Рішення
від 05.03.2020 по справі 585/2324/19
РОМЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 585/2324/19

Номер провадження 2/585/28/20

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 березня 2020 року м.Ромни

Роменський міськрайонний суд Сумської області в складі: головуючого судді В.О. Шульги, за участю секретаря С.А. Дем`яненко, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Ромни цивільну справу за позовом заступника керівника Сумської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування наказу, повернення земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Сумської місцевої прокуратури звернувся в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 в якому і просить: 1. визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018, яким надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області; 2. скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис №28910237 від 12.11.2018 про проведену державну реєстрацію речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 5924187100:03:001:0239; 3. зобов`язати ОСОБА_1 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області земельну ділянку з кадастровим номером 5924187100:03:001:0239 площею 2 га, що розташована на території Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області; 4. стягнути з відповідачів судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у сумі 5 763 грн., на рахунок прокуратури Сумської області.

В обгрунтування позову вказує, що Сумською місцевою прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42019201010000014 від 09.01.2019 за ч.1 ст.190 КК України. 11.06.2019 процесуальним керівником винесено постанову про виділення матеріалів кримінального провадження для вжиття заходів представницького характеру. Так, з`ясовано, що за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 09.09.2016 ГУ Держгеокадастру у Сумській області 02.11.2016 видано наказ № 18-4959/16-16-ЄГ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. У подальшому, ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області №18-6775/16-17-СГ від 13.09.2017 надано у власність останньому земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 5924784600:03:002:1310) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистою селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області. 27.09.2017 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 5924784600:03:002:1310). Номер запису про право власності - 22603930. Крім того, за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 16.04.2018, ГУ Держгеокадастру у Сумській області 11.06.2018 видано наказ № 18-4209/16-18-СГ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. У подальшому, ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018 надано у власність останньому земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області. 12.11.2018 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 5924187100:03:001:0239). Номер запису про право власності-28910237. Водночас, наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18- СГ від 07.11.2018 підлягає визнанню недійсним та скасуванню, а земельна ділянка з кадастровим номером 5924187100:03:001:0239 - поверненню у державну власність з огляду на ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 1, ч.3 ст. 116 ЗК України та ч.4 ст. 116 ЗК України. Зокрема, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання (ч. 4 ст. 116 ЗК України). Відповідно до ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 га. Разом з тим, ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 13.09.2017 №18-6775/16-17- СГ). Формальний підхід до прийняття рішення про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2 га та передачі її у власність, створили передумови для невиправданого, штучного використання процедури неодноразового отримання у власність земельної ділянки особою, яка вже використала своє право на неї, що є підставою для визнання незаконними та скасуванню наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області та витребуванню земельної ділянки на користь держави. Оскільки власник спірного нерухомого майна (держава в особі уповноваженого державного органу - ГУ Держгеокадастру у Сумській області) відчужив спірну земельну ділянку на користь ОСОБА_1 неправомірно на підставі власного незаконного рішення, відтак відсутні правові підстави збереження такого майна за відповідачем, а тому до спірних правовідносин застосовуються положення статті 1212 Цивільного кодексу України. Вказане узгоджується з правовою позицією, послідовно викладеною у постановах ВСУ у справі № 6-3090цс15 від 02.03.2016 та № 6-2407ЦС15 від 17.02.2016, постановах ВС від 13.06.2018 № 910/4749/16, від 26.06.2018 № 310/8107/15.Згідно з ч. 2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію прав на нерухоме, майно та їх обтяження , ураховуючи, що підлягає скасуванню наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018, відтак підлягає скасуванню у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис №28910237 від 12.11.2018 про проведену державну реєстрацію речового права ОСОБА_1 . Також позивач посилається на вимоги ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ч.2 ст. 56 ЦПК України. Зазначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. ЄСПЛ у своєму рішенні у справі Трегубенко проти України від 02.11.2004 категорично ствердив, що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес . Правовідносини, пов`язані з використанням земель із державної чи комунальної власності, становлять суспільний інтерес, а незаконність (якщо така буде встановлена) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, на підставі якого земельна ділянка вибула або може вибути з державної чи комунальної власності, такому суспільному інтересу не відповідає. Більше того, ураховуючи, що земля є об`єктом права власності Українського народу, процедура приватизації земельних ділянок державної та комунальної власності покликана забезпечити рівний доступ громадян та отримання ним прав на землю. Нехтування цим принципом може призвести до нерівномірного розподілу земель між громадянами. Завдання ж держави контролювати дотримання встановлених нею ж правил у цій сфері, забезпечувати баланс інтересів землевласників та землекористувачів. У свою чергу ОСОБА_1 , зловживаючи своїми правами, набув спірну земельну ділянку у власність вдруге, тим самим обмеживши права інших учасників АТО на отримання землі вперше. Таким чином, повернення у власність держави спірної земельної ділянки у вказаному випадку відповідає як державному, так і суспільному інтересу, що переважає приватний інтерес ОСОБА_1 , який свідомо порушуючи закон набув право власності на землі сільськогосподарського призначення повторно. Відповідно до п. п. 30 п. 4 Положення про головне Управління Держгеокадастру в Сумській області передбачено повноваження Головного управління Держгеокадастру щодо здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності. Згідно даних Державного земельного кадастру ГУ Держгеокадастру у Сумській області від імені держави до передачі земельної ділянки у приватну власність відповідача здійснював повноваження власника цієї ділянки та має передбачені законом повноваження вимагати повернення її у державну власність з огляду на виявлені порушення вимог чинного законодавства. Таким чином, ураховуючи те, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області є органом уповноваженим державою здійснювати повноваження у спірних правовідносинах (є попереднім власником земельної ділянки та органом контролю), однак у вказаному випадку він є відповідачем у справі, відтак одночасно не може бути позивачем у справі, в інтересах якого звертається прокурор. Ураховуючи відсутність інших органів, уповноважених здійснювати державний нагляд у сфері земельних відносин, прокурор у вказаному випадку набуває статусу позивача. Сума судових витрат, яка у разі задоволення позовної заяви підлягає стягненню з відповідача на користь прокуратури Сумської області становить 5763 грн. (2 вимоги немайнового характеру - 1921*2=3842 грн. та 1,5 % від ціни позову - вартості земельної ділянки (70 210, 38 грн.) = 1053,16 грн., що менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тому слід сплатити 1921 грн.

Ухвалою від 01.08.2019 року відкрито провадження у справі за вказаним позовом за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.

Головне управління Держгеокадастру у відзиві на позов просить відмовити в задоволенні позову. Свої заперечення мотивує тим, що ч.6 ст.118 ЗК України забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Єдиним можливим важелем в регулюванні Головним управлінням питання щодо використання права заявника є виключно його особистий підпис у відповідній частині заяви - Додатково повідомляю, що я ____, раніше прав на безкоштовну приватизацію земельної ділянки за даним цільовим призначенням згідно ст. ст. 116, 118 ЗК України не використовував . При цьому використання права на безкоштовну приватизацію земельної ділянки за даним цільовим призначенням настає не з моменту або часу отримання особою першого дозволу або затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а з реєстрації саме права власності на земельну ділянку. Крім того, перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначений абз. 1 ч.7 ст. 118 ЗК України, є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Такої підстави для відмови, як наявність у тієї ж особи наказу про дозвіл або затвердження проекту на іншу земельну ділянку, не міститься у переліку ст.118 ЗК України. Крім того, Головне управління не має вільного доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно для вчинення дій щодо з`ясування цих питань. Реєстрація речового права на земельну ділянку здійснюється виключно за заявою заявника. Вважає, що вимога про скасування запису про державну реєстрацію речового права заявлена до неналежного відповідача. Виходячи зі змісту ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр у державного кадастрового реєстратора відсутні повноваження на здійснення перевірки стосовно наявності іншої або кількості земельних ділянок право власності на які оформив заявник. Розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки необхідне для формування земельної ділянки, а не автоматичного оформлення права на неї. На думку, відповідача зазначена справа має розглядатися за правилами адміністративного судочинства, враховуючи, що земельні відносини в зазначеній справі пов`язані зі здійсненням суб`єктами владних повноважень покладених на них функцій. Відповідачем також надано заяву про закриття провадження у справі (а.с. 66 - 72).

Відповідач ОСОБА_1 в письмовій заяві від 20.08.2019 року позовні вимоги визнав. При цьому пояснив, що згідно наказу відповідача від 13.09.2017 він отримав у власність земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населеного пункту Могрицької сільської ради Сумського району. Крім того, згідно наказу відповідача від 07.11.2018 йому передано у власність земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради. Вказана земельна ділянка згідно договору оренди від 15.11.2018 перебувала в користуванні ТОВ Агорфірма Довіра 2008 , який за згодою сторін розірвано 25.06.2019 року. Таким чином, у його власності дійсно знаходяться дві земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства (одного цільового призначення), що не передбачено законодавством (а.с. 56-57).

Заступник керівника Сумської місцевої прокуратури надав заперечення проти заяви відповідача про закриття провадження у справі та відповідь на відзив. Зокрема, зазначив, що спір не є публічно-правовим, а є спором про право, який зводиться до визначення правомірності володіння земельною ділянкою та скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області. Просить врахувати правову позицію Великої Палати ВС в постанові від 21.03.2018 у справі № 536/233/16-ц. Вказує, що оскільки у справі вирішується питання щодо позбавлення права власності ОСОБА_1 даний спір підсудний місцевому загальному суду. Також посилається постанову ВСУ від 10.06.2015 у справі № 6-162цс15. Крім того, зазначає, що вимога прокурора про визнання незаконним та скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 17.11.2018, яким надано ОСОБА_1 земельну ділянку, заявлена у сукупності з позовними вимогами щодо скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис №28910237 від 12.11.2018 про проведену державну реєстрацію речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 5924187100:03:001:0239 та зобов`язання повернення земельної ділянки відповідно до ст. 21 ЦК України, ст. 155 ЗК України є належним способом захисту інтересів держави (а.с.90 - 99).

Ухвалою суду від 13.09.2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.

Представник Сумської місцевої прокуратури в судовому засіданні підтримала позовні вимоги та викладені в позовній заяві обставини, просила задоволити позовні вимоги, оскільки має місце факт подвійного отримання земельної ділянки. Суду пояснила, що ОСОБА_1 вже використав своє право на отримання землі, передбачене ст. 116 ЗК України. Судові витрати просить стягнути з двох відповідачів пропорційно. Кримінальне провадження закрито у зв`язку з тим, що виділені матеріали для вжиття заходів представницького характеру.

У судовому засіданні представник Головного управління Держгеокадастру у Сумській області позов не визнав. Суду пояснив, що коли громадянин звертався і надав заяву, то просив надати дозвіл на землю, при цьому цей громадянин вказав у заяві про те, що він не отримував землю. Дану заяву було перевірено і надано земельну ділянку. Перевірка полягає в тому чи дійсно така ділянка перебуває у державній власності, тому було надано дозвіл на розроблення проекту. Головне управління діяло в межах чинного законодавства. Така ситуація трапилася внаслідок порушення відповідачем ОСОБА_2 своїх обов`язків. Вважає, що оскаржуваний наказ виданий правомірно. Підстав для перевірки у кадастрі чи використав громадянин своє право немає, і головне управління не могло перевірити такі дані.

Відповідач ОСОБА_1 суду пояснив, що у 2018 році він отримав документи на 2 гектари у с. Перехрестівка, і одразу звернувся до юристів, які йому пояснили, що він неправильно зробив, і землю слід повернути. Позов він визнає. Коли подавали документи на землю, вже всі документи були готові, там потрібно було лише поставити підписи. Йому працівники поліції повідомили, що відкрито кримінальне провадження. Зазначив, що він помилявся щодо мети отримання земельної ділянки, бо вважав, що земельну ділянку він отримує для інших потреб.

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 18-4959/16-16-СГ від 02.11.2016 року надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області, орієнтований розмір земельної ділянки 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (п.1).

Наказом № 18-6775/16-17 СГ від 13.09.2017 затверджено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ОСОБА_3 у власність земельну ділянку площею 2,000 га (кадастровий номер 5924784600:03:002:1310) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області.

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державним реєстратором Кордюком В.П. 27.09.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 5924784600:03:002:1310), що розташована за межами населеного пункту Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області, власником зазначено ОСОБА_1 , розмір частки - 1. Номер запису про право власності - 22603930.

11.06.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області видано наказ № 18-4209/16-18-СГ яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області, орієнтований розмір земельної ділянки 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (п.1)

Згідно наказу Головного управлінням Держгеокадастру у Сумській області № 18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018 року затверджено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ОСОБА_3 у власність земельну ділянку площею 2,000 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області.

12.11.2018 року державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг у м. Суми ОСОБА_4 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 5924187100:03:001:0239), що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області, власником зазначено ОСОБА_1 , розмір частки - 1. Номер запису про право власності -28910237, що вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2 га (кадастровий номер 5924187100:03:001:0239), що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області, становить 70240,38 грн.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом (ст. 131-1 Конституції України).

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч.3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру ).

Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності регламентовано статтею 116 Земельного кодексу України.

Згідно ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст. 116 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч.3 ст. 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно ч.4 ст. 116 Земельного кодексу України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Відповідно до ч.6 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Згідно п.б) ч.1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України).

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затв. постановою КМУ від 14 січня 2015 р. № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області є територіальним органом з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане (п.1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Сумській області, затв. наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру 17.11.2016 № 308).

Згідно ч.1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала (ч.1 ст. 1212 ЦК України).

Згідно абз.2 ч.1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Відповідно до ч.2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяження у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши докази зібрані у справі, їх належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок їх у сукупності, суд дійшов висновку, що позов обгрунтуваний і підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.4 ст.122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Як вбачається з матеріалів справи, заступник керівника Сумської місцевої прокуратури, звертаючись до суду з позовом в інтересах держави зазначив, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області є органом уповноваженим державою здійснювати повноваження у спірних правовідносинах, однак у вказаному випадку він є відповідачем у справі, відтак одночасно не може бути позивачем у справі, в інтересах якого звертається прокурор. Враховуючи відсутність інших органів, уповноважених здійснювати державний нагляд у сфері земельних відносин, наявні підстави для представництва інтересів держави прокурором.

Відповідно до ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Суд відхиляє заперечення відповідача ГУ Держгеокадастру у Сумській області з приводу того, що зазначена справа має розглядатися за правилами адміністративного судочинства, оскільки у даному випадку відповідач ОСОБА_1 на підставі оскаржуваного наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018 набув право власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239). За таких обставин, спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд керується наступним.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області №18-6775/16-17-СГ від 13.09.2017 отримав у власність земельну ділянку для ведення особистою селянського господарства площею 2 га (кадастровий номер 5924784600:03:002:1310), що розташована за межами населеного пункту Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області. 27.09.2017 року право власності на вказану земельну ділянку зареєстровано за ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав. Вказане свідчить про те, що ОСОБА_1 у повному обсязі, в граничних нормах, визначених п.б) ч.1 ст. 121 ЗК України, реалізував своє право на безоплатне отримання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства.

В той же час, відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Сумській області при винесенні оскаржуваного наказу №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018, яким надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області, порушив вимоги земельного законодавства, оскільки в силу вимог ч.4 ст. 116 ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

За таких обставин, слід визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018, яким надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239).

Згідно ч.2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно слід скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис №28910237 від 12.11.2018 про проведену державну реєстрацію речового права.

Беручи до уваги, що Головне управління Держгеокадастру у Сумській області своїм наказом №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018 незаконно передало ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239, тому відсутні підстави збереження цього майна за відповідачем ОСОБА_1 і останнього згідно вимог ч.1 ст. 1212 ЦК України слід зобов`язати повернути зазначену земельну ділянку.

Відповідно до ч.1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду прокуратурою сплачено судовий збір в загальному розмірі 5763 грн., тобто по 1921 грн. за кожною з вимог, що вбачається із розрахунку, наведеного в позові.

Вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку висунуто безпосередньо до ОСОБА_1 , а тому суд вважає за необхідне стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Сумської області 1921 грн.

Судовий збір за двома іншими задоволеними позовними вимогами, а саме про визнання недійсним і скасування наказу Головного управління держгеокадастру в Сумській області та скасування запису про проведення державної реєстрації, в сумі 3842 грн. слід стягнути з відповідачів ОСОБА_1 та Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у рівних частках, тобто по 1921,00 грн.

Керуючись ст. 14, ч.2 ст. 19 Конституції України, ст. ст. 116, 121 ЗК України, ст. ст. 21, 1212 ЦК України, ст. ст. 10, 12,13, 18, 19, 81, 258, 259, 263-265, 352, 354, 355 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В:

Позов заступника керівника Сумської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування наказу, повернення земельної ділянки - задовольнити.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області №18-8750/16-18-СГ від 07.11.2018, яким надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер - 5924187100:03:001:0239) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населеного пункту Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис № 28910237 від 12.11.2018 про проведену державну реєстрацію речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 5924187100:03:001:0239.

Зобов`язати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 , ІПН НОМЕР_2 ) повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Петропавлівська, 108, м. Суми, 40021, код 39765885) земельну ділянку з кадастровим номером 5924187100:03:001:0239 площею 2 га, що розташована на території Перехрестівської сільської ради Роменського району Сумської області.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 , ІПН НОМЕР_2 ) три тисячі вісімсот сорок дві гривні (3842 грн.) судового збору на рахунок прокуратури Сумської області (код 03527891, р/р НОМЕР_3 в ДКСУ у м. Київ, МФО 820172).

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Сумській області одну тисячу дев`ятсот двадцять одну гривню (1921 грн.) судового збору на рахунок прокуратури Сумської області (код 03527891, р/р НОМЕР_3 в ДКСУ у м. Київ, МФО 820172).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення в порядку передбаченому п.15.5) Перехідних положень ЦПК України. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО

МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ В.О. Шульга

Повний текст рішення суду складено 11 березня 2020 року.

СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ В. О. Шульга

СудРоменський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення05.03.2020
Оприлюднено12.03.2020
Номер документу88135306
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —585/2324/19

Рішення від 05.03.2020

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Рішення від 05.03.2020

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 27.02.2020

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 27.01.2020

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 23.01.2020

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 26.11.2019

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 13.09.2019

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 01.08.2019

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 26.06.2019

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні