Рішення
від 30.03.2020 по справі 826/16443/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 березня 2020 року м. Київ № 826/16443/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Бояринцевої М.А., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовомМіністерства юстиції України в особі Департаменту Державної реєстрації до Політичної партії "Універсальна Партія України" проанулювання реєстраційного свідоцтва,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Міністерство юстиції України (далі - позивач) з позовом до Політичної партії Універсальна партія України (далі - відповідач та/або ПП Універсальна партія України ) та просить суд анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії Універсальна партія України (код ЄДРПОУ 39707320) №262-п.п. від 23.01.2015 року.

Адміністративний позов мотивований тим, що відповідачем порушено вимоги частини сьомої статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні , якою передбачено обов`язок утворення та реєстрації протягом шести місяців з дня реєстрації своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим, що є підставою для звернення до суду про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії.

Відповідачем відзиву на позовну заяву не подано, заяв та клопотань до суду не надходило, ухвала Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.10.2018 року скерована за адресою Політичної партії Універсальна партія України , що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте поштовий конверт повернувся із відміткою пошти За закінченням терміну зберігання .

Зважаючи на наведені обставини, справа вирішується на підставі наявних в ній документів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Політична партія Універсальна партія України зареєстрована Державною реєстраційною службою України 23.01.2015 року (свідоцтво 262-п.п. від 23.01.2015 року).

Статут Партії затверджено рішенням Установчого з`їзду, протокол №1 від 03.05.2014 року, внесено зміни згідно з рішенням Установчого з`їзду, протокол №2 від 16.12.2014 року (далі - Статут).

Пунктом 3 Статуту передбачено, що організаційну структуру партії складають обласні та прирівняні до них партійні організації АР Крим, міст Києва та Севастополя (надалі - обласні), міські, районні, районні у містах партійні організації (надалі - місцеві), та первинні партійні осередки. Обласні, місцеві партійні організації та первинні партійні осередки створюються згідно існуючої системи адміністративно-територіального устрою України.

Згідно з пунктом 6 Статуту до обласних партійних організацій належать обласні, та прирівняні до них партійні організації у місті Києві та Севастополі, а також партійна організація АР Крим. Обласні партійні організації підлягають реєстрації у порядку, встановленому чинним законодавством України.

Як зазначає Міністерство юстиції України, відповідачем порушено вимоги частини сьомої статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні , що і зумовило його звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України Про політичні партії в Україні від 05.04.2001 №2365-III (далі - Закон №2365-III).

Частиною першою статті 2 Закону №2365-III визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (ч. 1 ст. 3 Закону №2365-III).

Відповідно до положень частини сьомої статті 11 Закону №2365-III політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.

Наведеному законодавчому положенню надано тлумачення в рішенні Конституційного Суду України від 16.10.2007 року №9-рп/2007, за яким забезпечення утворення та реєстрація політичною партією протягом шести місяців з дня реєстрації своїх обласних, міських організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим - це обов`язок кожної політичної партії забезпечити утворення та реєстрацію своїх обласних і прирівняних до них партійних організацій не менш як у чотирнадцяти адміністративно-територіальних одиницях України з перелічених у частині другій статті 133 Конституції України.

Згідно з частиною першою статті 24 Закону №2365-III у разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (ч. 2 ст. 24 Закону №2365-III).

Разом з цим, відповідно до статті 18 Закону №2365-III державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.

Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 року №228 із змінами (далі - Положення), Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Пунктом три підпункту 8315 Положення передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.

Аналіз наведеного дає суду підстави дійти до висновку, що підставою для анулювання реєстраційного свідоцтва та припинення діяльності партії є наявність двох обставин одночасно: сплив шестимісячного строку після реєстрації політичної партії і утворення та реєстрація політичною партією менше чотирнадцяти своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.

При цьому, у випаду наявності вказаних вище обставин, Міністерство юстиції України звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії.

Відповідно до наявних в матеріалах справи листів від 25.09.2018 року №6/889/04.2-15/18, від 28.09.2018 року №3-4-2209, від 20.09.2018 року №01.1-48/1564/148/3.2, від 17.09.2018 року №9620/3.2-13/4780, від 18.09.2018 року №3452-2018/3.2-1-119/2942-2018, від 18.09.2018 року №03.2-15/7206, від 21.09.2018 року №25586/08.02-21, від 24.09.2018 року №9192/02.1-02.2-27, від 20.09.2018 року №11678/03.2-01, від 19.09.2018 року №5236/6934-0-1-18/042, від 17.09.2018 року №03-01-16544/03-3/10963, від 21.09.2018 року №3.2-09/3-1-974, від 21.09.2018 року №21064/0/1-18/03.2-07, від 21.09.2018 року №4224/1/32, від 19.09.2018 року №03.2/01-15.1/1019, від 13.09.2018 року №16309/3-18, від 20.09.2018 року №3510-3.2-1/3.2, від 20.09.2018 року №5655/05-2377, від 17.09.2018 року №11561-04-04/04.3-05, від 25.09.2018 року №7378/5/4.3/2018, від 21.09.2018 №25266/03.2-63/3745, від 20.09.2018 року №8520/02-3.13/025-3, від 17.09.2018 року №17045/32/0-18 на територіях Закарпатської, Донецької, Чернігівської, Черкаської, Хмельницької, Херсонської, Тернопільської, Сумської, Рівненської, Полтавської, Миколаївської, Львівської, Луганської, Кіровоградської, Київської, Івано-Франківської, Запорізької, Житомирської, Дніпропетровської, Волинської, Вінницької, міста Києва обласні та прирівняні до не її структурні утворення Політичної партії Універсальна партія України не зареєстровані.

Зазначене в сукупності свідчить про невиконання Політичною партією Універсальна партія України положень частини сьомої статті 11 Закону №2365-III, що в свою чергу зумовлює наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Згідно із частиною 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Приймаючи до уваги те, що матеріали адміністративної справи не містять в собі доказів понесення позивачем судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведення експертиз, а стягнення сплаченого судового збору, з урахуванням приписів КАС України не передбачено, суд приходить до висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача на користь Міністерства юстиції України сплаченого ним судового збору.

Керуючись статтями 72, 73, 77, 139, 142, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, б. 13, код ЄДРПОУ 00015622) до Політичної партії Універсальна партія України (03187, м. Київ, вул. Теремківська, б. 14, кв. 48, код ЄДРПОУ 39707320) задовольнити.

2. Анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії Універсальна партія України (код ЄДРПОУ 39707320) №262-п.п. від 23.01.2015 року.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

Суддя М.А. Бояринцева

Дата ухвалення рішення30.03.2020
Оприлюднено01.04.2020

Судовий реєстр по справі —826/16443/18

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 30.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні