Рішення
від 06.04.2020 по справі 1.380.2019.006791
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№1.380.2019.006791

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 квітня 2020 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд, суддя Гавдик З.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу № 1.380.2019.006791 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач - ОСОБА_1 звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Федіва Романа Миколайовича, Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській; області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання дій протиправними. В подальшому подала заяви про зміну позовних вимог, в останній просила визнати протиправним і скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області за №63-мб/пз від 07.11.2019 року, про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_1 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 27.06.2019 року за №607.

Судом задоволено заяви про часткову заміну неналежного позивача, також на позивачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , оскільки з матеріалів справи вбачається, що спірні містобудівні умови та обмеження видані громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_4 (правонаступник Дурдело О.В.), Яворській О.М.

Позивачі позовні вимоги обґрунтували, тим що головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Федів Р.М. та головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Хар М.І. 07.11.2019 року прийнято рішення №63-мб/пз про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_1 , які затвердженні рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 27.06.2019 року №607. Вважають вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню з наступних підстав:

Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради видано вищевказані містобудівні умови та обмеження. В оскаржуваному рішенні, відповідач, як на підставу скасування цих же містобудівних умов та обмежень, покликається на те, що такі прийняті з порушенням норм містобудівного законодавства та невідповідності положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. З оскаржуваного рішення вбачається, що видані містобудівні умови та обмеження, не відповідають намірам забудови в частині вимог до забудови встановлених у Зонінгу для зони Г - 2, а тому не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Позивачі зазначають, що норми законодавства, а саме ч. 8 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності не містить такої підстави для скасування містобудівних умов та обмежень як невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, про що йдеться в спірному рішенні.

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Частиною 5 статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Водночас, згідно з частиною 4 статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Між Львівською міською радою та позивачами укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований у Львівській міській раді 04.12.2019 за № С-4605 за яким орендарям передано в користування земельну ділянку для розміщення громадських та офісних об`єктів із житловими одиницями у верхніх поверхах з кадастровим №4610137200:06001:0028, яка розташована у м Львові на АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0490 га., строком на 10 років.

Відповідно до пункту 15 договору оренди, земельна ділянка передається в оренду для розміщення громадських та офісних об`єктів із житловими одиницями у верхніх поверхах.

Пунктом 16 договору визначене цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України - землі житлової та громадської забудови.

Позивачі вважають, що вказана земельна ділянка за своїм цільовим та функціональним призначенням відповідає можливості для забезпечення реконструкції існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах.

Що стосується висновку відповідача про те, що в п.2.2 містобудівних умов та обмежень не зазначено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки, то такий взагалі не відповідає дійсності, адже в п.2.2 містобудівних умов та обмежень вказано максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - існуючий. Таке формулювання пов`язане із тим, що в даних містобудівних умовах заплановано проведення реконструкції в межах існуючого гаража.

Крім цього, позивачі вказують що мали право приймати участь у процесі прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, а також бути проінформованими про здійснення перевірки відповідачем з метою надання можливості надати свої пояснення по суті питань, які безпосередньо торкаються їх прав, однак відповідач не врахував це при прийнятті оскаржуваного рішення, не надав позивачам право на участь у процесі прийняття оскаржуваного рішення, що призвело до порушення балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи щодо здійснення будівництва об`єктів і цілями, на досягнення яких спрямоване спірне рішення відповідача.

З наведених вище обставин, вбачається що спірне рішення відповідача не ґрунтується на вимогах чинного законодавства та не відповідає дійсним обставинам.

Позивачі в судове засідання не з`явились, від представника Яворської О.М. через канцелярію суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі позивача.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, що правові основи здійснення державного архітектурно будівельного нагляду регламентовані Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядком здійснення державного архітектурно будівельного нагляду затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 698 від 19.08.2015 року.

10.07.2019 року головним Інспектором будівельного нагляду М.А.Гламазда видано вимогу органу місцевого самоврядування про надання завірених копій будівельних паспортів забудови земельної ділянки та всіх документів, що стали підставою для їх видачі і викопіювання із містобудівної документації стосовно земельних ділянок - яка скерована заступнику міського голови м. Львова листом № 1013-6/3067-19 від 10.07.2019 року.

26.07.2019р. за вх. № 1013/19/4-676 на адресу Департаменту ДАБІ у Львівській області надійшов лист Управління архітектури та урбаністики Львівської міської ради № 2401-4894 від 23.07.2019 щодо виконання вказаної вище вимоги.

За результатами розгляду отриманих документів, 07.10.2019 року головним інспектором будівельного нагляду Хар М.І. було складено довідку про результати документальної перевірки у якій встановлено можливі порушення вимог містобудівного законодавства із боку органу місцевого самоврядування при видачі будівельних паспортів забудови земельної ділянки.

07.10.2019 року за № 1013-6/4505-19 Департаментом ДАБІ у Львівській області було скеровано службову записку до Державної архітектурно будівельної інспекції України про необхідність призначення позапланової перевірки щодо законності видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_1 , що затвердженні рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 27.06.2019 року № 607.

15.10.2019р. за вх. № 1013/19/1-893 на адресу Департаменту ДАБІ у Львівській області надійшов Наказ № 1150 від 11.10.2019 про проведення позапланової перевірки на підставі якого 16.10.2019 було видано направлення на її проведення № 63-мб/пз із строком дії із 16.10.2019 по 06.11.2019 року.

За результатами проведеної уже позапланової перевірки безпосередньо у об`єкта нагляду було складено акт від 05.11.2019 та виявлено порушення вимог містобудівного законодавства:

У зв`язку із виявленими порушеннями було прийнято оскаржувані у даній судовій справі рішення та які направлені Управлінню архітектури та містобудування Департаменту містобудування Львівської міської ради листом № 1013-6/5142-19 від 08.11.2019 та листом № 1013-6/5241-19 - замовникам отримання містобудівних умов та обмежень - гр. О.Яворській, С. Радомській, Р.Дардело.

За результатами позапланової перевірки встановлено, що Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради видано замовникам - громадянам ОСОБА_2 ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_1 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 27.06.2019 року № 607.

За результатами розгляду наданих Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради матеріалів встановлено, що запланований об`єкт будівництва відповідно до плану зонування території (зонінгу) Личаківського району затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 18.09.2014 року №3840 і від 25.01.2018 року № 2919 розташований в межах території підзони ІА-4 (обмеження забудови та іншого використання земельних ділянок за вимогами охорони культурної спадщини).

Пунктом 3.3.2. Пояснюючої записки зонінгу визначено, що в межах територій пам`яток, їх охоронних зон, історичних ареалів і комплексних охоронних зон пам`яток культурної спадщини (підзони: 1А-1, ІА -2, ІА -З, ІА-4) висота забудови у вказаних зонах обмежується і встановлюється не більше 15 м.

Однак п. 2.1 містобудівних умов та обмеження № 607 визначено гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд - 30,00 м.

Порушено вимоги чинної містобудівної документації - зонінгу в частині гранично допустиму висотність будинків. Отже видані містобудівні умови та обмеження не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (плану зонування), що є порушенням вимог, частини 1 статті 25 та пункту 3 частини 4 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Також в п. 2.2 містобудівних умов та обмеження № 607 не зазначено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки, чим порушено вимоги підпункту 5 пункту 5 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Правомірність скасування містобудівних умов та обмежень при аналогічних порушеннях є підтверджена правовою позицією викладеною у постанові Верховного Суду від 13.12.2018р.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, подав суду клопотання про відкладення розгляду справи.

Згідно п. 3 ч. 3 ст. 246 КАС України, суд зазначає, що 05.02.2020 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі з повідомленням сторін.

В судовому засіданні 18.03.2020 року судом оголошено про закриття судового засідання, та рішення у даній справі буде ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження.

Судом встановлені наступні обставини:

24.06.2019 року позивачі звернулись із заявою про отримання містобудівних умов та обмежень для проектування та будівництва об`єктів архітектури та містобудування на АДРЕСА_1 .

27.06.2019 року Виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення за №607 Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію гр. гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_4 та ОСОБА_1 існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_1 .

Вказані містобудівні умови та обмеження передбачали:

1.1. Вид будівництва, адреса або місцезнаходження земельної ділянки - реконструкція на АДРЕСА_1 .

1.2. Інформація про замовника - громадянка ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 ; громадянин ОСОБА_4 , АДРЕСА_3 ; громадянка ОСОБА_1 ,

АДРЕСА_4 . Відповідність цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні - цільове призначення земельної ділянки площею 0,0490 га (кадастровий номер 4610137200:06:001:0028) - 03.13 для будівництва і обслуговування будівель закладів побутового обслуговування;

категорія земель - землі житлової та громадської забудови;

вид використання - для розміщення громадських га офісних об`єктів з житловими одиницями у верхніх поверхах відповідно до договору оренди землі, зареєстрованого у Львівській міській раді 04.12.2018 за № 0-4605 строком дії до 08 11 2028.

Функціональне призначення земельної ділянки - зона Г-2 - торгово-ділові зони місцевого значення, частково зона Г-5 - лікувальні зони відповідно до плану зонування територій (зонінгу) Личаківського району, затвердженого ухвалами міської ради від 01.12.2016 № 1283 і від 29.06 2017 №2162.

2. Містобудівні умови та обмеження.

2.1. Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах - 30,00 м (що визначається від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивної частини стін останнього поверху) При необхідності граничну висоту будівель узгодити з Державним підприємством Міжнародний аеропорт Львів імені Данила Галицького .

2.2. Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - існуючий.

2.3. Максимально допустима щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу мікрорайону) - 650 люд./га .

05.11.2019 року відповідачем складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів у правил, якою встановлено, що об`єкт будівництва відповідно до плану зонування території (зонінгу) Личаківського району затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 18.09.2014 року №3840 і від 25.01.2018 року № 2919 розташований в межах території підзони ІА-4 (обмеження забудови та іншого використання земельних ділянок за вимогами охорони культурної спадщини).

Пунктом 3.3.2. Пояснюючої записки зонінгу визначено, що в межах територій пам`яток, їх охоронних зон, історичних ареалів і комплексних охоронних зон пам`яток культурної спадщини (підзони: 1А-1, ІА -2, ІА -З, ІА-4) висота забудови у вказаних зонах обмежується і встановлюється не більше 15 м.

Однак п. 2.1 містобудівних умов та обмеження № 607 визначено гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд - 30,00 м.

Порушено вимоги чинної містобудівної документації - зонінгу в частині гранично допустиму висотність будинків. Отже видані містобудівні умови та обмеження не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (плану зонування), що є порушенням вимог, частини 1 статті 25 та пункту 3 частини 4 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Також в п. 2.2 містобудівних умов та обмеження № 607 не зазначено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки, чим порушено вимоги підпункту 5 пункту 5 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

07.11.2019 року відповідачем спірним рішенням скасовані містобудівні умови та обмеження проектування об`єкта будівництва на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на вул. Пекарська, 65, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 27.07.2019 року № 607.

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що позивачі вважають спірне рішення протиправним та таким, що не відповідає вимогам законодавства та фактичним обставинам справи.

Судом враховуються аргументи наведені позивачами про протиправність спірного рішення з наступних встановлених підстав згідно встановлених судом обставин та вимог законодавства:

Згідно з ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності :

містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією;

план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон,

Згідно з ст. 29 цього Закону:

1. Основними складовими вихідних даних є:

1) містобудівні умови та обмеження;

2) технічні умови;

3) завдання на проектування.

2. Фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови, обмеження та технічні умови для проектування об`єктів будівництва в рамках здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, можуть надаватися приватному партнеру, концесіонеру на підставі документа, що засвідчує право користування земельною ділянкою, виданого підприємству, установі, організації, що є балансоутримувачем майна, що передається у концесію, за умови, що така земельна ділянка (або її частина) відповідно до положень договору необхідна для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії.

3. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України Про адміністративні послуги .

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

4. Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

5. Містобудівні умови та обмеження містять:

1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;

2) інформацію про замовника;

3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;

4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах;

5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;

6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);

7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;

8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони);

9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.

Перелік зазначених умов є вичерпним.

6. Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.

7. Відомості про надані містобудівні умови та обмеження підлягають внесенню до реєстру містобудівних умов та обмежень, який веде відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури.

Порядок ведення реєстру містобудівних умов та обмежень визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

Доступ користувачів до даних реєстру містобудівних умов та обмежень здійснюється безоплатно через офіційний веб-сайт уповноваженого органу містобудування та архітектури.

8. Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.

Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:

1) за заявою замовника;

2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам;

3) за рішенням суду.

У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

9. Завдання на проектування об`єктів будівництва складається і затверджується замовником за погодженням із проектувальником.

10. Завдання на проектування визначає обґрунтовані вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень об`єкта будівництва, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва і складається з урахуванням технічних умов, містобудівних умов та обмежень.

Згідно з ст. 41 цього ж Закону:

1. Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Державний архітектурно-будівельний контроль замовників будівництва, які є фізичними особами, здійснюється відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності з урахуванням особливостей правового статусу таких осіб. Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;

4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Повторне проведення позапланової перевірки за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для раніше проведеної позапланової перевірки об`єкта будівництва чи суб`єктів містобудування, забороняється.

Проведення позапланових перевірок з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових перевірок, передбачених абзацом десятим цієї частини.

Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.

2. Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

3. Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право:

1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

б) зупинення підготовчих та будівельних робіт;

4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації;

5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством;

6) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій;

7) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Забороняється витребовувати у суб`єктів містобудування інформацію та документи податкової, фінансової звітності, щодо оплати праці, руху коштів та інші, не пов`язані із здійсненням державного архітектурно-будівельного контролю;

8) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій;

9) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію;

10) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото-, аудіо- та відеотехніки;

11) здійснювати контроль за дотриманням порядку обстеження та паспортизації об`єктів, а також за реалізацією заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.

На одному об`єкті будівництва, який є предметом державного архітектурно-будівельного контролю, приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, про зупинення підготовчих та будівельних робіт, а також складання протоколів про вчинення правопорушень та накладення штрафів можуть стосуватися кількох суб`єктів містобудування.

4. Орган державного архітектурно-будівельного контролю у своїй діяльності взаємодіє з органами виконавчої влади, що здійснюють контроль за дотриманням природоохоронних, санітарно-гігієнічних, протипожежних вимог, вимог у сфері охорони праці, енергозбереження та інших вимог, передбачених законом, а також з органами державної статистики, Національної поліції, прокуратури та іншими правоохоронними і контролюючими органами.

5. Забезпечення діяльності органу державного архітектурно-будівельного контролю та його працівників необхідними засобами здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

6. Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю підлягають обов`язковому державному страхуванню у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

7. Постанови органів державного архітектурно-будівельного контролю можуть бути оскаржені до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або до суду.

8. У разі заподіяння шкоди, спричинення збитків внаслідок порушення працівниками органу державного архітектурно-будівельного контролю вимог, встановлених законами, а також вимог щодо перевірок суб`єкт господарювання може звернутися до суду із заявою про відшкодування матеріальної та моральної шкоди.

9. Суб`єкт господарювання має право звернутися до суду щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Згідно з Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року за № 698, цей Порядок визначає механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду (далі - нагляд).

2. Нагляд здійснюється посадовими особами ДІМ шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.

3. Основними завданнями нагляду є:

1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність , органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності;

2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів;

3) притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.

4. З метою здійснення нагляду посадові особи ДІМ:

1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду;

2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади;

3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень об`єктів нагляду та об`єктів будівництва, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду;

4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

5. У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, посадові особи ДІМ мають право:

1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону;

3) письмово ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;

4) вносити письмове подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив її призначення;

5) вносити письмове подання про позбавлення посадової особи об`єкта нагляду права виконувати певні види робіт до органу, яким таке право надавалося;

6) скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених Законом України Про регулювання містобудівної діяльності повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті ДІМ.

6. Посадові особи ДІМ під час здійснення нагляду зобов`язані:

1) у повному обсязі, об`єктивно та неупереджено здійснювати нагляд у межах повноважень, передбачених законодавством;

2) дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб`єктами містобудування;

3) ознайомлювати об`єкт нагляду з актом перевірки в останній день її проведення;

4) за письмовим зверненням об`єкта нагляду надавати роз`яснення, організовувати проведення або проводити навчання, підвищення кваліфікації, підготовку та перепідготовку посадових осіб об`єкта нагляду.

7. Об`єкти нагляду мають право:

1) вимагати від посадових осіб ДІМ дотримання вимог законодавства;

2) перевіряти наявність у посадових осіб ДІМ службових посвідчень, направлення на проведення перевірки;

3) бути присутніми під час здійснення заходів нагляду;

4) отримувати та ознайомлюватися з актом перевірки;

5) подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного посадовою особою ДІМ за результатами перевірки.

Судом встановлено, що на думку відповідача підставою для прийняття спірного рішення було саме те, що об`єкт будівництва відповідно до плану зонування території (зонінгу) Личаківського району затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 18.09.2014 року №3840 і від 25.01.2018 року № 2919 розташований в межах території підзони ІА-4 (обмеження забудови та іншого використання земельних ділянок за вимогами охорони культурної спадщини), а також те, що в п. 2.2 містобудівних умов та обмеження № 607 не зазначено максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки, чим порушено вимоги підпункту 5 пункту 5 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Судом також встановлено, що:

Ухвала Львівської міської ради за № 1380 від 18.09.2014 року Про затвердження містобудівної документації План зонування території міста Львова: Франківський та Сихівський райони , вирішує питання про затвердження містобудівної документації плану зонування території міста Львова: Франківський та Сихівський райони.

Ухвала Львівської міської ради за № 2919 від 25.01.2018 року Про надання комунальному підприємству Адміністративно-технічне управління в оренду нежитлових приміщень на АДРЕСА_5 , вирішує питання про надання комунальному підприємству Адміністративно-технічне управління в оренду без права суборенди нежитлові приміщення першого поверху під індексами 9, 10, 11, 12 загальною площею 71,7 кв.м. на вул. Пластовій, 125, терміном на 2 роки 364 дні для зберігання майна.

Згідно вищевказаних вимог закону, в даному випадку підставою для скасування містобудівних умов та обмежень, могло бути через невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам;

Таким чином, вказані ухвали жодним чином не врегульовують спірних правовідносин, і не підтверджують порушення зазначені відповідачем в спірному рішенні, оскільки містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_6 . Пекарській, 65, видані щодо об`єкту який знаходиться по АДРЕСА_6 . АДРЕСА_5 , 65 АДРЕСА_7 .

Щодо порушень на думку відповідача п.п. 5 п. 5 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , про не зазначення максимально допустимого відсотку забудови земельної ділянки, суд зазначає, що в згаданих містобудівних умовах та обмеженнях а саме в п. 2.2. зазначено: Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - існуючий .

В даному випадку скасування містобудівних умов та обмежень відбулось головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, однак в спірному рішенні відсутні посилання на невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам.

Згідно з ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Крім того суд зазначає, що у п. 74 рішення Європейського Суду з прав людини Лелас проти Хорватії суд звертав увагу на те, що держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Іншими словами, ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи .

У справі Рисовський проти України Європейський Суд з прав людини ... підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок … і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси… .

Тобто, виходячи з принципу належного урядування , державні органи загалом зобов`язати діяти в належний спосіб.

Містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (у даному випадку місцевого рівня) при зверненні позивачів до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. До того ж підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням застосовної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або в подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю. Невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Статтею 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Як встановлено судом, спірним рішенням не доведено невідповідність містобудівних умов та обмежень вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Таким чином, спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню з наведених вище підстав, оскільки по суті підставою для скасування містобудівних умов та обмежень зазначені містобудівне законодавство, містобудівна документації на місцевому рівні, будівельні норми, стандарти і правила, які не мають жодного юридичного впливу та наслідку, а також не були підставо для їх видачі.

Саме з цих же підстав судом враховуються аргументи позивачів та не враховуються заперечення відповідача.

Відповідно позовні вимоги позивачів підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до вимог ст. 139 КАС України, судові витрати відшкодовуються позивачам в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 69, 70, 159-163, 167 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_8 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_9 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_10 ) до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України (79057, м. Львів, вул. Генерала Чупринки, 71) про визнання протиправним та скасування рішення, - задоволити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області за №63-мб/пз від 07.11.2019 року, про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію існуючого приміщення гаража з влаштуванням громадських приміщень, автомобільної стоянки та житлових квартир у верхніх поверхах на АДРЕСА_6 . Пекарській, 65, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 27.06.2019 року за №607.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ЄДРПОУ 37471912) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , АДРЕСА_11 ) 768,40 грн. сплаченого судового збору.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ЄДРПОУ 37471912) на користь ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , АДРЕСА_12 а) 840,80 грн. сплаченого судового збору.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ЄДРПОУ 37471912) на користь ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3 , АДРЕСА_7 ) 840,80 грн. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII Перехідні положення цього Кодексу.

Рішення суду складено в повному обсязі 13.04.2020 року.

Суддя Гавдик З.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2020
Оприлюднено15.04.2020
Номер документу88768365
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.006791

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 06.04.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Ухвала від 20.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні