Рішення
від 12.03.2020 по справі 400/3638/19
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2020 р. Справа № 400/3638/19

м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Миколаївської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Єврокомунсервіс , вул. Погранична, 165, м. Миколаїв, 54003 до відповідача:Управління Держпраці у Миколаївській області, вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв, 54003 про:скасування постанови від 16.10.2019 р. № МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС, ВСТАНОВИВ:

Миколаївська філія Товариства з обмеженою відповідальністю Єврокомунсервіс (далі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом про скасування постанови Управління Держпраці у Миколаївській області (далі - відповідач) № МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС від 16.10.2019 року про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами.

Разом з позовною заявою позивачем подано суду заяву про забезпечення позову в якому позивач просив суд зупинити дію постанови управління Держпраці у Миколаївській області № МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС від 16.10.2019 року про накладення штрафу уповноваженими особами на час розгляду позову про скасування зазначеної постанови по суті.

Ухвалою від 25.10.2019 року заяву позивача задоволено частково: зупинено дію постанови управління Держпраці у Миколаївській області №МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС від 16.10.2019 року про накладення штрафу уповноваженими особами - до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 400/3638/19.

Ухвалою від 28.10.2019 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що інспектором управління Держпраці у Миколаївській області не було пред`явлено та не надано копію посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) керівнику Миколаївської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Єврокомунсервіс , або уповноваженій особі. Відповідачем не надсилалось позивачу копії акта про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування. Замість цього відповідачем винесено постанову про накладення на позивача штрафу, чим порушено норми чинного законодавства. До того ж, у повідомленні про інспекційне відвідування та постанові про накладення штрафу не йдеться про проведення планових або позапланових перевірок.

Відповідачем подав відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позову просив відмовити у повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, до Управління Держпраці у Миколаївській області надійшло звернення працівника Миколаївської філії ТОВ Єврокомунсервіс щодо порушення відносно нього трудового законодавства у зв`язку з чим посадовою особою Управління Держпраці видано наказ на проведення інспекційного відвідування Миколаївської філії ТОВ Єврокомунсервіс . Відповідно до наказу Управління Держпраці від 03.09.2019 року № 259 Про проведення інспекційних відвідувань в період з 04.09.2019 по 12.09.2019 інспекторами праці необхідно провести інспекційне відвідування у Миколаївській філії ТОВ Єврокомунсервіс за адресою: Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Погранична, 165, каб. 3 з питань додержання вимог законодавства з питань праці. На підставі наказу оформлено направлення № 504 на проведення інспекційного відвідування зазначеного суб`єкта господарювання. На підставі Наказу відповідача від 03.03.2019 року за № 259, направлення на проведення інспекційного відвідування від №504 інспектором праці Осадченко Н.В. 05.09.2019 року розпочато інспекційне відвідування Миколаївської філії ТОВ Єврокомунсервіс на предмет додержання вимог законодавства з питань праці. Інспектором праці під час проведення інспекційного відвідування пред`явлено службове посвідчення, надано повідомлення про проведення інспекційного відвідування та проінформовано директора Філії про права та обов`язки об`єкта відвідування, про що свідчить підпис директора у пам`ятці про права та обов`язки об`єкта відвідування передбачені Порядком. На вимогу інспектора праці директор Філії Тімофєєв Д.О. та головний бухгалтер Пореведенцева Н.П. відмовились від надання усних або письмових пояснень про порядок оплати праці та визначення особи відповідальної за оплату праці в Філії, про що інспектором праці складено Акт про відмову від надання пояснень від 05.09.2019. Враховуючи вищевикладене, інспектором праці була складена вимога про надання документів від 05.09.2019 № МК1623/895/НД в 2 примірниках, в якій визначено перелік документів кадрового та бухгалтерського обліку, необхідних для проведення інспекційного відвідування, та визначено строк для їх надання до 15 год.00 хв. 05.09.2019. Своїми діями директором Позивача Тімофєєвим Д.О. створено перешкоду у діяльності інспектора праці, шляхом ненадання інспектору праці інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування, ненадання керівником та працівниками Філії усних та/або письмових пояснень з питань, що стосуються законодавства про працю, та документів, ведення яких передбачено законодавством про працю. Таким чином оскаржувана постанова є законною.

Позивач надав відповідь на відзив, в якій він позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві, та просив суд позов задовольнити.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Управлінням Держпраці видано наказ на проведення інспекційного відвідування Миколаївської філії ТОВ Єврокомунсервіс . Відповідно до наказу Управління Держпраці від 03.09.2019 року № 259 Про проведення інспекційних відвідувань в період з 04.09.2019 року по 12.09.2019 року інспекторами праці необхідно провести інспекційне відвідування у Миколаївській філії ТОВ Єврокомунсервіс за адресою: Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Погранична, 165, каб. 3 з питань додержання вимог законодавства з питань праці.

05.09.2019 року розпочато інспекційне відвідування Миколаївської філії ТОВ Єврокомунсервіс (код ЄДРПОУ 42341453) на предмет додержання вимог законодавства з питань праці.

Позивачем відмовлено у наданні документів відповідачу у зв`язку з відсутністю у нього законних підстав на їх витребовування.

Інспектором праці було складено акт про відмову вимога про надання документів від 05.09.2019 № МК1623/895/НД в 2 примірниках, в якій визначено перелік документів кадрового та бухгалтерського обліку, необхідних для проведення інспекційного відвідування, та визначено строк для їх надання до 15 год. 00 хв. 05.09.2019 року.

21.10.2019 року позивачем отримано постанову управління Держпраці у Миколаївській області № МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС від 16.10.2019 року про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами у розмірі 12519,00 грн.

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року № 877-V (надалі - Закон України № 877-V) встановлено, що термін державний нагляд (контроль) вживається в такому значенні: державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абз. 7 ст. 3 Закону України № 877-V одним з принципів державного нагляду (контролю) є здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначеному законом.

Частиною 4 ст. 4 Закону України № 877-V встановлено, що виключно законами встановлюються спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст. 6 Закону України № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є:

подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом;

неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Фізичні особи, які подали безпідставне звернення про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.

Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.

Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

Положеннями ст. 7 Закону України № 877-V встановлено перелік розпорядчих документів, необхідних для законного здійснення заходу державного нагляду (контролю), а саме:

Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки..

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Стеттею 10 Закону України № 877-V передбачено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику.

Уніфіковану форму акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, станом на 05.09.2019 року, органом державного нагляду не затверджено та не оприлюднено на офіційному веб-сайті.

Постановою Кабінету Міністрів України № 823 від 21.08.2019 року затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - Порядок).

Пунктом 13 Порядку встановлено, що під час проведення інспекційного відвідування об`єкт відвідування має право не допускати до проведення інспекційного відвідування у якщо на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено рішення Мінсоцполітики про затвердження форми акта інспекційного відвідування.

На офіційному веб-сайті Мінсоцполітики не оприлюднено рішення про затвердження форми акта інспекційного відвідування на виконання та з метою реалізації положень Постанови Кабінету Міністрів України № 823 від 21.08.2019 року.

На офіційному веб-сайті Мінсоцполітики опубліковано наказ № 1338 від 18.08.2017 року Про затвердження форм документів, що складаються при здійсненні заходів державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування інвалідів .

В преамбулі вищевказаного наказу зазначено: Відповідно до пункту 4 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, пункту 24 Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295, в межах повноважень, визначених Положенням про Міністерство соціальної політики України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423 (зі змінами)...

Тобто, наказ Мінсоцполітики № 1338 від 18.08.2017 року було винесено на підставі та на виконання Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 року по справі №826/8917/17 Постанову Кабінету Міністрів України № 295 від 26.04.2017 року скасовано.

Наказ Мінсоцполітики № 1338 від 18.08.2017 року прийнято на підставі та на виконання Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295, затверджені форми в ньому (наказі) акти не відповідають вимогам Постанови Кабінету Міністрів України № 823 від 21.08.2019 року.

Таким чином, уніфіковану форму акта інспекційного відвідування станом на 05.09.2019 року не затверджено та не оприлюднено, що є підставою та правом об`єкта інспекційного відвідування для недопущення інспектора Держпраці до інспекційного відвідування.

Тобто, позивачем реалізовано своє право недопуску інспектора до інспекційного відвідування у вигляді ненадання запрошуваних документів у зв`язку, зокрема, з тим, що на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено рішення Мінсоцполітики про затвердження форми акта інспекційного відвідування.

Відповідно п. 18 Порядку у разі відсутності/ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, об`єкту відвідування надсилається копія акта про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строк проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування зупиняється.

Суд погоджується з твердженням позивача про те, що акт про неможливість проведення інспекційного відвідування не є підставою для притягнення об`єкта інспекційного відвідування до відповідальності, зокрема, про накладення штрафу.

Таким чином, Законом України № 877-V встановлено два типи перевірок - планові та позапланові. Однак, з оскаржуваної постанови не вбачається який захід державного нагляду проведено Відповідачем і про обґрунтовані підстави застосування штрафу до Позивача.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене оскаржувана постанова є незаконною та підлягає скасуванню, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Миколаївської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Єврокомунсервіс (вул. Погранична, 165, каб. 3, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 42341453) до Управління Держпраці у Миколаївській області (вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 39787411) - задовольнити.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Держпраці у Миколаївській області № МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС від 16.10.2019 року про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Миколаївській області (вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 39787411) на користь Миколаївської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Єврокомунсервіс (вул. Погранична, 165, каб. 3, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 42341453) судові витрати в розмірі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 12.03.2020 року.

Суддя О.В. Малих

Дата ухвалення рішення12.03.2020
Оприлюднено16.03.2020
Номер документу88173133
СудочинствоАдміністративне
Суть:скасування постанови від 16.10.2019 р. № МК1623/895/НП/АВ/СП-ФС

Судовий реєстр по справі —400/3638/19

Рішення від 12.03.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 25.10.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні