Постанова
від 27.02.2020 по справі 909/462/19
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" лютого 2020 р. Справа №909/462/19

м. Львів

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії суддів:

Гриців В.М. (головуючий), Зварич О.В., Хабіб М.І.

секретар судового засідання Гураль К.О.

за участі представника позивача адвокат Неште А.І.

розглянув у відкритому судовому засіданні розглянув апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 22 жовтня 2019 року (суддя Скапровська І.М., повний текст складено 06 листопада 2019 року) у справі №909/462/19 за позовом Узинської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" про стягнення безпідставно збережених коштів: за користування земельною ділянкою площею 1,0697га - у сумі 63264,63 грн; за користування земельною ділянкою площею 1,8781 га - у сумі 34837,26 грн

ВСТАНОВИВ:

У травні 2019 року Узинська сільська рада звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп". З урахуванням заяви про зміну предмету позову, позивач просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 97 857,36 грн., а саме 63264,63 грн. за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Б, Узинської сільської ради, Тисменицького району, Івано-Франківської області та 34837,26 грн. за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Е, Узинської сільської ради, Тисменицького району, Івано-Франківської області.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач є власником нерухомого майна у с. Узин, вул. Франка, будинки 1Б, 1Е Узинської сільської ради, Тисменицького району, Івано-Франківської області, та фактичним користувачем земельних ділянок на яких розміщено нерухоме майно. Із часу виникнення права власності на нерухоме майно та моменту прийняття рішення Узинською сільською радою про передачу земельних ділянок в оренду у відповідача виник обов`язок укласти і зареєструвати договір оренди на земельні ділянки, який відповідач не виконав. Відтак, відповідач без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї земельної ділянки, розташованої в у с. Узин, вул. Франка, 1Е, 1Б,Узинської сільської ради, зберіг у себе кошти у вигляді орендної плати за період з липня 2018 року по квітень 2019 в розмірі 97 857,36 грн, позивач які просить стягнути на підставі ст.1212-1214 Цивільного кодексу України, п.п. 10.1.1, 14.1.72, 265.1.3, ст. 14, 269 Податкового кодексу України,ст. 7 Закону України "Про оренду землі", ст. 206 Земельного кодексу України.

Відповідач заперечив позовні вимоги з тих підстав, що позивач не може стягнути кошти, з урахуванням ставки орендної плати в розмірі 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, затвердженої рішенням Узинської сільської ради №10-5/2018 від 13.07.2018, оскільки на день пред`явлення позову, вказане рішення сесії сільської ради втратило чинність відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Також зазначив, що не визнає і стягнення коштів з розрахунку 4%, оскільки між позивачем і відповідачем не було укладено договору оренди земельних ділянок, а відповідно і не було підстав, виходячи з вимог Податкового кодексу України, нараховувати орендну плату за земельну ділянку. (а.с.67-73).

Господарський суд Івано-Франківської області рішенням від 22 жовтня 2019 року у справі №909/462/19 позов задовольнив. Стягнув з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" на користь Узинської сільської ради - безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Б Узинської сільської ради Тисменицького району, Івано-Франківської області в розмірі 63264,63 грн; за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Е, Узинської сільської ради Тисменицького району, Івано-Франківської області в розмірі 34837,26 грн та судового збору в розмірі 1921 грн.

Місцевий господарський суд керувався ст. 1212 Цивільного кодексу України, ст. ст. 15, 80, 93, 96,122, 125, 206 Земельного кодексу України та ст. ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", урахував правову позицію Верховного Суду викладену у постанові від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17. Суд відхилив доводи відповідача про те, що рішення Узинської сільської ради №10-5/2018 від 13.07.2018 втратило чинність у відповідності до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" як не підтверджені доказами. Суд встановив, що зазначені позивачем, вихідні дані для розрахунку розміру орендної плати є вірні, а відповідач будучи власником нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697 га та кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, що знаходяться по вул.Франка, 1Б і вул. Франка, 1Е, Узинської сільської ради Тисменицького району, Івано-Франківської області, як фактичний користувач цих земельних ділянок без достатньої правової підстави, за рахунок власника землі зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею. Тому відповідач зобов`язаний повернути ці кошти власникові земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" подало апеляційну скаргу, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняте нове, яким відмовити у позові. Вважає, що викладені у рішенні висновки суду не відповідають обставинам справи.

Вказує на те, що ТзОВ "Фірма Прокіп" 17 травня 2018 року зареєстровано земельні ділянки у державному земельному кадастрі та присвоєно кадастрові номери, а саме земельна ділянка кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га та земельна ділянка кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га. Узинська сільська рада рішенням від 27 червня 2018 року №9-2/1/2018, серед іншого, затвердила Положення про плату за землю на території Узинської сільської ради. Зокрема, ставку податку за землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств іншої промисловості (код цільового призначення 11.02.) визначена 1% від нормативної грошової оцінки. Однак рішенням від 13 липня 2018 року №10-5/2018 відповідач визначив ставку орендної плати за використання земельних ділянок комунальної власності в с.Узин: кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га і кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га - 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а рішенням від 12 жовтня 2018 року №12-5/2018 - 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Стверджує, що 06 жовтня 2018 року довідався про рішення від 13 липня 2018 року №10-5/2018, тому звернувся до позивача про перегляд ставки орендної плати, у зв`язку з цим і було прийнято рішення від 12 жовтня 2018 року №12-5/2018. Оскільки відповідно до статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення від 13 липня 2018 року №10-5/2018 втратило чинність, немає підстав стягувати кошти з розрахунку 12%.

Відповідач покликається на приписи статей 13, 16, 17 Закону України Про оренду землі , статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України, пунктів 288.1, 288.4, 288.5 статті 288 Податкового кодексу України і вважає, що підставою для визначення розміру орендної плати є саме договір оренди земельної ділянки. Однак, позивач не надавав проект договору оренди земельних ділянок і не було обумовлено розмір орендної плати.

У відзиві на апеляційну скаргу Узинська сільська рада просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, оскаржуване рішення залишити без змін. Наголошує на тому, що відповідач тривалий час без правовстановлюючих документів користується земельними ділянками комунальної власності, на яких розміщені належні відповідачу на праві власності об`єкти нерухомого майна. Тим самим відповідач за рахунок позивача зберіг у себе кошти, які повинен був сплатити за користування земельними ділянками. Відтак, відповідач повинен повернути ці кошти власнику земельних ділянок. Позовні вимоги уточнено з урахуванням правової Великої Палати Верховного Суду, ст.ст.1212-1214 ЦК України. Розмір ставки орендної плати визначено з дотриманням граничних меж, визначених статтею 288 Податкового кодексу України.

Відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Західний апеляційний господарський суд заслухав пояснення представника позивача, розглянув апеляційну скаргу, матеріали справи і вважає, що у задоволенні апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" належить відмовити з таких підстав.

Обставини справи:

За Інформацією (номер інформаційної довідки 165412294 від 03 травня 2019 року) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, 21 лютого 2012 року за Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" (код ЄДРПОУ 37398707) на праві приватної власності зареєстровано нерухоме майно:

- адміністративне приміщення зі столярним цехом за адресою: Івано-Франківська область, Тисменицький район, село Узин, вулиця Франка, 1Б; реєстраційний номер нерухомого майна 6135213; підстава виникнення права власності - свідоцтво про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів;

- приміщення зерноскладу та піднавіс за адресою: Івано - Франківська область , Тисменицький район, село Узин , вулиця Франка, 1Е; реєстраційний номер нерухомого майна 8785636; підстава виникнення права власності - свідоцтво про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів.(а.с.11-13).

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-2604780772019 від 03 квітня 2019 року і доданим до нього кадастровим планом, земельна ділянка кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га; місце розташування: Івано-Франківська область, Тисменицький район, село Узин, вулиця Франка, 1Е; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств іншої промисловості; форма власності - комунальна (а.с. 14).

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-2604780802019 від 03 квітня 2019 року і доданим до нього кадастровим планом, земельна ділянка кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га; місце розташування: Івано-Франківська область, Тисменицький район, село Узин, вулиця Франка, 1Б; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств іншої промисловості; форма власності - комунальна (а.с. 15).

Узинська сільська рада Тисменицького району Івано-Франківської області прийняла ряд рішень щодо означених земельних ділянок комунальної власності, а саме:

- рішенням від 20 травня 2012 року вирішила дати дозвіл ТзОВ "Фірма Прокіп" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для обслуговування викуплених нежитлових приміщень по вул. Франка, 1Е площею 1,8781 га і вул. Франка, 1Б площею 1,0697 га; (а.с.20)

- рішенням від 13 липня 2018 року №10-5/2018 вирішила: затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності в с.Узин: кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га по вул. Франка, 1Е і кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га по вул. Франка, 1Б (п.1); передати ці земельні ділянки в оренду ТзОВ "Фірма Прокіп" на 49 років для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств іншої промисловості (п.2) і затвердити ставку орендної плати за використання земельних ділянок 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.3); (а.с.22-23)

- рішенням від 12 жовтня 2018 року №12-5/2018 внесла зміни до п. 3 рішення від 13 липня 2018 року №10-5/2018 і затвердила ставку орендної плати за використання земельних ділянок 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. (а.с.25).

Також, Узинська сільська рада Тисменицького району Івано-Франківської області 27 червня 2018 року рішенням №9-2/1/2018 затвердила Положення про плату за землю на території Узинської сільської ради.

За твердженням апелянта 31 липня 2018 року Узинська сільська рада надіслала ТзОВ "Фірма Прокіп" проекти договорів оренди земельних ділянок кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 і кадастровий номер 2625887001:01:002:0111.

Витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13 березня 2019 року №534/0/200-19 і №525/0/200-19 підтверджена нормативна грошова оцінка земельних ділянок у с. Узин станом на 2019 рік: кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га (691 861,65 грн) і кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га (1 265 292,97 грн). (а.с.27-28). Така ж нормативна грошова оцінка цих земельних ділянок була й станом на 2018 рік, що підтверджено Витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31 липня 2018 року №949/0/200-18 і №948/0/200-18. (а.с. 118-119).

Головне управління ДФС в Івано-Франківській області листом №1558/10/09-19-54-12-19 від 22 квітня 2019 року повідомило, що від ТзОВ "Фірма Прокіп", код ЄДРПОУ 37398707 у період з 2017 року до квітня 2019 року не встановлено сплати оренди за земельні ділянки чи плати за землю по земельних ділянках кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 і кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га, які знаходяться на території Узинської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області.(а.с.26).

Згідно розрахунку (а.с.29-30) сума безпідставно збережених відповідачем коштів за фактичне користування названими земельними ділянками у період з 13 липня 2018 року до 12 квітня 2019 року становить 97 857,36 грн, яку з урахуванням уточнень підстав позову, позивач просить стягнути з відповідача відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України.

Статтею 13 Конституції України проголошено, що земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією; держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки.

Згідно з статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських рад у галузі регулювання земельних відносин на території сіл, серед іншого, віднесено й надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до частин 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю; у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

За положеннями частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування згідно з його повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право на земельну ділянку, в т.ч. право оренди земельної ділянки, виникає з моменту державної реєстрації цього права.

За змістом статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За визначенням статті 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України ).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України ).

Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, зокрема, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювала правову позицію про те, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладення договору оренди, внаслідок чого її власник недоотримує дохід у вигляді орендної плати, за своїм змістом є кондиційними. Не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розміщене це нерухоме майно. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст. 1212 Цивільного кодексу України (постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17).

Відповідно до частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава на якій воно було набуте згодом відпала.

Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (ч.2 ст.1212 ЦК України).

Предметом позову у цій справі є стягнення з власника об`єктів нерухомого майна коштів за фактичне користування ним земельними ділянками, на яких ці об`єкти розміщено.

Наявними у справі доказами підтверджено, що з 21 лютого 2012 року за відповідачем на праві приватної власності зареєстровано нерухоме майно:

- адміністративне приміщення зі столярним цехом, розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 за адресою: Івано-Франківська область, Тисменицький район, село Узин, вулиця Франка, 1Б;

- приміщення зерноскладу та піднавіс, розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га за адресою: Івано-Франківська область, Тисменицький район, село Узин, вулиця Франка, 1Е

Отже, відповідач є фактичним користувачем названих земельних ділянок комунальної власності, без правовстановлюючих документів. Ці земельні ділянки сформовані, державна реєстрація проведена 17 травня 2018 року, що підтверджено Витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 03 квітня 2019 року №№ НВ-2604780772019, НВ-2604780802019 і доданим до них кадастровими планами з експлікацією земельних угідь.

Позивач ще у 2012 році дав дозвіл відповідачу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для обслуговування викуплених нежитлових приміщень по вул. Франка, 1Е площею 1,8781 га і вул. Франка, 1Б площею 1,0697 га.

Саме на замовлення відповідача у червні 2017 року було виготовлено проекти землеустрою щодо відведення ТзОВ "Фірма Прокіп" названих земельних ділянок комунальної власності в с.Узин (а.с.104-117).

Як стверджує відповідач, ним 17 травня 2018 року зареєстровано земельні ділянки у державному земельному кадастрі та присвоєно кадастрові номери, а саме земельна ділянка кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га та земельна ділянка кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га.

Також, Узинська сільська рада рішенням від 27 червня 2018 року №9-2/1/2018 затвердила Положення про плату за землю на території Узинської сільської ради, у якому серед іншого, вказано про те, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.3.3.). У п.4.2 цього Положення встановлено мінімальні і максимальні межі розміру орендної плати - не менше встановленого розміру земельного податку для відповідної категорії земель і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки землі.

За зверненням відповідача, Узинська сільська рада рішенням від 13 липня 2018 року №10-5/2018 затвердила проекти землеустрою щодо відведення ТзОВ "Фірма Прокіп" земельних ділянок комунальної власності в с.Узин: кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га по вул. Франка, 1Е і кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га по вул. Франка, 1Б та вирішила передати ці земельні ділянки в оренду ТзОВ "Фірма Прокіп" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств іншої промисловості; затвердила ставку орендної плати за використання земельних ділянок 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Рішенням від 12 жовтня 2018 року №12-5/2018 Узинська сільська рада затвердила ставку орендної плати за використання цих земельних ділянок - 4% від нормативної грошової оцінки.

З цього видно, що відповідач повинен був знати про рішення Узинської сільської ради щодо названих земельних ділянок, якими він тривалий час безоплатно користується, як власник об`єктів нерухомості, розташованих на цих земельних ділянках, у тому числі й про рішення від 13 липня 2018 року №10-5/2018.

Також, у матеріалах справи є проекти договорів оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 2625887001:01:002:011, 2625887001:01:002:0110. (а.с.42-57). За твердженням позивача, він 31 липня 2018 року надіслав відповідачу копії договорів оренди земельних ділянок відповідно до рішення Узинської сільської ради від 13 липня 2018 року №10-5/2018, а 26 жовтня 2018 року - надіслав відповідачу копії договорів оренди земельних ділянок відповідно до рішення Узинської сільської ради від 12 жовтня 2018 року №12-5/2018. Цю обставину підтверджує виписками із журналу вихідної кореспонденції. Натомість, відповідач в апеляційній скарзі заперечує отримання ним проектів договорів оренди земельних ділянок.

Суд апеляційної інстанції констатує, що у матеріалах справи немає належних і допустимих доказів отримання відповідачем проектів договорів оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 2625887001:01:002:011, 2625887001:01:002:0110. Разом з тим, суд вважає, що у сукупності із викладеними обставинами справи, відповідач не був позбавлений обов`язку та можливості вжити усіх розумних і легітимних заходів для укладення договорів оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 2625887001:01:002:011, 2625887001:01:002:0110 (на яких розташовані об`єкти нерухомого майна відповідача і якими він тривалий час безоплатно користується) та сплати орендної плати.

Проте, за повідомленням Головного управління ДФС в Івано-Франківській області відповідач у період з 2017 року до квітня 2019 року не сплачував орендну плату чи плату за землю за користування названими земельними ділянками.

Сума 97 857,36 грн безпідставно збережених відповідачем коштів за фактичне користування земельними ділянками комунальної власності у період з 13 липня 2018 року до 12 квітня 2019 року розрахована наступним чином:

- за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га у с. Узин по вул. Франка, 1Б - 34 837,26 грн. А саме, відповідно до рішення Узинської сільської ради від 13 липня 2018 року за ставкою 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за три місяці - 20 755,86 грн.; відповідно до рішення Узинської сільської ради від 12 жовтня 2018 року за ставкою 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за шість місяців - 13 837,26 грн;

- за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га у с. Узин по вул. Франка, 1Е - 63 264,63 грн. А саме, відповідно до рішення Узинської сільської ради від 13 липня 2018 року за ставкою 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за три місяці - 37 958,79 грн.; відповідно до рішення Узинської сільської ради від 12 жовтня 2018 року за ставкою 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за шість місяців - 25 305,84 грн.

У розрахунку період користування відповідачем названими земельними ділянками визначено з 13 липня 2018 року (дати прийняття рішення №10-5/2018) до 12 квітня 2019 року. При цьому, за перші три місяці правильно застосовано ставку 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішення Узинської сільської ради №10-5/2018 від 13 липня 2018 року, яке діяло до 12 жовтня 2018 року - коли Узинська сільська рада рішенням №12-5/2018 внесла зміни до п. 3 рішення №10-5/2018. За шість місяців застосовано ставку 4% від нормативної грошової оцінки відповідно до рішення Узинської сільської ради від 12 жовтня 2018 року №12-5/2018.

Суд наголошує, що із змісту статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не можна дійти висновку про заборону застосування рішення органу місцевого самоврядування до відносин у період його чинності, за винятком, якщо таке рішення визнане незаконними в судовому порядку з мотивів його невідповідності Конституції або законам України.

Отже, викладене спростовує доводи апелянта про незаконність застосування ставки 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановленої п. 3 рішення Узинської сільської ради від 13 липня 2018 року №10-5/2018, яке діяло до 12 жовтня 2018 року.

Розрахунок суми позову виконано з дотриманням умов Положення про плату за землю на території Узинської сільської ради, затвердженого рішенням від 27 червня 2018 року №9-2/1/2018, та вимог пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України про те, що річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, відповідач як власник нерухомого майна розташованого на земельних ділянках комунальної власності кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 площею 1,0697 га у с. Узин по вул. Франка, 1Б та кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 площею 1,8781 га у с. Узин по вул. Франка, 1Е, фактично користувався цими земельними ділянками без правовстановлюючих документів. Сума 97 857,36 грн - це орендна плата за період з 13 липня 2018 року (дати прийняття рішення №10-5/2018) до 12 квітня 2019 року, яку відповідач без достатньої правової підстави зберіг у себе за рахунок власника цих земельних ділянок - Узинської сільської ради і тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України . Відсутність укладеного сторонами договору оренди земельних ділянок не звільняє відповідача від цього обов`язку.

Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Господарський суд Івано-Франківської області ухвалив рішення від 22 жовтня 2019 року у справі №909/462/19 з додержанням норм матеріального і процесуального права, відтак оскаржене рішення належить залишити без змін, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" без задоволення.

Згідно з п.2 ч.1 ст.129 ГПК України у спорах, що виникають виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. 129, 269, 270, 275, 276, 281, 282, 283, 284 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 22 жовтня 2019 року у справі №909/462/19 залишити без змін, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" без задоволення.

Судові витрати покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп".

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.

Головуючий суддя В.М. Гриців

суддя О.В. Зварич

суддя М.І.Хабіб

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено16.03.2020
Номер документу88205974
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/462/19

Ухвала від 23.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 23.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 11.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 02.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Рішення від 06.04.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 27.03.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Постанова від 27.02.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 06.02.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 11.12.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні