Постанова
від 23.09.2020 по справі 480/174/20
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2020 р. Справа № 480/174/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Чалого І.С.,

Суддів: Подобайло З.Г. , Григорова А.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 30.03.2020 року по справі № 480/174/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, в якій просить: визнати протиправним та скасувати наказ відповідача Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, яким відмовлено їй у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1.5983 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області; зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення їй у власність земельної ділянки площею 1.5983 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 01 червня 2018 року позивачем було подано клопотання до ГУ Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області. Розглянувши клопотання позивача, ГУ Держгеокадастру у Сумській області в листі від 25.07.2018 р. № В-8282-3633/21-18 повідомило про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, посилаючись на рішення колегії Держземагентства України від 14.10.2014 р. № 2/1, на розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. № 333-р і від 22.09.2016 р. № 688-р, також на рішення 38 сесії сьомого скликання Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області від 03.07.2018 р. № НОМЕР_1 . Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 було задоволено позовні вимоги, а саме: визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, викладеної в листі від 25.07.2018 р. № В--8282-3633/21-18 та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області. На виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 відповідач видав наказ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 20.11.2018 р. № 18-9120/16-18-СГ. Позивач з вищезазначеним наказом звернувся до розробника проектної документації - приватного підприємства Сумиспецзем для розроблення проекту землеустрою. Проект землеустрою погоджений, відповідно до ст. 186-1 Земельного кодексу України, про що зазначено у п. 10 висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 01.11.2019 р. № 11824/82-19. Позивач отримав витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5925087800:00:002:0396. Проект землеустрою разом з витягом з ДЗК було подано до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на затвердження та надання у власність. Розглянувши проект землеустрою позивача, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області видало наказ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами аселених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, розмір земельної ділянки 1.5983 га, кадастровий номер 5925087800:00:002:0396, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: бажана до відведення земельна ділянка згідно з наявною інформацією, включена до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги. Згідно з частиною третьою статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Позивач вважає такий наказ протиправним, оскільки проект землеустрою є погодженим, та ним виконано всі необхідні умови для подання проекту землеустрою на затвердження. Також земельну ділянку з кадастровим номером 5925087800:00:002:0396 не виставлено на земельні торги.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 30.03.2020 року було відмовлено у задоволенні позову.

Позивач, не погодившись із прийнятим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на не повне дослідження обставини справи та невірне застосування норм матеріального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняте нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що при отриманні погодженого проекту землеустрою відповідач не має повноважень і підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою та переданні земельної ділянки у власність, тому що законодавством (ч, 9 ст. 118 ЗК України) встановлено лише один правомірний варіант поведінки відповідача у даному випадку - затвердити проект землеустрою та надати земельну ділянку у власність.

На підставі положень п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судовим розглядом, 01 червня 2018 року ОСОБА_1 подала клопотання до ГУ Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (а.с.17).

Листом від 25.07.2018 р. № В-8282-3633/21-18 ГУ Держгеокадастру у Сумській області повідомило позивача про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 було задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 , а саме: визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у наданні дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, викладеної в листі від 25.07.2018 р. № В--8282-3633/21-18 та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

На виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року по справі № 1840/3081/18 відповідач видав наказ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 20.11.2018 р. № 18-9120/16-18-СГ (а.с.16).

09.12.2019 р. позивач звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 1.5983 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (а.с.44).

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області видало наказ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 21.12.2019 р. № 18-21820/16-19-СГ, яким відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області розмір земельної ділянки 1.5983 га, кадастровий номер 5925087800:00:002:0396, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: бажана до відведення земельна ділянка згідно наявної інформації, включена до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги. Згідно з частиною третьою статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів (а.с.9).

Позивач, не погодившись із зазначеним наказом, звернувся до суду із даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, відмовляючи у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, діяв у межах повноважень та відповідно до вимог законодавства.

Колегія суддів погоджується із такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ч. ч. 8,9 ст. 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст.186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме: 1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; 2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); 3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України; 4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі; 5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.

Згідно із ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що положення ст. 136 Земельного кодексу України, якими визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах, свідчать про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є також самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Згідно з п. 4 ч. 4 ст. 136 Земельного кодексу України підготовка лотів до проведення земельних торгів включає державну реєстрацію земельної ділянки.

Аналогічний правовий висновок сформований Верховним Судом у постановах від 03.04.2018 у справі № 815/3059/17 та від 17.10.2019 у справі № 823/1120/16, від 08.11.2019 у справі № 420/914/19.

Так, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, приймаючи наказ від 21.12.2019 № 18-21820/16-19-СГ, виходило з того, що бажана до відведення земельна ділянка згідно наявної інформації, включена до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру від 15.10.2018 та додатку 1 до нього, земельна ділянка на території Станівської сільської ради Тростянецького району площею 1.5983 га з кадастровим номером 5925087800:00:002:0396 включена до переліку земельних ділянок, права на які можуть бути продані на земельних торгах (а.с.45,46).

У ході судового розгляду встановлено, що на момент звернення ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області наказу з цього питання, земельна ділянка, щодо якої позивачем було подано клопотання, наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 15.10.2019 № 18-12330/16-19-СГ "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами", включена до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги окремими лотами.

Отже, земельна ділянка, на яку претендує позивач, включена до переліку земельних ділянок, права на які можуть бути продані на земельних торгах у формі аукціону.

Таким чином, враховуючи, що станом на момент прийняття наказу Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області від 21.12.2019 № 18-21820/16-19-СГ про відмову у затвердженні проекту землеустрою позивачу, земельна ділянка, частину якої хотів отримати у власність позивач, була включена до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, що виключало можливість надати її в безоплатну приватизацію позивачу, висновки суду першої інстанції про відмови в задоволенні позовних вимог є законними та обґрунтованими.

Доводи апеляційної скарги з наведених вище підстав висновків суду не спростовують.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши постанову суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 30.03.2020 року по справі № 480/174/20 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України відповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.

Головуючий суддя І.С. Чалий Судді З.Г. Подобайло А.М. Григоров

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2020
Оприлюднено24.09.2020
Номер документу91718278
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/174/20

Постанова від 23.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 30.03.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні