номер провадження справи 5/4/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
10.03.2020 справа № 908/22/20
Господарський суд Запорізької області у складі: судді Проскурякова К.В., при секретарі Соколові А.А., розглянувши матеріали справи
За позовом: Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (69095, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 147; код ЄДРПОУ 20508338)
До відповідача: Бердянського учбово-виробничого підприємства Українського товариства сліпих (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Свободи, буд. 95/5; код ЄДРПОУ 03967659)
про стягнення 37 463,00 грн.
За участю представників сторін:
Від позивача: Глух О.В., довіреність №04-05/33 від 10.01.2020;
Від відповідача: Ігнатьєв Д.П., довіреність б/н від 06.01.2016;
СУТНІСТЬ СПОРУ:
В провадженні господарського суду Запорізької області перебуває справа № 908/22/20 за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Бердянського учбово-виробничого підприємства Українського товариства сліпих про стягнення суми нецільового використання бюджетних коштів у розмірі 37 463,00 грн.
Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.01.2020 справу №908/22/20 розподілено судді Проскурякову К.В.
Ухвалою суду від 08.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/22/20 в порядку спрощеного позовного провадження, перше судове засідання з розгляду справи по суті у спрощеному позовному провадженні призначено на 05.02.2020 з повідомленням (викликом) сторін. Явку представників сторін визнано обов`язковою. Запропоновано сторонам здійснити відповідні процесуальні дії.
Ухвалою від 16.01.2020 № 908/22/20 відмовлено у задоволенні клопотання Бердянського учбово-виробничого підприємства Українського товариства сліпих про проведення судового засідання, призначеного на 05.02.2020 о 10 год. 30 хв. в режимі відеоконференцзв`язку.
22.01.2020 від Бердянського учбово-виробничого підприємства Українського товариства сліпих до суду надійшло клопотання № 13 від 20.01.2020 про закриття провадження у справі № 908/22/20 на підставі п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України, оскільки спір не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Крім цього, 03.02.2020 до Господарського суду Запорізької області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву № 17 від 30.01., в якому відповідач заперечив проти позовних вимог та просить суд в задоволенні позову відмовити.
У судовому засіданні 05.02.2020 судом оголошено перерву до 02.03.2020 та відкладено розгляд клопотання відповідача № 13 від 20.01.2020 про закриття провадження у справі № 908/22/20 до наступного судового засідання.
13.02.2020 від Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на адресу суду надійшли заперечення № 04-59/272 від 11.02.2020 на клопотання відповідача про закриття провадження у справі.
У судовому засіданні 02.03.2020 оголошено перерву до 10.03.2020 та відкладено розгляд клопотання відповідача № 13 від 20.01.2020 про закриття провадження у справі № 908/22/20 до наступного судового засідання.
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, судове засідання 10.03.2020 здійснювалось із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу за допомогою ПАК «Акорд» .
У судовому засіданні 10.03.2020 представник відповідача підтримав клопотання № 13 від 20.01.2020 про закриття провадження у справі № 908/22/20. Просить суд на підставі п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України провадження у справі закрити, оскільки спір не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Представник позивача заперечив проти клопотання відповідача з підстав, викладених у письмових запереченнях № 04-59/272 від 11.02.2020. Просить суд відмовити у задоволенні клопотання відповідача про закриття провадження у справі № 908/22/20.
У судовому засіданні 10.03.2020 судом оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи № 908/22/20 судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, в обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) є територіальним органом неприбуткової бюджетної установи Фонду соціального захисту інвалідів.
Одним з основних завдань Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів відповідно до п. 6 Положення про Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Фонду соціального захисту інвалідів від 18.09.2017 № 55, є здійснення фінансової підтримки громадських об`єднань осіб з інвалідністю.
Відповідно до норм бюджетного кодексу України документ, що визначає мету, завдання, напрями використання бюджетних коштів, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики бюджетної програми відповідно до бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України, та цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник бюджетних коштів, є паспорт бюджетної програми.
Згідно Додатку 3 Розподіл видатків Державного бюджету України на 2018 рік до ст. 2 Закону України Про державний бюджет України на 2018 рік за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 2507020 (код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету - 1010) за Фондом соціального захисту інвалідів визначено - фінансова підтримка громадських організацій осіб з інвалідністю у сумі 80 205,5 тис.грн. із загального фонду, у тому числі фінансова підтримка Національної асамблеї інвалідів України, підприємств і організацій невиробничої сфери Українського товариства сліпих та Українського товариства глухих у сумі 63 341,5 тис.грн.
Директором Бердянського УВП УТОС за погодженням з директором Запорізького обласного відділення Фонду затверджені план використання бюджетних коштів на 2018 та 2019 роки. Згідно Плану використання бюджетних коштів на 2018 рік на напрямок предмети, матеріали, обладнання та інвентар, у т.ч. м`який інвентар та обмундирування передбачено 37 616,00 грн., згідно плану на 2019 рік - 18 161,00 грн.
Відповідно до Положення про запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Фонду соціального захисту інвалідів, відділення Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює в межах компетенції внутрішній контроль за цільовим та ефективним використанням коштів розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів.
Наказом директора Запорізького обласного відділення Фонду від 26.12.2018 № 40 затверджений План заходів контролю за цільовим використанням коштів розпорядниками нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів, а також коштів наданих підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об`єднань інвалідів, фізичним особам, які використовують найману працю у вигляді фінансової допомоги, цільової позики та дотації на 2019 рік.
З метою проведення перевірки Бердянським УВП УТОС надані відповідні документи (розрахункові відомості, договори, акти виконаних робіт/послуг, платіжні доручення, виписки та інші документи підтверджуючі використання бюджетних коштів).
Документальна невиїзна перевірка проводилась за період з липня 2018 по червень 2019. за результатами перевірки Бердянського УВП УТОС, 22.08.2019 складено Акт документальної невиїзної перевірки використання коштів та Додаток №1 до Акту від 19.11.2019. Перевіркою напрямків фактичного використання бюджетних коштів шляхом співставлення платіжних доручень, актів надання послуг з даними планів використання бюджетних коштів та Постановою № 183 встановлено фактичне відхилення використання Бердянським УВП УТОС бюджетних коштів у 2018 та 2019 роках від переліку напрямків використання коштів, визначених Постановою № 183 на загальну суму 37 463,00 грн.
Нецільове використання бюджетних коштів відповідно до п. 24 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України є порушенням бюджетного законодавства.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 22.12.2010 № 1163 Про затвердження Порядку повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету в разі нецільового використання (далі - Постанова № 1163), підставою для повернення коштів до відповідного бюджету є акт ревізії, складений органом, уповноваженим здійснювати контроль за дотриманням бюджетного законодавства (далі - контролюючий орган), у якому зафіксовано факт нецільового використання бюджетних коштів їх одержувачем.
Відповідно до п. 10 Постанови № 1163, у разі невиконання одержувачем бюджетних коштів вимоги, контролюючий орган звертається в установленому порядку до суду щодо стягнення з одержувача бюджетних коштів у дохід відповідного бюджету коштів у сумі, яка була використана ним не за цільовим призначенням.
За результатами перевірки позивачем було встановлено нецільове використання відповідачем бюджетних коштів, визначених постановою № 183 на загальну суму 37 463,00 грн.
Фонд соціального захисту інвалідів є неприбутковою бюджетною установою, діяльність якої спрямовується, координується та контролюється Міністерством соціальної політики України (п. 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів (затв. Наказом Міністерства соціальної політики України № 129 від 14.04.2011).
Фонд, як бюджетна установа, є правонаступником Фонду, як урядового органу (п. 2 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів (затв. Наказом Міністерства соціальної політики України № 129 від 14.04.2011).
Фонд є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в державних банках та органах Каз начейства. (п. 3 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів (затв. Наказом Міністерства соціальної політики України № 129 від 14.04.2011).
Основними завданнями Фонду є, зокрема, фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні (п. 5 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів (затв. Наказом Міністерства соціальної політики України № 129 від 14.04.2011)
Фонд, відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, спрямовує, координує та контролює роботу територіальних відділень Фонду з питань діяльності, визначеної в положеннях про відділення, у тому числі щодо:
- обліку зазначених сум адміністративно-господарських санкцій і пені та використання шляхом надання фінансової допомоги, цільової позики, дотацій на створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, забезпечення функціонування реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю відповідно до законодавства, фінансування заходів, спрямованих на фізкультурно-спортивну реабілітацію осіб з інвалідністю, фінансування витрат на професійну підготовку, підвищення кваліфікації та перепідготовку осіб з інвалідністю та інші заходи відповідно до законодавства;
- обліку заборгованості зі сплати сум адміністративно-господарських санкцій і пені, які нараховані підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичним особам, які використовують найману працю;
- ведення претензійно-позовної роботи в судах різних інстанцій;
- здійснення в межах компетенції внутрішнього контролю за цільовим та ефективним використанням коштів розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів, а також коштів, наданих підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичним особам, які використовують найману працю, у вигляді фінансової допомоги, цільової позики та дотації на створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю … .
Відповідно до п. 1 Положення про Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захис ту інвалідів (затв. Наказом Фонду соціального захисту інвалідів № 55 від 18.09.2017), Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів є територіальним органом неприбуткової бюджетної установи Фонду соціального захисту інвалідів.
Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів здійснює в межах компетенції внутрішній контроль за цільовим та ефективним використанням коштів розпорядника ми бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів (пп. 1 п. 6 Положення про Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (затв. Наказом Фонду со ціального захисту інвалідів № 55 від 18.09.2017).
Згідно абз. 1 ч. 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки громадських об`єднань осіб з інвалідністю, які мають статус всеукраїнських, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 183 від 14.03.2018 (далі - Постанова № 183 від 14.03.2018), Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінсоцполітики. Відповідальним за виконання бюджетної програми та розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня є Фонд соціального захисту інвалідів (далі - Фонд).
Відповідно до п.п. 5 та 6 ч. 6 Постанови № 183 від 14.03.2018 передбачено, що бюджетні кошти, надані громадським об`єднанням, спрямовуються ними на:
5) підтримку невиробничої сфери УТОГу та УТОСу, підприємств, організацій та об`єднань зазначених товариств, які спрямовують бюджетні кошти на утримання своїх соціально-культурних підрозділів, у тому числі на матеріальне заохочення (винагороду) працівників, в обсязі, що не перевищує разом з нарахуваннями 80 відсотків загального обсягу бюджетних коштів, передбачених зазначеним товариствам;
6) оплату (в сумі не менш як 20 відсотків загального обсягу бюджетних коштів, передбачених підприємствам, організаціям та об`єднанням невиробничої сфери зазначених товариств УТОГу та УТОСу):
- оренди приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність, за умови відсутності власного приміщення, обладнання та меблів;
- комунальних послуг у межах середніх норм споживання щодо приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність;
- послуг з поштового та телефонного зв`язку;
- послуг з проведення поточного ремонту комп`ютерного та периферійного обладнання до нього;
- послуг з придбання, встановлення, користування та обслуговування системних програм і програм бухгалтерського обліку та офіційного веб-сайту зазначених товариств УТОГу та УТОСу, забезпечення доступу до електронної пошти та Інтернету, а також нотаріальних послуг з оформлення установчих документів зазначених товариств УТОГу та УТОСу, що надаються державними нотаріальними конторами;
- придбання канцелярських виробів;
- відряджень працівників організацій невиробничої сфери, місцевих (обласних) організацій УТОГу та УТОСу в межах норм, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2011 р. № 98 «Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів» (Офіційний вісник України, 2011 р., № 11, ст. 488).
Частиною 9 Постанови № 183 від 14.03.2018 визначено, що громадські об`єднання подають щороку до 30 січня Фонду звіти про використання бюджетних коштів за попередній рік, у тому числі результативні показники, для їх узагальнення та подання до 10 лютого Мінсоцполітики. Фонд проводить моніторинг здійснення заходів (виконання програм), передбачених у пункті 6 цього Порядку, стосовно обсягу бюджетних коштів, витрачених на такі заходи, та досягнення цілей. Результати моніторингу оприлюднюються щомісяця до 10 числа на офіційному веб-сайті Фонду. Громадські об`єднання подають щомісяця до 5 числа Фонду інформацію для проведення такого моніторингу.
Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку (ч. 10 Постанови № 183 від 14.03.2018).
Згідно ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках … , окрім справ, які підсудні адміністративним судам .
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України, публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Судом враховано, що предметом розгляду у цій справі є встановлення підстав та компетенцій Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів щодо контролю за витраченням бюджетних коштів, порядку проведення перевірки використання бюджетних коштів, тобто з`ясування обставин, які стосуються публічно-правових, а не господарських відносин.
Отже суд дійшов висновку, що діяльність позивача (Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів) щодо надання відповідачу (Бердянському учбово-виробничому підприємству Українського товариства сліпих) бюджетних коштів та здійснення контролю за їх цільовим призначенням, в т.ч. шляхом складання акту перевірки нецільового використання відповідачем бюджетних коштів, визначених постановою № 183 на загальну суму 37 463,00 грн. є виконання ним публічно-владних управлінських функцій, тобто позивач у вказаних відносинах з відповідачем є суб`єктом владних повноважень.
З урахуванням викладеного, спір щодо стягнення сум нецільового використання бюджетних коштів є публічно-правовим та, відповідно до ст. 19 КАС України, відноситься до юрисдикції адміністративних судів.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
З огляду на викладене, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України, оскільки позивач є суб`єктом владних повноважень та спір щодо стягнення сум нецільового використання бюджетних коштів є публічно-правовим, що відповідно до положень п. 1 ч. 1 ст. 20 ГПК України виключає можливість розгляду цієї справи господарськими судами України у зв`язку із непідвідомчістю їм цього спору.
Згідно ч. 2 ст. 231 ГПК України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.
На підставі викладеного, суд вважає за необхідне роз`яснити позивачу, що розгляд цієї справи віднесено до юрисдикції адміністративних судів відповідно до ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Згідно з ч. 4 ст. 231 ГПК України, про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України Про судовий збір , сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
Суд зазначає, що при подачі позовної заяви до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1 921,00 грн. та враховуючи закриття провадження у справі, питання про повернення позивачу з державного бюджету судового збору буде вирішено за наявності відповідного клопотання позивача.
Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена (ч. 5 ст. 231 ГПК України).
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 231, ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Провадження у справі № 908/22/20 закрити.
2. Судовий збір у розмірі 1 921,00 грн., сплачений позивачем при подачі позовної заяви до суду повернути Запорізькому обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів (69095, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 147; код ЄДРПОУ 20508338) із державного бюджету України за відповідним клопотанням позивача.
3. Копію ухвали направити сторонам у справі.
Ухвала господарського суду набирає законної сили негайно після її оголошення.
Ухвалу оформлено у повному обсязі та підписано 16.03.2020 .
Суддя К.В. Проскуряков
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2020 |
Оприлюднено | 20.03.2020 |
Номер документу | 88275480 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Парусніков Юрій Борисович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Проскуряков К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні