Рішення
від 17.03.2020 по справі 340/3414/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2020 року м. Кропивницький справа № 340/3414/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Жука Р.В., розглянувши у порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу

за позовомУправління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (вул. Пашутінська, 1, м. Кропивницький, 25015, код ЄДРПОУ - 38613719) до Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області (вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка, Компаніївський район Кіровоградська область, 28410, код ЄДРПОУ - 33356595) прозастосування заходів реагування, - ВСТАНОВИВ:

І. Зміст позовних вимог.

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області звернулось до суду з адміністративним позовом в якому просить до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зазначених у даному позові, застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області (ЄДРПОУ 33356595) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівлі навчального корпусу Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області, що розташована за адресою: вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка Компаніївського району Кіровоградської області, шляхом заборони її використання (експлуатації) Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вказаної будівлі.

ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатом проведення перевірки на об`єкті відповідача встановлено порушення приписів Кодексу цивільного захисту України та Правил пожежної безпеки в Україні, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. В такому стані пожежної та техногенної безпеки об`єкту перевірки відвідувачі та персонал постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Враховуючи наведені обставини позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дій у справі.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження.

Зазначеною ухвалою відповідачу встановлено строк для подання до суду відзиву на позовну заяву з відповідними доказами в їх обґрунтування.

Ухвалу про відкриття провадження у справі отримано уповноваженою особою відповідача 15.01.2020 року (а.с.80).

Ухвалою від 21.01.2020 року провадження у справі зупинено до 03.03.2020 року з метою надання сторонам часу для примирення (а.с.68).

Відповідачем відзиву або заперечень проти позову до суду не надано.

За таких обставин судом було здійснено всі заходи для реалізації відповідачем права судового захисту своїх прав та інтересів.

Додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.

Відповідно до усної ухвали занесеної до протоколу судового засідання від 03.03.2020 року подальший розгляд справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

V. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Згідно із довідкою комунальної установи Центр гуманітарної політики Компаніївської районної ради Кіровоградської області від 24.12.2019 № 01-24/225/1 Мар`ївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області є юридичною особою, має власне майно, печатку зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом, штампами, бланками зі своїм найменуванням. Даний заклад, розташований за адресою: вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка, Компаніївського району Кіровоградської області (а.с.15).

Вказаний об`єкт, що розташований по вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка, Компаніївського району Кіровоградської області , відноситься до об`єктів з масовим перебуванням людей.

На підставі наказу Управління ДСНС України у Кіровоградській області від 12.12.2019 №230, доручення Управління ДСНС України в області від 12.12.2019 № В - 135 та наказу Компаніївського РС У ДСНС України у Кіровоградській області від 12.12.2019 № 44 Про проведення перевірок установ та організацій з масовим перебуванням людей головним інспектором Компаніївського РС У ДСНС України у Кіровоградській області Найдою А . М. на підставі посвідчення від 12.12.2019 № 236 проведено у період з 13 по 17 грудня 2019 року позапланову перевірку будівлі Мар`ївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області, що розташована за адресою: вул. Прогрес, 1 с. Мар`ївка, Компаніївського району Кіровоградської області, з метою дотримання законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки (а.с.16-17).

Про дату проведення заходу керівництво об`єкта було вчасно повідомлено, що підтверджується підписом в.о. директора Грицаєнко Н.О. (а.с.17, зворот).

За результатами позапланового заходу складено Акт від 17.12.2019 року №208 перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який 17.12.2019 вручено в.о. директора Мар`ївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області Грицаєнко Н.О. (а.с.18-26).

Актом перевірки встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - НАПБ А.01.001-2014), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.11.2014 № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Державних будівельних норм України Водопостачання зовнішні мережі та споруди , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.04.2013 № 133 та від 28.08.2013 № 410 (далі - ДБН В.2.5-74:2013), Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом МОН України від 15.08.2016 року за № 974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 р. за № 1229/29359 (далі - НАПБ В.О 1.050-2016/920), Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.10.2016 № 287 (далі - ДБН В.1.1-7:2016), а саме:

- електрощитова не відокремлена від інших приміщень протипожежними дверима не нижче 2-го типу (вогнестійкість ЕІ 30), що є порушенням пункту 1.24 глави 1 розділу IV НАПБ А.01.001-2014; пункти 6.2. - 6.4 таблиці З ДБН В.1.1-7-2016;

- приміщення навчального закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу та евакуюванням людей, що є порушенням пункту 1.2. глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014; пункт 5.1 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014;

- приміщення вентиляційної не відокремлено від інших приміщень протипожежними дверима не нижче 2-го типу (вогнестійкість ЕІ ЗО), що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу III НАПБ А.01.001-2014; пункти 6.2.-6.4 таблиці З ДБН В.1.1-7-2016;

- не проведено перевірку наявних пристроїв захисту будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, що є порушенням пункту 1.21 глави 1 розділу IV НАПБА.01.001-2014;

- не забезпечено навчальний заклад зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013), що є порушенням пункту 1 розділу VI НАПБ В.01.050-2016/920;

- у навчальному корпусі сходову клітину не забезпечено евакуаційним освітленням, що є порушенням пункту 2.31 глави 2 розділу III НАПБ А.01.001-2014;

- не менше одного разу на рік, комісійно не здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення) дерев`яних конструкцій покрівлі будівлі школи, за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриття, що є порушенням пункту 2.7 глави 2 розділу III НАПБА.01.001-2014;

- допущено використання побутових електроприладів у приміщеннях закладу, що не визначені відповідним документом (наказом, інструкцією), що є порушенням пункту 1.4 глави 1 розділу VI; пункт 3 розділу II НАПБ А.01.001-2014;

- у приміщенні котельні відгалужувальну коробку не закрито кришкою з негорючого або важкогорючого матеріалу, що є порушенням пункту 1.7 глави 1 розділу IV НАПБА.01.001-2014;

- у закладі не оновлено інформаційно-довідковий куток цивільного захисту , що є порушенням ст. 40 КЦЗУ;

- керівним складом та фахівцями, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту не пройдено функціональне навчання, що є порушенням підпункту 8 пункту 1 ст. 20 ст. 91 КЦЗУ;

- працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання, що є порушенням підпункту 2 пункту 1 ст. 20 КЦЗУ;

- для навчального закладу не розроблено та не затверджено інструкцію щодо дій персоналу об`єкта у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій (аварії), що є порушенням ст. 130 КЦЗУ.

Зауважень і заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта відповідачем не подано.

Під час розгляду справи представниками позивача неодноразово здійснювались позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з метою встановлення фактів усунення порушень виявлених під час первинної перевірки (а.с.45-52, 75-78).

Відповідно до долученого до матеріалів справи копії акту від 26.02.2020 року складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з 13 порушень, що вказані у первинному акті перевірки, у повному обсязі усунуто 7 порушень (а.с.75-78).

Разом з тим 6 порушень залишаються не усунутими та продовжують створювати загрозу для життя і здоров`я людей, а саме:

- електрощитова не відокремлена від інших приміщень протипожежними дверима не нижче 2-го типу (вогнестійкість ЕІ 30), що є порушення пункту 1.24 глави І розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні (далі - НАПБ А.01.001-2014), пунктів 6.2-6.4 таблиці 3 Державних будівельних норм ДБНВ. 1.1-7-2016;

- приміщення навчального закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу та евакуюванням людей, що є порушенням пункту 1.2. глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014; пункту 5,1 таблиці Б. 1 додатку Б Державних будівельних норм ДБНВ.2.5-56:2014;

- приміщення вентиляційної не відокремлено від інших приміщень протипожежними дверима не нижче 2-го типу (вогнестійкість ЕІ 30, що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу III НАПБ А. 01.001-2014, пунктів 6.2.-6.4 таблиці 3 Державних будівельних норм ДБН ВАЛ-7-2016;

- не забезпечено навчальний заклад зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013), що є порушенням пункту 1 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України - НАПБ В. 01.050-2016/920;

- керівним складом та фахівцями, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту не пройдено функціональне навчання, що є порушенням підпункту 8 пункту 1 ст. 20 ст. 91 КЦЗУ;

- працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання, що є порушенням підпункту 2 пункт 1 ст. 20 КЦЗУ).

Вказаний акт від 26.02.2020 року вручено в.о. директора Мар`ївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області Грицаєнко Н.О. (а.с.78, зворот).

Зауважень чи заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта від 26.02.2020 року відповідачем не подано.

Враховуючи існування загрози життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду.

V. Оцінка суду.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.

Згідно статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №877-V).

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, Управління ДСНС у Кіровоградській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з частиною другою статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до пунктів 26, 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Разом з тим, системно аналізуючи положення частини п`ятої статті 4 Закону №877-V та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд також доходить висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

З матеріалів справи вбачається, що виявлені порушення викликають необхідність застосування саме судом заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкта, будівель, споруд відповідача.

Відповідачем до суду не надано доказів на підтвердження усунення всіх виявлених порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

З врахуванням встановлених судом обставин справи та досліджених доказів, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування державного нагляду (контролю) щодо Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області (ЄДРПОУ 33356595) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівлі навчального корпусу Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області, що розташована за адресою: вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка Компаніївського району Кіровоградської області, шляхом заборони її використання (експлуатації) Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вказаної будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

VI. Судові витрати.

Оскільки, відповідно до приписів ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (вул. Пашутінська,1, м. Кропивницький, 25015, код ЄДРПОУ - 38613719) до Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області (вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка, Компаніївський район Кіровоградська область, 28410, код ЄДРПОУ - 33356595) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.

Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) щодо Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області (ЄДРПОУ 33356595) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівлі навчального корпусу Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області, що розташована за адресою: вул. Прогрес, 1 в с. Мар`ївка Компаніївського району Кіровоградської області, шляхом заборони її використання (експлуатації) Мар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вказаної будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ - 38613719).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено та підписано 17 березня 2020 року.

Суддя

Кіровоградського окружного

адміністративного суду Р.В. Жук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2020
Оприлюднено18.03.2020
Номер документу88267555
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/3414/19

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Рішення від 17.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні