Рішення
від 11.03.2020 по справі 540/1983/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1983/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Ковбій О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 24.09.2019 року звернулась до суду з вказаним позовом, у якому просив:

- визнати незаконними дії Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області щодо розрахунку виплаченої ОСОБА_1 компенсації на транспортне обслуговування за II півріччя 2016 року, за 2017, 2018, 2019 роки;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області зробити перерахунок суми виплаченої ОСОБА_1 компенсації на транспортне обслуговування з урахуванням вимог п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", а саме, 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, з розрахунку на місяць до виникнення, зміни чи припинення спірних правовідносин.

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації здійснити виплату недоплачених ОСОБА_1 сум компенсації на транспортне обслуговування за II півріччя 2016 року, 2017, 2018, 2019 роки у повному обсязі.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 10.10.2019 року позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області, Департамента соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації в частині позовних вимог, що стосується виплат компенсації на транспортне обслуговування за ІІ півріччя 2016 - 2018 роки повернуто позивачу.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2020 року зазначена вище ухвала скасована, матеріали справи направлені до суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження. Також, в ухвалі викладено висновок апеляційного суду про те, що ОСОБА_1 дотримано строків звернення до суду в частині позовних вимог, що стосується виплат компенсації на транспортне обслуговування за ІІ півріччя 2016 - 2017 роки.

Строк звернення до суду з позовними вимогами в частині, що стосується виплат компенсації на транспортне обслуговування за 2018 рік визнано судом апеляційної інстанції пропущеним з поважних підстав.

Враховуючи наведені висновки П`ятого апеляційного адміністративного суду, суд ухвалою від 10 лютого 2020 року відкрив провадження у справі в частині позовних вимог щодо:

- визнання незаконними дій Управління соціального захисту населення Олешківської

районної державної адміністрації Херсонської області щодо розрахунку виплаченої ОСОБА_1 компенсації на транспортне обслуговування за II півріччя 2016 року, за 2017, 2018 роки;

- зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації здійснити виплату недоплачених ОСОБА_1 сум компенсації на транспортне обслуговування за II півріччя 2016 року, за 2017, 2018 роки у повному обсязі.

Також, суд з підстав, визнаних П`ятим апеляційним адміністративним судом достатніми, ухвалою суду від 10 лютого 2020 року поновив ОСОБА_1 строк звернення до суду з позовними вимогами в частині, що стосується виплат компенсації на транспортне обслуговування за 2018 рік.

Ухвалою суду від 10.02.2020 року провадження у справі відкрито, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

22.10.2019 року Управлінням соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації надано до суду відзив на позов, згідно змісту якого, заявлені ОСОБА_1 позовні вимоги, відповідач не визнає. Стверджує про невірне трактування позивачкою положень Порядку виплати грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 р. № 228. Вказує, що позивачці правомірно виплачувалась компенсація на транспортне обслуговування у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відзив відповідача, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Так, основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я організму, функціонування системи підтримання інвалідами фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначені Законом України від 06 жовтня 2005 року № 2961-ІV "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні".

За частиною шостою статті 28 цього Закону порядок виплати і розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування визначаються Кабінетом Міністрів України.

На виконання приписів наведеної статті постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 затверджено Порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування (далі - Постанова №228).

Пунктом 2 постанови № 228 установлено, що грошові компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів виплачуються інвалідам, законним представникам дітей-інвалідів, що мають автомобілі та мотоколяски, - у розмірі відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, на транспортне обслуговування - у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць.

Відповідно до пункту 5 Порядку виплати грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування, затвердженого постановою № 228 (далі - Порядок), компенсації виплачуються рівними частинами двічі на рік - у березні за перше та у вересні за друге півріччя поточного року з дня їх призначення.

Наведене нормативне регулювання дає підстави стверджувати, що розмір грошової компенсації на транспортне обслуговування, показники, за якими вона визначається, порядок та періодичність її виплати точно встановлені законодавством, яке не передбачає компетенції інших органів давати власне тлумачення з питань визначення розміру грошової компенсації на транспортне обслуговування, що виплачуються інвалідам та дітям-інвалідам, які перебувають на обліку для безоплатного забезпечення автомобілями або перебувають на обліку для пільгового забезпечення автомобілями.

Показники і параметр розміру грошової компенсації у нормативному акті виписані достатньо чітко і однозначно для того, щоб визначити і виплати конкретну суму цього платежу.

Зокрема, положення пункту 2 Постанови № 228 та пункту 5 Порядку треба розуміти так, що 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, є сумою, яка належить до сплати за кожен місяць відповідного півріччя, що виплачується двічі на рік рівними частинами.

Аналогічного висновку відносно другого виду компенсації (на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів), порядок виплати якого є таким самим, як і виплата компенсації на транспортне обслуговування та передбачений тим самим Порядком виплати грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування, затвердженим постановою № 228, дійшов Верховний Суд в постанові від 23.10.2018 по справі № 550/196/16-а.

Суд зазначає, що відповідно положень ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, в даному конкретному випадку, обов`язковому врахуванню підлягають висновки Верховного Суду, викладені в зазначеній вище постанові, оскільки спірні механізм врегулювання спірних правовідносин в зазначеній справі є аналогічним механізму в даній справі, а також в зв`язку з тим, що постанова від 23.10.2018 по справі № 550/196/16-а врегулювала питання неоднакового застосування Порядку, яке мало місце до її прийняття.

Натомість, з матеріалів справи вбачається, що компенсація на транспортне обслуговування за 2016 рік розраховувалась відповідачами наступним чином: (1074,00 грн.*4 місяців + 1130,00 грн. *7 місяців + 1208,00 грн.*1місяць) / 12 місяців * 29 %. Суми 1074,00 грн., 1130,00 грн., 1208,00 грн. в даному розрахунку є прожитковими мінімумами для осіб, які втратили працездатність, визначеними ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік".

Результат за наведеною формулою відповідачі вважають сумою, що підлягає виплаті позивачці за 2016 рік двома частинами (162,08 грн. - в першому півріччі, 162,09 грн. - в другому півріччі).

Так само відповідачем розраховувалась компенсація на транспортне обслуговування за 2017 рік: (1247,00 грн.*4 місяців + 1312,00 грн. *7 місяців + 1373,00 грн.*1місяць) / 12 місяців * 29 %. Суми 1247,00 грн., 1312,00 грн., 1373,00 грн. в даному розрахунку є прожитковими мінімумами для осіб, які втратили працездатність, визначеними ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік".

Результат за наведеною формулою відповідачі вважають сумою, що підлягає виплаті позивачці за 2017 рік двома частинами (187,83 грн. - в першому півріччі, 187,84 грн. - в другому півріччі).

Так само відповідачем розраховувалась компенсація на транспортне обслуговування за 2018 рік: (1373,00 грн.*6 місяців + 1435,00 грн. *5 місяців + 1497,00 грн.*1місяць) / 12 місяців * 29 %. Суми 1373,00 грн., 1435,00 грн., 1497,00 грн. в даному розрахунку є прожитковими мінімумами для осіб, які втратили працездатність, визначеними ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік".

Результат за наведеною формулою відповідачі вважають сумою, що підлягає виплаті позивачці за 2018 рік двома частинами (204,33 грн. - в першому півріччі, 204,33 грн. - в другому півріччі).

Таким чином, відповідачем належна ОСОБА_1 компенсація виплачувалась у розмірі 29 відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на рік, тоді як з аналізу наведених вище норм та судової практики суду касаційної інстанції вбачається, що компенсація на транспортне обслуговування має виплачуватися у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб які втратили працездатність на місяць.

З огляду на викладене, розрахунок компенсації, проведений відповідачами відносно ОСОБА_1 є протиправним.

Згідно з п. 2, п. 3 Порядку виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування компенсації призначаються:

особам, інвалідність яких пов`язана з трудовим каліцтвом, що настало від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (далі - інваліди внаслідок трудового каліцтва), - за розпорядженнями управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - управління виконавчої дирекції);

інвалідам будь-якої іншої категорії - згідно з розпорядженнями Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі - структурні підрозділи соціального захисту населення).

Компенсації виплачуються:

інвалідам внаслідок трудового каліцтва - управліннями або відділеннями виконавчої дирекції;

інвалідам будь-якої іншої категорії - районними структурними підрозділами соціального захисту населення незалежно від органу, де інвалід перебуває на обліку як одержувач пенсії (довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії).

Отже, компенсація на транспортне обслуговування має бути призначена позивачу в належному розмірі Департаментом соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації та виплачена Управлінням соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області у розмірі 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць.

З огляду на викладене, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню, проте суд зазначає, що позивачкою переплутано відповідачів щодо їх функцій з розрахунку та виплати компенсації.

Тому, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області щодо виплати ОСОБА_1 компенсації на транспортне обслуговування за ІІ півріччя 2016 року, 2017 рік та 2018 рік у меншому за визначений пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007р. № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування" розмірі та шляхом зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації призначити, а Управлінню соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області виплатити ОСОБА_1 суми компенсації на транспортне обслуговування з урахуванням вимог пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", а саме: 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, з розрахунку на місяць за період з ІІ півріччя 2016 року по 2018 рік з врахуванням раніше проведених виплат.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Таким чином, відповідачами не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій з нарахування та виплати ОСОБА_1 належних сум компенсації на транспортне обслуговування, з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову в повному обсязі.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області (код ЄДРПОУ 03198286, адреса: вул. Гвардійська, 6, м. Олешки, Херсонська область, 75100) щодо виплати ОСОБА_1 (рнокпп: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) компенсації на транспортне обслуговування за період з ІІ півріччя 2016 року по 2018 рік у меншому за визначений пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007р. № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування" розмірі.

Зобов`язати Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ: 03198111, адреса: вул. Потьомкінська, 13а, м. Херсон, 73000) призначити, а Управлінню соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області виплатити ОСОБА_1 суми компенсації на транспортне обслуговування з урахуванням вимог пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", а саме: 29 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, з розрахунку на місяць за період з ІІ півріччя 2016 року по 2018 рік з врахуванням раніше проведених виплат.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.В. Ковбій

кат. 112030500

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2020
Оприлюднено12.03.2020
Номер документу88141015
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1983/19

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 03.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 20.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Рішення від 11.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні