Рішення
від 27.02.2020 по справі 360/5441/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

27 лютого 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5441/19

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Борзаниці С.В.

при секретарі судового засідання Кравцовій Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Маяк до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу,-

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Маяк (далі також - позивач, ПОСП Маяк ) до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі також - відповідач, Укртрансбезпека), в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Луганській області від 04.12.2019 № 130309 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17 000,00 гривень.

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що 21.10.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області, яке є структурним підрозділом Державної служби України з безпеки на транспорті, на а/д Р-66 139 км+835 м було проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки МАN, модель ТGS 21.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 , та напівпричепу марки JANMIL модель NW-1S, реєстраційний номер НОМЕР_2 , які перевозили аміачну селітру з антизлежуючою добавкою у м`яких контейнерах у кількості 30 штук.

На підставі вказаного габаритно-вагового контролю відносно перевізника ПОСП Маяк була складена довідка від 21.10.2019 № 0003088 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт від 21.10.2019 № 0003086 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування (без номеру) згідно акту від 21.10.2019 № 0003086 на суму 1615,80 евро.

При цьому, 04.12.2019 відносно ПОСП Маяк була винесена постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130309 за перевищення 21.10.2019 о 12 годині 20 хвилин у м. Кремінна, державний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Вказану постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130309 позивач отримав на руки 14.12.2019.

У постанові зазначено, що Приватним орендним сільськогосподарським підприємством Маяк було порушено ч. 1 абз. 15 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт , акт 171155, водій ОСОБА_1 , та постановлено стягнути з ПОСП Маяк адміністративно-господарський штраф у сумі 17 000 гривень.

Позивач вважає, що вищезазначена постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130309, є протиправною та підлягає скасуванню, з огляду на наступне.

Надані відповідачем документи будь-яких характеристик зважувального обладнання, яке було використане відповідачем при проведенні габаритно-вагового контролю, не містять, зокрема, якими саме вагами проводилось зважування транспортного засобу.

Із наданих документів неможливо ідентифікувати, що зважування проводилось вагами, на яких була проведена періодична повірка (метрологічна атестація), що в подальшому виключає можливість, навіть у разі надання відповідачем відповідних документів, встановити, що саме вказаним зважувальним обладнанням проводився габаритно-ваговий контроль.

Також складені співробітником Укртрансбезпеки документи не містять обов`язкових реквізитів, а саме: в довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0003088 від 21.10.2019 відсутній відбиток печатки установи, від імені якої діє посадова особа під час здійснення габаритно-вагового контролю, не зазначено посаду особи, яка проводила габаритно-ваговий контроль: в акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0003086 від 21.10.2019 відсутня інформація щодо номеру телефону, ідентифікаційного коду згідно з ЄДРПОУ. не вказано у п. 7 маршрут руху із зазначенням пройденої відстані дорогами загального користування, кілометрів ; не вказано в п. 9 відстані між осями .

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Отже, у разі, коли встановлені державою параметри (вагові, габаритні) транспортних засобів перевищуються, їх рух здійснюється за спеціальними правилами. Такими правилами, згідно аналізу вищенаведених норм, є отримання дозволу або внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів.

Одночасно, Правилами дорожнього руху закріплено, що рух транспортних засобів та їх складів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Законодавцем визначено поняття подільного вантажу - це вантаж, який може бути поділено на частини без значних витрат та ного псування; фізичний поділ якого лише пропорційно зменшує вартість отриманих в результаті поділу частин і не змінює його первісної характеристики та призначення.

З аналізу вищезазначеного, виходить, що аміачна селітра з антизлежуючою добавкою у м`яких контейнерах у кількості 30 штук, є подільним вантажем.

Про характеристики вантажу також було зазначено відповідачем у акті № 0003086 від 21.10.2019 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, а саме в п. 6 про найменування та вид вантажу, в тому числі небезпечного вказано селітра аміачна з антизлежуючою добавкою .

Таким чином вважає, що якщо вантаж, який перевозиться великогабаритним або великоваговим автомобільним транспортом, є таким, що придатний до поділу, тобто фізичний поділ якого лише пропорційно зменшує вартість отриманих в результаті поділу частин і не змінює його первісної характеристики та призначення, його перевезення з перевищенням встановлених параметрів забороняється взагалі.

Тобто, аналізуючи приписи Правил дорожнього руху, спеціальні правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів та руху транспортних засобів, а саме: надання дозволу та внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів у разі перевищення встановлених параметрів, допускається виключно у випадку перевезення неподільних вантажів.

Вважає, якщо автомобільним перевізником здійснюється перевезення подільного вантажу із перевищенням встановлених габаритних та (або вагових) параметрів, вказане буде вважатись адміністративним правопорушенням, оскільки такі дії прямо заборонені Правилами дорожнього руху, а відповідальність за вчинення таких дій (адміністративне стягнення), передбачене Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Так, статтею 132-1 КУпАПП передбачено, що Порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, уповноважених з питань безпеки перевезення небезпечних вантажів, громадян - суб`єктів господарської діяльності - у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При цьому, Постановою Кабінету Міністрів "України від 20.05.2013 №422, затверджено Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, у відповідності до п. 6 якого, у разі виявлення порушень правил перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів посадові особи складають акти за формою згідно з додатками 2 і 3 до цього Порядку та повідомляють відповідний підрозділ МВС про такі порушення.

Таким чином, Приватне орендне сільськогосподарське підприємство Маяк , здійснюючи перевезення подільного вантажу, не мало можливості отримати дозвіл на рух, на участь в дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оскільки на перевезення подільних вантажів такий дозвіл не видається.

За таких обставин позивач вважає, що вимагати у перевізника дозвіл на участь в дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні з подільним вантажем, а також притягувати перевізника до відповідальності за відсутність у нього документу, який йому не може бути виданий, є протиправним.

У цьому випадку законодавством передбачені інші засоби впливу на перевізника, а саме: відповідно до пунктів 22, 23, 24 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних зважувальних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно із статтею 265- 2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Таким чином, Приватне орендне сільськогосподарське підприємство Маяк вважає, що не може нести відповідальність за ч. 1 абз. 15 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт за відсутність у нього під час перевезення подільного вантажу дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, оскільки видача таких дозволів для перевезення подільних вантажів заборонена.

Відповідач заперечував проти задоволення вимог, про що подав відзив на позовну заяву (арк. спр. 78-83), в якому зазначено таке.

Робітниками Управління Укртрансбезпеки у Луганській області 21.10.2019 здійснювалась рейдова перевірка на підставі щотижневого графіка за направленням на перевірку від 21.10.2019 № 78/2110-19.

При здійсненні вагового контролю навантаженого транспортного засобу, що належить Позивачу, автомобіль (тягач) MAN TGS 21.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом JAN MIL NW - 1 НОМЕР_3 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , встановлено перевищення вагових параметрів, визначених у пункті 22.5 ПДР:

фактична маса становила 44,120 т при допустимій 40,0 т, перевищення становило 10,3% (роздруківка талона № 454 із зазначенням номера ваг № 371, дати зважування 21.10.2019, часу зважування 13:02, реєстраційного номера транспортного засобу, що був зважений НОМЕР_1 .

Зважування проведено із використанням приладу автоматичного для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантажень на вісь 030T-AS2-PWIA, серійний номер № 371.

Додані до матеріалів справи: витяг з Інструкції з експлуатації (оригінал на 46 сторінках знаходиться у Відповідача) - пункт 1 Вступ, пункт 18 Свідоцтво про приймання, пункт 20 Відомості про введення в експлуатацію; Декларація про відповідність № 2; Сертифікат відповідності № UA.TR.002.CB.0300-17 з додатком; Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 35-02/5321 від 07.02.2019.

Складені: Довідка № 0003088 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.10.2019, водій Позивача ОСОБА_2 (далі - Водій) другий примірник отримав під розпис (додається); Акт № 0003086 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.10.2019 з підписом Водія (додається); Розрахунок від 21.10.2019 плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, Водій другий примірник отримав під розпис (додається); Акт № 171155 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21.10.2019 (далі - Акт № 171155) про порушення законодавства про автомобільний транспорт, у тому числі про порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону, серед іншого, - абзацом 15 частини першої: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%. Під час складання й ознайомлення з цим актом Водій від підпису й надання пояснень відмовився. Складення другого примірника такого акта, а також надання водієві копії такого акта Порядком № 1567 не передбачені.

У відповідності до положень пунктів 25, 26, 27, 29 Порядку № 1567: про час і місце розгляду справи про порушення Позивач був повідомлений рекомендованим листом із повідомленням; з причини неявки уповноваженої особи Позивача справа про порушення розглянута без її участі; зважаючи на наявність підстав, начальник Управління Укртрансбезпеки у Луганській області виніс Постанову про застосування адміністративно-господарських штрафу № 130309 від 04.12.2019, оформлену встановленим порядком; копія Постанови № 130309 надіслана Позивачу поштовим відправленням.

Відповідач зазначає, що позивачем перекручуються факти, які він добре усвідомлює: факт перевищення вагових обмежень Позивач не спростовує; за накладною № 17344 від 21.10.2019 (доданий сертифікат якості № 5258 від 21.10.2019) маса вантажу при навантаженні складала 30,06 тон (тим більше - подільного вантажу), якщо додати власну масу автомобіля (тягача) й причепа, - завідомо передбачалося це гарантоване перевищення.

Постанова № 130309 винесена не за відсутність відповідного дозволу, як завідомо хибно стверджує Позивач, а за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20%, при перевезенні вантажу без відповідного дозволу , тобто у оскаржувану Постанову № 130309 внесене дослівне формулювання законодавчої норми - абзацу 15 частини першої статті 60 Закону. Проте Позивач навмисно хибно стверджує про начебто таку, що мала місце вимога робітників Відповідача надати документ, який в нього не вимагали. За тим же змістом був складений Акт № 171155; матеріали щодо сплачення плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.

Довідка № 0003088 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.10.2019, Акт № 0003086 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.10.2019 складені у відповідності до вимог нормативних документів та не були підставою для винесення Постанови № 130309. Пункт 7 Акта № 0003086 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.10.2019 заповнений.

Вважає, що оскаржувана Постанова № 130309 винесена 04.12.2019 відповідно до положень Порядку № 1567 на підставі Акта № 171155 з повним дотриманням вимог чинного законодавства.

Просить у задоволенні позову Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Маяк до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування Постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 130309 від 04.12.2019 у сумі 17 000 грн. - відмовити.

Сторони у судове засідання не прибули, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином, позивач та відповідач просили розглянути справу за їх відсутності (арк. спр. 71, 75, 77, 83).

По справі вчинені такі процесуальні дії.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 28.12.2019 позовну заяву залишено без руху та позивачу надано строк для її усунення (арк. спр. 49).

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 14.01.2020 відкрито провадження у справі, справи вирішено розглядати за правилами спрощеного провадження з повідомлення (викликом сторін) та судове засідання призначено на 11.02.2020 (арк. спр. 61-62).

11.02.2020 розгляд справи відкладено, судове засідання призначено на 27.02.2020 (арк. спр. 68).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Приватне орендне сільськогосподарське підприємство Маяк (ідентифікаційний код 30714057) є юридичною особою, зареєстрованою 01.02.2000 за № 13781200000000168, місцезнаходженням якої є Луганська область, Троїцький р-н, с. Караїчне, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 24.02.2020 за № 1006376379, види діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур, 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід, 01.46 Розведення свиней, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, 01.63 Післяурожайна діяльність, 01.64 Оброблення насіння для відтворення, 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 81.30 Надання ландшафтних послуг, 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (арк. спр. 21, 71-74).

21.10.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Луганській області, яке є структурним підрозділом Державної служби України з безпеки на транспорті, на підставі щотижневого графіка за направленням на перевірку від 21.10.2019 № 78/2110-19 на а/д Р-66 139 км+835 м було проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки МАN, модель ТGS 21.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 , та напівпричепу марки JANMIL модель NW-1S, реєстраційний номер НОМЕР_2 , які перевозили аміачну селітру з антизлежуючою добавкою у м`яких контейнерах у кількості 30 штук, про що складено довідку від 21.10.2019 № 0003088, акт від 21.10.2019 № 0003086 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування (без номеру) до акту на суму 1615,80 евро, а також акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (арк. спр. 42, 43, 85, 86, 95, 96, 97).

Згідно накладної № 17344 від 21.10.2019 маса селітри аміачної складала брутто 30060 кг (арк. спр. 102).

Згідно наданих відповідачем документів прилад автоматичний для зважування дорожніх транспортних засобів у русі 030Т-АS2-PWIA зав. № 17-371 повірений, та придатний до експлуатації до 07.02.2020, що підтверджується відповідними документами (арк. спр. 88-94).

04.12.2019 начальником Управління Укртрансбезпеки у Луганській області відносно ПОСП Маяк було винесено постанову № 130309 про застосування до ПОСП Маяк адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн, відповідальність за яке передбачена частиною першою абз. 15 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» , де зазначено, що 21.10.2019 о 12 годині 20 хвилин у м. Кремінна, водій ОСОБА_2 , державний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу (арк. спр. 45).

Вирішуючи позов по суті заявлених позовних вимог та оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення), Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно з пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 № 592 «Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті» утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, у тому числі й Управління Укртрансбезпеки у Луганській області.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344-III), який відповідно до статті 3 регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Згідно з статтею 1 Закону № 2344-III у цьому Законі наведені терміни вживаються в такому значенні:

автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;

послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Частинами чотирнадцятою, сімнадцятою та вісімнадцятою статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1567 державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Проведення рейдової перевірки регламентовано пунктами 4, 12-17, 19- 22 Порядку № 1567.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1567 рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин (пункт 13 Порядку № 1567).

Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту (пункт 14 Порядку № 1567).

Згідно з пунктом 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно:

наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;

додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону;

додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода);

відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам;

оснащення таксі справним таксометром;

відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу;

додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху;

наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення;

додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів;

виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Відповідно до пункту 16 Порядку № 1567 рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб Укртрансбезпеки у кількості не менш як дві особи.

Під час проведення рейдової перевірки можливе: застосування спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис «Укртрансбезпека» ; використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою; здійснення габаритно-вагового контролю; використання засобів аудіо- та відеотехніки для запису процесу перевірки; використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення.

Згідно з пунктом 20 Порядку № 1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Пунктом 21 Порядку № 1567 визначено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис (пункт 22 Порядку № 1567).

Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення (пункт 25 Порядку № 1567).

Відповідно до пункту 26 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

Згідно з пунктом 27 Порядку № 1567 за наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування затверджений Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок № 879).

Відповідно до положень пунктів 12, 13 Порядку № 879 вимірювальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, під час здійснення габаритновагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Відповідно до положень пункту 18 Порядку № 879, за результатами габаритно-вагового контролю на пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422 Деякі питання автомобільних перевезень пасажирів та вантажів затверджений Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів.

Згідно з положеннями відповідних пунктів цього Порядку: у разі коли під час проведення перевірки виявлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, складається акт та/або протокол про адміністративне правопорушення (пункт 5); у разі виявлення порушень правил перевезення великовагових вантажів посадові особи складають акт за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку (пункт 6).

Абзацом 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-III визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Аналізом вищевикладеного встановлено, Управління Укртрансбезпеки у Луганській області, як територіальний орган Укртрансбезпеки, має повноваження на здійснення державного контролю автомобільних перевізників, у тому числі здійснення габаритно-вагового контролю, шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок із дотриманням вимог Порядку № 1567.

Так, Порядком № 1567 визначено, що рейдова перевірка здійснюється за направленням на проведення такої перевірки, виданим згідно з щотижневим планом-графіком проведення таких перевірок, затвердженим керівником Укртрансбезпеки.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що рейдова перевірка була проведена повноважними представниками відповідача на підставі визначених Порядком № 1567 умов: здійснення рейдової перевірки за направленням на проведення такої перевірки, виданим на підставі щотижневого плану-графіку проведення такої перевірки, затвердженим керівником Укртрансбезпеки.

Судом перевірені надані відповідачем документи та встановлено, що зважування автомобіля проводилося пристроєм, який є повіреним і станом на дату перевірки мав необхідні показники для застосування.

Під час перевірки були виявлені порушення, визначені абзацом 15 частини першої статті 60 Закону № 2344-III, за які у встановленому порядку було накладене стягнення.

Посилання позивача на ті обставини, що надані відповідачем документи будь-яких характеристик зважувального обладнання, яке було використане відповідачем при проведенні габаритно-вагового контролю, не містять, зокрема, якими саме вагами проводилось зважування транспортного засобу; неможливо ідентифікувати, що зважування проводилось вагами, на яких була проведена періодична повірка (метрологічна атестація), що в подальшому виключає можливість, навіть у разі надання відповідачем відповідних документів, встановити, що саме вказаним зважувальним обладнанням проводився габаритно-ваговий контроль, є незмістовним з таких підстав.

Форма Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом є додатком № 3 Порядку № 1567, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006.

Обов`язковість застосування положень Порядку № 1567 обумовлена тим, що вказаний Порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567.

Відповідно до статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.

Статтею 117 Конституції України встановлено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Статтею 41 Закону України Про Кабінет Міністрів України визначено, що Кабінет Міністрів України спрямовує свою діяльність на виконання Конституції та законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Верховною Радою України.

Згідно статті 49 Закону України Про Кабінет Міністрів України Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.

Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Кабінету Міністрів України.

Таким чином, в силу приписів статей 113, 117 Конституції України, статей 41, 49 Закону України Про Кабінет Міністрів України Порядок № 1567, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006, в тому числі і Додаток № 3, має нормативний характер та обов`язковий для виконання.

Наданий Акт від 21.10.2019 відповідає формі Додатку №3 Порядку № 1567, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006, у зв`язку з чим такі посилання позивача є нормативно не обґрунтованими.

Крім того, суд зазначає, що форма Акту передбачає графу Пояснення водія про причини порушень , в якій водій мав право висловити свою згоду або незгоду із вчиненими стосовно встановлення ваги автомобіля діями посадових осіб відповідача, зазначивши можливі порушення з боку відповідача, вказати на відсутність певних документів тощо.

Однак матеріалами справи встановлено, що водій взагалі відмовився від надання будь-яких пояснень (арк. спр. 98).

Посилання позивача на ті обставини, що складені співробітником Укртрансбезпеки документи не містять обов`язкових реквізитів, а саме: в довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю №я 0003088 від 21.10.2019 відсутній відбиток печатки установи, від імені якої діє посадова особа під час здійснення габаритно-вагового контролю, не зазначено посаду особи, яка проводила габаритно-ваговий контроль: в акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0003086 від 21.10.2019 відсутня інформація щодо номеру телефону, ідентифікаційного коду згідно з ЄДРПОУ не вказано у п. 7 маршрут руху із зазначенням пройденої відстані дорогами загального користування, кілометрів ; не вказано в п. 9 відстані між осями є незмістовними, оскільки мають формальні ознаки, не спростовують факт зважування, скорочена назва посади та прізвище і підпис посадової особи наявні в акті, а решта підстав не спростовують достовірність встановлення факту перевищення ваги автомобіля.

Посилання позивача на ті обставини, що, на його думку, якщо автомобільним перевізником здійснюється перевезення подільного вантажу із перевищенням встановлених вагових параметрів, вказане буде вважатись виключно адміністративним правопорушенням, а представники Укртрансбезпеки вимагали у перевізника дозвіл на участь в дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні з подільним вантажем, а також притягувати перевізника до відповідальності за відсутність у нього документу, який йому не може бути виданий, є незмістовними з таких підстав.

Абзацом п`ятнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III чітко визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян .

Аналіз вказаної норми прямо свідчить, що відповідальність настає за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% за умови перевезення вантажу без відповідного дозволу .

Тобто, відповідальність настає не за сам факт перевезення вантажу без відповідного дозволу , а саме за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% , що і було встановлено при проведенні рейдової перевірки 21.10.2019.

При цьому сам факт перевезення вантажу без відповідного дозволу не заперечується як позивачем, так і відповідачем.

Однак такий факт є саме умовою, а не самим порушенням, що свідчить про помилкову позицію позивача з приводу вказаних його посилань як на підставу для задоволення позову.

Дослідивши матеріали справи та доводи сторін, суд дійшов висновку про правомірність дій відповідача щодо застосування адміністративно-господарського штрафу на підставі постанови № 130309 від 04.12.2019, оскільки позивач дійсно допустив порушення, визначене абзацом п`ятнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III, за що передбачена відповідна відповідальність.

За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у виді судового збору за подання даного позову покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Маяк до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови Управління Укртрансбезпеки у Луганській області від 04.12.2019 № 130309 про застосування до Приватного орендного сільськогосподарського підприємства Маяк адміністративно - господарського штрафу в сумі 17 000,00 гривень, - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення складено та підписано у повному обсязі 03 березня 2020 року.

Суддя С.В. Борзаниця

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87987588
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/5441/19

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 28.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні