Рішення
від 04.03.2020 по справі 540/124/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/124/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК Меркурій" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради в особі Управління містобудування та архітектури про визнання протиправним та скасування рішення від 17.12.2019 р. №362/х про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки,

встановив:

ТОВ "НВК Меркурій" (далі - позивач) звернулось в суд з позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області (далі - відповідач, Управління ДАБІ), третя особа - Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради в особі Управління містобудування та архітектури (далі - третя особа, Департамент містобудування), про визнання протиправним та скасування рішення № 362/х від 17 грудня 2019 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.06.2018 року № 21 по об`єкту "Будівництво житлового та торгівельно-адміністративного комплексу, на розі вулиць Покришева та Володимира Великого (Ворошилова) в м. Херсоні" виданого Управлінням містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради згідно наказу № 55 від 07.06.2018 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що ТОВ "НВК Меркурій" є забудовником об`єкту "Будівництво житлового та торгівельно-адміністративного комплексу, на розі вулиць Покришева та Володимира Великого (Ворошилова) в м. Херсоні". Будівництво здійснювалось у відповідності до ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" та на підставі рішення про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 24.12.2014 року № 69. Однак, Управління ДАБІ при здійсненні перевірки Департаменту містобудування, виявило певні порушення, які були допущені саме цим органом та ухвалив оскаржуване рішення про скасування дії містобудівних умов. Позивач не погоджується із таким рішенням та вважає, що скасування містобудівних умов призведе до зупинення будівництва об`єкту, який вже збудовано на 15 %, та отримано і виконано на 90% всі технічні умови по інженерним мережам, а також призведе до значних збитків, невиконання договірних умов щодо строків здачі будинку в експлуатацію, сплату штрафних санкцій та надмірних процентів за позиками. Крім того вказує, що з 2014 року містобудівні умови неодноразово перевірялися та не були скасовані жодним органом нагляду та контролю. Вказані обставини, на думку позивача, є підставою для визнання дій відповідача протиправними та скасування рішення № 362/х.

За змістом відзиву, відповідач позовні вимоги не визнає, у їх задоволенні просить відмовити виходячи з того, що в ході проведення планової перевірки Управління містобудування, Управлінням ДАБІ виявлені порушення містобудівного законодавства при видачі містобудівних умов та обмежень від 07.06.2018 року № 21. Встановлені порушення слугували підставою для скасування містобудівних умов. Відповідач вважає, що оскільки порушення допущені саме посадовими особами Департаменту містобудування, а не позивачем, то права останнього жодним чином не порушені оскаржуваним рішенням.

16.01.2020 р. по справі відкрито спрощене провадження.

16.01.2020 р. ухвалою суду задоволено заяву позивача про забезпечення позову в частині зупинення дії оскаржуваного рішення до набрання законної сили рішенням у цій справі. У задоволенні іншої частини вимог відмовлено.

У судове засідання належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, учасники справи не з`явилися. Представник позивача подала заяву про розгляд справи у письмовому провадженні. Відповідач участь свого представника у судовому засіданні не забезпечив.

Із урахуванням наведеного, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні в межах строку встановленого ст. 258 КАС України.

Судом встановлені такі обставини по справі.

ТОВ "НВК Меркурій" є забудовником об`єкту "Будівництво житлового та торгівельно-адміністративного комплексу, на розі вулиць Покришева та Володимира Великого (Ворошилова) в м. Херсоні".

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.05.2019 №165428649, земельна ділянка площею 0,6509 га, з кадастровим номером 6510136900:16:001:0057, за адресою вул. Покришева/вул. Ворошилова в м. Херсоні передана в оренду ТОВ "НВК Меркурій" під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Право користування ТОВ "НВК Меркурій" вищевказаною земельною ділянкою також підтверджується договором оренди від 08.10.2008 року (із виправленням на 2009 рік) №040971300087, додатковою угодою до цього договору від 24.03.2010 року, зареєстрованою 15.02.2012 року за номером 651010004000537, додатковою угодою до договору оренди від 13.03.2015 року, реєстраційний № 02150124.

Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради наказом від 07.06.2018 р. № 55 затвердило містобудівні умови та обмеження для проектування будівництва житлового та торгівельно-адміністративного комплексу, на розі вулиць Покришева та Володимира Великого (Ворошилова) в м. Херсоні. Замовник - ТОВ "НВК Меркурій" від 07.06.2018 року, реєстраційний № 21, виданих на заміну містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки № 69 від 24.12.2014 року.

На підставі плану перевірок уповноважених органів містобудування та архітектури на IV квартал 2019 року, затвердженого наказом ДАБІ України від 24.09.2019 № 1055 та направлень на проведення планової перевірки від 01.11.2019 року № 41/а, від 02.12.2019 № 45/а (на підставі наказу Держархбудінспекції від 29.11.2019 № 1342 подовжено строк проведення планової перевірки), відповідачем було проведено планову перевірку дотримання вимог державних стандартів і правил Управлінням містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради за період діяльності IV квартал 2017, 2018, І-ІІІ квартали 2019 року.

В ході проведення перевірки були виявлені порушення містобудівного законодавства, які зафіксовані в акті від 13.12.2019 року, серед яких зокрема, прийняття рішення Департаментом містобудування рішення про надання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва № 21 від 07.06.2018 року з порушенням вимог п. 3 ч. 4 ст. 29 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме додатку "В" ДБН В.2.2-23:2009 "Підприємства торгівлі", п.3.12, табл. 7.5, табл. 6.1* ДБН 360-92** "Планування і забудова міських та сільських поселень".

Порушення допущені Управлінням містобудування та архітектури стали підставою для ухвалення відповідачем 17.12.2019 рішення № 362/х про скасування дії містобудівних умов та обмежень для проектування № 21 від 07.06.2018 року по об`єкту "Будівництво житлового та торгівельно-адміністративного комплексу, на розі вулиць Покришева та Володимира Великого (Ворошилова) в м. Херсоні".

Дослідивши письмові докази по справі, заяви сторін по суті, суд приходить до наступних висновків.

Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду встановлений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженим Кабінетом міністрів України від 19.08.2015 № 698 (далі - Порядок № 698).

Правовідносини у сфері містобудування регулюються Законом України № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038), який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Так, відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 3038 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Частиною 8 ст. 29 Закону № 3038 передбачено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.

Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:

1) за заявою замовника;

2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам;

3) за рішенням суду.

У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Як встановлено судом, оскаржуване рішення було прийнято внаслідок встановлення невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству в ході здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду.

Відтак, статтею 41 Закону № 3038 серед іншого передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Державний архітектурно-будівельний контроль замовників будівництва, які є фізичними особами, здійснюється відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з урахуванням особливостей правового статусу таких осіб. Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.

У цьому спорі мала місце саме планова перевірка.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право:

... 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

б) зупинення підготовчих та будівельних робіт; ...

Разом з тим, зазначене право не є абсолютним. Так, механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду встановлено Порядком № 698.

Відповідно до п. 32 Порядку № 698, якщо рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Отже, прийняття рішення про скасування є крайнім заходом, який застосовується у разі неможливості усунення виявлених порушень.

Така правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 11.04.2018 року, ухваленої по справі № 821/3/17.

За змістом оскаржуваного рішення та акта перевірки від 13.12.2019 року, порушення полягає у невідповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме, розміщення 3-х житлових секцій загальною площею 11.63.91 м2 не видається можливим. Житлові секції розміщено з порушенням санітарних норм та в`їзд до підземного паркінгу розміщено також з порушенням.

Слід зазначити, що відповідачем не надано доказів того, що виявлені в ході контрольного заходу порушення не можливо усунути, більш того, в оскаржуваному рішенні також не зазначено чи підлягають виявлені порушення усуненню або є такими, що усунути неможливо.

Суд не може погодитися з відповідачем з приводу твердження про відсутність порушення оскаржуваним рішенням прав позивача, з огляду на те, що скасування містобудівних умов та обмежень тягне за собою скасування дозволу на виконання будівельних робіт в силу п. 4 ч. 6 ст. 37 Закону № 3038, що в свою чергу призведе до зупинення будівництва та понесення позивачем матеріальних збитків.

Виходячи з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України таке рішення відповідача прийнято необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не добросовісно, не розсудливо та не пропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимог, визнання протиправним та скасування рішення №362/х від 17.12.2019 року про скасування дії містобудівних умов № 21 від 07.06.2018 року.

На підставі ч. 1 ст. 139 КАС України судовий збір підлягає стягненню з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись статтями 242 - 246 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області № 362/х від 17.12.2019 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва від 07.06.2018 року № 21 по об`єкту "Будівництво житлового та торгівельно-адміністративного комплексу, на розі вулиць Покришева та Володимира Великого (Ворошилова) в м. Херсоні".

Стягнути з Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області (ЄДРПОУ 37471912, місцезнаходження: вул. Кременчуцька, 69, м. Херсон) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК Меркурій" (ЄДРПОУ 19233729, місцезнаходження: вул. Паровозна, 46-а, м. Херсон, 73003) судовий збір у сумі 2732,60 грн (дві тисячі сімсот тридцять дві гривні 60 коп.).

Заходи забезпечення позову, які застосовані ухвалою суду від 16.01.2020 року скасувати.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.Ф. Попов

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2020
Оприлюднено06.03.2020
Номер документу88019962
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/124/20

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 04.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні