Рішення
від 01.04.2020 по справі 1.380.2019.007061
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№1.380.2019.007061

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 квітня 2020 року м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Коморного О.І.,

секретар судового засідання Бабич Ю.Б.,

за участю:

представник позивача не прибув

представник відповідача не прибув

представники третіх осіб не прибули

розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Новий Львів про визнання протиправною та скасування постанови Головного управління Держпраці у Львівській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача Головне управління ДПС у Львівській області, на стороні позивача Асоціація ОСББ Сучасне житло .

Обставини справи.

До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Новий Львів в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу від 11.12.2019 № 247/13-01-33-07/38627014.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 11.12.2019 начальником Головного управління Держпраці у Львівській області Вільховою О.О. розглянуто справу про накладення штрафу на підставі акту перевірки Головного управління ДПС у Львівській області від 29.10.2019 року №247/13-01-33-07/38607014, в ході якої виявлено порушення законодавства про працю щодо порушень у ОСББ Новий Львів та встановлено порушення вимог ч.1 та ч.3 ст.24 КЗпП України та постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 року №413, - працівник допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу, а саме: в ході фактичної перевірки проведеної ГУ ДПС у Львівській області, що фіксувалась засобами відеофіксації за адресою здійснення діяльності ОСББ Новий Львів господарської діяльності за виконанням трудової функції двірника виявлено особу - ОСОБА_1 . Згідно усних пояснень, наданих вищевказаним працівником, ОСОБА_1 працює в ОСББ Новий Львів з 2014 року на посаді двірника, отримує заробітну плату, жодних договорів станом на день проведення ГУ ДПС у Львівській області фактичної перевірки (28.10.2019) не укладала. Стосовно вищевказаної особи ОСББ Новий Львів не надано жодних документів, ведення яких передбачено законодавством про працю.

ОСББ Новий Львів не погоджується із вказаною постановою, вважає її незаконною та безпідставною та такою, що є протиправною та підлягає скасуванню. Всупереч вимогам законодавства, яке регламентує спірні правовідносин суб`єкт владних повноважень невірно визначився із правовою кваліфікацією фактичних обставин справи та безпідставно вважав доведеним факт допущення позивачем порушень законодавства про працю, що виразилось у прийнятті протиправної постанови.

Зокрема зазначає, що згідно рішення загальних зборів ОСББ Новий Львів , оформленого протоколом №1 від 05.04.2019, з метою ефективного управління ОСББ Новий Львів частину функцій щодо управління вирішено покласти на Асоціацію ОСББ Сучасне житло , а саме: функції бухгалтера; функції по наданню юридичних послуг; функції щодо прибирання будинку та прибудинкової території. За виконання покладених на Асоціацію ОСББ Сучасне житло таких функцій ОСББ Новий Львів буде сплачувати внески в сумі передбаченій кошторисом на сплату внесків.

На підставі вказаного рішення та листа ОСББ Новий Львів від 09.04.2019 №10, рішенням Асоціації ОСББ Сучасне житло , оформленим протоколом №5 від 09.04.2019 року ОСББ Новий Львів було прийнято в Асоціацію з 01.05.2019 з передачею визначеного у заяві переліку функцій управителя: бухгалтерські, юридичні, прибирання.

Таким чином, у відповідності до ст. 12 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку з травня 2019 року за рішенням загальних зборів ОСББ Новий Львів частину функцій з управління багатоквартирним будинком передано від ОСББ Новий Львів до Асоціації ОСББ Сучасне житло , в тому числі і функції з прибирання будинку та прибудинкової території. Також зазначає, що згідно штатного розкладу ОСББ Новий Львів станом на 05.04.2019, в штаті ОСББ Новий Львів числиться лише голова правління, який здійснює свої повноваження на громадських засадах.

Відтак зазначає, що особи, які здійснюють прибирання будинку та прибудинкової території по вул . Героїв Крут , 11-Б у м .Львові не перебувають в трудових відносинах із ОСББ Новий Львів , а виконання вказаних функцій здійснюється виключно силами та засобами Асоціації ОСББ Сучасне житло . В свою чергу, за виконання Асоціацією ОСББ Сучасне житло делегованих функцій з управління багатоквартирним будинком ОСББ Новий Львів сплачує щомісячно визначену суму грошового внеску.

Таким чином, зазначений в Акті від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38607014 висновок про порушення вимог трудового законодавства, а саме ч.1 та ч.3 ст.24 КЗпПУ та постанови КМУ від 17.06.2015 №413 Про порядок повідомлення ДПІ та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу щодо виконання гр. ОСОБА_1 трудових функцій в ОСББ Новий Львів без оформлення трудового договору, є необґрунтованим та передчасним і спростовується наведеними доводами та документами. Враховуючи наведене просить суд задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою суду від 27 грудня 2019 року відкрито провадження у справі.

Відповідач проти позову заперечив повністю з підстав, викладених у відзиві. Зазначив, що оскаржена позивачем постанова про накладення штрафу від 11.12.2019 № 247/13-01-33-07/38627014 винесена правомірно згідно абзацу 2 частини 2 ст. 265 КЗпП України.

Посадовими особами ГУ ДПС у Львівській області відповідно до направлення №2261 та №2262 від 24.10.2019 року (строк тривалості перевірки вказано - 10 діб) 28.10.2019 року за фактичною адресою здійснення діяльності підприємства розпочато перевірку Підприємства. Посадовими особами ГУ ДПС у Львівській області за виконанням трудової функції двірника виявлено громадянина, яка представилася ОСОБА_1 . Факт виконання ОСОБА_1 роботи двірника підтверджується матеріалами відеофіксації, що проводилася в ході проведення перевірки. Вважає, що посилання позивача на ту обставину, що уповноважені посадові особи ГУ ДПС у Львівській області не взяли до уваги той факт, що станом на день проведення перевірки ОСОБА_1 працювала по трудовому договору укладеному з Асоціацією об`єднань багатоквартирного будинку Сучасне житло (на яке згідно твердження підприємства, відповідно до протоколу №1 від 05.04.2019 покладено функції щодо прибирання будинку та прибудинкової території ) не відповідає дійсності, адже інспекційне відвідування підприємства, розпочато 28.10.2019, проте згідно повідомлення про прийняття працівника на роботу початком роботи ОСОБА_1 згідно наказу №3-к є 01.11.2019. Тобто, початком роботи ОСОБА_1 є 01.11.2019. Більше того, відповідно до таблиці 6 відомостей про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам поданих Асоціацією об`єднань багатоквартирного будинку Сучасне житло за жовтень 2019 року, у вищевказаному підприємстві було тільки два найманих працівника - ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Відповідно до п. 4 Порядку №509 під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу.

06.12.2019 Управління отримало лист ГУ ДПС у Львівській області (вх. № 01-10/20612), яким скеровано копії матеріалів розгляду заперечення на акт фактичної перевірки ОСББ Новий Львів для врахування в роботі та прийняття рішень. Так, за результатами розгляду даного заперечення прийнято рішення про залишення без змін висновків акта перевірки від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38627014, а заперечення ОСББ Новий Львів від 08.11.2019 № 32 залишено без задоволення, які були враховані при розгляді справи про накладення штрафу. Таким чином, за результатами розгляду справи, на підставі Акта (довідки) про проведення фактичної перевірки з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) №247/13-01-33-07/38627014 від 29.10.2019 уповноваженою посадовою особою Управління, встановлено наявність порушення вимог частини 1, 3 статті 24 КЗпП України, ПКМУ№413. Зокрема, з аналізу справи зроблено висновок, що за результатами перевірки ГУ ДПС у Львівській області за адресою Підприємства: м. Львів, вул. Героїв Крут, 11-Б, встановлено громадянина ОСОБА_1 , яку було допущено до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, про що складено Акт про проведення фактичної перевірки з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) №247/13-01-33-07/38627014 від 29.10.2019.

Просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 23 січня 2020 року призначено судове засідання.

Представник третьої особи, Головного управління ДПС у Львівській області, подав пояснення, в яких зазначив зокрема, що посадові особи під час проведення перевірки діяли на підставі та згідно чинного законодавства, тому просить суд відмовити в задоволенні позову.

Представник позивача подав відповідь на пояснення третьої особи, в яких зазначив зокрема, що інформація ДФС та її територіальних органів про факт порушення законодавства про працю, яка виявлена в ході здійснення контролюючих повноважень, є підставою для проведення інспекційного відвідування, а не є підтвердженням факту недодержання ним законодавства про працю та підставою для притягнення до відповідальності та накладення штрафу.

Ухвалою суду від 12 лютого 2020 року про залучено третю особу Асоціацію ОСББ Сучасне житло .

Ухвалою суду від 14 лютого 2020 року забезпечено позов.

Представник третьої особи, Асоціація ОСББ Сучасне житло , пояснень по суті позову не подав, надіслав клопотання суду про розгляд справи за відсутності представника.

Представники сторін та третіх осіб в судове засідання не прибули, належним чином повідомленні.

Суд заслухав пояснення представника позивача, відповідача та третьої особи, повно, всебічно та об`єктивно оцінив подані докази у їх сукупності та

Встановив:

ОСББ "Новий Львів" (код ЄДРПОУ 38627014) зареєстровано 27.02.2013, здійснює діяльність з комплексного обслуговування об`єктів відповідно до Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку . Місцезнаходження ОСББ Новий Львів - м.Львів, вул. Героїв Круг, 11-Б, згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.34).

Згідно Акту про проведення фактичної перевірки з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38607014 складеного інспекторами ГУ ДПС у Львівській області, встановлено порушення в ОСББ Новий Львів вимог ч.1 та ч.3 ст.24 КЗпПУ, а також вимог постанови КМУ від 17.06.2015 №413 Про порядок повідомлення ДПІ та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу (а.с.16-18).

За висновком перевірки вказане порушення полягало в тому, що 28.10.2019 о 9:00 год. за виконанням трудових функцій виявлено особу, яка представилась як ОСОБА_1 та повідомила, що працює в ОСББ Новий Львів з 2014 року на посаді двірника, отримує заробітну плату в розмірі 5000 грн та станом на 28.10.2019 трудового договору на виконання робіт чи надання послуг із роботодавцем ОСББ Новий Львів не укладала.

ОСББ Новий Львів надіслав ГУ ДПС у Львівській області заперечення від 08.11.2019 на Акт про проведення фактичної перевірки з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38607014, в яких зазначив зокрема, що рішенням загальних зборів ОСББ Новий Львів , оформленого протоколом №1 від 05.04.2019 з метою ефективного управління ОСББ Новий Львів частину функцій щодо управління вирішено покласти на Асоціацію ОСББ Сучасне житло , а саме: функції бухгалтера; функції по наданню юридичних послуг; функції щодо прибирання будинку та прибудинкової території. За виконання покладених на Асоціацію ОСББ Сучасне житло таких функцій ОСББ Новий Львів буде сплачувати внески в сумі передбаченій кошторисом на сплату внесків. Крім того зазначив, що згідно штатного розкладу ОСББ Новий Львів станом на 05.04.2019, в штаті ОСББ Новий Львів числиться лише голова правління, який здійснює свої повноваження на громадських засадах. (а.с.19-20).

Головне управління ДПС у Львівській області надало відповідь на заперечення від 19.11.2019 №11461/10/33.07-09, яким повідомило, що за результатом розгляду заперечення прийнято рішення про залишення без змін висновків акта перевірки від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38607014 (а.с.31).

ОСББ Новий Львів надіслав Головному управлінню Держпраці у Львівській області пояснення №43 від 10.12.2019, де зазначив аналогічні обставини та просив здійснювати розгляд справи згідно Акту від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38607014 із врахуванням наведених доводів (а.с.32-33).

Постановою Головного управління Держпраці у Львівській області накладено штраф уповноваженими посадовими особами № 247/13-01-33-07/38627014 від 11.12.2019 на ОСББ Новий Львів у розмірі 125 190,00 грн, на підставі вказаного акту.

Не погоджуючись з винесеною постановою про накладення штрафу № 247/13-01-33-07/38627014 від 11.12.2019, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.4 ч.3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі.

Доказами в адміністративному судочинстві є відповідно до ч.1 ст.72 КАС України будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Докази суду надають відповідно до ч.3 ст.77 КАС України учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Статтею 73 КАС України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 43 Конституції України, держава створює умови для здійснення громадянами права на працю. Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю є важливими способами захисту трудових прав працівників, гарантією забезпечення законності в трудових відносинах.

Статтею 259 Кодексу законів про працю України визначено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування.

Відповідно до ч. 1 ст. 260 Кодексу законів про працю України державний нагляд за додержанням законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення № 96), визначено, що центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, є Державна служба України з питань праці (Держпраці).

Згідно з п. 7 Положення № 96, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до положень Постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 100, територіальним органом Держпраці на території Львівської області є Головне управління Держпраці у Львівській області.

Відповідно до п. 1 Положення про Головне управління Держпраці у Львівській області затвердженого наказом Держпраці від 22.06.2017 року № 75 (далі - Положення № 75) Управління є територіальним органом Держпраці, що їй підпорядковується.

Згідно п.п. 1 п. 3 Положення № 75 завданням Управління є, зокрема, реалізація державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Відповідно до п.п. 5 п. 4 Положення № 75 Управління на виконання покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами та фізичними особами, які використовують найману працю. У відповідності до п.п. 49 цього ж пункту, Управління накладає у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконання розпоряджень посадових осіб Управління Держпраці.

До завдань Держпраці належить, зокрема, державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю, а також зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування (п.4 Положення № 96).

Частиною 1 статті 265 КЗпП України передбачено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Згідно ч. 2 ст. 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

За змістом частин 3, 4 статті 265 КЗпП України штрафи, накладення яких передбачено частиною другою цієї статті, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.

Штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 р. №509 (далі - Порядок №509).

Так, пунктом 1 Порядку №509 передбачено, що цей порядок визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення".

Відповідно до п. 2 Порядку №509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім - сьомим цього пункту).

Пунктом 2 Порядку №509 зокрема визначено, що штрафи накладаються на підставі акта перевірки ДПС, її територіального органу, у ході якої виявлені порушення законодавства про працю.

Згідно п. 3 Порядку №509 справа про накладення штрафу (далі - справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку.

Про дату одержання документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.

Судом встановлено, що 11.12.2019 начальником Головного управління Держпраці у Львівській області Вільховою О.О. розглянуто справу про накладення штрафу на підставі акта перевірки від 29.10.2019 року №247/13-01-33-07/38607014 Головного управління ДПС у Львівській області, в ході якої виявлено порушення законодавства про працю щодо порушень у ОСББ Новий Львів та встановлено порушення вимог ч.1 та ч.3 ст.24 КЗпП України та постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 року №413, - працівник допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу, а саме: в ході фактичної перевірки проведеної ГУ ДПС у Львівській області, що фіксувалась засобами відеофіксації за адресою здійснення діяльності ОСББ Новий Львів господарської діяльності ( м.Львів , Сихівський р-н, вул. Героїв Крут, 11- Б) за виконанням трудової функції двірника виявлено особу - ОСОБА_1 . Згідно усних пояснень, наданих вищевказаним працівником, ОСОБА_1 працює в ОСББ Новий Львів з 2014 року на посаді двірника, отримує заробітну плату, жодних договорів станом на день проведення ГУ ДПС у Львівській області фактичної перевірки (28.10.2019) не укладала. Стосовно вищевказаної особи ОСББ Новий Львів не надано жодних документів, ведення яких передбачено законодавством про працю (а.с.13).

Відповідно до визначень наданих ст. 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку :

- асоціація об`єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - асоціація) -юридична особа, створена для представлення спільних інтересів об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;

- об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна .

За приписами ст. 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України.

Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.

Відповідно до ст. 12 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління.

За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.

Згідно ст. 16 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку загальні збори об`єднання мають право делегувати асоціації, до якої входить об`єднання, частину повноважень своїх органів управління. Об`єднання може стати засновником (членом) асоціації.

Відповідно до ст. 22 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право:

- задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення;

- визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори;

- виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.

Згідно ст. 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Відповідно до ст. 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Судом встановлено, згідно рішення загальних зборів ОСББ Новий Львів , оформленого протоколом №1 від 05.04.2019 (а.с.23) з метою ефективного управління ОСББ Новий Львів частину функцій щодо управління вирішено покласти на Асоціацію ОСББ Сучасне житло , а саме: функції бухгалтера; функції по наданню юридичних послуг; функції щодо прибирання будинку та прибудинкової території. За виконання покладених на Асоціацію ОСББ Сучасне житло таких функцій ОСББ Новий Львів буде сплачувати внески в сумі передбаченій кошторисом на сплату внесків.

Суд також встановив з матеріалів справи, що на підставі вказаного рішення та листа ОСББ Новий Львів від 09.04.2019 №10 (а.с.25), рішенням Асоціації ОСББ Сучасне житло , оформленим протоколом №5 від 09.04.2019 ОСББ Новий Львів (а.с.26) прийнято в Асоціацію з 01.05.2019 з передачею визначеного у заяві переліку функцій управителя: бухгалтерські, юридичні, прибирання.

Таким чином з матеріалів справи встановлено , що у відповідності до ст.12 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку з травня 2019 року за рішенням загальних зборів ОСББ Новий Львів частину функцій з управління багатоквартирним будинком було передано від ОСББ Новий Львів до Асоціації ОСББ Сучасне житло , в тому числі і функції з прибирання будинку та прибудинкової території.

Судом встановлено, що згідно штатного розкладу ОСББ Новий Львів станом на 05.04.2019, в штаті ОСББ Новий Львів числиться лише голова правління, який здійснює свої повноваження на громадських засадах (а.с.24) .

Відтак слід дійти висновку, що особи, які здійснюють прибирання будинку та прибудинкової території по вул. Героїв Крут, 11-Б у м. Львові не перебувають в трудових відносинах із ОСББ Новий Львів , а виконання вказаних функцій здійснюється виключно силами та засобами Асоціації ОСББ Сучасне житло .

Судом встановлено також підтвердження щомісячної оплати визначеної суми грошового внеску за виконання Асоціацією ОСББ Сучасне житло делегованих функцій з управління багатоквартирним будинком ОСББ Новий Львів згідно платіжного доручення №600 від 24.07.2019 на суму 125 00,00 грн (а.с. 27), платіжного доручення №587 від 20.06.2019 на суму 128 00,00 грн (а.с. 28) , платіжного доручення №590 від 23.05.2019 на суму 65 00,00 грн (а.с. 29), платіжного доручення №628 від 21.11.2019 на суму 15990,00 грн (а.с. 30) .

Відтак, зазначений в Акті від 29.10.2019 №247/13-01-33-07/38607014 висновок про порушення вимог трудового законодавства позивачем, а саме ч.1 та ч.3 ст.24 КЗпПУ та постанови КМУ від 17.06.2015 №413 Про порядок повідомлення ДПІ та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу щодо виконання ОСОБА_1 трудових функцій в ОСББ Новий Львів без оформлення трудового договору, спростовується наданими доказами у даній справі.

Таким чином , на переконання суду, Головне управління ДПС у Львівській області повинно було провести фактичну перевірку з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з ОСОБА_1 саме Асоціацію ОСББ Сучасне житло , а не ОСББ Новий Львів .

Більше того, покликання відповідача на той факт, що інспекційне відвідування позивача розпочато 28.10.2019, а початком роботи ОСОБА_1 згідно наказу №3-к є 01.11.2019, лише підтверджує виправлення порушення закону Асоціацією ОСББ Сучасне житло , а не позивачем - ОСББ Новий Львів .

Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку, що у Головного управління Держпраці у Львівській області не було достатньо правових підстав для застосування до позивача ч. 2 ст. 265 КЗпП України згідно якої юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати і винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків, оскільки належними доказами підтверджено, що позивачем до виконання робіт і надання послуг (функцій управителя), а саме: функції бухгалтера; функції по наданню юридичних послуг; функції щодо прибирання будинку та прибудинкової території, залучено управителя Асоціацію ОСББ Сучасне житло , яке, зокрема, надає послуги з прибирання будинку та прибудинкової території ОСББ Новий Львів та отримує за це визначені суми членських внесків.

Таким чином, відповідачем не надано переконливих доказів того, що саме позивачем, а не Асоціацію ОСББ Сучасне житло допущено працівника до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника чи уповноваженого органу, та без повідомлення територіального органу ДФС про прийняття працівників на роботу в порядку встановленому КМУ, а отже і наявності підстав, передбачених абзацом 2 частини 2 статті 265 КЗпП України, для прийняття оскарженої постанови 09.11.2017 № 13011942422-0498 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами.

Суд вважає за потрібне наголосити на необхідності дотримуватися позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі "Федорченко та Лозенко проти України", відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом". Наведені відповідачем аргументи не є достатньо вагомими, чіткими та узгодженими доказами порушення законодавства про працю позивачем, оскільки не підтверджені належними та переконливими доказами.

Згідно з ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оскільки у даній справі оспорюється рішення прийняте відповідачем, суб`єктом владних повноважень, суд відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України, перевіряє чи прийнято (вчинено) воно: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні положення відповідачем дотримані не були, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду. З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Оскільки позивачем документально підтверджено сплату судового збору в сумі 1921,00 грн, такі судові витрати відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Львівській області .

Керуючись ст.ст. 72, 73, 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд, -

ухвалив :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Львівській області про накладення штрафу від 11.12.2019 № 247/13-01-33-07/38627014.

3. Стягнути на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Новий Львів (вул. Героїв Крут, 11-Б, м.Львів, 79034; код ЄДРПОУ: 38627014) з Головного управління Держпраці у Львівській області (пл. Міцкевича, 8, м. Львів, 79005; код ЄДРПОУ: 39778297) за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 1921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня, 0 копійок).

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення складений 06.04.2020.

Суддя Коморний О.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2020
Оприлюднено08.04.2020
Номер документу88618457
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.007061

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 15.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 18.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні