Ухвала
від 04.03.2020 по справі 420/6501/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6501/19

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2020 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Марина П.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження клопотання представника Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про закриття провадження у справі

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває справа за адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 12 вересня 2018 року №219 Головного управління Держземагенства в Одеській області Про доповнення переліку земельних ділянок ;

визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 11.03.2019 року за №15-1255/13-19-Сг Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою ;

визнати дії Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 , оформленої наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 22.10.2019 року за №15-6296/13-19-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою , видати дозвіл на розроблення проекту землеустрою про відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів) - протиправними;

визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 22.10.2019 року за №15-6296/13-19-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою ;

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Одеській області ухвалити наказ за заявою ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, згідно з графічними матеріалами, поданими в якості додатку до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту відведення, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів).

Від представника Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 26.12.2019 року надійшло клопотання про закриття провадження у справі. Представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в обґрунтування заявленого клопотання зазначає, що на виконання доручення Віце-прем`єр-міністра України Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.10.2014 року №377732/0/1-14, наказом Головного управління Держземагенства в Одеській області від 18.09.2014 року №77, зі змінами від 12.09.2018 року №219, затверджений перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами. Між Головним управлінням та Державним підприємством Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою укладено договір від 04.03.2019 №34 на підготовку лотів. На виконання вказаного договору, наказом №15-1255/13-19-СГ від 11.03.2019 року, Головним управлінням надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу прав оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Дивізійської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів) з метою формування земельних ділянок (всього дві земельні ділянки) із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, для продажу права оренди на них на земельних торгах. Виконавцем земельних торгів з вказаного масиву сформовано дві земельні ділянки з кадастровими номерами 5125081600:01:001:2721 та 5125081600:01:001:2722. Наразі відбулися торги з продажу прав оренди вказаних ділянок, призначені наказом від 06.11.2019 року №15-7399/13-19 СГ. Відповідно до договорів оренди землі №426 від 13.12.2019 року та №425 від 13.12.2019 року вищевказані земельні ділянки передані в оренду ТОВ УСПЕНІВСЬКЕ , строком на сім років. Вказане право зареєстроване в Державному реєстру речових прав на нерухоме майно 17.12.2019 року. Таким чином, накази від 12.09.2018 року №219 та 11.03.2019 року №15-1255/13-19- СГ вже реалізовані, за цими наказами настали правові наслідки і вони вичерпали свою дію, тобто, спірні земельні ділянки сформовані, торги проведені, зазначені земельні ділянки передані в оренду ТОВ УСПЕНІВСЬКЕ , яким вже зареєстровані речові права на зазначену земельну ділянку, а тому такий наказ не може бути скасований судом, оскільки його скасування не призведе до відновлення прав позивача. Заявник посилається на висновки Великої палати Верховного суду України викладені у постанові від 26.06.2018 у справі №902/517/17, якщо у результаті прийняття рішення порушено право особи на земельну ділянку, спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору. З даних підстав відповідача просить закрити провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи та доводи заявленого клопотання про закриття провадження у справі, суд прийшов до наступних висновків.

З метою реалізації конституційних прав кожного на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, захисту виборчих прав, права на доступ до публічної служби тощо в Україні в системі судів загальної юрисдикції утворено адміністративні суди.

Відповідно до ст.124 Конституції України, правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950р. кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Частиною 1 ст.2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За змістом п.1,2 ч.1 ст.4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

За приписами ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Вимоги до позовної заяви визначені правовими нормами ст.160 КАС України.

Частиною 1 ст.19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом; 6) спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності; 9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; 10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб; 11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", за винятком спорів, пов`язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю; 12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України "Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень".

Приписами ч.3 ст.19 КАС України встановлено, що адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду.

Згідно із частинами 1 та 4 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Пунктом 10 ч.2 ст.16 ст.11 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Водночас правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.

Згідно із частинами 2 та 3 ст.78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно із ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Порядок набуття права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності громадянами та юридичними особами передбачено вказаною нормою та статтями 118, 122 Земельного кодексу України.

Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або адміністративного судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.

Суд зазначає, що у ході судового розгляду справи судом встановлено, що торги з продажу прав оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 5125081600:01:001:2721 та 5125081600:01:001:2722 проведені та, відповідно до договорів оренди землі №426 від 13.12.2019 року та №425 від 13.12.2019 року, вищевказані земельні ділянки передані в оренду ТОВ УСПЕНІВСЬКЕ строком на сім років. Отже, в даному випадку між сторонами виник спір про право, який, згідно вищенаведених норм законодавства та позиції Великої палати Верховного суду України має розглядатись в порядку цивільного судочинства.

Таку правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 березня 2018 року у справі №184/2470/13.

Відповідно до ч.1 ст.238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Керуючись ст.ст.140, 238, 241-245, 248, 256, 295 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

Клопотання представника Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про закриття провадження у справі - задовольнити.

Закрити провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказу №219 від 12.09.2018 року, наказу №15-1255/13-19-СГ від 11.03.2019 року, наказу №15-6296/13-19-СГ від 22.10.2019 року, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Роз`яснити сторонам, що повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Роз`яснити позивачу, що даний спір підлягає вирішенню в порядку цивільного судочинства.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку визначеному ст. 295 та п.15.5 розділу VII КАС України. Ухвала набирає законної сили відповідно до приписів ст. 256 КАС України.

Суддя П.П.Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87987904
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6501/19

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні