Рішення
від 30.03.2020 по справі 480/174/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 березня 2020 р. Справа № 480/174/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Осіпової О.О., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, яким відмовлено їй у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1.5983 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області;

- зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення їй у власність земельної ділянки площею 1.5983 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 01 червня 2018 року позивачем було подано клопотання до ГУ Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області. Розглянувши клопотання позивача, ГУ Держгеокадастру у Сумській області в листі від 25.07.2018 р. № В-8282-3633/21-18 повідомило про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, посилаючись на рішення колегії Держземагентства України від 14.10.2014 р. № 2/1, на розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. № 333-р і від 22.09.2016 р. № 688-р, також на рішення 38 сесії сьомого скликання Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області від 03.07.2018 р. № 1-СР. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 було задоволено позовні вимоги, а саме: визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, викладеної в листі від 25.07.2018 р. № В--8282-3633/21-18 та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області. На виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 відповідач видав наказ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 20.11.2018 р. № 18-9120/16-18-СГ. Позивач з вищезазначеним наказом звернувся до розробника проектної документації - приватного підприємства Сумиспецзем для розроблення проекту землеустрою. Проект землеустрою погоджений, відповідно до ст. 186-1 Земельного кодексу України, про що зазначено у п. 10 висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 01.11.2019 р. № 11824/82-19. Позивач отримав витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5925087800:00:002:0396. Проект землеустрою разом з витягом з ДЗК було подано до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на затвердження та надання у власність. Розглянувши проект землеустрою позивача, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області видало наказ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами аселених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, розмір земельної ділянки 1.5983 га, кадастровий номер 5925087800:00:002:0396, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: бажана до відведення земельна ділянка згідно з наявною інформацією, включена до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги. Згідно з частиною третьою статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Позивач вважає такий наказ протиправним, оскільки проект землеустрою є погодженим, та ним виконано всі необхідні умови для подання проекту землеустрою на затвердження. Також земельну ділянку з кадастровим номером 5925087800:00:002:0396 не виставлено на земельні торги.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

11.02.2020 р. представником відповідача подано відзив на позовну заяву, у якому позовні вимоги не визнає, просить відмовити у їх задоволенні. Обґрунтовуючи правомірність відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, відповідач зазначає, що запроектовану земельну ділянку згідно з поданим проектом землеустрою утворено шляхом поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5925087800:00:002:0397 загальною площею 14,4017 га розташованої на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, яка міститься в переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги відповідно до наказу Головного управління від 15.10.2019 № 18-12330/16-19-СГ про включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права оренди, на які пропонується до продажу на земельних торгах окремими лотами. Відповідно до частини третьої статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Враховуючи вищевикладене, земельна ділянка бажана для відведення позивачу включена до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. Таким чином, положеннями ЗК України прямо передбачено заборону відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги. Також відповідач заперечує проти позовних вимог у формі зобов`язання ГУ Держгеокадастру затвердити проект землеустрою щодо відведення у власність позивачу земельної ділянки, оскільки це є виключними повноваженнями ГУ Держгеокадастру і суд не може втручатись у здійснення державним органом своїх дискреційних повноважень (а.с.40-42).

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін (а.с.37-39).

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи із наступного.

Матеріалами справи підтверджується, що 01 червня 2018 року ОСОБА_1 подала клопотання до ГУ Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (а.с.17).

Листом від 25.07.2018 р. № В-8282-3633/21-18 ГУ Держгеокадастру у Сумській області повідомило позивача про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 було задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 , а саме: визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у наданні дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, викладеної в листі від 25.07.2018 р. № В--8282-3633/21-18 та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

На виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 відповідач видав наказ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 20.11.2018 р. № 18-9120/16-18-СГ (а.с.16).

09.12.2019 р. позивач звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 1.5983 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (а.с.44).

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області видало наказ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, яким відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області розмір земельної ділянки 1.5983 га, кадастровий номер 5925087800:00:002:0396, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: бажана до відведення земельна ділянка згідно наявної інформації, включена до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги. Згідно з частиною третьою статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів (а.с.9).

Суд вважає обгрунтованими висновки відповідача щодо відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, виходячи із наступного.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України (далі - ЗК України).

Відповідно до частин 1-3 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з частинами 8-10 ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Згідно із ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є завершальною стадією процедури відведення земельної ділянки.

Відмова у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки, викладена в наказі ГУ Держгеокадастру від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, який мотивований включенням запроектованої земельної ділянки до переліку земельних ділянок право на які буде виставлено на земельні торги.

Статтею 136 Земельного Кодексу України визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах.

Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Аналіз приписів ст. 136 ЗК України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, то це є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Згідно з ч. 4 ст. 136 ЗК України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.

Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру від 15.10.2019 р. та додатку 1 до нього, земельна ділянка на території Станівської сільської ради Тростянецького району площею 1.5983 га з кадастровим номером 5925087800:00:002:0396 включена до переліку земельних ділянок, права на які можуть бути продані на земельних торгах (а.с.45,46).

При цьому бажана земельна ділянка (на яку позивач просить затвердити проект із землеустрою) знаходиться в межах масиву кадастровий номер 5925087800:00:002:0397, який також включено до переліку земельних ділянок, права на які виставлено на земельні торги (аукціон) ГУ Держгеокадастру у Сумській області.

У зв`язку із встановленими обставинами, суд вважає необґрунтованими доводи позивача про те, що на спірну земельну ділянку на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (за межами населеного пункту) земельні торги не оголошувались, а тому включення її у перелік земельних ділянок державної та прав на них, які виставляються на земельні торги є незаконним.

Оскільки на дату розгляду заяви ОСОБА_1 та прийняття спірного наказу вже був виданий наказ ГУ Держгеокадастру від 15.10.2019 № 18-12330/16-19-СГ "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами", відповідно до якого 2127 земельних ділянок загальною площею 17800,3928 га включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах, в тому числі і масив площею 14,4017 га з кадастровим номером 5925087800:00:002:0397, в який входить земельна ділянка, яка планується до відведення позивачу, суд визнає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 30 березня 2020 року

Суддя О.О. Осіпова

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2020
Оприлюднено01.04.2020
Номер документу88525414
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/174/20

Постанова від 23.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 30.03.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні