ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/219
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
10 березня 2020 року № 826/5363/18
За позовом Державної служби геології та надр України
До Товариства з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані"
Про зобов`язання вчинити дії
Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4496 від 08.11.2007 року Товариству з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані".
Ухвалою суду від 02.05.2018 року відкрито провадження по справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
22.05.2018 року відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву.
Також відповідачем подано заяву про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін. Ознайомившись з матеріалами справи, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи за наявними матеріалами у письмовому провадженні.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" (код 34020344), знаходиться за адресою: 01013, м. Київ, вул. Деревообробна, буд. 5, кім.3, основний вид діяльності КВЕД 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю.
08.11.2007 року Державною службою геології та надр України ТОВ "Лайт Стоун Компані" було видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4496 для видобування пісковиків в якості сировини для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового (Петровенківське родовище, Луганської області), невід`ємною частиною якого є Угода про умови користування надрами від 12.04.2016 року.
Серед особливих (додаткових) умов спеціального дозволу, зокрема, визначено щорічну звітність перед Державною службою геології та надр України, згідно з формою 5-гр.
Аналогічна умова також викладена у п. 7.2 угоди про умови користування надрами від 12.04.2016 року, укладеної між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані", у відповідності до якої підприємство зобов`язане в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
07.04.2015 року Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" на адресу позивача було надіслано лист-відповідь № 02/302-0972, яким надано перелік суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не направили до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формами 6-гр, 7-гр за 2014 рік та інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік.
19.05.2015 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ №122, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами, зокрема, Товариству з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані".
20.07.2017 року Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" на адресу позивача було надіслано лист-відповідь № 03/303-2913, яким надано інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 19.07.2017 року не направили до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік, зокрема, про Товариство з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані".
Позивач - Державна служба геології та надр України - вважає, що не подання відповідачем статистичної звітності відповідної форми, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 та 2016 роки, є порушенням вимог Угоди про умови користування надрами, особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра, що, відповідно, є підставою для анулювання дозволу.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" - проти задоволення позовних вимог заперечив з наступних підстав.
Відповідач зазначає, що позивачем строк звернення до суду із вказаною позовною заявою, оскільки датовано його березнем 2018 року, тобто через вісім місяців від дати останнього листа "Геоінформ України", та не заявлено клопотання про поновлення строків звернення до адміністративного суду.
Крім того, позивач зазначає, що ним усунуто причини, що стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, та надано пояснення щодо неможливості вчасного подання звіту за формами, встановленими законодавством.
На підтвердження вказаного надано: копію чеку Укрпошти та опису-вкладення від 11.01.2018 року, пояснювальна записка від 10.01.2018 року до звітного балансу за 2017 рік, копія листа від 28.06.2016 № 49, копія листа від 06.05.2016 №15, копія звітного балансу запасу корисних копалин за 2015 рік, за 2014 рік, копія листа від 26.06.2015 №24, копія пояснювальної записки №24 від 26.06.2015 року, копія заяви про вчинення кримінального правопорушення від 07.10.2014 року № 107.
Також відповідачем вказано, що єдиним і належним доказом порушення у сфері використання надр має бути акт перевірки, припис або розпорядження, складені на підставі акта перевірки, які у даній справі відсутні. Така підстава для анулювання спеціального дозволу на користування надрами як подання чи неподання щорічної звітності форми 5-гр або повідомлення підприємства чинним законодавством не передбачена.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.
Положеннями ст. 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до положень ст. 13, 14, 15 Кодексу України про надра від 27.07.1994 р. №132/94-ВР користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Надра надаються у постійне або тимчасове користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку.
Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше.
Відповідно до ст. 24 Кодексу користувачі надр мають право:
1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;
2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;
3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини;
4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами;
5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.
Користувачі надр зобов`язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 р. №1294, визначено механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Пунктом 4 Порядку №1294 визначено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Згідно з ч. 1, 2 ст.26 Кодексу право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1174.
Відповідно до пунктів 9, 10 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Процедура видачі спеціального дозволу на користування ділянкою, надр передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.2011 № 615.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.
Приписами пункту 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; наявності заборгованості з плати за користування надрами; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; не виконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
Крім того, положеннями ст. 26 Кодексу також передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Як було зазначено вище, згідно з угодою надрокористувач зобов`язаний у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
При цьому, листом від 29.03.2018 №03/303-0985 ДНВП "Геоінформ України" повідомило Держгеонадри України, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" не направляло до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою 5-гр за 2014 рік та 2016 рік.
З огляду на вказане позивач дійшов висновку про порушення відповідачем умов угоди, які зобов`язаний виконувати у встановленому порядку.
02.01.2018 року Держгеонадр України направило на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" лист № 10/03/14-18 з вимогою надати до Держгеонадр України відповідачем у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно із спеціальним дозволом від 08.11.2007 №4496.
Як вбачається з матеріалів справи, 10.01.2018 року відповідачем на адресу Держгеонадр України було надіслано пояснення на лист від 02.01.2018 року № 10/03/14-18, в яких зазначено, що ТОВ "Лайт Стоун Компані" отримало листа від Державної служби геології та надр України від 20.09.2016 р. № 17616/13/14-16, на який надано відповідь листом від 28.09.2016 року № 49, отриманий Держгеонадра 30.09.2016 р.
Також зазначено, що підприємство знаходиться на території проведення АТО, в зв`язку з цим немає можливості доступу до документів, які знаходяться в непридатному стані, по даному факту було відкрито кримінальне провадження № 120-141-000-100-089-33. З часу проведення АТО видобуток пісковику не провидить, звітні баланси запасів корисних копалин подаються без змін.
Крім того, відповідачем до суду надано докази направлення 26.06.2015 року на адресу ДНВП "Геоінформ України" звітного балансу форми № 5-гр за 2014 рік по Петровеньківському родовищу пісковику, Антрацитівського району, разом з пояснювальною запискою до звітного балансу форми 5-гр за 2014 рік, у якій відповідач зазначав, що звітний баланс за 2014 рік (форма №5-гр) не була надана у строк, у зв`язку з обставинами непереборної сили (бойовими діями на території Луганської області).
Позивачем до суду будь-яких заперечень з приводу наданих відповідачем пояснень до суду надано не було, з огляду на що, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Також суд звертає увагу на ту обставину, що ст. 26 Кодексу не містить такої підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами як ненадання щорічної статистичної звітності щодо використання надр.
При цьому, щодо посилань відповідача на пропуск строку звернення до суду із зазначеним позовом, позаяк згідно з ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення передбачених законом вимог, суд зазначає наступне.
Підстави для звернення до суду виникають з моменту отримання від надрокористувача відповіді щодо згоди/не згоди на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами. Оскільки відповіді надано не було, то строк відраховується через 15 днів після одержання надрокористувачем листа від 02.01.2018 р. №10/03/14-18, а тому, звертаючись до суду з позовом, датованим березнем 2018 року, строк позовної давності позивачем не пропущено.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідачем надано суду докази виконання ним вимоги подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин, а також пояснення щодо невчасного виконання цієї вимоги, у зв`язку з чим позовні вимоги не підлягають до задоволення.
На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.У задоволенні позову відмовити.
2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано 10.03.20 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2020 |
Оприлюднено | 11.03.2020 |
Номер документу | 88079658 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Головань О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні