П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/531/18-а
Головуючий у 1-й інстанції: Дембіцький П.Д.
Суддя-доповідач: Курко О. П.
15 квітня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Гонтарука В. М. Білої Л.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ФОП ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2020 року (м. Чернівці) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Чернівецької міської ради, третя особа - ФОП ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в червні 2018 року ОСОБА_2 звернулась до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Чернівецької міської ради, третя особа - ФОП ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2020 року позов задоволено, а саме: визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року, яким надано дозвіл підприємцю ОСОБА_1 РНОКПП № НОМЕР_1 на складання проекту відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста для встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів з метою укладення договору земельного сервітуту; визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення 54 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1263 від 26.04.2018 року, яким внесено зміни до пункту 1 рішення 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року та викладено його в новій редакції: для формування земельної ділянки комунальної власності Чернівецької міської ради надано дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради на складання проекту землеустрою земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га, для встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів. Уповноважено підприємця ОСОБА_1 РНОКПП № НОМЕР_1 виготовити землевпорядну документацію на земельну ділянку на АДРЕСА_1 , за власні кошти; визнано протиправним та скасовано пункт 2 рішення 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року, яким відмовлено ОСОБА_2 у наданні дозволу на складення проекту відведення, встановлення земельного сервітуту земельної ділянки, орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста для будівництва багатоквартирного та обслуговування житлового будинку, за адресою АДРЕСА_1 , у зв`язку із тим, що надання земельних ділянок фізичним особам для будівництва багатоквартирних житлових будинків здійснюється на земельних торгах аукціоні (підстава ст. 134 Земельного Кодексу України); визнано протиправною бездіяльність 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради щодо не прийняття рішення за заявою ОСОБА_2 від 13.09.2017 року про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га в оренду для обслуговування нерухомого майна; зобов`язано Чернівецьку міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 13.09.2017 року про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га в оренду для обслуговування нерухомого майна; визнано протиправною бездіяльність 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради щодо не прийняття рішення за заявою ОСОБА_2 від 13.09.2017 року про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , як заїзду до належної їй на праві власності земельної ділянки та багатоквартирного будинку, який будується; зобов`язано Чернівецьку міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 13.09.2017 року про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га., як заїзду до належної їй на праві власності земельної ділянки та багатоквартирного будинку, який будується; стягнуто на користь ОСОБА_2 судовий збір у сумі 4933,60 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької міської ради.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, третя особа подала апеляційну скаргу, у якій просила скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Так, третьою особою зазначено, що вона є орендарем земельної ділянки загальною площею 0,0507 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 кадастровий номер: 7310136300:11:001:0012 на підстави договору оренди № 9116 від 23.09.2014 року та власницею кафе-бару, що знаходиться на вказаній земельній ділянці на підставі договору купівлі-продажу від 11.07.2014 року, що зареєстрований в реєстрі № 1850.
Також ОСОБА_1 є користувачем земельної ділянки, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га, яка розташована на межі з орендованою нею земельною ділянкою.
З іншого боку, на межі з орендованою нею земельною ділянкою знаходиться земельна ділянка, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7310136300:11:001:0015, що належить на праві власності ОСОБА_2 ..
Апелянт вважає, що твердження позивача стосовно того, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,017 га є проїздом до належної їй на праві власності земельної ділянки та багатоквартирного будинку є безпідставними, а тому підстав для скасування спірних рішень немає.
Відзив позивача на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходив, що відповідно до ч.4 ст. 304 КАС України ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що згідно витягу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер № 24482813 від 21.01.2014 року, ОСОБА_2 відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку, серія та номер: ЯД № 124344, виданий 25.10.2007, видавник: Чернівецька міська рада, є власником земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , земельна ділянка 2 , кадастровий номер 7310136300:11:001:0015, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, площа 0,618 га, дата державної реєстрації земельної ділянки: 23.05.2014 року. (т. 2 а. с. 110, 121-122, 135-136).
23.09.2014 року між Чернівецькою міською радою та ОСОБА_1 , укладено договір оренди № 9116. Відповідно до пункту 1.1 вказаного договору міська рада надала на підставі рішення 54 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 02.09.2014 року № 1327, ОСОБА_1 в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва кафе-бару та приміщення офісу, яка знаходиться у АДРЕСА_1 . Строк дії договору до 23.09.2019 року. (т. 2.а .с 150-155).
ОСОБА_2 надала до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)/про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення за адресою АДРЕСА_3 . (т. 2 а. с. 122-124, 137-139).
01.09.2017 року ОСОБА_1 звернулась із заявою до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про надання в оренду прилеглу земельну ділянку орієнтовною площею 0,01 га шляхом земельного сервітуту для складання будівельних матеріалів на період будівництва кафе-бару з офісними приміщеннями по АДРЕСА_1 , яку зареєстровано за № Г-536510-04/01 від 01.09.20147 року. (т. 2 а. с. 147).
Із змісту реєстраційного талону ЦНАП встановлено, що 08.09.2017 року ОСОБА_2 подала до Центру надання адміністративних послуг Чернівецької міської ради заяву про реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта. (реєстраційний номер 96775). Встановлений термін виконання 21.09.2017 року. (т. 1 а. с. 183).
12.09.2017 року ОСОБА_2 звернулась до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради з заявою про надання їй в оренду, або встановити земельний сервітут на земельну ділянку, яка зазначена у додатку, є єдиним заїздом до земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:11:001:0015, для будівництва багатоквартирного житлового будинку. Водночас зазначила, що ОСОБА_1 , самовільно захопила земельну ділянку, яка належить Чернівецькій міській раді, яка зареєстрована 13.09.2019 року.
13.09.2017 року ОСОБА_2 звернулась із заявою до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,025 га за адресою АДРЕСА_1 , у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яку зареєстровано Центром надання адміністративних послуг Чернівецької міської ради, зареєстровано за реєстраційним номером 97277 від 13.09.2017 року. Встановлений термін виконання 22.12.2017 року.
13.09.2017 року ОСОБА_2 звернулась із заявою до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,025 га за адресою АДРЕСА_1 , в оренду терміном на 2 роки для обслуговування будівництва багатоквартирного житлового будинку, яку зареєстровано Центром надання адміністративних послуг Чернівецької міської ради, зареєстровано за реєстраційним № 97279 від 13.09.2017 р. Встановлений термін виконання 22.12.2017 року.
21.09.2017 року Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради листом № К-5555/0-04/01 повідомив ОСОБА_2 , що її заява стосовно надання дозволу на встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 для складування будівельних матеріалів розглянуто управлінням містобудування та архітектури департаменту. Проект рішення із зазначеного питання планується підготувати на розгляд міської ради, засідання сесії якої згідно з регламентом відбудеться 26.10.2017 року. (т. 2 а. с. 146, 165).
24.11.2017 року Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради листом № К-5555/0-04/01 в доповнення до листа від 21.09.2017 року № К-5555/0-04/01 повідомив ОСОБА_2 , про те, що у зв`язку з конфліктною ситуацією з власником сусідньої земельної ділянки, питання щодо надання дозволу на встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 для складування будівельних матеріалів потребувало додаткового вивчення, а тому проект рішення із зазначеного питання підготовлено на розгляд чергової сесії Чернівецької міської ради, засідання якої відбудеться 30.11.2017 року. (т. 2 а. с. 146, 165).
Рішенням 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 08.12.2017 року № 1020 "Про розгляд звернень підприємців щодо надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 для укладення договору земельного сервітуту" вирішено: пунктом 1 надати дозвіл підприємцю ОСОБА_1 на складання проекту відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста, для встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів з метою укладання договору земельного сервітуту (підстава: заява ОСОБА_1 зареєстрована 01.09.2017 року за № Г-5365/0-04/01.).
Пунктом 2 рішенням 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 08.12.2017 року № 1020 "Про розгляд звернень підприємців щодо надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 для укладення договору земельного сервітуту" відмовлено ОСОБА_2 у наданні дозволу на складання проекту відведення, встановлення земельного сервітуту земельної ділянки, орієнтовною площею 0,017 га, за рахунок земель запасу міста для будівництва багатоквартирного та обслуговування житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 у зв`язку тим, що надання земельних ділянок фізичним особам для будівництва багатоквартирних житлових будинків здійснюється на земельних торгах (аукціоні) (підстава ст. 134 Земельного Кодексу України.). (т. 1 а. с. 18, 20, 92, 137-138, 144, т. 2 а. с. 53-54).
Рішенням 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 08.12.2017 року № 1003 "Про розгляд звернень громадян щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення договорів оренди землі, надання дозволів на складання проектів відведення і затвердження проектів відведення земельних ділянок в оренду, визнання такими, що втратили чинність та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань" вирішено пунктом 45 відмовити ОСОБА_2 в наданні дозволу на складання проекту землеустрою земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,0250 га в оренду на 2 (два) роки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, в зв`язку з тим, що право оренди на земельну ділянку набувається на конкурсних засадах. (т. 2 а. с. 101).
Рішенням 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 08.12.2017 року № 1004 "Про розгляд звернень фізичних осіб щодо передачі безоплатно у власність земельних ділянок, надання дозволів на складання проектів відведення земельних ділянок, затвердження проектів їх відведення, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів рішень з цих питань" вирішено пунктом 37 відмовити ОСОБА_2 в наданні дозволу на складання проекту землеустрою земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,0250 га у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, у зв`язку з невідповідністю Генеральному плану м. Чернівці. (т. 2 а. с. 105).
26.02.2018 року Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області листом №Г-5/0-0.270-7/137-18 повідомило ОСОБА_1 про те, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,0170 га - не сформована, не зареєстрована в Державному земельному реєстрі. (т. 1 а. с. 139)
06.03.2018 року ОСОБА_1 звернулась із заявою до Директора департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, про внесення змін до пункту рішення "1" міської ради 44 сесії VII скликання від 08.12.2017 року № 1020. До заяви додано: лист відповідь Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, копія рішення Чернівецької міської ради, паспортні дані. (т. 1 а. с. 136).
Рішенням 54 сесії скликання Чернівецької міської ради від 26.04.2018 року № 1263 "Про розгляд звернення ОСОБА_1 щодо внесення змін до пункту 1 рішення міської ради VII скликання від 08.12.2017 р. № 1020" вирішено внести зміни до пункту 1 рішення міської ради VII скликання від 08.12.2017 р. № 1020, виклавши його в новій редакції:
"1. Для формування земельної ділянки комунальної власності Чернівецької міської ради надати дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради на складання проекту землеустрою земельної ділянки на АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га, для встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів.
1.1. Уповноважити підприємця ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_2 ), яка зареєстрована на АДРЕСА_4 виготовити землевпорядну документацію на земельну ділянку на АДРЕСА_1 , за власні кошти (підстава: заява ОСОБА_1 , зареєстрована 06.03.2018 р. за № Г-1658/0-04/01)". (т. 1 а. с. 135).
Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.
Суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.
Законом України "Про місцеве самоврядування в України" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (Далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що компетенція міських рад, порядок організації роботи міських рад, постійних комісій та порядок скликання сесій для прийняття рішення та принципи діяльності місцевого самоврядування в Україні, яке здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Статтею 2 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Частиною 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно ст. 40 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі - Закон № 2768-III) громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.
Згідно ст. 39 Закону № 2768-III використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Надаючи оцінку доводам позивача стосовно протиправності рішень Чернівецької міської ради, колегія суддів зазначає наступне.
Так, пунктом 1 рішенням 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року надано дозвіл підприємцю ОСОБА_1 РНОКПП № НОМЕР_1 на складання проекту відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста для встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів з метою укладення земельного сервітуту. Підставою прийняття вказаного рішення була заява ОСОБА_1 , з якої встановлено, що остання просила встановити їй земельний сервітут для складування будівельних матеріалів на період будівництва кафе-бару з офісними приміщеннями на АДРЕСА_1 . У заяві зазначено, що вказана земельна ділянка ніким не використовується. Згідно матеріалів справи у ОСОБА_1 відповідно до договору оренди землі від 23.09.2014 р. в оренді перебуває земельна ділянка у АДРЕСА_1 , площею 0,0507, кадастровий номер 7310136300:11:001:0012 для будівництва кафе-бару та приміщення офісу. Крім того, ОСОБА_1 14.09.2015 р. зареєстровано Декларацію про початок виконання будівельних робіт №ЧВ083152571923 та отримано містобудівні умови та обмеження земельної ділянки на АДРЕСА_1 від 05.05.2015 р. № 1009/15.
Відповідно до п. ж) статті 99 Закону № 2768-III, власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення таких земельних сервітутів, зокрема право встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів з метою ремонту будівель та споруд.
Таким чином, колегія суддів вважає, що надання дозволу ОСОБА_1 на складання проекту відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста для встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів з метою укладення земельного сервітуту відповідає п. ж) ст. 99 Закону № 2768-III, а відтак є правомірним.
Посилання суду першої інстанції на порушення відповідачем положень статті 18 Закону України "Про автомобільні дороги", якою заборонено розташування будь-яких об`єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці судова колегія вважає безпідставними, з огляду на наступне.
Так, згідно преамбули вказаного закону він визначає правові, економічні, організаційні та соціальні засади забезпечення функціонування автомобільних доріг, їх будівництва, реконструкції, ремонту та утримання в інтересах держави і користувачів автомобільних доріг.
Тобто, мова йде про існуючі об`єкти дорожньої інфраструктури. Водночас, спірна земельна ділянка з одного боку межує із земельною ділянкою, яка надана ОСОБА_1 в оренду для будівництва офісного комплексу, а з іншого - із гаражним кооперативом. Відтак, будь-якої дороги, вулиці, проспекту чи будь-якого іншого варіанту реалізованого архітектурно-будівельного планування на місці розташування спірної земельної ділянки немає.
Отже, суд першої інстанції помилково послався на норму закону, яка регулює інші правовідносини, ніж ті, що склалися між сторонами спору.
Стосовно вимоги позивача щодо скасування пункту 1 рішення 54 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1263 від 26.04.2018 року, яким внесено зміни до пункту 1 рішення 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року та викладено його в новій редакції, судова колегія зазначає наступне.
Так, вказане рішення прийнято на підставі заяви ОСОБА_3 , зареєстрованої 06.03.2018 р. № Г-1658/0-04/0 до якої додано лист-відповідь Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 26.02.2018 р. № Г-5/0-0.270-7/137-18. З вказаного листа встановлено, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , площею 0.0170 га - не сформована та не зареєстрована в Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ч. 1 ст. 79-1 Закону № 2768-III формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. (ч. 5 ст. 79-1 Закону № 2768-III)
Отже, враховуючи вищезазначений лист виникла необхідність внесення змін до п. 1 рішення 54 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1263 від 26.04.2018 року, оскільки іншого способу реалізації права у третьої особи на встановлення сервітуту не було.
При цьому, судова колегія зазначає, що земельний сервітут наданий на період будівництва. Тобто, після завершення будівництва проїзд знову буде відновлено.
Окрім того, в матеріалах справи наявний топографічний план М:500, з якого встановлено можливість доступу до земельної ділянки як ОСОБА_2 , так і ОСОБА_4 не через оспорювану земельну ділянку, а саме по земельній ділянці міської ради (землі запасу міста) від літ. А до літ. Г. (згідно Акту встановлення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі від 02.09.2014 р. - додаток № 4 до договору оренди землі № 9116 від 23.09.2014).
Отже, при прийнятті пункту 1 рішення 54 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1263 від 26.04.2018 року, яким внесено зміни до пункту 1 рішення 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року відповідач діяв у спосіб та в межах наданих йому повноважень. Права ОСОБА_2 оскаржуваним рішенням жодним чином не порушено.
Щодо протиправності пункту 2 рішення 44 сесії VII скликання Чернівецької міської ради № 1020 від 08.12.2017 року, в частині відмови ОСОБА_2 у наданні дозволу на складення проекту відведення, встановлення земельного сервітуту земельної ділянки орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста для будівництва багатоквартирного та обслуговування житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , судова колегія зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Закону № 2768-III земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції Закону України № 1817-VIII від 17.01.2017 р.) визначено, що містобудівні умови та обмеження містять:
1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;
2) інформацію про замовника;
3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;
4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах;
5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;
6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);
7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;
8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони);
9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.
Станом на період видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 12.04.2017 р. № 1413/17 діяв Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, який затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109.
Розділом ІІІ та додатком Порядку було визначено склад та зміст містобудівних умов та обмежень.
Пунктом 2 наказу Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 р. № 289 визнано таким, що втратив чинність наказ Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109.
На виконання Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" Міністерством регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України прийнято наказ від 31.05.2017 р. № 135 "Про затвердження Порядку ведення реєстру містобудівних умов та обмежень", яким визначено нову форму містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва.
Враховуючи вищевикладене та те, що розгляд заяви ОСОБА_2 з пакетом документів здійснювався в період з 29.03.2017 р. до 12.04.2017 р. управлінням містобудування та архітектури департаменту були видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 від 12.04.2017 № 1413/17 у відповідності до наказу Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, який на момент розгляду заяви був чинний.
Натомість відповідно до ч. 5 ст. 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Підпунктом 1) ч. 1 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що основними складовими вихідних даних є містобудівні умови та обмеження.
Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією. (п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності")
Відповідно до пункту В7 додатку В Державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення" площа забудови будинку визначається як площа горизонтального перерізу по зовнішньому обводу будинку на рівні цоколя, включаючи виступні частини. Площа під будинком, розташованим на стовпах, а також проїзди під будинком включаються до площі забудови.
Згідно п. 3.25 Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень ДБН 360-92**, для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок.
Відповідно до містобудівної документації "Коригування генерального плану міста Чернівці", затвердженої рішенням 48 сесії міської ради VI скликання від 27.03.2014 р. № 1171, для житлової садибної забудови визначені окремі території та зони, які не входять в межі затвердженого вищевказаного детального плану території.
Крім того, рішенням Чернівецької міської ради від 26.05.2016 р. № 246 затверджено детальний план території багатоквартирної житлової забудови з врахуванням існуючої забудови на земельній ділянці, орієнтовною площею 44,50 га, обмеженої вулицями Героїв Майдану, Рівненською, Сторожинецькою та проспектом Незалежності в м. Чернівці, а також визнано його невід`ємною складовою частиною містобудівної документації - генерального плану міста Чернівці.
Згідно ч. 1 ст. 19 Закону України № 1817-VIII детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
Колегія суддів зазначає, що на момент видачі містобудівних умов та обмежень від 17.07.2019 п. № 488-МУО наказ Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109 втратив чинність.
Відповідно до містобудівної документації "Коригування генерального плану міста Чернівці", затвердженої рішенням 48 сесії міської ради VI скликання Чернівецької міської ради від 27.03.2014 р. № 1171 розроблено план зонування території міста.
Пояснюючою запискою до плану зонування території міста зона загальноміського центру (Г-1) виділена для забезпечення правових умов використання земельних ділянок і будівництва нерухомості з широким спектром ділових, громадських, культурних, обслуговуючих і комерційних видів використання переважно регіонального і загальноміського значення.
Серед допустимих видів забудови земельних ділянок в цій зоні - будівництво багатоквартирних житлових будинків з квартирами спеціального типу (для малосімейних, квартири-студії, квартири екстракласу).
Зона багатоповерхової квартирної житлової та громадської забудови (Ж-3) виділена для забезпечення правових умов формування кварталів багатоквартирних житлових будинків без обмеження рівня поверховості високою щільністю забудови, а також відповідних об`єктів повсякденного обслуговувування місцевого рівня, некомерційних комунальних підприємств, скверів, ігрових спортивних майданчиків.
Серед переважних видів забудови в цій зоні є будівництво багатоквартирних житлових будинків до 4-9 поверхів включно.
Рішенням Чернівецької міської ради від 26.05.2016 № 246 затверджено детальний план території багатоквартирної житлової забудови з врахуванням існуючої забудови на земельній ділянці, орієнтовною площею 44,50 га, обмеженої вулицями Героїв Майдану, Рівненською, Сторожинецькою та проспектом Незалежності в м. Чернівці, а також визнано його невід`ємною складовою частиною містобудівної документації - генерального плану міста Чернівці.
В пункті 9 містобудівних умов та обмежень від 12.04.2017 р. № 1413/17 зазначено функціональне призначення земельної ділянки відповідно до генерального плану міста Чернівці, затвердженого рішенням 48 сесії міської ради VI скликання від 27.03.2014 р.
На період видачі містобудівних умов та обмежень від 12.04.2017 року №1413 на будівництво багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення у вищевказаному класифікаторі був відсутній код цільового призначення земельної ділянки "для будівництва багатоквартирного житлового будинку з об`єктами розважальної та ринкової інфраструктури (02.10)".
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 року №261 було внесено зміни в "Класифікації видів цільового призначення земель" в частині доповнення в тому числі і кодом цільового призначення земельних ділянок "для будівництва багатоквартирного житлового будинку з об`єктами розважальної та ринкової інфраструктури".
Отже, містобудівні умови та обмеження від 17.07.2019 року №488 видані для проектування об`єкту будівництва "Будівництво багатоквартирного житлового будинку" на АДРЕСА_1 відповідають цільовому призначанню земельної ділянки.
Таким чином, відповідачем правомірно відмовлено ОСОБА_2 у наданні дозволу на складення проекту відведення, встановлення земельного сервітуту земельної ділянки орієнтовною площею 0,017 га за рахунок земель запасу міста для будівництва багатоквартирного та обслуговування житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , у зв`язку із тим, що надання земельних ділянок фізичним особам для будівництва багатоквартирних житлових будинків здійснюється на земельних торгах (аукціоні).
Також колегія суддів вважає безпідставними доводи суду першої інстанції, що відповідачем не були розглянуті дві з трьох заяв позивача, які є предметом спору та стосувалися надання їй спірної земельної ділянки.
Так, згідно матеріалів справи, на всі подані ОСОБА_2 заяви відповідачем були надані вичерпні відповіді у вигляді рішень, ухвалених в порядку та відповідно до компетенції Чернівецької міської ради. (а.с. 100-101, п.1, а.с. 102, 105 т. 1, а.с. 131, 144 п. 1) А тому, задоволені позовні вимоги в цій частині є безпідставними.
Однак, суд першої інстанції не дав належної оцінки всім вищевикладеним обставинам та прийшов до помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відтак, рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, однобічним, прийнятим без з`ясування всіх обставин справи і ґрунтується лише на доводах позивача. В порушення п. 2 ч. 4 ст. 246 КАС України в мотивувальній частині рішення не зазначені мотиви відхилення судом доказів, наданих відповідачем та третьою особою.
Більше того, судовою колегією встановлено порушення судом першої інстанції приписів КАС України, які регулюють строки розгляду справи.
Зокрема, перейшовши 04 червня 2019 року до розгляду справи в порядку письмового провадження, суд першої інстанції ухвалив безпосередньо рішення лише 22 січня 2020 року, тобто через 8 місяців після вирішення питання про розгляд справи в порядку письмового провадження. Вказані обставини є грубим порушенням вимог ч. 2 ст. 193 КАС України.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ФОП ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2020 року - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову ОСОБА_2 .
Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 325 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 15 квітня 2020 року.
Головуючий Курко О. П. Судді Гонтарук В. М. Біла Л.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2020 |
Оприлюднено | 16.04.2020 |
Номер документу | 88776255 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні