Рішення
від 18.03.2020 по справі 640/19066/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2020 року м. Київ №640/19066/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Костенка Д.А., розглянув-ши у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Голов-ного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (далі ГУ ПФУ в м. Києві) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії, виходячи зі складу грошового забезпечення, визначеного ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та проведення її виплати загальною сумою (виключаючи поетапність виплат нарахованої пенсії);

- зобов`язати відповідача здійснити заходи, передбачені постановою КМ України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992р. №393" щодо проведення перерахунку та виплати позивачу пенсії загаль-ною сумою (виключаючи поетапність виплат нарахованої пенсії), виходячи зі складу грошо-вого забезпечення, визначеного ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", відповідної посади, враховуючи:

посадовий оклад,

оклад за військове звання,

надбавку за вислугу років,

надбавку за службу в умовах режимних обмежень,

надбавку за особливості проходження військової служби,

премію

станом на 01.04.2018, починаючи з 01.04.2018 з урахуванням виплаченої пенсії.

Підставою позову зазначено те, що пенсія виплачується без всіх складових грошового забезпечення, визначених ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист війсь-ковослужбовців та членів їх сімей", а також частинами, що не охоплюється поняттям "порядок проведення перерахунку пенсії", вжитим у постанові КМ України від 21.02.2018 №103, та не відповідає ч. 3 ст. 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільне-них з військової служби, та деяких інших осіб", яким передбачено, що виплата пенсії прова-диться за поточний місяць загальною сумою у встановлений строк, тобто не передбачено виплати пенсії у майбутньому частинами. Вважає, що відтермінування виплати пенсії в повному обсязі шляхом поетапного підвищення є дискримінаційним щодо неї.

Відповідач подав відзив, у якому він просить відмовити в позові з тих підстав, що вимоги позивача щодо перерахунку пенсії із врахуванням додаткових видів грошового забез-печення не мають належних правових підстав та не узгоджуються із відомостями довідки, яка є єдиною підставою для перерахунку пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Зазначає, що відповідач не виявив порушень у вказаній довідці, тому не мав правових підстав для невикористання її під час перерахунку пенсії позивача.

Позивач подала відповідь на відзив, у якій повторила доводи, наведені у позові.

Позивач подала додаткові письмові пояснення, в яких зазначила, що встановлений КМ України порядок проведення перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, визнаний незаконним рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва 12.12.2018 у справі №826/3858/18, у зв`язку з чим дії відповідача при обчисленні пенсії позивача під час її перерахунку з 01.01.2018 з обмеженого Постановою №103 складу грошового забезпечення та здійснення виплати пенсії частинами є неправомірним.

Розглянувши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову, зважаючи на таке.

Судом встановлено, що після звільнення з військової служби позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону Украї-ни "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Згідно з розрахунком пенсії по пенсійній справі №2601035182 позивача від 01.12.2017 пенсія призначена (обчислена) із сум грошового забезпечення:

- посадовий оклад - 760 грн.,

- оклад за військове звання - 60 грн.,

- процентна надбавка за вислугу років 35% - 287 грн.,

- середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці (у т.ч.: надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами 15%, надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 455%) всього 4856,09 грн.

Основний розмір пенсії: 53% грошового забезпечення (вислуга років 28, з ураху-ванням трудового стажу) у розмірі: 2573,73 грн.

Підсумок пенсії (з надбавками) - 2573,73 грн.

Згідно з розрахунком пенсії позивача по пенсійній справі №2601035182 пенсія з 01.01.2018 перерахована із сум грошового забезпечення:

- посадовий оклад - 3170 грн.,

- оклад за військове звання - 950 грн.,

- процентна надбавка за вислугу років 50% - 2060 грн.,

- премія - 0%,

всього - 6180 грн.,

в т.ч. сума грошового забезпечення для обчислення пенсії - 6180 грн.,

Основний розмір пенсії: 53% грошового забезпечення (вислуга років 28, з ураху-ванням трудового стажу) у розмірі: 3275,40 грн.

Підсумок пенсії (з надбавками) 3275,4, з урахуванням попередньої суми пенсії 2573,73 та підвищення 350,84 (50% від 701,67): 2924,57 грн.,

Згідно з постановою КМ України від 21.02.2018 №103 підвищення складає 760,67 грн., з яких виплачується:

з 01.01.2018 по 31.12.2018 щомісячно 50% від підвищення: 350,84;

з 01.01.2019 по 31.12.2019 щомісячно 75% від підвищення: 526,25;

з 01.01.2012 100% щомісячно 100% від підвищення: 701,67.

Отже, при перерахунку пенсії позивача відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 відповідачем відтерміновано виплату підвищення пенсії пози-вача. При цьому, після проведення перерахунку пенсії до складу грошового забезпечення, з якого нарахований основний розмір пенсії, не включено наступних складових: надбавку за роботу з таємними виробами, носіями, документами (15%), надбавку за особливо важливі завдання (50%). Таку складову грошового забезпечення як премія, включено до розрахунку пенсії позивача під час її перерахунку, водночас кількісний показник премії не визначено, що дає підстави для висновку про її відсутність.

01 жовтня 2018р. позивач звернулася до відповідача із заявою про витребування від Київського міського військового комісаріату довідки про розмір грошового забезпечення посади, з якої позивача звільнено зі служби, враховуючи всі складові грошового забезпе-чення, визначені ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військово-службовців та членів їх сімей", станом на 01.04.2018, а також просила провести перерахунок її пенсії, враховуючи всі складові грошового забезпечення, визначені вказаною нормою (виключаючи поетапність виплат нарахованої пенсії).

Листом ГУ ПФУ в м. Києві від 31.10.2018 №102573/02 надано відповідь про те, що ним здійснено перерахунок пенсії позивачу з 01.01.2018 на підставі наданої уповноваженим органом довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.03.2018 з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу. Також зазначено, що іншого порядку проведення виплати перерахованих пенсій постановою КМ України від 21.02.2018 №103 не передбачено.

Спірні правовідносини стосуються проведення перерахунку і виплати пенсії особі, якій призначено пенсію згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звіль-нених з військової служби, та деяких інших осіб" загальною сумою (виключаючи поетап-ність виплат нарахованої пенсії), виходячи з наступного складу грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавку за вислугу років, надбавку за службу в умовах режимних обмежень, надбавку за особливості проходження військової служби, премію.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, п.п. 1, 2 постанови КМ України №103 скасовані.

Згідно з висновками Верховного Суду у рішенні від 06.08.2019 у справі №160/3586/19 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/83494363#) скасування п.п. 1, 2 постанови КМ Украї-ни №103 не спростовує наявність підстав для перерахунку пенсії, які встановлені постано-вою КМ України №704. Із 05.03.2019 пенсія особі підлягає виплаті у розмірі 100 відсотків суми підвищення пенсії.

Справа, яка розглядається не підпадає під ознаки типової, адже позовна заява подана до 05.03.2019. Проте висновки Верховного Суду підлягають врахуванню згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України.

Відповідач не навів спростувань доводам позивача у цій частині і прийнятності вказаного висновку Верховного Суду при розгляді даної справи.

Зважаючи на вказаний висновок Верховного Суду, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо виплати з 05.03.2019 позивачу пенсії з урахуванням 75% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018, а також про зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплату пенсії (із врахуванням раніше виплачених сум) позивача з 05.03.2019 з урахуванням 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018.

Щодо перерахунку та виплати позивачу пенсії (із врахуванням раніше виплачених сум) у період до 04.03.2019 з урахуванням 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначе-ного станом на 01.03.2018, то підстав для перерахунку і виплаті пенсії у цій частині суд не вбачає, оскільки у цей період діяли і не були визнані нечинними положення п.п. 1, 2 поста-нови КМ України від 21.02.2018 №103, які визначали умови, порядок та розміри перерахунку та виплати пенсії.

Згідно з ч. 2 ст. 265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Щодо визнання протиправною відмови відповідача у перерахунку пенсії, виходячи із складу грошового забезпечення, визначеного ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а також зобов`язання відповідача здійснити заходи щодо перерахунку і виплати пенсії з урахуванням цих складових, то суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослуж-бовців та членів їх сімей" в чинній на час звернення до суду з цим позовом редакції до скла-ду грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомі-сячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Статтею 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапор-щикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додат-кові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообо-в`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ст. 63 цього Закону (у редакції, чинній станом на час проведення перерахунку пенсії у 2018р.) перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими докумен-тами, поданими пенсіонерами на час перерахунку (ч. 1).

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перера-хунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону (ч. 2).

Пунктом 2 Порядку №45 (у редакції, чинній станом на час проведення перерахунку пенсії у 2018р.) передбачено, що Пенсійний фонд України після прийняття КМ України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцпо-літики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкор-донслужби, ДСНС (державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надхо-дження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (уповнова-жені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Згідно з п. 3 цього Порядку на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Відповідно до п. 9 Порядку №45 Пенсійний фонд України та його головні управління мають право перевіряти правильність складення довідок.

Тобто, функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перера-хунку пенсій у разі прийняття КМ України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмі-рах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, покладено на державний орган, з якого особа, пенсія якої підлягає перерахунку, була звільненою із служби. На підставі такої довід-ки, у якій визначено складові грошового забезпечення пенсіонера, територіальний орган Пенсійного фонду України відповідно і здійснює перерахунок пенсії, перевіряючи при цьому правильність складення довідки.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними п.п. 1, 2 постанови КМ України від 21.02.2018 №103, не доводять підстав для зобов`язання відповідача провести перерахунок пенсії, зважаючи на таке.

Згідно з постановою Верховного Суду від 17.12.2019 у справі №160/8324/19 з 05.03.2019 з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової над-бавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати особа має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону №2011-ХІІ (п. 38).

До того ж рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі №826/3858/18 залишено без змін постановою Верховного Суду від 12.11.2019, в якій суд касаційної інстан-ції серед іншого вказав на те, що до повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України (п. 39).

Разом з цим, до моменту отримання належної довідки від відповідача у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача (п. 40).

Справа, яка розглядається, не підпадає під ознаки типової, проте вказаний висновок Верховного Суду підлягає застосування згідно із ч. 5 ст. 242 КАС України.

Зважаючи на те, що підставою для проведення перерахунку пенсії є відповідна довід-ка із зазначенням додаткових видів грошового забезпечення, враховуючи вищевказаний вис-новок Верховного Суду щодо необхідності отримання пенсійним органом після 05.03.2019 належної довідки для виникнення у нього обов`язку з перерахунку пенсії, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідача провести перерахунок і вип-лату позивачу пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення.

Позивач звільнена від сплати судового збору на підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" як особа з інвалідністю 2 групи (посвідчення Серія НОМЕР_1 від 29.05.2018), а тому стягнення судового збору не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 90, 241-246, 257-263 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 частково.

2. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві щодо виплати з 05.03.2019 ОСОБА_1 пенсії з урахуванням 75% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії (із врахуванням раніше виплачених сум) з 05.03.2019 з урахуванням 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначе-ного станом на 01.03.2018.

4. Відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову в іншій частині.

Позивач: ОСОБА_1 ;

АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду в місті Києві;

04053, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 16, код ЄДРПОУ 42098368.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку, встановленому ст.ст. 293-297 КАС України. Апеляційна скарга подається протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Дата рішення є днем складення його у повному обсязі.

Суддя Д.А. Костенко

Дата ухвалення рішення18.03.2020
Оприлюднено12.09.2022
Номер документу88500159
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —640/19066/18

Постанова від 04.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Рішення від 18.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні