Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 квітня 2020 р. Справа№200/1458/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Дружківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування, -
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Дружківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, а саме: Дружківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області за адресою: Донецька область, місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок 37 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
В обґрунтування вимог позивач зазначив, що за наслідком проведення перевірки відповідача встановлено низку порушень нормативно-правових актів України у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Посилаючись на приписи статті 67 Кодексу цивільного захисту України позивач зазначив, що наявність цих порушень є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) наведеного об`єкту.
Відповідач проти задоволення позову заперечував, надав до суду відзив. За змістом відзиву відповідач вказує, що виявлені порушення частково усунуті, зокрема: виділено кошти на розробку проектно-кошторисної документації на обладнання приміщення системою протипожежного захисту; укладені договори на проведення робіт по електромонтажу евакуаційного освітлення та виготовлення дверей сходових клітин 2 та 3 поверхів; встановлено дерев`яні пандуси на головному евакуаційному виході; відкориговано інструкцію щодо встановлення на об`єкті протипожежного режиму, придбано 2 вогнегасника ВВК -2; в актовій залі прокладено провід в негорючій оболонці; отримано кошти на виготовлення 2 покажчиків на пожежні гідранти; відкрито двері евакуаційного виходу.
В наданому відзиві відповідач зауважив на тому, що застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкту доцільно застосовувати у разі виявлення порушень, що дійсно створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Важливою умовою застосування таких заходів є адекватність заходу виявленим порушенням. Посилаючись на те, що заклад відповідача не є потенційно небезпечним осетом та вірогідність характеру ризику виникнення пожежі відповідач зауважив на необґрунтованості обраного позивачем заходу реагування.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 12.02.2020 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Відповідач - Дружківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області є юридичною особою, зареєстрована та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 25705078, місцезнаходження: 84207, Донецька обл., місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок 37.
Згідно повідомлення про результати ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки, узгодженого 25.02.2020 із заступником начальника частини з організації запобігання НС ДПРЧ -45 ГУ ДСНС України у Донецькій області Дружківська загальноосвітня школа І-ІІІ степенів Дружківської міської ради Донецької області не є потенційно небезпечним об`єктом.
У період з 19.12.2019 по 20.12.2019 на підставі наказу ДПРЧ - 45 ГУ ДСНС у Донецькій області від 11.12.2019 № 174 Про затвердження графіку проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) відповідно до доручення Прем`єр-міністра України та направлення на перевірку від 18.12.2019 № 48 посадовими особами проведено позапланову перевірку приміщень та території відповідача щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за наслідком чого складено акт від № 43 від 20.12.2019. В ході перевірки виявлено низку порушень вимог законодавства, зміст яких викладено у акті.
За змістом акту в ході проведеної перевірки виявлені порушення вимог:
1. щодо організації роботи з питань техногенної безпеки: виявлено незабезпечення працюючого персоналу засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів, що є порушенням пункту 2 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України та пункту 1 глави 4 Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України № 879 від 05.11.2018. Допущені порушення можуть мати своїм наслідком аварію.
2. щодо організації роботи з питань пожежної небезпеки:
2.1. по будівлі навчального (основного) корпусу:
- приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 Системи протипожежного захисту , що є порушенням пункту 1.2. глави 1 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014;
- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, що ж порушенням п. 2.31. глави 2 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;
- на головному евакуаційному виході облаштований поріг, зняті двері сходової клітини, зачинені другі двері евакуаційного виходу, що є порушенням п. 2.37 глави 2 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;
- не відкориговано інструкцію щодо встановленого на об`єкті протипожежного режиму у відповідності до вимог нормативних документів, що є порушенням п. 3 Розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;
- не всі приміщення, в яких розміщено оргтехніку, оснащені вуглекислотними вогнегасниками, що порушенням п. 3.6 глави 3 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;
- в приміщення актової зали допущено покладання проводів з оболонками з горючих матеріалів по горючій основі без відокремлення їх від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу , який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 м, що є порушенням пункту 1.12 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- біля місць розташування пожежних гідрантів не встановлено покажчиків , що є порушенням підпункту 9 пункту 2.2. глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;
2.1. по будівлі навчального (основного) корпусу:
- приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 Системи протипожежного захисту , що є порушенням пункту 1.2. глави 1 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;
- коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, що є порушенням п. 2.31. глави 2 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні.
Допущені порушення можуть мати своїм наслідком пожежу.
Після проведеної перевірки відповідачем вчинено наступні дії, спрямовані на усунення виявлених порушень.
Так, відповідач звернувся до Дружківського відділу освіти із листом № 137 від 21.02.2020, в якому просив дозволу на зміну напряму використання бюджетних асигнувань видатків бюджету на 2020 рік КЕКВ 2240 на суму 14 000,00 грн. шляхом зняття послуг по технічному обслуговуванню електричних внутрішніх мереж та обладнання на 14 000,00 грн. та додання робіт з виготовлення робочого проекту монтажу системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та системи управління евакуацією людей, системи передавання тривожних сповіщень від пожежної автоматики в приміщеннях на 14000,000 грн. Листом від 20.02.2020 відповідач просив вирішити питання додаткового виділення бюджетних асигнувань на суму 32 000,000 грн. за КЕКВ 2210 на придбання протигазів у кількості 80 шт.
21.02.2020 відповідачем укладено договори на постачання метало пластикових дверей (договір № 3 від 21.02.2020) та здійснення електромонтажу евакуаційного освітлення приміщення школи (договір № 6 від 21.02.2020). Наказом № 10 від 09.01.2020 затверджено Інструкцію про встановлення протипожежного режиму в закладі.
Згідно наданих позивачем актів станом на евакуаційному виході, облаштованому порогом, встановлено дерев`яні пандуси у кількості 2 одиниць (акт від 20.01.2020), відкрито другі двері другого евакуаційного виходу (акт від 08.01.2020), замінено в приміщенні актової зали проводи на оболонки проводів з негорючих матеріалів (негорюча гофра) (акт від 13.01.2020), придбано 2 вогнегасника переносних вуглекислотних ВВК -2 та встановлено в ресурсній кімнаті та в кабінеті, де розміщені мультимедійні проектори та принтери (акт від 17.02.2020).
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №7403-VI встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України є, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
В силу пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеже небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеже небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення відповідачем порушень, пов`язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами. Так, із врахуванням часткового усунення відповідачем виявлених порушень станом на час розгляду справи залишаються не усуненими порушення пункту 1.2. глави 1 розділу V та 2.31.глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014. Зокрема, приміщення основного (навчального) корпусу та будівлі майстерень не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , сходові клітини, коридор, проходи та інші шляхи не забезпечено евакуаційним освітленням, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що перебувають в цих приміщеннях.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на часткове усунення виявлених позивачем порушень, оскільки підставою для застосування заходів реагування є встановлення порушень у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, незалежно від їх кількості. Підтвердження наявними в матеріалах справи документами факту тривання порушень у сфері пожежної безпеки у будівлі навчального (основного) корпусу та будівлі майстерень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.
Суд також критично оцінює твердження відповідача, що виявлені порушення не створюють загрозу життю та здоровлю, оскільки визначення характеру порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки входить до переліку повноважень позивача, ступень небезпеки виявлених порушень позивач визначає не експериментальним шляхом, а на підставі нормативних актів та наявної практики.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимог та наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Кодексу цивільного захисту населення України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Дружківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування, - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, а саме: Дружківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області за адресою: 84207, Донецька обл., місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок 37 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Відомості про сторін:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (позивач) - ідентифікаційний код 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Митрополитська, будинок 175;
Дружківська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів №7 Дружківської міської ради Донецької області (відповідач) - ідентифікаційний код 25705078, місцезнаходження: 84207, Донецька обл., місто Дружківка, вулиця Космонавтів, будинок 37.
Суддя А.С. Михайлик
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2020 |
Оприлюднено | 06.04.2020 |
Номер документу | 88573135 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні