Рішення
від 09.04.2020 по справі 620/452/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 квітня 2020 року Чернігів Справа № 620/452/20

Чернігівський окружний адміністративний суду складі головуючого судді Лобана Д.В., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Хонест Груп» до Державної податкової служба України, Головного управління Державної податкової служба України в Чернігівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Хонест Груп" (далі - ТОВ "Хонест Груп", позивач) звернулось до адміністративного суду з позовом, в якому просить:

1. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області (далі - відповідач 1):

- від 06.12.2019 № 1346450/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 08.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354920/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 30 від 18.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354922/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 19.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354921/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 33 від 19.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354904/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 31 від 19.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354903/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354992/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 38 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356376/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 34 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356375/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 35 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356378/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 42 від 22.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356384/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 43 від 26.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356385/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 44 від 26.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356386/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 45 від 27.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354923/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 11.12.2019.

2. Зобов`язати Державну фіскальну службу України (далі - відповідач 2) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ Хонест Груп : № 18 від 08.11.2019 № 30 від 18.11.2019, № 32 від 19.11.2019, № 33 від 19.11.2019, № 31 від 19.11.2019, № 36 від 20.11.2019, № 38 від 20.11.2019, № 34 від 20.11.2019, № 35 від 20.11.2019, № 42 від 22.11.2019, № 43 від 26.11.2019, № 44 від 26.11.2019, № 45 від 27.11.2019, № 4 від 11.11.2019 датами їх фактичного подання.

3. Скасувати рішення ГУ ДПС у Чернігівській області про включення товариства з обмеженою відповідальністю Хонест Груп , як платника ПДВ, до переліку ризикових суб`єктів господарювання та виключити товариство з обмеженою відповідальністю Хонест Груп з переліку ризикових платників податків.

Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що ним було подано усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій по податковим накладним. Однак оскаржувані рішення не містять конкретних та зрозумілих підстав для їх прийняття, інформації про конкретні документи, які складені з порушенням законодавства, а яких документів не вистачає. Також зазначив, що у жодній з квитанцій органу ДФС щодо зупинення реєстрації податкової накладної не наведено обставин, які б відповідали пункту 1.6. Критеріїв відносно позивача, не зазначено номенклатуру, кодів товарів, конкретного критерію ризиковості, якому відповідають подані податкові накладні чи діяльність позивача, конкретизації переліку документів, які необхідні фіскальному органу для прийняття позитивного рішення. Враховуючи наведене, вважає оскаржувані рішення протиправними, а податкові накладні такими, що підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також зазначено, що застосування у спірних правовідносинах Критеріїв ризиковості платників податку, визначених листом Державної фіскальної служби України №1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019, є безпідставним.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду міста від 10.02.2020 відкрито провадження у справі, призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін). Також надано відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі на надання відзиву на позов.

У встановлений ухвалою суду строк представником відповідача 1 надано відзив на позов, у якому він просив відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначив, що позивачем в порушення вимог вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію зупиненої податкової накладної, не було надано повного переліку документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних. За таких обставин позивач не підтвердив реальність здійснення ним господарської операції. В зв`язку з ненаданням Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області документів, прямо передбачених вичерпним переліком документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, вона правомірно прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з підстав надання платником податків документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних. Також зазначив, що внесення до системи АІС "Податковий блок" податкової інформації, щодо відповідності позивача критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

ТОВ «Хонест Груп» є юридичною особою (код ЄДРПОУ 40633069), що підтверджується даними, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основним видом господарської діяльності позивача є «Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням» (Код КВЕД 46.73).

За наслідками здійснення господарської діяльності по взаємовідносинам з товариством з обмеженою відповідальністю Шатро Інжиніринг (код ЄДРПОУ 35744217), товариством з обмеженою відповідальністю Бенар Систем (код ЄДРПОУ 42442181), товариством з обмеженою відповідальністю Укрбудвідродження (код ЄДРПОУ 36628312), товариством з обмеженою відповідальністю Укрбуд-2012 (код ЄДРПОУ 38375555), товариством з обмеженою відповідальністю Оазіс (код ЄДРПОУ 30878290), позивачем складено, підписано ЕЦП та подано до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 18 від 08.11.2019 № 30 від 18.11.2019, № 32 від 19.11.2019, № 33 від 19.11.2019, № 31 від 19.11.2019, № 36 від 20.11.2019, № 38 від 20.11.2019, № 34 від 20.11.2019, № 35 від 20.11.2019, № 42 від 22.11.2019, № 43 від 26.11.2019, № 44 від 26.11.2019, № 45 від 27.11.2019, № 4 від 11.11.2019.

Однак, ТОВ "Хонест Груп" отримало від ДФС електронні квитанції, відповідно до яких, вказані податкові накладні були прийняті, але їх реєстрація зупинена, а саме: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН зупинена. ПН відповідають критеріям оцінки ступеня ризику, визначеному пп. 1.6. п. 1 «Критеріїв ризиковості платника податку» . Запропоновано позивачу надати до ДФС пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ "Хонест Груп" відповідно до повідомлень були направлені на адресу ДФС документи про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК, реєстрація яких зупинена.

Регіональною комісією Головним управління ДПС у Чернігівській області прийнято рішення від 06.12.2019 № 1346450/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 08.11.2019; від 18.12.2019 № 1354920/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 30 від 18.11.2019; від 18.12.2019 № 1354922/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 19.11.2019; від 18.12.2019 № 1354921/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 33 від 19.11.2019; від 18.12.2019 № 1354904/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 31 від 19.11.2019; від 18.12.2019 № 1354903/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1354992/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 38 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1356376/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 34 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1356375/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 35 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1356378/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 42 від 22.11.2019; від 18.12.2019 № 1356384/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 43 від 26.11.2019; від 18.12.2019 № 1356385/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 44 від 26.11.2019; від 18.12.2019 № 1356386/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 45 від 27.11.2019; від 18.12.2019 № 1354923/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 11.12.2019.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями відповідача-2 позивач звернувся зі скаргами до Державної фіскальної служби України, однак всі скарги по вищевказаним рішенням залишено без задоволення, а рішення - без змін.

Разом з тим, позивача як платника ПДВ включено до переліку ризикових підприємств, які здійснюють господарську діяльність.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду за захистом свої прав та законних інтересів.

Відповідно до п. 201.1. ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.16. ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок зупинення реєстрації ПН/РК).

Відповідно до пункту 5 Порядку ПН/РК, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно пункту 6 вказаного Порядку у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У пункті 7 Порядку у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно пункту 10 Порядку критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018 за погодженням з Міністерством фінансів України від 22.03.2018. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Згідно з п. 1.6 Листа Державна фіскальна служба України, № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018, «Критерії ризиковості платника податку» комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Відповідно до п. 12 - 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Тобто, фіскальним органом, не вказано у зазначених квитанціях конкретного переліку документів, які, на думку контролюючого органу, необхідно надати. В квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено за якою саме підставою позивача із вказаних в пп. 1.6 п. 1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.

Згідно з положень пунктів 14, 15, 16 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 21-22 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Таким чином, Порядком № 117 встановлені виключні підстави для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

В усіх оскаржуваних рішеннях, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних зазначено ненадання платником податку копій документів. Оскаржувані рішення містять лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток № 2 вказаного Порядку), які на думку контролюючого органу, позивачем не надано.

Додатком 2 до Порядку зупинення реєстрації затверджено форму рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі податкових накладних.

Проте, в порушення вимог законодавства, оскаржуване рішення містить лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток 2 до вказаного Порядку).

Тобто, контролюючим органом не зазначено конкретного переліку документів, які мають бути подані платником податків, а наведено лише загальне найменування з вичерпного переліку без додаткової конкретизації, що позбавляє можливості встановити, які саме документи не надані позивачем.

Як вбачається з матеріалів справи позивачем до фіскального органу подані письмові пояснення по усім господарським операціям, на підставі яких були виписані податкові накладні. Разом з поясненнями подані усі первинні документи, які підтверджують реальність господарських операцій, на підставі яких було виписано податкові накладні, але реєстрація яких була зупинена, а саме це копії договору поставки товару, копії виписок з банків, копії договорів перевезення та транспортного експедирування, копії рахунків-фактур, копії товарно-транспортних накладних, копії актів здачі-приймання робіт (надання послуг), копії рахунків на оплату, копії видаткових накладних, копії відомостей щодо вантажу, які наявні в матеріалах справи.

Отже платником податків разом із поясненнями було подано достатню кількість копій документів, з аналізу яких можна зробити висновок про здійснення господарських операцій.

Твердження відповідача про те, що по податковій накладній від 08.11.2019 №18, від 11.12.2019 №4, від 18.11.2019 №30, від 19.11.2019 №31, №32, №33, від 20.11.2019 №34, №35, №36, №38, від 22.11.2019 №42, від 26.11.2019 №43, №44 Комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області сформовано рішення щодо відмови у їх реєстрації у зв`язку з тим, що наявна податкова інформація щодо неможливості надання транспортних послуг вказаними в ТТН транспортними засобами, оскільки згідно листа Чернігівської митниці ДФС №11599/7/25-70-18-02/26 від 12.12.2019 стало відомо про факт перетину митного кордону України в період з 01.01.2019 по 12.12.2019 транспортним засобом з реєстраційними номерами НОМЕР_1 та його не повернення, є безпідставними оскільки контролюючим органом не конкретизовано в чому саме полягає наявність податкової інформації щодо неможливості надання транспортних послуг вказаними у ТТН транспортними засобами, і як наслідок - ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Крім того, у поясненнях наданих податковому органу позивачем зазначено, що оплати по рахункам по господарським операціям, по яким були виписані вищевказані накладні, надходять частково та відвантаження товару відбуваються окремими партіями. При часткових оплатах було виписано видаткові накладні та вказані податкові накладні, але відвантаження товару не відбувалося та планувалось на кінець грудня 2019 - початок січня 2020 року.

Зазначене свідчить про те, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є формальним та об`єктивно не містить чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, а тому не може бути визнано законним та обґрунтованим.

Суд зазначає, що не зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, комісією Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації та Державною податковою службою України протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Аналізуючи зміст рішення, суд вважає, що регіональна комісія ГУ ДПС у Чернігівській області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.

Суд вважає, що позивачем було надані всі необхідні та достатні документи для обґрунтування і підтвердження господарської операції та розблокування накладних.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

В той же час, рішення суб`єкта владних повноважень повинно відповідати ст. 2 КАС України, згідно з якою у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Однак, відповідач не навів жодного обґрунтування щодо підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, як і не повідомив суду, яка із шести перелічених у п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв відносить позивача до категорії ризиковості.

Більш того, Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 05.06.2019 у справі № 826/12108/18 визнав протиправними та нечинними пункти 10, 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Зазначене рішення набрало законної сили 10.12.2019.

Суд вважає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Застосування з боку податкового органу загального посилання на п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН без наведення відповідного пункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків усвідомлювати передбачену законом необхідність надання документів за вичерпним переліком відповідно до конкретного критерію, а не на вільний розсуд контролюючого органу.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02.07.2019 у справі № 140/2160/18.

Тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що ГУ ДПС у Чернігівській області не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень, відповідності їх вимогам частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим наявні підстави для визнання рішень Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області рішення від 06.12.2019 № 1346450/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 08.11.2019; від 18.12.2019 № 1354920/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 30 від 18.11.2019; від 18.12.2019 № 1354922/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 19.11.2019; від 18.12.2019 № 1354921/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 33 від 19.11.2019; від 18.12.2019 № 1354904/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 31 від 19.11.2019; від 18.12.2019 № 1354903/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1354992/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 38 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1356376/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 34 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1356375/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 35 від 20.11.2019; від 18.12.2019 № 1356378/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 42 від 22.11.2019; від 18.12.2019 № 1356384/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 43 від 26.11.2019; від 18.12.2019 № 1356385/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 44 від 26.11.2019; від 18.12.2019 № 1356386/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 45 від 27.11.2019; від 18.12.2019 № 1354923/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 11.12.2019 протиправними та їх скасування.

Відповідно до п. 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, чинним законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права позивача в спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні: № 18 від 08.11.2019 № 30 від 18.11.2019, № 32 від 19.11.2019, № 33 від 19.11.2019, № 31 від 19.11.2019, № 36 від 20.11.2019, № 38 від 20.11.2019, № 34 від 20.11.2019, № 35 від 20.11.2019, № 42 від 22.11.2019, № 43 від 26.11.2019, № 44 від 26.11.2019, № 45 від 27.11.2019, № 4 від 11.11.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання.

Окрім того, відповідно до п. 1 "Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.

Згідно з п. 2 "Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації", комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Як зазначено у п. 3 "Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації", комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 10 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

На виконання п. 10 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" Державна фіскальна служба України Наказом №144 від 21.03.2018 затвердила "Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків" (далі - Порядок №144).

У вказаному Порядку №144 зазначено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії).

Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом.

До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості.

У разі відповідності платника податків показникам, що визначені пп.1.1 - 1.5 Критеріїв, таких платників податків включають до переліку ризикових платників податків відповідальні особи, яких включено до складу Комісії, протягом робочого дня на підставі даних Облікової картки (додаток 1) та згідно з Алгоритмом дій співробітників оперативних підрозділів при формуванні Облікової картки та внесенні інформації до переліку ризикових платників податків (додаток 2).

У разі відповідності платника податків показнику оцінки ступеня ризиків, визначеному п. 1. 6 Критеріїв, - включення до переліку здійснюється за рішенням Комісій. Якщо суб`єкт господарювання, якого включено до переліку ризикових платників податків, у подальшому здійснює фінансово-господарську діяльність без ознак ризиковості, передбачених пп.1.1 - 1.5 Критеріїв, такого платника податків за поданням структурних підрозділів ГУ ДФС виключають з переліку ризикових платників податків, а у разі невідповідності показникам оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1.6 Критеріїв, - після прийняття рішення Комісії.

Введення інформації щодо включення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків за результатами засідання Комісії здійснюється в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" з використанням ЕЦП голови Комісії.

Голова Комісії під персональну відповідальність забезпечує своєчасне введення інформації у перелік ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" згідно з п. 1.6 Критеріїв.

У листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено: Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо (п. 1.6):

платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1- 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Під час розгляду справи судом, відповідачами не було надано суду жодних доказів щодо приналежності позивача до перелічених категорій ризикових платників податків.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 -1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

З огляду на вищевикладене, з метою ефективного захисту позивача у сфері публічно-правових відносин, використовуючи право, надане згідно з частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Чернігівській області про включення товариства з обмеженою відповідальністю Хонест Груп , як платника ПДВ, до переліку ризикових суб`єктів господарювання та зобов`язати ДПС у Чернігівській області виключити товаристо з обмеженою відповідальністю Хонест Груп з переліку ризикових платників податків.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням зазначеного суд приходить до висновку, що позов товариства з обмеженою відповідальністю «Хонест Груп» необхідно задовольнити повністю.

Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служба України в Чернігівській області:

- від 06.12.2019 № 1346450/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 08.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354920/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 30 від 18.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354922/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 19.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354921/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 33 від 19.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354904/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 31 від 19.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354903/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354992/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 38 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356376/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 34 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356375/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 35 від 20.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356378/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 42 від 22.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356384/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 43 від 26.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356385/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 44 від 26.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1356386/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 45 від 27.11.2019;

- від 18.12.2019 № 1354923/40633069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 11.12.2019.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ Хонест Груп : № 18 від 08.11.2019 № 30 від 18.11.2019, № 32 від 19.11.2019, № 33 від 19.11.2019, № 31 від 19.11.2019, № 36 від 20.11.2019, № 38 від 20.11.2019, № 34 від 20.11.2019, № 35 від 20.11.2019, № 42 від 22.11.2019, № 43 від 26.11.2019, № 44 від 26.11.2019, № 45 від 27.11.2019, № 4 від 11.11.2019 датами їх фактичного подання.

Скасувати рішення Головного управління Державної податкової служба України в Чернігівській області про включення товариства з обмеженою відповідальністю Хонест Груп , як платника ПДВ, до переліку ризикових суб`єктів господарювання та виключити товариство з обмеженою відповідальністю Хонест Груп з переліку ризикових платників податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю Хонест Груп судовий збір в розмірі 13668,48 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю Хонест Груп судовий збір в розмірі 17872,48 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю "Хонест Груп" (просп. Перемоги, 62, офіс 502, м. Чернігів, 14010, код ЄДРПОУ - 40633069).

Відповідач: Головне управління Державної податкової служба України в Чернігівській області (вул. Реміснича, 11 м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 39392183), Державна податкова служба України (Львівська площа, б. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ - 39292197).

Повний текст рішення виготовлено 09 квітня 2020 року.

Суддя Д.В. Лобан

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2020
Оприлюднено09.04.2020
Номер документу88670036
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/452/20

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 17.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 21.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні