Рішення
від 10.04.2020 по справі 925/61/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2020 року м. Черкаси справа № 925/61/20

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Євтушенко Б.В., без участі представників сторін, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом Черкаської міської ради до фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича про внесення змін до договору оренди землі,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Черкаська міська рада звернувся в господарський суд Черкаської області з позовом до фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича у якому просив суд:

прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 01.06.2010 року, зареєстрованого у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 року за №041080200097, на умовах Черкаської міської ради, з моменту набрання рішенням законної сили, а саме:

Пункт 9. договору доповнити абзацом наступного змісту: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 9% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання угоди становить 177918,91 грн. (сто сімдесят сім тисяч дев`ятсот вісімнадцять грн. 91 коп.)".

Абзац 1 пункту 11 Договору викласти у наступній редакції:

"Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №33210815023002, одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/ Код бюджетної класифікації 18010900, код ЄДРПОУ: 38031150, МФО: 899998, Банк: Казначейство України (ел. адм. податку)";

відшкодувати судові витрати.

Позов мотивовано необхідністю приведення умов договору до відповідності нормам податкового законодавства та рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 року № 2-2219 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси щодо визначення розміру орендної плати за землю та реквізитів позивача для її перерахування.

Ухвалою суду від 31.01.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/61/20 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 27.02.2020 року.

Ухвалою суду від 27.02.2020 року, за клопотанням представника відповідача, розгляд справи по суті відкладено на 18.03.2020 року.

Позивач в особі свого представника подав суду 02.03.2020 року заяву (вх. № 3290/20, а.с. 62), в якій просив уточнити позовні вимоги в частині внесення змін до абзацу 1 п. 11 договору, а саме вказати нові реквізити рахунку для зарахування орендної плати з фізичних осіб: р/р НОМЕР_2, одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/ Код бюджетної класифікації 18010900, код ЄДРПОУ: 38031150, МФО: 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП), у зв`язку із зміною зазначених в позові рахунків на підставі листа УДКСУ у м. Черкаси Черкаської області від 26.12.2019 року № 02-07-06/1679.

Ухвалою суду від 18.03.2020 року у зв`язку з необхідністю внесення змін в графік судових засідань, розгляд справи по суті призначено на 06.04.2020 року.

Сторони явку представників у судове засідання не забезпечили. Від представника позивача надійшло 07.04.2020 року засобами електронного зв`язку клопотання про розгляд справи за відсутності сторони позивача (вх. № 5419/20, а.с. 68). Відповідач письмовий відзив на позов не подав, проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін не заперечував, явку свого представника у судове засідання не забезпечив, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.

Відповідно до ч. 1 ст. 252 ГПК України, розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Частиною 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з п. 1 ч. 3 статті 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи, що явка представників учасників справи судом обов`язковою не визнавалась, наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників сторін за наявними в ній матеріалами.

Згідно з ч.ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України, судом підписано рішення без його проголошення, датою ухвалення рішення є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши наявні у справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.

Рішенням Черкаської міської ради № 5-606 від 06.04.2010 року Про наданням приватному підприємцю Басарабу Віталію Васильовичу земельної ділянки в оренду по вул. Хоменка, 17 вирішено, зокрема: затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж та складання документа, що посвідчує право на земельну ділянку приватному підприємцю Басарабу Віталію Васильовичу по вул. Хоменка, 17 (п. 1); надати приватному підприємцю Басарабу Віталію Васильовичу ділянку площею 6651 кв.м. по вул. Хоменка, 17 в оренду на 49 років (без права передачі її в суборенду) під приміщення складу за рахунок земель закритого акціонерного товариства Підприємство Культтовари . За основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до категорії земель житлової та громадської забудови. За функціональним використанням земельну ділянку віднести до категорії земель комерційного використання (п. 2), зобов`язати приватного підприємця Басараба Віталія Васильовича укласти договір оренди землі з Черкаською міською радою (п.3.1.) (а. с. 10).

01.06.2010 року позивач - Черкаська міська рада, як орендодавець, та відповідач - приватний підприємець Басараб Віталій Васильович, як орендар, уклали договір оренди землі (далі - Договір, а.с. 11-13), за умовами п. п. 1, 2 якого, орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 06.04.2010 року № 5-606 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 6651 кв.м., що за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться по вул. Хоменка, 17, під приміщення склад. За функціональним використанням земельну ділянку віднести до категорії земель комерційного використання.

Сторони погодили усі істотні умови цього договору, зокрема, домовилися про таке:

п. 3 - на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна та інфраструктури: нежитлова будівля;

п. 5 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління Держкомзему у місті Черкаси та Черкаському районі Черкаської області № 372-гр-2010 від 21.04.20010 року становить 1877843 грн.

п. 8 - договір укладено на 49 років з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 06.04.2010 року № 5-606. Після закінчення договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію;

п. 9 - за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі:

- 7 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 131449 грн. - землі комерційного використання;

- 8 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 150227 грн. - землі комерційного використання, в разі торгівлі лікеро-горілчаними та /або тютюновими виробами;

- 12 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 225341 грн. - землі комерційного використання, в разі якщо, на земельній ділянці (або її частині) розміщені ігрові автомати.

У разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства та умов договору оренди землі, в тому числі при перевищенні термінів освоєння земельної ділянки, орендна плата становить 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендар сплачує орендну плату у вказаному розмірі за весь період часу з моменту вчинення порушення, або його виявлення (якщо момент вчинення порушення встановити не можливо) і до моменту його усунення;

п. 10 - обчислення розміру грошової оцінки та орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення, функціонального використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів України формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії;

п. 11 - орендна плата за землю вноситься орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним на р/р 33210815700002 код 13050500 в Управлінні Державного Казначейства в Черкаській області МФО 854018 ОКПО 22809222.

Орендар бере на себе обов`язок уточнення зміни розмірів орендної плати та банківських реквізитів через фінансові та податкові органи на місцях;

п. 13 - умови цього договору про розмір орендної плати переглядається зокрема і у разі зміни умов господарювання, що тягне за собою зміну цільового призначення та (або) функціонального використання земельної ділянки або її частини, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, в інших випадках передбачених законом.

В разі проведення щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі внесення інших змін на підставі вимог діючого законодавства, а також в разі будь-яких змін Черкаською міською радою розмірів орендної плати, що діють в м. Черкаси, розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін і доповнень до цього договору..

В інших випадках у встановленому порядку вносяться зміни до договору;

п. 20 - передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 10-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі;

п. 36 - зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується в судовому порядку.

Відповідно до п. 44 Договору, договір набрав чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації. Невід`ємними частинами договору є: акт погодження меж земельної ділянки; акт приймання-передачі об`єкта оренди; план орендованої ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надається в оренду; викопійовка із плану міста (а.с. 14-15).

Договір зареєстровано у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 року за №041080200097.

Рішенням Черкаської міської ради № 2-2219 від 27.06.2017 року Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси затверджено зокрема: Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси (а.с.17),

Відповідно до Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси (а.с. 21-22), вказане положення розроблено відповідно до Податкового кодексу України та є обов`язковим до виконання юридичними та фізичними особами на території м. Черкаси (п. 1).

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди у відсотку від нормативної грошової оцінки відповідно до таблиці 1 (п. п. 8.3., 8.4. Положення).

Пункт 7 таблиці 1 Розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Черкаси визначено, що за земельні ділянки яким згідно КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) присвоєно код 03.15 встановлено розмір оренди у 9 % з 01.01.2018 року.

Із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1951/180-17 від 04.09.2017 року Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області виданої фізичній особі-підприємцю Басараб В.В. вбачається, що кадастровий номер земельної ділянки - № 7110136700:05:021:0020; місце розташування земельної ділянки - м. Черкаси, вул. Хоменка, буд. 17; категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки - 03.15. Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; площа земельної ділянки, кв.м. - 6651; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. - 127,48; економікро-планувальна зона - 27; коефіцієнт Км2 - 1,67; зона магістралей підвищеного місто формувального значення - 1,1; санітарно-захисна зона - 0,95; зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря - 0,95; сукупний коефіцієнт, Км3 - 0,99275; коефіцієнт Кф - 0,7; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К (і) - 2,0091; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки, грн. - 297,23; площа земельної ділянки, кв.м. - 6651,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 1976876,73 (а.с. 32).

08.09.2017 року позивачем - Черкаською міською радою та відповідачем - фізичною особою-підприємцем Басараб В.В. було укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 01.06.2010 року, якою зокрема п. 2 Договору викладено в новій редакції:

В оренду передається земельна ділянка площею 0,6651 га (кадастровий номер 7110136700:05:021:0020) під приміщення складу. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови , код КВЦПЗ - 03.15 , п. 9 Договору доповнено абзацом наступного змісту: Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки і на день укладання угоди становить 59306,30 грн. . Абзац 1 п. 11 Договору викладено в новій редакції: "Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №33210815700002 ЗКПО: 38031150, МФО: 854018, код платежу 18010900 в ГУДКС України у Черкаській області, отримувач : УК у м. Черкасах" (а. с. 16).

Листами від 29.11.2018 року № 6529-01-25 (а.с. 30, докази направлення а.с. 33), від 27.06.2019 року № 2503-01-25 (а.с. 34, докази направлення а.с. 35), позивач в особі департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради звертався до відповідача з пропозиціями, в яких повідомив про необхідність внесення змін до договору оренди землі щодо розміру орендної плати та необхідність внесення змін до абз. 1 п. 11 договору в частині зміни реквізитів для перерахування орендної плати. До листа від 29.11.2018 року № 6529-01-25 позивачем також було додано підписаний міським головою проект додаткової угоди до Договору із запропонованими змінами для погодження і підписання її відповідачем (а.с. 31). Зазначені пропозиції відповідачем залишені без відповіді і задоволення.

Таким чином, спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі від 01.06.2010 року, укладеного сторонами, зареєстрованого у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 року за №041080200097. Вимоги позивача витікають із їх прав і обов`язків за цим договором.

За правовою природою спірні правовідносини віднесені до договірних зобов`язань найму (оренди) земельної ділянки, загальні положення про найм (оренду) визначені параграфом 1 глави 58, про найм (оренду) земельної ділянки, як окремий вид зобов`язань, параграфом 3 глави 58 ЦК України, загальні положення про правочини визначені розділом IV книги 1 ЦК України, про зобов`язання і договір - розділами І і ІІ книги 5 ЦК України, главами 19, 20 ГК України. Крім того, спірні правовідносини перебувають у сфері дії Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , Закону України Про оцінку земель , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.

Згідно з ст. 11 ч.ч. 1, 2 п. 1 Цивільного кодексу (далі -ЦК) України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно ст. 1 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно ст. 13 цього Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, згідно ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату та умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. 1 та ч.2 ст. 21 цього Закону).

Згідно п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (орендна плата). А згідно п.п. 14.1.147 п. 14.1. ст. 14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності;

Отже, системний аналіз цих норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває у комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, з іншого є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком.

Зокрема, відповідно до ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником ) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 289.1. ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Використання нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності передбачено також ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель .

Згідно ч. 1 ст. 20 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 цього Закону).

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч. 1 ст. 23 цього Закону).

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 цього Закону).

Розмір орендної плати встановлюється за згодою сторін, а законом лише встановлено верхню та нижню границі, в межах яких сторони мають право визначити розмір орендної плати.

Отже, зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду орендної плати, встановленої умовами Договору (така правова позиція сформульована у постанові Верховного Суду України від 06.12.2010р. по справі № 2-1/10068-2008).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Нормами ч.ч. 1, 2 ст. 651, ч. 1 ст. 654 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно з ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Господарським кодексом України порядок зміни господарських договорів викладено у статті 188. Згідно з нормами цієї статті ГК України: - зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (ч. 1); сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором (ч. 2); сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3); у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 4); якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду (ч. 5).

За приписами статей 13, 15 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Згідно зі статтею 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства; сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Отже, враховуючи положення частини 3 статті 6 Цивільного кодексу України щодо співвідношення договору з актами цивільного законодавства у випадку, коли обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає із їх змісту, право орендодавця отримувати платіж за землю у встановленому розмірі відповідає вимогам статті 3 Цивільного кодексу України щодо існування, зокрема, таких загальних засад цивільного законодавства, як справедливість, добросовісність та розумність, натомість ухилення (зволікання) орендаря від вчинення дій, які є обов`язковими для сторін, суперечить принципам, закріпленим частиною 1 та 3 статті 13 Цивільного кодексу України щодо меж здійснення цивільних прав та неможливості зловживання правом у будь-якій формі.

Відповідно до статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно славляться, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Підставою для виникнення зобов`язання є зокрема, договори та інші правочини (статті 11, 509 Цивільного кодексу України).

Згідно з статтею 632 цього Кодексу ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються повноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок є передумовою зміни розміру орендної плати. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов`язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Пунктом 4.4. ст. 4 Податкового кодексу України передбачено, що установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою Автономної Республіки Крим, сільськими, селищними, міськими радами та радами об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України.

Статтею 8 Податкового кодексу України, визначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

Зміна розміру орендної плати враховуючи розмір відсотку від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Черкаси відбулась в порядку передбаченим законодавством на підставі рішення Черкаської міської ради від № 2-2219 від 27.06.2017 року Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси , яким затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси.

Статтею 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11р. № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно з ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Частиною 5 ст. 188 Господарського кодексу України, передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:

учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);

кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);

обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч. 4 ст. 75);

належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);

обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);

достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);

достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);

учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);

суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

З огляду на викладені вище обставини справи та норми законодавства, господарський суд прийшов до висновку, що позовна вимога про внесення змін до п. 9 та п. 11 договору оренди землі від 01.06.2010 року підлягає задоволенню повністю.

На підставі статті 129 ГПК України, з відповідача на користь позивача підлягають стягненню понесені судові витрати - сплачений судовий збір у розмірі 2102 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести до укладеного між Черкаською міською радою (код ЄДРПОУ 25212542, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36) та фізичною особою-підприємцем Басарабом Віталієм Васильовичем (РНОКПП НОМЕР_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) договору оренди землі від 01.06.2010 року, зареєстрованого у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 року за №041080200097 щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою:м. Черкаси, вул. Хоменка, 17, за кадастровим № 7110136700:05:021:0020, загальною площею 6651 кв.м., такі зміни:

п. 9. договору доповнити абзацом наступного змісту: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 9% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання угоди становить 177918,91 грн. (сто сімдесят сім тисяч дев`ятсот вісімнадцять грн. 91 коп.)".

Абзац 1 п. 11 Договору викласти в наступній редакції:

"Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р НОМЕР_2, одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/ Код бюджетної класифікації 18010900, код ЄДРПОУ: 38031150, МФО: 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП)".

Стягнути з фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича (РНОКПП НОМЕР_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, ідентифікаційний код 38715770, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 - 2102 грн. судових витрат.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення10.04.2020
Оприлюднено13.04.2020
Номер документу88706379
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/61/20

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 08.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Судовий наказ від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Постанова від 11.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 09.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 29.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 17.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 23.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні