Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2020 року справа № 580/164/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення часників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до державного навчального закладу «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» про застосування заходів реагування,
встановив:
Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (далі - управління, позивач) подало позов, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді часткової зупинки експлуатації державного навчального закладу «Смілянський центр подготовки і перепідготовки робітничих кадрів» (далі - навчальний заклад, відповідач) - код ЄДРПОУ: 05537851, розташованого за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Мазура, 26, шляхом знеструмлення електроживлення, та припинення експлуатації гуртожитку, розташованого за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Василя Стуса, 37, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що позивачем проведена позапланова перевірка державного навчального закладу «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої посадовими особами управління виявлено та фіксовано ряд порушень, які створюють загрозу життю і здоров`ю людей та працівників підприємства, а тому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до усунення порушень, визначених у акті перевірки Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області № 303 від 24.12.2019.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 20.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
10 лютого 2020 року до суду надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що на виконання припису частину порушень було усунуто, про що повідомлено Смілянський районний відділ управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області листом від 21.01.2020.
У розрахунку видатків на 2020 рік передбачено кошти на доукомплектування пожежних кранів та щитів, на придбання вогнегасників та на перезарядку тих, що є у наявності, а також на монтаж протипожежної автоматики гуртожитку з нежитловими (вбудованими) приміщеннями.
Отже, залишилась незначна кількість не усунених порушень, на які вказує позивач, що не є критичними та не становлять загрозу життю та здоров`ю людей і будуть усунуті протягом 2020 року.
Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та на виконання наказу управління ДСНС України у Черкаській області від 11 грудня 2019 року № 234, у період з 23 грудня по 24 грудня 2019 року головним інспектором Смілянського РВ ДСНС України у Черкаській області підполковником служби цивільного захисту Тищенком Ігорем Миколайовичем проведено позапланову перевірку державного навчального закладу «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» , розташованого за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Мазура, 26, з метою перевірки додержання та виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки.
Актом позапланової перевірки від 24.12.2019р. № 303 (далі - акт), встановлені порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 (зі змінами внесеними наказом МВС України від 31.07.2017 № 657 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2017 р. за № 1048/30916), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 р. за № 252/26697 (далі - ППБУ), ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (далі - ДБН В.2.5-56:2014), в будівлі гуртожитку розташованого за адресою: м. Сміла, вул, Василя Стуса, 37, а саме:
1. Пожежні крани не укомплектовані пожежним рукавом та стволом.
2. Пожежним кранам не проведено технічне обслуговування та перевірку на працездатність шляхом пуску води.
3. Пожежні крани перебувають у несправному стані.
4. В коридорі 4-го поверху гуртожитку встановлено металеві двері, внаслідок чого з поверху існує один евакуаційний вихід.
5. Не проведено обов`язкове особисте страхування членів пожежної дружини відповідно до вимог Постанова КМУ №564 від 17.07.2013 р. п.16.
6. Чергового по гуртожитку не забезпечено фільтрувальними пристроями для само рятування під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість дітей гуртожитку та окремо для обслуговуючого персоналу.
7. Посадовим особам та особам задіяним на роботах пов`язаних з підвищеною пожежною небезпекою не проведено спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум).
8. На першому поверсі гуртожитку встановлено на вікнах приміщень де перебувають люди глухі ґрати.
9. Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2,5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» .
10. На п`ятому поверсі гуртожитку влаштовані та експлуатуються тимчасові електромережі.
11. Приміщення гуртожитку не забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності.
12. Двері запасних евакуаційних виходів з гуртожитку замкнені на навісні замки.
13. Сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації гуртожитку не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
14. У підвальному приміщенні гуртожитку влаштовано майстерню де використовуються горючі матеріали (мастило для мотокоси).
Зауважень або заперечень до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки збоку суб`єкта господарювання не надходило.
Подальша експлуатація гуртожитку державного навчального закладу «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» , розташованого за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Василя Стуса, 37, із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює пряму та/або опосередковану загрозу життю та/або здоров`ю людей.
24 грудня 2019 року позивачем винесено припис № 293 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідно до якого з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті від 24.12.2019 № 303, відповідно до статті 69 Кодексу цивільного захисту України, частиною восьмою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , пункту 48 Положення про державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, відповідач мав вжити заходи щодо усунення порушень до 24.01.2020.
Листом від 21.01.2020 № 01-11/03-62 відповідач повідомив головного інспектора Смілянського РВ ДСНС України у Черкаській області про часткове виконання припису № 293, а у листі від 07.02.2020 № 01-11-10/126 відповідач висловив прохання вказаному інспектору щодо проведення спеціального навчання (пожежно-технічний мінімум) працівників навчального закладу.
Станом на час розгляду справи у матеріалах справи відсутні докази як повного виконання відповідачем припису № 293, так і реагування на лист 07.02.2020 № 01-11-10/126.
Під час надання правової оцінки встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Згідно статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно частини 7 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, згідно з Указом Президента України «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.01.2013 № 20/2013, здійснює Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України).
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (у подальшому - Кодекс).
Згідно статті 67 Кодексу до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 68 Кодексу).
Стаття 70 Кодексу передбачає підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені ст. 70 Кодексу.
Так, згідно частини 1 статті 70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Виходячи з наведеного, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акта, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок, тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, тощо.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до пункту 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
Наявні у справі докази підтверджують, що відповідачем частково усунені раніше виявлені контролюючим органом порушення і динаміка проведення заходів у цьому напрямку триває, про що свідчать листи відповідача № 01-11/03-62 від 21.01.2020, від 07.02.2020 № 01-11-10/126, розрахунок видатків на утримання закладу освіти у 2020 році, а також журнал реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки, що свідчить про добросовісність намірів державного навчального закладу «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» щодо проведення роботи по усуненню порушень та вжиття відповідних заходів, при цьому, виконання цих пунктів є багатоетапним та вимагає додаткового часу.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Законом № 877-V не визначені, отже віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати, чи створюють виявлені порушення дійсну реальну загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
Суд наголошує, що поняття «загрози життю та здоров`ю» є оціночним. Однак це не спростовує необхідність дослідження доказів, якими обґрунтовується їх наявність та зважаючи, що такі позови розглядаються за позовними заявами суб`єктів владних повноважень, суд не повинен обмежуватися тільки даними актів перевірок. Достовірність інформації про зафіксовані в них порушення має бути перевірена судом шляхом зібрання відповідних доказів, а застосування судом обраного заходу реагування обґрунтовуватися з дотриманням всіх принципів адміністративного судочинства.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 31.10.2018 у справі № 826/14758/17.
Зважаючи на викладене, враховуючи відсутність в матеріалах справи доказів, які б підтверджували, що перелічені в акті перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють саме реальну загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що підстави для вжиття зазначених у адміністративному позові заходів реагування відсутні.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, в задоволенні яких слід відмовити.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки управління є суб`єктом владних повноважень та враховуючи, що у справі позивач не поніс жодних судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, тому у даному випадку підстави для відшкодування судових витрат позивачеві відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Учасники справи:
1) позивач - управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Прикордонника Лазаренка, 1, код ЄДРПОУ 38646021);
2) відповідач - державний навчальний заклад «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» (20700, Черкаська область, м. Сміла, вул. Мазура, 26, код ЄДРПОУ 05537851).
Рішення складене у повному обсязі та підписане 19.03.2020.
Суддя В.О. Гаврилюк
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2020 |
Оприлюднено | 20.03.2020 |
Номер документу | 88297801 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні