га, розташованої в м. Дніпро, вул. Маяковського, буд. АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1210100000:08:700:0012, площею 15,8247 га, розташованої в АДРЕСА_3 без застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі за 2014р. - (1,249) та 2015р. (1,433 ) та видати нові витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що 1 липня 2019 року ПАТ Дніпропетровський трубний завод звернувся до відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із запитом про перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок та формування і видачу нових витягів з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, за кадастровими номерами: 1210100000:08:617:0020, 1210100000:08:726:0001, 1210100000:08:700:0012, 1210100000:08:702:0001, 1210100000:08:685:0003, 1210100000:08:675:0002, 1210100000:08:617:0021, орендованих ПАТ Дніпропетровський трубний завод без застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок 1.249 за 2014 рік та 1.433 за 2015 рік, в зв`язку з тим, що рішеннями судів, а саме: постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року та постановою Верховного Суду від 22 листопада 2018 року, які набрали законної сили (справа №804/979/16), а також постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2016 року та постановою Верховного суду від 20.12.2018 року, які набрали законної сили (справа №804/2035/16), було встановлено, що Управління Держгеокадастру у місті Дніпропетровську Дніпропетровської області при формуванні витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, орендованих ТОВ Технопроменерго та ТОВ Дніпропетровський завод будівельних матеріалів безпідставно застосувало коефіцієнти індексації 1.249 за 2014 рік та 1.433 за 2015 рік, що вплинуло на кінцевий результат нормативно грошової оцінки орендованих земельних ділянок та призвело до підвищення орендної плати. Такі дії відповідача були визнані судом протиправними і суд зобов`язав відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок без застосування вказаних коефіцієнтів та видати нові витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок.

При формуванні витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, орендованих позивачем, відповідачем також були незаконно застосовані коефіцієнти індексації нормативно грошової оцінки землі за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433), а тому позивач звертався до відповідача з метою отримання витягів без вказаних коефіцієнтів індексації.

31 липня 2019 року на запит позивача відповідач надіслав лист, в якому відмовив позивачу в перерахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок без застосування коефіцієнтів індексації за 2014 (1.249) та 2015 рік (1.433) та у формуванні та видачі нових витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, посилаючись на те, що рішення Дніпропетровської міської ради № 103/36 від 26.06.2013, №4/65 від 25.07.2015 року та № 4/65 від 27.04.2016 року є чинними і, тому, у відповідача відсутні підстави для здійснення перерахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок без застосування коефіцієнтів індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433).

Дії відповідача щодо застосування коефіцієнтів індексації за 2014 (1.249) та 2015 рік (1.433) роки при формуванні витягів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за 2016 рік, що вплинули на кінцевий результат нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок та призвело до підвищення орендної плати, позивач вважає протиправними, чим і обумовлено звернення до суду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі №160/9049/19 та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 04 листопада 2019 року. Останнє судове засідання відбулось 17 лютого 2020 року.

20 листопада 2019 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечив проти заявлених позовних вимог та вказав, що нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська вперше проводилася у 1996 році та вводилася поетапно з 01.01.1997 року на підставі рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №1794 від 19.12.1996 Про грошову оцінку земель м. Дніпропетровська та 29.11.2000 №2/17 Про вдосконалення грошової оцінки земель міста (базова вартість 1кв.м -100 грн.73 коп.), яка почала діяти з 01.01.2001 року.

Вдруге нормативна грошова оцінка землі м. Дніпропетровська була проведена у 2007 році.

26.12.2007 року Дніпропетровська міська рада прийняла рішення №5/26 Про затвердження проекту Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська , яка діяла з 01.01.2008 року до 31.12.2015 року (базова вартість 1кв.м. складала 236 грн. 37 коп.).

Відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради від 26.06.2013 № 103/36 Про проведення нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська погоджено проект Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська із середньою (базовою) вартістю земель м. Дніпропетровська, розрахованої в межах міста - 306,35 грн. за 1 кв.м.

Дніпровською міською радою 15.07.2015 прийнято рішення №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська , яким введено в дію з 01.01.2016 - нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська, базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн.. Також вказано, що нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська підлягає щорічній індексації відповідно до вимог чинного законодавства.

Матеріали проекту рішення міської ради Про затвердження проекту Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська із запровадженням нової нормативно грошової оцінки земель м. Дніпропетровська з 01.01.2016 були офіційно оприлюднені у газеті Наше місто 07.05.2015.

Відповідно до приписів пункту 289.2 статті 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.

З моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до абзацу 5 частини першої статті 1 Закону України Про оцінку земель дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Отже, дата вказана у технічній документації, а саме 01.01.2013, в силу абз. 5, ч. 1 ст. 1 Закону України Про оцінку земель і є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому, саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації.

Саме тому, до затвердженої станом на 01.01.2013 року базової вартості 1 кв.м землі - 306,35 грн. застосовуються коефіцієнти індексації: за 2013 рік - 1,0; за 2014 рік - 1,249; за 2015 рік - 1,433: після затвердження індекси інфляції складають: за 2016 рік - 1,06; за 2017 рік 1,0; за 2018 рік 1.0, що складає станом на 01.01.2019 - 581,21 грн..

Тому, за наявності розрахованого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель сільськогосподарського призначення станом на 2014 рік - 1,249, на 2015 рік -1,433, який має застосуватися при визначенні середньої (базової) вартості земельної ділянки Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться у користуванні ПАТ Дніпропетровський трубний завод було правомірно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року залучено до участі у справі № 160/9049/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дніпровську міську раду (пр.Д.Яворницького, 75, м.Дніпро, 49000, і.к. 26510514).

11 грудня 2019 року від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача надійшли пояснення, які за змістом аналогічні відзиву відповідача.

23 грудня 2019 року від представника позивача надійшли заперечення на відзив, в яких він вказав, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель є категорією податкового законодавства, який поряд із ціною на землю входить до складу земельного податку. Тому саме Податковий кодекс України регулює спосіб та початок застосування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Предметом даного спору є саме час та спосіб застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК України, базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Згідно зі ст. 289 ПК України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Закон України Про оцінку земель визначає правові засади проведення оцінки земель та регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель.

Згідно Закону України Про оцінку земель , проведення нормативної грошової оцінки земель включає в себе декілька етапів: перший- складання технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, другий- проведення державної експертизи такої документації на її відповідність вимогам законодавства України, третій - затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель рішенням відповідної міської ради.

Тільки після виконання всіх етапів нормативно грошова оцінка землі вважається проведеною.

Однак, в даному випадку 29 жовтня 2012 року був укладений договір між департаментом корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради та Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпроміст ім. М.Ю.Білоконя про складання технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровськ.

В технічній документації виконавець встановив, що середня базова вартість 1 кв.м земель міста Дніпропетровська становить на 01.01.2012 року 306,35 гр/м.кв, з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель 1,0 середня базова вартість 1 кв.м земель міста Дніпропетровська на 01.01.2013 р становить - 306,35 гр/м.кв..

Саме цю дату відповідач вважає датою розроблення технічної документації із нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська.

Однак, дата 01.01.2013 рік, на яку встановлена середня базова вартість 1 кв.м земель міста Дніпропетровська 306,35 грн/м.кв. не є датою проведення нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, від якої кумулятивно застосовується коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до Закону України Про оцінку земель нормативно грошова оцінка землі складається з виготовлення технічної документації нормативної грошової оцінки земель, що регулюється статтею 20 Закону. Після виготовлення технічної документації відповідно до ст. 21 Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земель підлягає державній експертизі, а вже після позитивного висновку експерта відповідно до змісту ст. 23 цього Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Після складання технічної документації з нормативної грошової оцінки земель Державне підприємство Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпроміст ім.М.Ю.Білоконя замовив державну експертизу технічної документації з нормативної грошової оцінки земель відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації (1808-ІV) від 17.06.2004 року зі змінами Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації , затвердженої Наказом Держкомзему України № 391 від 3 грудня 2004 року та Закону України Про оцінку земель .

Згідно з п.11 висновку державної експертизи землевпорядної документації технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України та встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання .

Відповідно до ст.35 Закону (1808-IV) реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання.

Таким чином, після проведення державної експертизи землевпорядної документації ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпроміст ім. М.Ю. Білоконя ще деякий час доопрацював технічну документацію, щоб отримати позитивний висновок експерта та затвердити технічну документацію відповідною сільською, селищною, міською радою.

Таким чином, до проведення державної експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки земель та прийняття уповноваженим органом рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земель, така оцінка земель не є проведеною.

Доказом того, що дата 01.01.2013 не є датою проведення нормативної грошової оцінки земель є дата вказана на титульному листі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель Київ-2014 рік .

15 січня 2020 року представник позивача надав пояснення, в яких вказав, що дата 01.01.2013 рік, на яку встановлена середня базова вартість 1 кв.м земель міста Дніпропетровська в сумі 306, 35 грн/м. кв. в технічній документації нормативної грошової оцінки земель і, на яку посилається відповідач, як на дату проведення нормативної грошової оцінки землі, не є датою проведення нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, від якої повинен кумулятивно застосовуватися коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до Податкового кодексу України.

12.02.2020 представник третьої особи надав пояснення, в яких пославшись на судову практику вказав, що відповідач діяв правомірно застосувавши кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.

12.02.2020 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення до відзиву, в яких він навів судову практику у справах з аналогічним предметом спору.

17 лютого 2020 року представник позивача в судове засідання не з`явився, про дату час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, від нього надійшла заява про проведення судового засідання 17 лютого 2020 року за його відсутності.

Представник відповідача в судове засідання 17 лютого 2020 року не з`явився, про дату час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується наявною в матеріалах справи розпискою.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив, просив суд відмовити в задоволенні позову.

Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 16.02.2005 року № 130/25 між ПАТ Дніпропетровський трубний завод (раніше ВАТ Дніпропетровський трубний завод ) (орендар) та Дніпропетровською міською радою (орендодавець) 20.04.2005 року були укладені договори оренди землі, згідно яких відповідачу передано в строкове платне користування наступні земельні ділянки:

-земельна ділянка, розташована за адресою: м. Дніпро, вул. Коксохімічна, буд. 3, площею 0,1460 га, кадастровий 1210100000:08:617:0020, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року;

-земельна ділянка, розташована за адресою м. Дніпро, вул. Маяковського, буд. 31, площею 0,0716 га, кадастровий 1210100000:08:685:0003, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року;

-земельна ділянка, розташована за адресою м. Дніпро, вул. Киринаківська, буд. 30, площею 15,8247 га, кадастровий 1210100000:08:700:00012, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року;

-земельна ділянка, розташована за адресою м. Дніпро, вул. Маяковського, буд.31, площею ; 15,3466 га, кадастровий 1210100000:08:726:0001, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року;

-земельна ділянка за адресою м. Дніпро, вул. Коксохімічна, буд. 3, площею 0,3145 га, кадастровий 1210100000:08:617:0021, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року;

-земельна ділянка, розташована за адресою м. Дніпро, вул. Маяковського, буд АДРЕСА_2 , площею 1,8506 га, кадастровий 1210100000:08:675:0002, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року;

-земельна ділянка за адресою м АДРЕСА_4 Дніпро АДРЕСА_5 . Маяковського АДРЕСА_1 , площею 15,0598 га, кадастровий 1210100000:08:702:0001, про що сторонами погоджено акт приймання-передачі земельної ділянки від 20.04.2005 року.

Вказаними договорами оренди було визначено порядок та спосіб розрахунку орендної плати. Так, згідно з п. 4.2 договорів оренди зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до вказаних договорів. Зазначені зміни відображаються лише у витягу із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати, що є невід`ємними додатками до даних договорів.

Позивач у 2016 році звернувся до відповідача за отриманням витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку по вказаним орендованим земельним ділянкам.

10.02.2016 року відповідачем було сформовано наступні витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, орендованих ПАТ Дніпропетровський трубний завод , із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, де середня (базова) вартість 1 кв.м. землі після застосування вказаних коефіцієнтів складає 548,31 грн.:

- № 0307/020216/138 (кадастровій номер земельної ділянки (1210100000:08:617:0020), площею-0,1460 га, розташована в м. Дніпро, Ленінський, вул. Коксохімічна, буд. 3 нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала - 1765 174,38 грн.;

- № 03-07/020216/140 (кадастровий номер 1210100000:08:726:0001), площею 15,3466 га, розташована в м. Дніпро, Ленінський, вул. Маяковського, буд. АДРЕСА_1 , нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала - 280552 637,92 грн.;

- № 03-07/020216/141 (кадастровий номер 1210100000:08:702:0001), площею 15,0598 га, розташована в АДРЕСА_6 . Дніпро, Ленінський вул. Маяковського, АДРЕСА_1 , нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала - 269324 628,40 грн.

- № 03-07/020216/142 (кадастровий номер 1210100000:08:685:0003), площею 0,0716 га, розташована за адресою: АДРЕСА_6 . Дніпро, Ленінський, вул. Маяковського, АДРЕСА_1 , нормативна грошова оцінка ділянки склала - 1 074 126,13 грн.,

- № 03-07/020216/143 ( кадастровий номер 1210100000:08:675:0002) площею 1,8506 га, розташована в м. Дніпро, вул. Маяковського, буд. АДРЕСА_2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала -31 049896,07грн.;

- № 03-07/020216/144 (кадастровий номер 1210100000:08:700:0012), площею 15,8247 га, розташована в АДРЕСА_6 . АДРЕСА_3 , нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала -336 460138,05грн.;

№ 03-07/020216/145 (кадастровий номер 1210100000:08:617:0021), площею 0,3145 га, розташована в м. Дніпро, вул. Коксохімічна, буд.3, нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала - 6 518 364,11 грн..

1 липня 2019 року ПАТ Дніпропетровський трубний завод звернулося до відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із запитом про перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок та формування і видачу нових витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, за кадастровими номерами 1210100000:08:617:0020, 1210100000:08:726:0001, 1210100000:08:700:0012, 1210100000:08:702:0001, 1210100000:08:685:0003, 1210100000:08:675:0002, 1210100000:08:617:0021, орендованих ПАТ Дніпропетровський трубний завод , без застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок 1.249 за 2014 рік та 1.433 за 2015 рік. Своє звернення позивач обгрунтував тим, що рішеннями судів, а саме: постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року та постановою Верховного Суду від 22 листопада 2018 року у справі №804/979/16, які набрали законної сили, а також постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2016 року та постановою Верховного суду від 20.12.2018 року у справі №804/2035/16, які набрали законної сили встановлено, що Управління Держгеокадастру у місті Дніпропетровську Дніпропетровської області при формуванні витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, орендованих ТОВ Технопроменерго та ТОВ Дніпропетровський завод будівельних матеріалів безпідставно застосувало коефіцієнти індексації 1.249 за 2014 рік та 1.433 за 2015 рік, що виплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки, орендованих земельних ділянок та призвело до підвищення орендної плати. Такі дії відповідача були визнані судом протиправними і зобов`язано відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок без застосування вказаних коефіцієнтів та видати нові витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок.

31 липня 2019 року відповідач на запит позивача надіслав лист, в якому відмовив позивачу в перерахунку нормативно-грошової оцінки земельних ділянок без застосування коефіцієнтів індексації за 2014 (1.249) та 2015 рік (1.433) та в формуванні і видачі нових витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, посилаючись на те, що рішення Дніпропетровської міської ради № 103/36 від 26.06.2013, №4/65 від 25.07.2015 року та № 4/65 від 27.04.2016 року є чинними, а тому відсутні підстави для здійснення перерахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок без застосування коефіцієнтів індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433).

Як вказав позивач при формуванні витягів з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, орендованих позивачем, відповідачем були незаконно застосовані коефіцієнти індексації нормативно грошової оцінки землі за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433), що і стало підставою для звернення до суду.

Надаючи оцінку зазначеним правовідносинам суд виходить з такого.

Базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації (пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України).

Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська, у розділі 3 якої зазначено, що середня (базова) вартість одного квадратного метра земель на 01 січня 2013 року становитиме 306,35 грн./м.

Вказану нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська введено в дію з 01 січня 2016 року згідно з рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65.

Відповідно до статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.

Відповідно до ч. 2 ст. 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до приписів п. 289.2 ст. 289 ПК України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Отже, за змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

Тобто, якщо нормативна грошово оцінка проведена у 2013 році, а введена в дію у 2016 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2016 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 2016 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Рішення Дніпропетровської міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська, прийняте 15 липня 2015 року, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01 січня 2016 року.

Що ж стосується застосування щорічних коефіцієнтів індексації, то вони встановлені не рішенням ради від 15 липня 2015 року, а щороку розраховуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.

Тому, вимоги п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.

Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено п.289.2 ст. 289 ПК України.

Так, за змістом п. 289.2 ст. 289 ПК України, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.

Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель ) та здійснюється різними суб`єктами.

Згідно із законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

У цій справі дата проведення нормативної грошової оцінки -2013 рік, а дата набрання чинності відповідним рішенням Дніпропетровської міської ради -2016 рік.

Як вказав Верховний Суд в постанові від 24 грудня 2019 року у справі №804/1184/16 (адміністративне провадження №К/9901/14833/18) на думку колегії суддів правильне визначення поняття дати проведення нормативної грошової оцінки земель є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

У спірних правовідносинах, відповідач, при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосував чинну з 01 січня 2016 року нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська (згідно з рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

За встановлених обставин, нормативну грошову оцінку застосовано саме з часу її затвердження (2016), але не раніше. При цьому, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації, відповідач правильно зробив це від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком, визначеної, наприклад, у 2016 році на підставі нормативної грошової оцінки, розмір якої визначено станом на 2013 рік, шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів за цей період.

Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Аналогічного висновку у постанові від 18 грудня 2019 року дійшов Верховний Суд у складі палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду за наслідками розгляду справи № 804/937/16 18.

Суд зазначає, що Верховний Суд у складі палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі у постанові від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16 (адміністративне провадження №К/9901/38469/18) відступив від правових висновків, викладених у постановах по справах № 804/979/16 та № 804/2035/16, на які посилається позивач в обгрунтування своєї позиції.

Як вказала Велика Палата Верховного Суду у постанові від 30 січня 2019 року по справі №755/10947/17 незалежно від того чи перераховані усі постанови, у яких викладена правова позиція, від якої відступила Велика Палата Верховного Суду, суди під час вирішення тотожних спорів мають враховувати саме останню правову позицію Великої Палати Верховного Суду.

З огляду на наведене вище, враховуючи приведені останні позиції Верховного Суду у справах з аналогічним предметом спору, суд доходить висновку, що у задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства Дніпропетровський трубний завод слід відмовити.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 139, 194, 205, 242 - 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства Дніпропетровський трубний завод (вул. Маяковського, 31, м. Дніпро, 49000) до Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області (пр. Олександра Поля, 2, м. Дніпро, 49000), за участі третьої особи, яка не не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дніпровської міської ради (пр.Д.Яворницького, 75, м.Дніпро, 49000, і.к. 26510514) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складений 27 лютого 2020 року.

Суддя О.В. Царікова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87986475
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9049/19

Рішення від 17.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Рішення від 17.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні