ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/5363/18 Головуючий у 1 інстанції: Головань О.В.
Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.
Суддів Василенка Я.М.
Кузьменка В.В.
За участю секретаря Борейка Д.Е.
розглянувши у відкритому судовому засіданні, згідно статті 229 КАС України, адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 березня 2020 року у справі за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" про зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИЛА:
Позивач - Державна служба геології та надр України звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані", в якому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4496 від 08.11.2007 року Товариству з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 березня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, позивач - Державна служба геології та надр України звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує, що ТОВ Лайт Стоун Компані", в порушення вимог Угоди про умови користування надрами, особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра, не подано до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2016 роки.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явилися.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Враховуючи, що особиста участь сторін в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів визнала можливим проводити розгляд справи за відсутності сторін.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" знаходиться за адресою: 01013, м. Київ, вул. Деревообробна, буд. 5, кім.3, основний вид діяльності КВЕД: 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю.
Державною службою геології та надр України ТОВ "Лайт Стоун Компані" було видано спеціальний дозвіл на користування надрами №4496 від 08 листопада 2007 року для видобування пісковиків в якості сировини для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового (Петровенківське родовище, Луганської області), невід`ємною частиною якого є Угода про умови користування надрами від 12 квітня 2016 року.
Серед особливих (додаткових) умов спеціального дозволу, зокрема, визначено щорічну звітність перед Державною службою геології та надр України, згідно з формою 5-гр.
Відповідно до п. 7.2 Угоди про умови користування надрами, з метою видобування корисних копалин №4496 від 12 квітня 2016 року, укладеної між Державною службою геології та надр України та Товариством з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані", підприємство зобов`язане в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
07 квітня 2015 року Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" на адресу Державної служби геології та надр України було надіслано лист-відповідь №02/302-0972, яким надано перелік суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не направили до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формами 6-гр, 7-гр за 2014 рік та інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік.
Державною службою геології та надр України прийнято наказ Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами від 19 травня 2015 року №122, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами, зокрема, Товариству з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані".
Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" на адресу Державної служби геології та надр України було надіслано лист-відповідь від 20 липня 2017 року №03/303-2913, яким надано інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 19 липня 2017 року не направили до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік, зокрема, про Товариство з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані".
Позивач, з метою припинення права користування надрами, звернувся до суду з вищевказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до частини 1 статті 13 Кодексу України про надра від 27 липня 1994 року № 132/94-ВР, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Положеннями частини 1 статті 14 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.
За приписами частини 1 статті 24 Кодексу України, про надра, користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.
Частиною 1 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Згідно ч.ч. 2-3 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Відповідно до п.п. 12 п. 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1174, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр визначено Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року №1294 (далі - Порядок 1294).
Згідно п. 4 Порядку №1294, органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Як вбачається з матеріалів справи, Державною службою геології та надр України ТОВ "Лайт Стоун Компані" було видано спеціальний дозвіл на користування надрами №4496 від 08 листопада 2007 року для видобування пісковиків в якості сировини для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового (а.с. 8).
Частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра визначено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 травня 2011 року № 615 затверджений Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - порядок №615.
Положеннями пункту 10 Порядку №615 передбачено, що невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Так, між Державною службою геології та надр України та ТОВ "Лайт Стоун Компані" підписана Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 12 квітня 2016 року № 4496, яка є Додатком до спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою видобування корисних копалин Петровенківське родовище №4496 від 08 листопада 2007 року (а.с. 9-14).
За змістом пункту 22 Порядку № 615, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
Приписами пункту 5.3 вищевказаної Угоди №4496, визначено, що при виконанні робіт, відповідно до умов цієї Угоди, Надрокористувач зобов`язаний, зокрема, надавати в установленому порядку Держгеонадрам інформацію щодо користування надрами.
Відповідно до пункту 7.2 Угоди №4496, надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти, відповідно до форми державної статистичної звітності Форми 5-гр.
Виходячи з вищезазначеного, ТОВ "Лайт Стоун Компані", як надрокористувач, зобов`язане у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
З матеріалів справи вбачається, що Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 надано Державній службі геології та надр України Перелік надрокористувачів Донецької, Луганської областей, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф. 5-гр) за 2014 рік (а.с. 16-18).
Із вказаного листа вбачається, що ТОВ "Лайт Стоун Компані" не направило до ДНВП Геоінформ України звітність за формою 5-гр за 2014 рік.
Наказом Державної служби геології та надр України Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами від 19 травня 2015 року №122 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю "Лайт Стоун Компані" (а.с. 19).
З метою повідомлення відповідача про зупинення дії спеціального дозволу, Державною службою геології та надр України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур`єр № 101 від 09 червня 2015 року щодо зупинення спеціальних дозволів (а.с. 21).
Матеріали справи свідчать, що, згідно опису до поштового відправлення та копії фіскального чеку від 22.05.2018 року, ТОВ "Лайт Стоун Компані" 22 травня 2018 року направило на адресу Державної служби геології та надр України звітний баланс форми № 5-гр за 2014 рік по Петровеньківському родовищу пісковику, Антрацитівського району, разом з пояснювальною запискою до звітного балансу форми 5-гр за 2014 рік (а.с. 82-83).
Разом з тим, листом від 20 липня 2017 року № 02/302-0972 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" надало позивачу інформацію суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 19.07.2017 року не направили до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік, зокрема, про ТОВ "Лайт Стоун Компані" (а.с. 22-24).
Таким чином, колегія суддів зазначає, що ТОВ "Лайт Стоун Компані" не виконано в повному обсязі обов`язок щодо подання до Держгеонадру України щорічних звітів, зокрема, відповідачем не було надано щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік.
При цьому, у листі від 10 січня 2018 року № 13 ТОВ "Лайт Стоун Компані" повідомило, зокрема, про те, що з часу проведення АТО видобуток пісковику не проводиться, звітні баланси запасів корисних копалин подаються без змін (а. с. 72).
З огляду на зазначене, враховуючи, що відповідачем видобуток пісковику з часу проведення АТО не проводиться, колегія суддів вважає, що ТОВ "Лайт Стоун Компані" не було позбавлено можливості подати до Держгеонадру України звітність за 2016 рік без змін.
Посилання суду першої інстанції на те, що підприємство знаходиться на території проведення АТО, у зв`язку з цим, немає можливості доступу до документів, які знаходяться в непридатному стані, колегія суддів вважає необгрунованим, з підстав вищевказаного.
Отже, колегія суддів погоджується з доводами апелянта про те, що неподання звітності, передбаченою Угодою №4496, є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, а тому, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.
Таким чином, колегія суддів вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги Державної служби геології та надр України та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4496 від 08 листопада 2007 року Товариству з обмеженою з відповідальністю Лайт Стоун Компані .
Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції безпідставно відмовив у задоволенні позовних вимог Державної служби геології та надр України, а тому, рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
При цьому, доводи викладені в апеляційній скарзі спростовують висновки суду першої інстанції та знайшли своє належне підтвердження в суді апеляційної інстанції.
Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому, оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 229, 243,315, 317, 321, 322, 325, КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України задовольнити.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 березня 2020 року скасувати та прийняти нове рішення.
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4496 від 08 листопада 2007 року Товариству з обмеженою з відповідальністю Лайт Стоун Компані .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.
Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.
Судді Василенко Я.М.
Кузьменко В.В.
Повний текст постанови виготовлено 06.08.2020 року
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2020 |
Оприлюднено | 10.08.2020 |
Номер документу | 90845075 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні