Постанова
від 10.04.2020 по справі 2а-13869/11/1370
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 квітня 2020 року

Київ

справа №2а-13869/11/1370

адміністративне провадження №К/9901/8107/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,

суддів: Пасічник С.С., Юрченко В.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова Головного управління ДФС у Львівській області

на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 10.05.2012 року (Суддя: Москаль Р.М.),

та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2015 року (Судді: Старунський Д.М., Багрій В.М., Рибачук А.І.),

у справі № 2а-13869/11/1370

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія Український стандарт

до Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова

про скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

В грудні 2011 року Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія Український стандарт (далі - позивач, ТОВ БК Український стандарт ) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова (далі - відповідач, ДПІ у Залізничному районі м. Львова) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 12.09.2011 року №0002512302/29693, №0002492302/29698 та від 25.11.2011 року №0003742302/39639, №0003752302/39640.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 10.05.2012 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2015 року позов задоволено. Визнані протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення № 0002512302/29693 та № 0002492302/29698 від 12.09.2011 року, № 0003742302/39639 та № 0003752302/39640 від 25.11.2011 року.

Не погодившись з судовими рішеннями відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в обґрунтування якої зазначив про передчасність висновків судів попередніх інстанцій про скасування податкових повідомлень-рішень з посиланням на документальне підтвердження здійснення позивачем господарських операцій за перевіряємий період з контрагентами ПП Перфектбуд , ПП Промелектромонтаж , ПП Спецпостачсервіс , оскільки відносно контрагентів позивача Сихівським районним судом м. Львова 26.11.2014 року винесено вирок по обвинуваченню посадових осіб у вчиненні злочинів, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 3 ст. 212, ч. 2 ст. 366, ч. 3 ст. 358 КК України (набрав законної сили 16.07.2015 року). На підставі викладеного просив суд задовольнити касаційну скаргу, скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказів від 05 серпня 2011 року № 886 про проведення позапланової виїзної перевірки, з врахуванням змін, внесених наказом від 10.08.2011 року № 906 та від 15.08.2011 року № 924 (про продовження терміну перевірки), направлення від 08 серпня 2011 року № 887, з посиланням на підпункт 78.1.11 пункту 78.1 ст. 78 ПК України на підставі постанови слідчого СВ ПМ СДПІ ВПП у Львівській області від 11.07.2011 року (про призначення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ Будівельна компанія Український стандарт по кримінальній справі № 139-0207) - у період з 08 по 15 серпня 2011 року ДПІ у Залізничному районі м. Львова проведена позапланова виїзна перевірка ТОВ БК Український стандарт з питань взаємовідносин з ПП Львів-металбуд , ПП Львів Проектбуд Реставрація , ТОВ Промелектромонтаж , ПП Західбудсервіс , ПП Перфектбуд , ПП Спец постач сервіс , ПП Гравітон Інвест , ПП Наша справа плюс`за період з 01.01.2009 року по 01.07.2011 року.

Судами встановлено, що під час перевірки податковий орган дав оцінку взаємовідносинам позивача з його контрагентами: ПП Перфектбуд , ПП Промелектромонтаж , ПП Спецпостачсервіс , для чого, окрім первинних документів та податкових декларацій, використав також акти попередніх перевірок вказаних контрагентів. На основі зібраних документів податковий орган зазначив про те, що ТОВ БК Український стандарт відобразило в податковому та бухгалтерському обліку господарські операції щодо придбання товарно-матеріальних цінностей та робіт від ПП Спецпостачсервіс , ПП Промелектромонтаж , ПП Перфектбуд , які фактично не відбувалися, а отже є нікчемними.

За наслідками перевірки відповідачем складено акт № 2247/23-2/32409719 від 23.08.2011 року з висновками:

- ТОВ БК Український стандарт в порушення п. 1, п. 2 ст. 215, ст. 203, ст. 216, ст. 228 Цивільного кодексу України, п. 5.1, підп. 5.2.1 п. 5.2, підп. 5.3.9. п. 5.3 ст. 5 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств завищено валові витрати суму 325614 грн. у рядку 04.1 Декларації Витрати на придбання товарів (робіт, послуг) по одержаних підрядних роботах та ТМЦ від ПП Перфектбуд , ПП Промелектромонтаж , ПП Спецпостачсервіс за період з 01.01.2009р. по 01.07.2011р. на суму 325614 грн., що призвело до заниження податку на прибуток в сумі 40868 грн. та зменшення від`ємного значення об`єкту оподаткування за 2010 р. на 162145 грн;

- ТОВ БК Український стандарт`в порушення п. 1, п. 2 ст. 215, ст. 203, ст. 216, ст. 228 Цивільного кодексу України, п. 1.8 ст. 1, підп. 7.2.1 п. 7.2, підп. 7.4.1, підп. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України Про податок на додану вартість`завищило податковий кредит по одержаних підрядних роботах та ТМЦ від ПП Промелектромонтаж , ПП Перфектбуд , ПП Спецпостачсервіс`за період з 01.01.2009р. по 01.07.2011р. всього на суму 65122,88 грн., що призвело до заниження податку на додану вартість всього на суму 65122,88 грн;

На підставі висновків акта перевірки від 23.08.2011 р. ДПІ у Залізничному районі м. Львова 12 вересня 2011 року винесено три податкові повідомлення-рішення:

1) №0002502302/29697, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток на 51085 грн., в т.ч. 40868 грн. за основним платежем та 10217 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями;

2) № 0002512302/29693, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 162145,00 грн.;

3) №0002492302/29698, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на додану вартість на 81403 грн., в т.ч. 65122,88 грн. за основним платежем та 16280,72 грн. за штрафними санкціями.

Позивач оскаржив вказані податкові повідомлення рішення в адміністративному порядку. 21 листопада 2011р. ДПА у Львівській області прийняла Рішення про результати розгляду первинної скарги №30632/10/25-005/2499, яким: 1) залишила без змін податкові повідомлення-рішення від 12.09.2011 р.: №0002492302/29698 та №0002512302/29693; 2) скасувала податкове повідомлення-рішення від 12.09.2011р. №0002502302/29697 в частині основного платежу по податку на прибуток в сумі 12690 грн. та в частині штрафної (фінансової ) санкції в сумі 3859,44 грн., а в іншій частині вказане рішення залишено без змін; 3) прийняла рішення про зменшення від`ємного значення об`єкту оподаткування податком на прибуток за І кв.2010 р. на 208333 грн., за півріччя 2010 р. на 461402 грн., за 9-ть місяців 2010 р. на 141692 грн., за І кв.2011 р. на 612540 грн.

На підставі Рішення ДПА у Львівській області про розгляд первинної скарги від 21.11.2011 р. ДПІ у Залізничному районі м. Львова 25 листопада 2011 року винесено податкові повідомлення-рішення:

1) № 0003742302/39639, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем: податок на прибуток на 34535,56 грн., в т.ч. 28178,00 грн. за основним платежем та 6357,56 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями;

2) №0003752302/39640, яким зменшує від`ємне значення об`єкту оподаткування податком на прибуток за І кв.2010 р. на 208333 грн., за півріччя 2010 р. на 461402 грн., за 9-ть місяців 2010 р. на 141692 грн., за І кв.2011 р. на 612540 грн.

Не погодившись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями від 12.09.2011 року №0002512302/29693, №0002492302/29698 та від 25.11.2011 року №0003742302/39639, №0003752302/39640 позивач звернувся до суду з даним позовом про визнання їх протиправними та скасування.

Задовольняючи позов шляхом визнання протиправних та скасування податкових повідомлень-рішень, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції виходив з того, що факт реального придбання товарів/підрядних робіт підтверджується належно оформленими первинними документами, реальність господарських операцій підтверджується в т.ч. тим, що отримані за їх наслідками роботи/послуги/товари в подальшому підприємством реалізовані замовникам з отриманням економічного ефекту (прибутку).

Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновком суддів про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень, але виходить з інших мотивів.

Як встановлено судом касаційної інстанції, та не враховано судами попередніх інстанцій, податкові повідомлення-рішення, прийняті відповідачем за результатами перевірки, призначеної на підставі постанови слідчого СВ ПМ СДПІ ВПП у Львівській області від 11.07.2011 року (про призначення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ Будівельна компанія Український стандарт по кримінальній справі № 139-0207) в рамках статті 78.1.11 ПК України.

Так, згідно з підпунктом 78.1.11 пункту 78.1 ст. 78 ПК України (у редакції від 07.08.2011 року, чинній на час проведення перевірки) документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин: отримано постанову суду (ухвалу суду) про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні

Відповідно до пункту 86.9 ст. 86 ПК України (в ред. від 07.08.2011 року) уразі якщо грошове зобов`язання розраховується органом державної податкової служби за результатами перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону або закону про оперативно-розшукову діяльність, податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки не приймається до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду. Матеріали перевірки разом з висновками органу державної податкової служби передаються правоохоронному органу, що призначив перевірку. Статус таких матеріалів перевірки та висновків органу державної податкової служби визначається кримінально-процесуальним законом або законом про оперативно-розшукову діяльність.

Зміст вказаних правових норм свідчить, що контролюючі органи не мають права виносити податкові повідомлення-рішення до набрання законної сили відповідним рішенням в кримінальній справі, якщо грошове зобов`язання розраховується органом державної податкової служби за результатами перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального законодавства. Загальний процес проведення перевірки із послідовного, коли за результатами перевірки приймається податкове повідомлення-рішення, розривається. Спочатку матеріали перевірки разом з висновками органу державної податкової служби передаються правоохоронному органу, що призначив перевірку. Статус таких матеріалів визначається кримінально - процесуальним законом або законом про оперативно - розшукову діяльність. Після набрання законної сили рішенням у межах кримінального провадження органи податкової служби мають право виносити податкові повідомлення - рішення.

Аналогічна правова позиція була викладена в постановах Верховного Суду від 28 березня 2018 року у справі № 2а-732/12/2670 (К/9901/2728/18), від 02.10.2018 у справі № 826/1197/17 (К/9901/56224/18).

Оскільки предметом даної справи є податкові повідомлення-рішення, прийняті за результатами перевірки, призначеної на підставі постанови слідчого (в рамках статті 78.1.11 ПК України), контролюючий орган не мав права виносити податкові повідомлення-рішення до набрання законної сили відповідним рішенням в кримінальній справі.

Отже суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про протиправність податкових повідомлень-рішень, проте з інших мотивів. Тому мотивувальні частини судових рішень підлягають зміні з підстав, вказаних судом касаційної інстанції в цій постанові. В іншій частині судові рішення слід залишити без змін.

Статтею 351 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243, 246, 250, 341, 345, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова Головного управління ДФС у Львівській області задовольнити частково.

Змінити мотивувальні частини постанови Львівського окружного адміністративного суду від 10.05.2012 року та ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2015 року у справі № 2а-13869/11/1370 з підстав, наведених в цій постанові суду. В іншій частині судові рішення залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя І.А. Васильєва

Судді: В.П. Юрченко

С.С. Пасічник

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення10.04.2020
Оприлюднено13.04.2020
Номер документу88706542
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13869/11/1370

Постанова від 10.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 14.05.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 16.04.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Старунський Д.М.

Постанова від 10.05.2012

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 08.12.2011

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні