Рішення
від 17.03.2020 по справі 908/3581/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/175/19

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.03.2020 Справа № 908/3581/19

м. Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

при секретареві судового засідання Махно О.О.,

розглянувши матеріали справи № 908/3581/19

за позовом Селянського (фермерського) господарства "Узун", ідентифікаційний код юридичної особи 19264546 (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванківка, вул. Гриценка, буд. 11)

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50)

про внесення змін до договору оренди землі

За участю уповноважених представників сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулося Селянське (фермерське) господарство "Узун" з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством "Узун", зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2009 за №040927400001, щодо земельної ділянки з кадастровим номером №2323683500:04:005:0004 площею 36,5149 га шляхом викладення в редакції позивача пунктів 2.3 розділу 2 "Об`єкт оренди" в частині визначення з 01.01.2020 нормативної грошової оцінки землі в розмірі 1054347,66 грн та пункту 4.1 розділу 4 "Орендна плата" в частині визначення з 01.01.2020 річного розміру орендної плати в розмірі 126521,72 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані відмовою відповідача внести зміни до договору оренди земельної ділянки, поновленого рішенням Господарського суду Запорізької області від 04.02.2019 у справі № 908/2315/18 на сім років, в частині застосування зменшеної нормативно грошової оцінки землі та річної орендної плати згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки від 08.05.2019 №1138/198-19 та запропонованим позивачем проектом додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

Позов заявлено на підставі ст. ст. 15, 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", п. 271.2 ст. 271, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651 Цивільного кодексу України.

Згідно з витягом із протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.12.2019 справу № 908/3581/19 передано на розгляд судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 02.01.2020 у справі №908/3581/19 прийнято позовну заяву до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на28.01.2020 о/об 15 год. 00 хв.У порядку підготовки справи до розгляду запропоновано відповідачу, відповідно до ст. 165 ГПК України, подати до суду в строк до 24.01.2020 (включно) відзив на позовну заяву.

27.01.2020 до господарського суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, з доказами направлення його позивачу. У відзиві на позов відповідач зазначає, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки не може бути примусом для власника земельної ділянки і передбачають право, а не обов`язок на переукладення або внесення змін до договору оренди.

За наслідками судового засідання 28.01.2020, враховуючи необхідність надання позивачу часу для надання відповіді на відзив, суд відклав підготовче засідання, повідомивши присутніх представників учасників справи про дату наступного засідання, яке призначено на 18.02.2020 о 14 год. 15 хв. в приміщенні Господарського суду Запорізької області під розписку та звукозапис.

04.02.2020 до господарського суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

За наслідками судового засідання 18.02.2020, суд, на підставі ст. 185 ГПК України, постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 10.03.2020 об 11 год. 00 хв., про що присутні представники сторін повідомлені в приміщенні суду під розписку та під звукозапис.

В судовому засіданні 10.03.2020 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу "Акорд".

Представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Суд дійшов до висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.

У зв`язку з неявкою в судове засідання 17.03.2020 всіх учасників судового процесу фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу відповідно до ч. 3 ст. 222 ГПК України не проводилося.

За наслідками судового засідання 17.03.2020 судом прийнято рішення.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд

УСТАНОВИВ:

30.12.2008 між Новомиколаївською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Селянським (фермерським) господарством "Узун" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), відповідно до п. 1.1. якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами села Новоіванківка на території Новоіванківської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі № 104, земельна ділянка № 1.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 36,5149 гектарів ріллі (кадастровий номер 2323683500:04:005:0004) (п. 2.1. договору).

Відповідно до п. 3.1. договору договір укладено на 10 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 14.1 договору сторони передбачили, що договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір оренди землі зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 22.01.2009 за № 040927400001.

Строк дії договору встановлено до 22.01.2019 включно.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 04.02.2019 у справі № 908/2315/18 за позовом Селянського (фермерського) господарства "Узун" в особі голови Узуна Костянтина Стельяновича до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання незаконною відмови в поновленні договору оренди землі та укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Визнано незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.10.2018 № 27-8-0.6-6391/2-18 в поновлені договору оренди землі від 30.12.2008, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством "Узун" (зареєстровано у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2008 за № 040927400001).

Додаткова угода № 4 про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 (зареєстровано в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001) між Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (69005, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Українська буд. 50, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689) та Селянським (фермерським) господарством "Узун" (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, буд. 11, ідентифікаційний код юридичної особи 19264546) на умовах наданого Селянським (фермерським) господарством "Узун" проекту, вважається укладеною. У вказаній додатковій угоді зазначено наступне:

1. Поновити термін дії договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством "Узун" 30.12.2008 та зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001 на 7 років, кадастровий номер земельної ділянки: 2323683500:04:005:0004.

2. Внести до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001, такі зміни та доповнення:

2.1 пункт 2.3 розділу 2 "Об`єкт оренди" викласти в наступній редакції:

"Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 383 841,31 грн. (один мільйон триста вісімдесят три тисячі вісімсот сорок одна гривня тридцять одна копійка)" згідно листа відділу у Новомиколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 0-8-0.29-3416/108-18 від 27.07.2018;

2.2 пункт 2.5 розділу 2 "Об`єкт оренди" викласти в наступній редакції:

"Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: згідно агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки № 128105, затвердженого директором Запорізької філії ДУ "Держгрунтохорона" Кущ І., земельна ділянка площею 36,5149 га станом на 2018 рік має наступні показники стану ґрунту (в балах): агрохімічна оцінка - 64, екоголо - агрохімічна - 53";

2.3. Пункт 3.1 розділу 3 "Строк дії договору" викласти в наступній редакції:

"По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі":

2.4. Пункт 4.1 розділу 4 "Орендна плата" викласти в наступній редакції:

"Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків)

від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 166 060,96 грн. (сто шістдесят шість тисяч шістдесят гривень дев`яносто шість копійок)":

2.5. Пункт 4.2 розділу 4 "Орендна плата" викласти в наступній редакції: "Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії";

2.6. Пункт 4.5 розділу 4 "Орендна плата" викласти в наступній редакції: "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:

- у 10-денний строк сплачується штраф у розмір 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;

- стягується пеня у розмірі 0,1 % (відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення";

2.7. Пункт 7.1 розділу 7 "Умови повернення земельної ділянки" доповнити абзацом 1: "У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення їх у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету МіністрівУкраїни від 19 квітня 1993№ 284 (ЗП України, 1993 р., № 10ст. 193)" .

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 18.04.2019 рішення Господарського суду Запорізької областівід 04.02.2019 у справі № 908/2315/18 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 09.07.2019 № 908/2315/18 постанову Центрального апеляційного господарського суду від 18.04.2019 та рішення Господарського суду Запорізької області від 04.02.2019 у справі 908/2315/18 залишено без змін.

Рішення набрало законної сили.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Позивач направив на адресу відповідача лист - повідомлення № б/н від 05.08.2019 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 (земельна ділянка №2323683500:04:005:0004, площею 36,5149 га), зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2009 за № 040927400001, відповідно до якого, керуючись ст. 30 Закону України Про оренду землі , ст. 632 ЦК України, С(Ф)Г Узун просило погодити зміни до договору оренди землі шляхом укладення додаткової угоди про наступні доповнення:

- Пункт 2.3. розділу 2 Об`єкт оренди договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 доповнити абзацом 2, визначивши, що: З 01.01.2020 для обрахування розміру орендної плати застосуванню підлягатиме нормативно грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19, яка складає 1054347,66 грн.

- Пункт 4.1. розділу 4 Орендна плата договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 доповнити абзацом 2, визначивши, що: З 01.01.2020 річна орендна плата повинна вноситись орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 126521,72 грн.

До листа додані наступні документи: копія витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19, копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права № 166100561 від 10.05.2019, скріншот з веб-порталу: https://ngo.land.gov.ua/uk/map/ про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 2323683500:04:005:0004 станом на 15.10.2019, додаткова угода від 15.10.2019 до договору оренди землі від 30.12.2008, розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 08.05.2019.

У листі - відповіді ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області № У--169-528/6-19 від 08.10.2019 на лист позивача від 05.08.2019 управління зазначило, що у листі - повідомленні С(Ф)Г Узун не вказано строк для відповіді, оскільки відповідь заявником не отримана протягом необхідного для цього часу, слід вважати, що пропозиція укласти договір (оферта) не прийнята управління. Лист позивача від 05.08.2019 зареєстровано в ГУ Держгеокадастрі у Запорізькій області 25.09.2019 за дорученням № У-20083/0/15-19/0.3-1-ГЛ.

Позивач направив на адресу відповідача лист - повідомлення № б/н від 15.10.2019 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 (земельна ділянка №2323683500:04:005:0004, площею 36,5149 га), зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2009 за № 040927400001, у листі - повідомленні від 05.08.2019, просив повідомити про результати розгляду листа-повідомлення прошу повідомити в строк, передбачений ч. 3 ст. 188 ГК України.

До листа-повідомлення № б/н від 15.10.2019 надано наступний пакет документів: копія витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19, копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права № 166100561 від 10.05.2019, скріншот з веб-порталу: https://ngo.land.gov.ua/uk/map/ про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 2323683500:04:005:0004 станом на 15.10.2019, додаткова угода від 15.10.2019 до договору оренди землі від 30.12.2008, розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 08.05.2019.

У відповіді на лист-повідомлення № б/н від 15.10.2019, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у листі № 27-8-0.6-6124/2-19 від 18.11.2019 Про розгляд листа зазначило наступне: наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 № 552 затверджено Загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Надання відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до вимог ст. 20 Закону України Про оцінку земель у форматі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку в порядку надання адміністративних послуг. Тому орендарі земельних ділянки мають можливість самостійно отримати відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернутися до органу ДФС для сплати орендної плати у відповідності до умов договору оренди землі з урахуванням нової нормативно грошової оцінки землі. Неприйняття пропозиції головним управлінням про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки жодним чином не порушує та не обмежує прав позивача. Враховуючи положення чинного законодавства зміни до договору можуть бути внесені лише за згодою сторін.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 нормативно грошова оцінка земельної ділянки ділянка загальною площею 36,5149 гектарів ріллі (кадастровий номер 2323683500:04:005:0004) становить 1054347,66 грн.

Відмова Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в укладенні додаткової угоди до договору оренди шляхом внесення змін до визначення нормативної грошової оцінки землі, розміру орендної плати і стала підставою для звернення позивача із цим позовом до суду.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-ХIV відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно із ст. 13 зазначеного Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як встановлено судом позивач, у визначеному законом порядку на підставі укладеного договору оренди, набув право на користування земельною ділянкою. Строк дії договору продовжено за рішення суду. Наразі договір оренди є чинним. Протягом його дії її сторонами були внесені зміни, які стосувалися порядку визначення орендної плати, розміру орендної плати.

За змістом ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди. Разом з тим, в силу пунктів 288.5.1, 288.5.2 цієї норми, річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з частиною 3 статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Відповідно до абзацу 13 ст. 1 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій (стаття 18 Закону).

Відповідно до ст. 26 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючому органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (стаття 20 Закону України Про оцінку землі , статті 288 Податкового кодексу України).

Постановою Кабінету Міністрів України Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення від 07.02.2018 №105 затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та визначено у 2018 році проведення загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення. Цей Порядок визначає процедуру проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. У цьому Порядку під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України. Оцінка проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 № 831. Оцінку проводить уповноважений Держгеокадастром на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою Проведення земельної реформи , суб`єкт господарювання, який є суб`єктом оціночної діяльності відповідно до статті 6 та з урахуванням вимог частини 3 ст. 18 Закону України Про оцінку земель . Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів.

Згідно з пунктом 22 Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 №262.

Згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку ведення Державного земельного кадастру, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, після проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення відповідно до Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №105, підставою для надання відомостей із Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сільськогосподарського призначення (крім земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів) є виключно дані загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, які внесені до Державного земельного кадастру та не підлягають оновленню протягом строку, визначеного Законом України Про оцінку земель .

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.11.2018 №552 Про затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення затверджено технічну документацію із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.

Наказом Міністерства юстиції від 20.11.2018 №3635/5 визначено, що відповідно до підпунктів д , е пункту 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, яке затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731(із змінами), Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.11. 2018 №552 Про затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення визнано таким, що не підлягає державній реєстрації.

Згідно з інформацією, яка зазначена у Витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які перебувають у користуванні позивача станом на 05.08.2019 та 02.01.2020 нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена у меншому розмірі, ніж той, який встановлений сторонами при внесенні змін до договору оренди, у розмірі 1054347,66 грн. проти нормативної грошової оцінки 1 383 841,31 грн., яка визначена у пункті 2.3. додаткової угоди № 4 до договору від 30.12.2018.

Позивач двічі направляв на адресу ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області листи щодо внесення змін до договору оренди землі від 30.12.2008. Проте, додаткова угода до договору оренди землі так і не була укладена.

Зміни нормативної грошової оцінки є безумовними підставами для внесення відповідних змін до договору оренди землі для приведення його у відповідність до обставин, що змінилися і мають істотне значення для подальших правовідносин сторін.

З огляду на умови договору оренди, ст. 13 Закону України Про оцінку земель , ст. 21 Закону України Про оренду землі , у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з метою недопущення порушень законодавства у ході виконання договору оренди земельної ділянки між сторонами, позивач правомірно направив відповідачу проект додаткової угоди про внесення змін до умов договору оренди, яким визначена нова нормативна грошова оцінка орендованих позивачем земельних ділянок.

Відповідно до приписів частин 3, 4 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторони про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

У листі - відповіді ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області № У-169-528/6-19 від 08.10.2019 на лист позивача від 05.08.2019 управління зазначило, що у листі - повідомленні С(Ф)Г Узун не вказано строк для відповіді, оскільки відповідь заявником не отримана протягом необхідного для цього часу, слід вважати, що пропозиція укласти договір (оферта) не прийнята управлінням. Лист позивача від 05.08.2019 зареєстровано в ГУ Держгеокадастрі у Запорізькій області 25.09.2019 за дорученням № У-20083/0/15-19/0.3-1-ГЛ.

У відповіді на лист-повідомлення № б/н від 15.10.2019, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у листі № 27-8-0.6-6124/2-19 від 18.11.2019 Про розгляд листа зазначило наступне: наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 № 552 затверджено Загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Надання відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до вимог ст. 20 Закону України Про оцінку земель у форматі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку в порядку надання адміністративних послуг. Тому орендарі земельних ділянки мають можливість самостійно отримати відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернутися до органу ДФС для сплати орендної плати у відповідності до умов договору оренди землі з урахуванням нової нормативно грошової оцінки землі. Неприйняття пропозиції головним управлінням про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки жодним чином не порушує та не обмежує прав позивача. Враховуючи положення чинного законодавства зміни до договору можуть бути внесені лише за згодою сторін.

Стаття 30 Закону України Про оренду землі передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Водночас, згідно з підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України податкове законодавство ґрунтується на принципі стабільності - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Норма статті 7 Податкового кодексу України до елементів податку відносить, зокрема, базу оподаткування. Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271цього Кодексу встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого зазначеним Кодексом. Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що база оподаткування є елементом податку, тісно пов`язаним з об`єктом оподаткування, а нормативна грошова оцінка - конкретна вартісна характеристика бази. Отже, зміна бази оподаткування (нормативної грошової оцінки) стосується зміни регулювання податків, зборів та їх елементів.

З огляду на вказані обставини (дату звернення позивача до орендодавця з заявою про внесення змін до договору оренди 05.08.2019) та наведені правові норми, внесення змін до договору оренди визначено позивачем - з наступного бюджетного року (з 01.01.2020).

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 632 Цивільного Кодексу України у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно із ст. ст. 651, 652 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Отже, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати (судовий збір та комісія банку за сплату судового збору) покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією (орендодавець), ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50) та Селянським (фермерським) господарством "Узун" (орендар), ідентифікаційний код юридичної особи 19264546 (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, 11), від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001, такі зміни та доповнення: пункт 2.3 розділу 2 "Об`єкт оренди" викласти в наступній редакції:

"Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 383 841,31 грн (один мільйон триста вісімдесят три тисячі вісімсот сорок одна гривня тридцять одна копійка) згідно листа відділу у Новомиколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 0-8-.29-3416/108-18 від 27.07.2018. Дана нормативно грошова оцінка діє до 31.12.2019 включно.

З 01.01.2020 нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 054 347,66 грн. (один мільйон п`ятдесят чотири тисячі триста сорок сім гривень шістдесят шість копійок) згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19".

3. Внести до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією (орендодавець), ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50) та Селянським (фермерським) господарством "Узун" (орендар), ідентифікаційний код юридичної особи 19264546 (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, 11), від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001, такі зміни та доповнення: пункт 4.1 розділу 4 "Орендна плата" викласти в наступній редакції:

"Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 166 060,96 грн (сто шістдесят шість тисяч шістдесят гривень дев`яносто шість копійок). Даний порядок діє до 31.12.2019 включно.

"З 01.01.2020 річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 126 521,72 грн (сто двадцять шість тисяч п`ятсот двадцять одна гривня сімдесят дві копійки)".

4. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50) на користь Селянського (фермерського) господарства "Узун", ідентифікаційний код юридичної особи 19264546 (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, 11) 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн 00 коп. судового збору та 39 (тридцять дев`ять) грн 20 коп. комісії за сплату судового збору.

5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до п. 17.5 Розділу ХI Перехідних положень ГПК України апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Запорізької області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 20.03.2020.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення17.03.2020
Оприлюднено23.03.2020
Номер документу88323751
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3581/19

Судовий наказ від 17.06.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Постанова від 20.05.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 07.04.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 27.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні