Постанова
від 27.02.2020 по справі 917/640/19
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" лютого 2020 р. Справа № 917/640/19

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Білоусова Я.О. , суддя

Крестьянінов О.О. , суддя Пуль О.А.

за участі секретаря судового засідання Крупи О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління (вх.№3629 П/2) на рішення Господарського суду Полтавської області від 03.10.2019 у справі №917/640/19 (прийняте у приміщенні Господарського суду Полтавської області суддею Іванко Л.А., повне рішення складено 21.10.2019)

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий", м.Лубни,

до Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління, м.Лубни,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача- Виконавчий комітет Лубенської міської ради Полтавської області, м.Лубни,

про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

В квітні 2019 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" звернулось до Господарського суду Полтавської області з позовом про зобов`язання Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління вчинити дії, наведені в позовній заяві.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 03.10.2019 позов задоволено повністю.

Зобов`язано Лубенське комунальне житлово-експлуатаційне управління виготовити за рахунок коштів відповідача і передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Замковий": план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГНКТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України від 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на будинок; акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної води, водовідведення, газо - та електропостачання, централізованого опалення, виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції.

Стягнуто з Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" 1921,00 грн витрат зі сплати судового збору, 13000,00 грн витрат на правничу допомогу.

Лубенське комунальне житлово-експлуатаційне управління з рішенням суду першої інстанції не погодилось та звернулось до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким залишити без задоволення позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий".

Скарга обґрунтована тим, що:

- статут ОСББ "Замковий" не відповідає типовому, а отже, всі рішення правління ОСББ прийняті з порушенням встановленого порядку прийняття таких рішень та є неправомірними, в тому числі рішення про призначення голови правління ОСББ;

- позовні вимоги позивача виходять за межі обов`язків, встановлених законодавством, а саме: позивач вимагає безоплатного створення нових документів, замість відновлення втрачених;

- перелік документації, заявлений в позовній заяві не відповідає переліку документації, яка повинна вестися балансоутримувачем відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76;

- план та паспорт земельної ділянки ніколи не створювався, оскільки ЛКЖЕУ взагалі не було зобов`язане вести таку документацію відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій;

- технічний паспорт на будинок було передано представникам ОСББ "Замковий";

- вимога щодо передачі акту технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі не має під собою підстав, адже таким актом по суті є акт про передачу багатоквартирного будинку, який розташований за адресою: м.Лубни, вул.Першотравнева, 6 на баланс Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Замковий", який містить всю інформацію про стан об`єкта, зауваження приймаючої сторони, копія якого є в наявності у позивача. Створення додаткових актів порядком передачі будинку не передбачено;

- через конструктивну відсутність контурів заземлення в будинку за адресою: м.Лубни, вул.Першотравнева, 6, виконавчі креслення контурів заземлення не створювались;

- Лубенська міська рада, шляхом прийняття відповідної програми взяла на себе зобов`язання з фінансування відновлення технічної документації на будинки з ОСББ. Позивачем не надано доказів передачі спірного будинку на баланс ЛКЖЕУ;

- витрати на правову допомогу не доведені позивачем.

02.01.2020 до суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№12), в якому позивач проти апеляційної скарги заперечував, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись, зокрема на те, що рішення установчих документів та державна реєстрація ОСББ Замковий станом на дату вирішення спору жодною зацікавленою особою не оскаржувалась, тому посилання відповідача на недійсність рішень, прийнятих ОСББ, є безпідставним.

11.02.2020 до суду від позивача надійшло клопотання (вх.№1307), в якому позивач просить розглянути справу без участі представника ОСББ Замковий за наявними в матеріалах справи документами.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив суд її задовольнити.

Представники позивача та третьої особи у судове засідання не прибули.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи та вимоги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 20.05.2016 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис № 1 5861020000001897 про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий", що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до п.2.1. Статуту ОСББ Замковий метою створення об`єднання є забезпечення захисту прав його членів, відповідно до п.11.1. цього типового статуту, та дотримання ними обов`язків щодо належного утримання та використання неподільного загального майна житлового комплексу, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Згідно з п.2.2. Статуту завданням та предметом діяльності об`єднання є: належне утримання будинку та прибудинкової території; забезпечення реалізації прав власників приміщень будинку на володіння та користування спільним майном членів об`єднання; забезпечення сприяння членами об`єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання; здійснення господарської діяльності для забезпечення власних потреб.

Розпорядженням Виконавчого комітету Лубенської міської ради №241р від 21.07.2016 створено комісію щодо передачі з балансу ЛК ЖЕУ на баланс ОСББ Замковий житлового будинку по вул.Першотравневій, 6 в м.Лубни.

Рішенням Лубенської міської ради Полтавської області (десята сесія шостого скликання) від 22.09.2016 "Про списання з балансу багатоквартирних будинків" вирішено, зокрема Лубенському комунальному житлово-експлуатаційному управлінню списати з балансу багатоквартирний будинок по вул.Першотравневій, 6 в м.Лубни та передати в управління об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Замковий".

29.07.2016 складено акт про передачу багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м.Лубни, вул.Першотравнева, 6, з балансу Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління на баланс Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Замковий".

01.08.2016 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" прийняло на баланс вищенаведений багатоквартирний будинок. Однак, як зазначає позивач, належної документації стосовно багатоквартирного будинку колишній балансоутримувач не передав.

Листами вих.№ 09-0-16 від 25.08.2016, вих.№ 11-0-16 від 14.11.2016 позивач звертався до міського голови м.Лубни та до начальника ЛКЖЕУ з проханням виготовити документи, однак документи позивачу не передані.

Як зазначає позивач, відсутність технічної документації створює значні ускладнення в його діяльності, в зв`язку з чим він звернувся до суду з даним позовом.

Колегія суддів дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги виходячи з наступного.

За приписами статей 316, 319, 322 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з частиною другою статті 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Статтею 385 ЦК України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласниками багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .

Відповідно до частин п`ятої, шостої статті 5 цього Закону замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Згідно з частиною першою статті 9 зазначеного Закону управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Частиною першою статті 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначені Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Відповідно до ч.14 ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації .

Скаржник в обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що статут ОСББ "Замковий" не відповідає типовому, а отже, всі рішення правління ОСББ прийняті з порушенням встановленого порядку прийняття таких рішень та є неправомірними. Однак, колегія суддів вважає необґрунтованими дані посилання апелянта, з огляду на наступне.

Як вже зазначалось, 20.05.2016 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 15861020000001897 зареєстровано юридичну особу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий".

Зі Статуту даного об`єднання, вбачається, що Об`єднання створено власниками квартир та/або приміщень багатоквартирного будинку № 6 на вул.Першотравневій в м.Лубни відповідно до Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Рішення установчих зборів та державна реєстрація об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" станом на дату вирішення спору не оскаржувались, тому згідно положень ч.14 ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" наведені посилання відповідача є безпідставними.

Стосовно посилання апелянта на те, що позовні вимоги позивача виходять за межі обов`язків, встановлених законодавством, колегія суддів зазначає наступне.

Частинами 18, 19 ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

Правовий аналіз положень частини вісімнадцятої статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено.

Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 13 (чинні станом на час звернення позивача до суду з даним позовом), встановлювали порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком), порядок передачі будинку в управління у разі укладення договору (п.1.1).

Так, за приписами пунктів 2.1, 2.2 Правил для приймання-передачі об`єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об`єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об`єкта в управління (з управління). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об`єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони юридичної особи.

При передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах):

щодо технічного стану об`єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта; акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції;

щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

Згідно з п.2.3 Правил у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об`єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акту приймання-передачі.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.08.2019 №183 визнано таким, що втратив чинність наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 13 Про затвердження Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд , однак відповідно до п.2 рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 №1-рп/99 справа №1-7/99, за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Крім того, відповідно до п.п. 1.2, 1.2.1, 1.2.2 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 №76, до складу технічної документації постійного зберігання включаються:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.

Технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати).

До складу документації, яка ведеться виконавцями послуг, входять:

- кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт;

- акти технічних оглядів;

- журнали заявок жителів;

- протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності);

- протоколи вимірювань вентиляції.

Рішенням десятої сесії шостого скликання Лубенської міської ради від 22.09.2016 ухвалено Лубенському комунальному житлово-експлуатаційному управлінню списати з балансу багатоквартирний будинок по вул.Першотравневій, 6 в м.Лубни та передати в управління об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Замковий".

Актом від 29.07.2016 підтверджується передача багатоквартирного будинку, що розміщений за адресою: м.Лубни, вул.Першотравнева, 6 з балансу Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" з 01.08.2016.

З огляду на наведене колегія суддів зазначає, що відповідно до вимог частини вісімнадцятої статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку у Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління, як балансоутримувача багатоквартирного будинку, після державної реєстрації ОСББ виник обов`язок у тримісячний строк передати йому спірну документацію на будинок.

Дана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 05.07.2019 у справі №910/6167/18, від 16.01.2019 у справі № 912/3857/17.

Колегія суддів вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що перелік документації, заявлений в позовній заяві, не відповідає переліку документації, яка повинна вестися балансоутримувачем відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76, з огляду на те, що даними правилами визначений перелік документів, які входять до складу технічної документації постійного зберігання та до складу документації, яка ведеться виконавцями послуг. Натомість перелік документів, які передаються при передачі об`єкта в управління попереднім балансоутримувачем чи особою, що здійснювала управління будинком, визначений п.2.2 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.

Щодо посилання відповідача на те, що план та паспорт земельної ділянки ніколи не створювались, колегія суддів зазначає, що як вже було наведено раніше, у випадку відсутності документації відповідач відповідно до вимог ч.19 ст.6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , п.2.3 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13, зобов`язаний відновити чи виготовити передбачену документацію за власний рахунок.

Колегія суддів вважає також необґрунтованими посилання відповідача на те, що технічний паспорт на будинок було передано представникам ОСББ "Замковий", про що міститься посилання в акті про передачу багатоквартирного будинку, який розташований за адресою: м .Лубни , вул.Першотравнева, 6 на баланс ОСББ Замковий від 29.07.2016, з огляду на наступне.

Пунктом 5 Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 №1521 передбачено, що передача житлового комплексу або його частини з балансу на баланс проводиться разом з планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від об`єднання. У разі втрати план земельної ділянки, технічний паспорт будинку або технічна документація виготовляються чи відновлюються за рахунок підприємства, установи чи організації, з балансу яких передається житловий комплекс або його частина, протягом місяця після надходження відповідного звернення від об`єднання.

В п.6 додатку до даного Порядку (акт приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс) визначено необхідність зазначення переліку технічної документації, яка передається разом з житловим комплексом. В той же час в п.6 акту про передачу багатоквартирного будинку від 29.07.2016 зазначається про те, що акт складався на підставі технічного паспорту на будинок та планів поверхів. Однак, інформації про передачу технічного паспорту ОСББ Замковий акт не містить.

Стосовно передачі виконавчих креслень контурів заземлення, колегія суддів зазначає, що вимога позивача щодо виготовлення технічної документації на будинок, невід`ємною частиною якої є схеми внутрішньо будинкових мереж, в т.ч. електропостачання, протоколи виміру опору ізоляції електромереж, інші документи з електропостачання, є обґрунтованою, з огляду на те, що дана вимога стосується споруд, які мають заземлення, і лише після відновлення цих документів можна буде визначити наявність заземлення у споруді.

Також колегія суддів вважає необґрунтованим твердження відповідача стосовно того, що Лубенська міська рада взяла на себе зобов`язання з фінансування відновлення технічної документації на будинки з ОСББ, з огляду на те, що саме на відповідача, як колишнього балансоутримувача багатоквартирного будинку, покладено обов`язок з дня державної реєстрації ОСББ забезпечити передачу останньому технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а в разі відсутності відновити чи виготовити за власний рахунок.

Колегія суддів вважає безпідставними посилання апелянта на те, що позивачем не надано доказів передачі спірного будинку на баланс ЛКЖЕУ, з огляду на те, що матеріалами справи, а саме: рішенням десятої сесії шостого скликання Лубенської міської ради від 22.09.2016, розпорядженням Виконавчого комітету Лубенської міської ради №241р від 21.07.2016 підтверджується знаходження будинку, розташованого за адресою: м.Лубни , вул. Першотравнева ,6 , на балансі ЛКЖЕУ та передача його на баланс ОСББ Замковий .

Колегія суддів зазначає, що обставини передання багатоквартирного будинку на баланс ЛКЖЕУ не входять до предмету доказування в межах даної справи. Крім того, доведення обставин того, що спірний будинок не знаходився на балансі Лубенського КЖЕУ, відповідно до положень ч.1 ст.74 ГПК України, яка передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, покладається саме на відповідача. Однак, відповідачем до матеріалів справи не надано доказів відсутності спірного будинку на його балансі.

Стосовно доводів апеляційної скарги про визначення технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі в п.7 акту про передачу багатоквартирного будинку від 29.07.2016, колегія суддів зазначає, наступне.

Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13 передбачено, що при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах) щодо технічного стану об`єкта - акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі (п.2.2.).

Форма актів технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі даними Правилами не встановлена.

Як вбачається зі змісту акту про передачу багатоквартирного будинку від 29.07.2016, технічний стан об`єкта на момент приймання-передачі відображений в п.7 даного акту, а за таких обставин не потребує складання окремого акту. Місцевий господарський суд даним обставинам оцінки не надав, в зв`язку з чим наведені посилання відповідача є обґрунтованими, а позовні вимоги в цій частині є безпідставними.

Щодо витрат на правничу допомогу, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частин першої, другої статті 26 Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність" адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги. Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги можуть бути, зокрема, договір про надання правової допомоги, ордер.

Ордер - письмовий документ, що у випадках, встановлених цим Законом та іншими законами України, посвідчує повноваження адвоката на надання правової допомоги. Ордер видається адвокатом, адвокатським бюро або адвокатським об`єднанням та повинен містити підпис адвоката. Рада адвокатів України затверджує типову форму ордера.

Стаття 1 Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність" визначає, що договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність" гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Частинами першою, третьою статті 123 ГПК України визначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з положеннями статті 126 ГПК України за результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Тобто, визначаючи розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації гонорару адвоката іншою стороною, суди мають виходити з встановленого у договорі розміру та/або порядку обчислення таких витрат, що узгоджується з приписами статті 30 Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність".

Як свідчать матеріали справи, до позовної заяви позивачем було додано попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, який складається з судового збору у розмірі 1921,00 грн та витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 грн.

Позивачем на підтвердження понесених витрат на правничу допомогу до матеріалів справи надано:

- платіжне доручення № 7 від 29.05.2019 про сплату 6000,00 грн за послуги адвоката згідно договору №24/19 від 29.05.2019, платіжне доручення № 7 від 02.10.2019 про сплату 7000,00 грн за послуги адвоката;

- ордер ПТ № 059155 від 29.05.2019 на надання правової допомоги позивачу у Господарському суді Полтавської області;

- копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю № 134 від 27.07.1993;

- копію договору про надання правової допомоги № 24/19 від 29.05.2019, укладеного між позивачем та адвокатом Павличенко В.Г.;

- акт приймання-передачі наданих послуг (виконаних робіт) згідно з договором про надання правової допомоги № 24/19 від 29.05.2019 на суму 13000 грн, підписаний адвокатом Павличенко В.Г. та позивачем.

Таким чином, матеріалами справи підтверджені витрати на правничу допомогу у розмірі 13000,00 грн. Однак, враховуючи те, що судом відмовлено у задоволенні позову щодо зобов`язання відповідача виготовити за рахунок коштів відповідача акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі, витрати на правничу допомогу підлягають задоволенню частково у розмірі 12000,00 грн.

Щодо витрат зі сплати 1921,00 грн судового збору, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Частиною 9 ст.129 ГПК України передбачено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Враховуючи те, що спір доведено до суду внаслідок неправильних дій відповідача, колегія суддів вважає, що судовий збір у даній справі слід покласти на відповідача у повному обсязі.

Відповідно до ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, в зв`язку з чим рішення Господарського суду Полтавської області від 03.10.2019 у справі №917/640/19 слід змінити.

Керуючись статтями 269, п.2 статті 275, статтями 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 03.10.2019 у справі №917/640/19 змінити, виклавши резолютивну частину рішення в такій редакції:

1. Позов задовольнити частково.

2. Зобов`язати Лубенське комунальне житлово-експлуатаційне управління (юридична адреса: 37502, Україна, Полтавська обл., м.Лубни, вул. Метеорологічна, 22, ПГРУ ПАТ КБ "Приватбанк" р/р НОМЕР_2 м.Полтава, МФО 331401, ЄДРПОУ 23552506) виготовити за рахунок коштів відповідача і передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" (юридична адреса: 37501, м. Лубни, Полтавської області, вул. Першотравнева, 6, ідент. код 40497265 ЄДРПОУ 40497265 р/р НОМЕР_1 ПАТ "Полтава-банк"): план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГНКТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України від 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на будинок; схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної води, водовідведення, газо - та електропостачання, централізованого опалення, виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції.

3.В іншій частині позову відмовити.

4.Стягнути з Лубенського комунального житлово - експлуатаційного управління (37502, м.Лубни, вул. Метеорологічна, 22, ідент. код 23552506) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Замковий" (37501, м.Лубни, вул.Першотравнева, 6, кв. 39 , ідент. код 40497265) 1921,00 грн витрат зі сплати судового збору, 12000,00 грн витрат на правничу допомогу.

Доручити Господарському суду Полтавської області видати відповідні накази.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження до Верховного Суду передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 10.03.2020.

Головуючий суддя Я.О. Білоусова

Суддя О.О. Крестьянінов

Суддя О.А. Пуль

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено11.03.2020
Номер документу88104268
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/640/19

Постанова від 27.02.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 30.01.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 03.12.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 03.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Рішення від 03.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Рішення від 03.10.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 12.09.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 12.09.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

Ухвала від 02.07.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Іванко Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні