Рішення
від 19.03.2020 по справі 420/4182/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4182/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому, з урахуванням уточнень (від 29.07.2019р. вхід.№2728/19), просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №82 від 19.06.2019р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №82 від 19.06.2019р. за номерами: 1-8, 10.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що виявлені під час проведення позапланової перевірки Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» порушення, котрі окреслено у Акті перевірки від 19.06.2019р. №82 за номерами: 1-8, 10, є такими, що впливають на ризики виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Подальша експлуатація приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки пацієнтів, медичного та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища пацієнти, медичний та обслуговуючий персонал приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної, та техногенної безпеки, цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної, та техногенної безпеки, цивільного захисту приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.

Відповідач - Державний заклад «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (від 27.08.2019р. вхід.№30441/19), наголошуючи, зокрема, що Державний заклад «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» утримується за рахунок коштів Держаного бюджету України. У зв`язку з чим, ДЗ „Український лепрозорій МОЗ України» у 2019році не в змозі виконати п.п.1-8 Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.04.2019р. №47, оскільки на 2019 бюджетний рік МОЗ України грошових коштів на дані цілі ДЗ „Український лепрозорій МОЗ України» не виділяло. Під час планування проекту кошторису на 2020 бюджетний рік ДЗ „Український лепрозорій МОЗ України» буде заплановано виділення грошових коштів на проведення в повному обсязі робіт, вимоги щодо виконання яких наведені у приписі. За умови фінансування ДЗ „Український лепрозорій МОЗ України» Міністерством охорони здоров`я України на вказані цілі, вищенаведені роботи будуть обов`язково виконані. Також, відповідач зазначає, що Державним закладом «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» вчинено дії, направлені на усунення порушень, наведених у п.п.9, 10 Акта перевірки від 19.06.2019р. №82.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.07.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито загальне позовне провадження у справі №420/4182/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою суду від 27.09.2019р., з урахуванням приписів п.4 ч.1 ст.236 КАС України, провадження у справі №420/4182/19 зупинено.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.01.2020р., у зв`язку з усуненням обставин, котрі слугували підставою для зупинення провадження, провадження по справі №420/4182/19 поновлено.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.01.2020р., з урахуванням приписів п.3 ч.2 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження, та призначено справу до судового розгляду по суті.

11.03.2020р. до Одеського окружного адміністративного суду від повноважного представника позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області надійшло клопотання (вхід.№11256/20) про розгляд справи без його участі.

Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, у період з 18.06.2019р. по 19.06.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №218 від 12.06.2019року Про проведення позапланової перевірки , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 18.06.2019року №64, головним інспектором Роздільнянського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Калита А.М., провідним інспектором Роздільнянського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Сікора С.Ю., проведено позапланову перевірку приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , який розташовано за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган.

За наслідками вказаної перевірки фахівцями контролюючого органу складено Акт №82 від 19.06.2019р. за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-8, 10 висновку котрого акцентовано на наступному: з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано за допомогою скрутки; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту; приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом на пульт централізованого спостереження пожежної охорони; приміщення будівель (адміністративні, побутові тощо) не обладнано системою оповіщення людей та управління евакуюванням; пожежний щит не доукомплектовано сертифікованими первинними засобами пожежогасіння (вогнегасники 3шт., із масою заряду не менше 5кг.; ящик з піском - 1 шт.; покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу з розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт., ящик для піску повинен бути укомплектований совковою лопатою - 1 шт.); не проведено розрахунок та не забезпечено захист будівель та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; не проведено заміри опору ізоляції електричних мереж; евакуаційні виходи не позначено світловими покажчиками з написом Вихід білого кольору на зеленому фоні, підключеним до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення, або таким, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення; у приміщеннях використовуються електронагрівальні прилади.

Також, за результатами позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , який розташовано за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено Припис №47 від 10.04.2019р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, перелік котрих окреслено у Акті №82 від 19.06.2019р.

Встановлення фахівцями контролюючого органу в приміщеннях Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , який розташовано за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, вищеокреслених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, уточнені позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області щодо застосування до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №82 від 19.06.2019р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №82 від 19.06.2019р. за номерами: 1-8, 10, підлягають частковому задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом;

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей;

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Зокрема, судом встановлено, що у період з 18.06.2019р. по 19.06.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №218 від 12.06.2019року Про проведення позапланової перевірки , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 18.06.2019року №64, головним інспектором Роздільнянського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Калита А.М., провідним інспектором Роздільнянського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Сікора С.Ю., проведено позапланову перевірку приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , який розташовано за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган.

За наслідками вказаної перевірки фахівцями контролюючого органу складено Акт №82 від 19.06.2019р. за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-8, 10 висновку якого наголошено на наступному: з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано за допомогою скрутки; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту; приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом на пульт централізованого спостереження пожежної охорони; приміщення будівель (адміністративні, побутові тощо) не обладнано системою оповіщення людей та управління евакуюванням; пожежний щит не доукомплектовано сертифікованими первинними засобами пожежогасіння (вогнегасники 3шт., із масою заряду не менше 5кг.; ящик з піском - 1 шт.; покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу з розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт., ящик для піску повинен бути укомплектований совковою лопатою - 1 шт.); не проведено розрахунок та не забезпечено захист будівель та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; не проведено заміри опору ізоляції електричних мереж; евакуаційні виходи не позначено світловими покажчиками з написом Вихід білого кольору на зеленому фоні, підключеним до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення, або таким, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення; у приміщеннях використовуються електронагрівальні прилади.

Також, за результатами позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , який розташовано за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено Припис №47 від 10.04.2019р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, перелік котрих окреслено у Акті №82 від 19.06.2019р.

Судом встановлено, що в.о. головного лікаря Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» Рибак Ю.В. Акт перевірки №82 від 19.06.2019р., та Припис №47 від 10.04.2019р., підписано, та отримано без зауважень.

Так, позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові зазначено, що виявлені фахівцями контролюючого органу під час проведення заходу державного нагляду (контролю) приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Крім того, як з`ясовано судом, за виявлені порушення відносно винної посадової особи - в.о. головного лікаря Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» Рибак Ю.В. складено Протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП серії ОД №009122 від 18.06.2019року.

19.06.2019р. провідним інспектором Роздільнянського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Сікора С.Ю. винесено Постанову серії ОД №009122 про накладення адміністративного стягнення, якою в.о. головного лікаря Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51грн.

Будь-яких доказів на підтвердження оскарження вищеозначеної Постанови серії ОД №009122 від 19.06.2019р. про накладення адміністративного стягнення, та її скасування, відповідачем суду не надано.

Отже, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що під час проведення фахівцями контролюючого органу позапланової перевірки приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, виявлено порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Так, як встановлено судом, 05.11.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №372 від 24.10.2019року Про проведення позапланової перевірки , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 04.11.2019року №99, головним інспектором Роздільнянського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Калита А.М., проведено позапланову перевірку приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , який розташовано за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган.

За наслідками вказаної перевірки фахівцями контролюючого органу складено Акт №121 від 05.11.2019р. за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-5 висновку якого наголошено, що дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту; приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом на пульт централізованого спостереження пожежної охорони; приміщення будівель (адміністративні, побутові тощо) не обладнано системою оповіщення людей та управління евакуюванням; не проведено розрахунок та не забезпечено захист будівель та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; евакуаційні виходи не позначено світловими покажчиками з написом Вихід білого кольору на зеленому фоні, підключеним до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення, або таким, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення.

Отже, з урахуванням наведеного, судом з`ясовано, що виявлені контролюючим органом, в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), порушення, котрі зафіксовано в Акті за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №82 від 19.06.2019р. відповідачем - Державним закладом «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , частково усунуто.

Між тим, решта не усунутих відповідачем порушень, виявлених фахівцем ГУ ДСНС України в Одеській області, під час провадження позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, на наявність котрих наголошено у пунктах 1-5 висновку Акта перевірки №121 від 05.11.2019р., створюють загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки їх не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі.

Отже, за даного становища пацієнти, медичний, та обслуговуючий персонал приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Крім того, якщо Державний заклад «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» вважає, що порушення виявлені під час перевірки відсутні, відповідач може звернутися до Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області з відповідною заявою про проведення позапланової перевірки.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що за наслідками проведення позапланової перевірки фахівцями контролюючого органу складено Акт №121 від 05.11.2019р. у пунктах 1-5 висновку якого встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для часткового задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області шляхом застосування до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №121 від 05.11.2019р. за номерами: 1-5.

При цьому, судом відхиляються, та не приймаються до уваги, як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, посилання відповідача на те, що Державний заклад «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» утримується за рахунок коштів Держаного бюджету України, у зв`язку з чим не має можливості своєчасно у повному обсязі усунути виявлені фахівцями контролюючого органу порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, оскільки обмежене фінансування Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» жодним чином не нівелює невідворотної загрози життю та здоров`ю людей, котра може настати в результаті виникнення надзвичайної ситуації.

Водночас, суд вважає за доцільне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки з питань додержання в приміщеннях Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливостей звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають частковому задоволенню, з вище окреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» (67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, код ЄДРПОУ 01982235) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити частково.

2. Застосувати до Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Державного закладу «Український лепрозорій Міністерства охорони здоров`я України» , розташованих за адресою: 67450, Одеська область, Роздільнянський район, с.Кучурган, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №121 від 05.11.2019р. за номерами: 1-5.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

Дата ухвалення рішення19.03.2020
Оприлюднено23.03.2020
Номер документу88329179
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю

Судовий реєстр по справі —420/4182/19

Постанова від 18.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 18.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 19.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 27.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні