Рішення
від 13.04.2020 по справі 440/387/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/387/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді - Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Укрбудсервіс-ДВМ" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу (в частині), -

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Укрбудсервіс-ДВМ" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу Голови Державної служби геології та надр України Кирилюка О.В. №266 від 09 серпня 2019 року "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині додатку 4 до наказу щодо внесення зміни до пункту 1 до додатку 2 до наказу №5 від 11 січня 2017 року в частині доповнення підстав для зупинення дії Спеціального дозволу №3866, виданого 09 червня 2006 року Приватному підприємству "Укрбудсервіс-ДВМ".

Позов обґрунтовано тим, що з 12 січня 2011 року пункт 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865, діє у редакції, якою не передбачено обов`язку проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ корисних копалин через кожні п`ять років. Ані в наказі №5 від 11 січня 2017 року, ані в оскаржуваному наказі не зазначено які саме умови користування надрами, що передбачені Спеціальним дозволом на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, було порушено позивачем. Крім того, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 листопада 2019 року у справі № 826/2064/17 визнано протиправним та скасовано наказ т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України Бояркіна М.О. №5 від 11 січня 2017 року (в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ"), до якого внесено зміни оскаржуваним наказом №266 від 09 серпня 2019 року "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" (в частині доповнення підстав для зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ").

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву вказав, що суть спору між сторонами у цій справі зведена виключно щодо правомірності винесення наказу в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ". А положення пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865, щодо проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин через кожні 5 років є обов`язковим до виконання.

У судове засідання представники учасників справи не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення судового засідання /а.с. 56, 105/.

Від представника позивача до суду надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності / а.с.137/.

Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Частиною першою статті 205 згаданого Кодексу встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Зважаючи на те, що представник позивача заявив клопотання про проведення судового засідання без його участі, а відповідач свого уповноваженого представника у судове засідання не направив та клопотання про відкладення розгляду справи не заявив, суд визнав за можливе проводити судове засідання за відсутності представників учасників справи.

Згідно з частиною дев`ятою статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене та достатність наявних у справі доказів, а також на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд дійшов висновку про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Приватне підприємство "Укрбудсервіс-ДВМ" пройшло передбачену законодавством процедуру державної реєстрації та набуло правового статусу юридичної особи з 15 травня 2009 року, а також включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом - 36249683 /а.с. 33- 35/.

09 червня 2006 року Державною службою геології та надр України видано Приватному підприємству "Укрбудсервіс-ДВМ" Спеціальний дозвіл на користування надрами № 3866.

11 січня 2017 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 5 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень", пунктом 1 додатку № 2 до якого зупинено дію Спеціального дозволу на користування надрами № 3866, виданого 09 червня 2006 року приватному підприємству "Укрбудсервіс-ДВМ", на підставі пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, та пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 865 від 22 грудня 1994 року /а.с. 111/.

17 травня 2017 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 226 "Про внесення змін до наказів Держгеонадр від 19.12.2016 № 489, від 11.01.2017 № 5 та від 19.04.2017 № 170", пунктом 3 якого наказано внести зміни до наказу від 11.01.2017 № 5 в частині дати зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, зокрема, Спеціального дозволу на користування надрами №3866, виданого Державною службою геології та надр України 09 червня 2006 року Приватному підприємству "Укрбудсервіс-ДВМ", та встановлено дату зупинення - з 01 лютого 2018 року /а.с. 126-127/.

В 2017 році Приватне підприємство "Укрбудсервіс-ДВМ" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, поданої до суду 16 листопада 2017 року) про визнання протиправними та скасування наказів т.в.о. голови Державної служби геології та надр України Бояркіна М.О. № 5 від 11 січня 2017 року, Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень в частині додатку 2 до наказу, щодо зупинення з 01.02.2017 року дії Спеціального дозволу на користування надрами, реєстраційний №3866, виданого 9 червня 2006 року Приватному підприємству Укрбудсервіс - ДВМ , та № 226 від 17 травня 2017 року Про внесення змін до наказів Держгеонадр від 19.12.2016 № 489, від 11.01.2017 № 5 та від 19.04.2017 № 170 в частині додатку 3 до наказу, щодо зупинення з 01.02.2018 року дії Спеціального дозволу на користування надрами, реєстраційний №3866, виданого 09 червня 2006 року Приватному підприємству Укрбудсервіс- ДВМ " /а.с. 125/.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 листопада 2019 року у справі № 826/2064/17 адміністративний позов Приватного підприємства "Укрбудсервіс-ДВМ" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказів - задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано наказ т.в.о. голови Державної служби геології та надр України Бояркіна М.О. № 5 від 11.01.2017 Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень в частині додатку 2 до наказу, щодо зупинення з 01.02.2017 дії Спеціального дозволу на користування надрами, реєстраційний №3866, виданого 09.06.2006 Приватному підприємству Укрбудсервіс - ДВМ ; визнано протиправним та скасовано наказ т.в.о. голови Державної служби геології та надр України Бояркіна М.О. № 226 від 17.05.2017 Про внесення змін до наказів Держгеонадр від 19.12.2016 № 489, від 11.01.2017 № 5 та від 19.04.2017 № 170 в частині додатку 3 до наказу, щодо зупинення з 01.02.2018 дії Спеціального дозволу на користування надрами, реєстраційний №3866, виданого 09.06.2006 Приватному підприємству Укрбудсервіс- ДВМ /а.с. 125-131/.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2020 року у справі № 826/2064/17 апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 листопада 2019 року у справі № 826/2064/17 про визнання протиправними та скасування наказів повернуто особі, яка її подала /а.с. 132 - 135/.

Також Державною службою геології та надр України 09 серпня 2019 року видано наказ № 266 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів , пунктом 3 додатку 4 до якого внесено зміни до пункту 1 додатка 2 до наказу від 11 січня 2017 року № 5 в частині доповнення підстав зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами №3866 від 09 червня 2006 року та надано приватному підприємству "Укрбудсервіс-ДВМ" 30 календарних днів на усунення порушень /а.с. 122/.

Не погодившись із наказом № 266 від 09 серпня 2019 року в частині додатку 4 до наказу щодо внесення змін до пункту 1 додатка 2 до наказу від 11 січня 2017 року № 5 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу Спеціального дозволу на користування надрами №3866 від 09 червня 2006 року, ПП "Укрбудсервіс-ДВМ" 21 січня 2020 року звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування цього наказу.

Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та доводам учасників справи, викладеним в заявах по суті, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 /далі - Положення №1174/, центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є Держгеонадра України (пункт 1), який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7).

Пунктом 4 Положення №1174 встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядок спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 /далі - Порядок № 615 /.

Пунктом 25 Порядку № 615 (в редакції, діючій до 25 лютого 2020 року ) передбачено, що наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

За визначеннями, наведеними у статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування (пункт 18); індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункт 19); похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги) (пункт 23).

Відповідно до пунктів 1, 2 частини другої статті 245 вказаного Кодексу у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень (пункт 1); визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (пункт 2).

В теорії і в чинному законодавстві розрізняються поняття визнання нечинним та скасування .

Скасування акта передбачає визнання акта недійсним з моменту його прийняття, а втрата чинності акта наступає з моменту прийняття відповідного рішення уповноваженим органом або набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Оскільки наказ т.в.о. голови Державної служби геології та надр України Бояркіна М.О. № 5 від 11 січня 2017 року є індивідуальним актом та рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 листопада 2019 року у справі № 826/2064/17, що набрало законної сили, цей наказ визнаний протиправним і скасований в частині додатку 2 до наказу щодо зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами №3866 від 09 червня 2006 року, то він вважається недійсним з моменту його прийняття, тобто з 11 січня 2017 року.

А відтак, суд доходить висновку, що наказ Державної служби геології та надр України № 266 від 09 серпня 2019 року, яким (пунктом 3 додатку 4) внесено зміни до пункту 1 додатка 2 до наказу від 11 січня 2017 року № 5 в частині доповнення підстав зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами №3866 від 09 червня 2006 року, також є протиправним, а позовна вимога про визнання протиправним та скасування цього наказу (в частині доповнення підстав для зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ") є похідною від основної позовної вимоги - про визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України №5 від 11 січня 2017 року (в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ").

З огляду на те, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 листопада 2019 року у справі № 826/2064/17 задоволено основну позовну вимогу (про визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України №5 від 11 січня 2017 року в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ"), то задоволенню підлягає і похідна від неї позовна вимога, а саме: про визнання протиправним та скасування наказу №266 від 09 серпня 2019 року в частині доповнення підстав для зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 3866 від 09 червня 2019 року, виданого ПП "Укрбудсервіс-ДВМ".

Таким чином, позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з цим позовом сплачено судовий збір у сумі 2102,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 889 від 21 січня 2020 року.

Тож стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають витрати зі сплати судового збору у вказаній сумі.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства "Укрбудсервіс-ДВМ" (37300, Полтавська, область, м. Гадяч, вул. Гагаріна, 55, ідентифікаційний код 36249683) до Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, ідентифікаційний код 37536031) про визнання протиправними та скасування наказу (в частині) задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ Голови Державної служби геології та надр України Кирилюка О. № 266 від 09 серпня 2019 року "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині пункту 3 додатку 4 до наказу щодо внесення змін до пункту 1 додатку 2 до наказу №5 від 11 січня 2017 року в частині доповнення підстав зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами №3866, виданого 09 червня 2006 року Приватному підприємству "Укрбудсервіс-ДВМ".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, ідентифікаційний код 37536031) на користь Приватного підприємства "Укрбудсервіс-ДВМ" (37300, Полтавська, область, м. Гадяч, вул. Гагаріна, 55, ідентифікаційний код 36249683) витрати зі сплати судового збору у сумі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України та пункту 3 Прикінцевих положень цього Кодексу.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2020
Оприлюднено16.04.2020
Номер документу88742675
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/387/20

Рішення від 13.04.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 24.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 24.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні