П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 квітня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/2231/19
Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М.
Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 06.12.2019р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Агат на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2019 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Агат до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
05.04.2019р. ТОВ Агат звернулося до суду з позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень від 18.01.2017р. щодо скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: реконструкція бази відпочинку Троянда в дві черги за адресою: вул. Золотий беріг, 53, Лиманський район, смт.Затока, м. Білгород - Дністровський, Одеської області; від 07.03.2019р. №45 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт; наказу від 07.03.2019р. №46 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт; зобов`язання вчинити дії щодо поновлення реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017р. №ОД 083171533372 в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об`єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.12.2019р. у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвали нове про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що 24.04.2012р. між Затоківською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради (орендодавець) та ТОВ Агат (орендар) укладений договір оренди, посвідчений приватним нотаріусом Білгород-Дністровського міського нотаріального округу за реєстровим №616, згідно умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування, на підставі рішення XX сесії VI скликання Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради від 17.02.2012р. №719, рішення XX сесії VI скликання Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради від 29.03.2012р. №772, в оренду терміном на десять років земельну ділянку для експлуатації та обслуговування бази відпочинку Троянда , розташовану в смт. Затока, в місті Білгород-Дністровського Одеської області, Лиманський район, бульвар Золотий беріг, 53, категорія зазначеної земельної ділянки - землі рекреаційного призначення, кадастровий номер земельної ділянки - 5110300000:02:012:0065. /т.1 а.с.19-25/
Згідно актів прийому-передачі межових знаків на зберігання від 06.03.2012р. та прийому-передачі земельної ділянки від 24.04.2012р. передано вищезазначену земельну ділянку орендарю. /т.1 а.с.24-25/
Рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 39858867 від 26.02.2018р. проведено державну реєстрацію права оренди ТОВ Агат земельної ділянки для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення площею 0,6631га, кадастровий номер 5110300000:02:012:0065, за адресою Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Затока , бульвар Золотий беріг, земельна ділянка 53, на підставі договору оренди №616 від 24.04.2012р. /т.1 а.с.40/
Крім того, рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер:788306 від 11.03.2013р. проведено державну реєстрацію права приватної власності ТОВ Агат на будівлі та споруди бази відпочинку Троянда за адресою: смт . Затока міста Білгород-Дністровського Одеської області, Лиманський район, бульвар Золотий беріг, 53, загальною площею 2669,7кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 19093651103), на підставі свідоцтва про право власті серія та номер: індекси.№27308522, яке видане 25.09.2014р. реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції Одеській області, декларації про готовність об`єкта до експлуатації серії та номер ОД142151690104, виданої 18.06.2015р. Департаментом ДАБІ в Одеській області. /т.1 а.с.37-38/
28.07.2016р. позивач звернувся до Управління містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради з заявою про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки 0,6631га для будівництва спальних корпусів у дві черги на базі відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, смт. Затока, м. Білгород-Дністровський, Одеська область.
Із вищезазначеною заявою про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки позивачем надано: містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва (оригінал); технічний паспорт на будівлі бази відпочинку (копія); ситуаційний план щодо місцезнаходження земельної ділянки (копія); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:500 (копія); свідоцтво про право власності від 25.09.2014р. (на будівлі та споруди бази відпочинку Троянада ) (копія); договір оренди земельної ділянки (копія); фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням). /т.1 а.с.193-243, 246-249/
28.07.2016р. Управлінням архітектури та містобудування Білгород-Дністровської міської ради видано ТОВ Агат містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, смт . Затока, м. Білгород-Дністровський, Одеська область з будівництва спальних корпусів у дві черги бази відпочинку Троянда . /а.с.45/
Наказом ТОВ Агат від 05.01.2017р. затверджено проект реконструкції бази відпочинку Троянда (Дві черги будівництва), за адресою: смт. Затока міста Білгород-Дністровського Одеської області, Лиманський район, бульвар Золотий беріг, 53.
17.08.2016р. Департаментом Державної архітектурно - будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт №ОД083162301837 з реконструкції бази відпочинку Троянда (І черга будівництва), за адресою: смт. Затока міста Білгород-Дністровського Одеської області, Лиманський район, бульвар Золотий беріг, 53.
31.10.2016р. Департаментом Державної архітектурно - будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації №ОД143163051694 щодо об`єкта Реконструкція бази відпочинку Троянда (І черга будівництва) , за адресою: смт. Затока міста Білгород-Дністровського Одеської області, Лиманський район, бульвар Золотий беріг, 53.
02.06.2017р. Департаментом Державної архітектурно - будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт №ОД083171533372 з реконструкції бази відпочинку Троянда (II черга будівництва), за адресою: смт . Затока міста Білгород- Дністровського Одеської області, І Лиманський район, бульвар Золотий беріг, 53. У декларації зазначено, зокрема, наступні дані: технічний нагляд здійснює інженер технічного нагляду Бондаренко О.А. , кваліфікаційний сертифікат АТ №002106; проектна документація - СПД ОСОБА_2 ; головний інженер проекту - ОСОБА_2 (договір б/н від 30.07.2016р., серія та номер кваліфікаційного сертифікату АР №003055) - інформація про генерального підрядника - ТОВ Агат . /т.1 а.с.43-44/
В подальшому, на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України №674 від 29.09.2016р., з урахуванням змін, внесених наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України №867 від 23.11.2016р., наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України №5 від 03.01.2017р. та направлень від 30.11.2016р. №122, від 03.01.2017р. №1 посадовими особами відповідача проведено перевірку Управління містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради, за результатом проведення якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 13.01.2017р. /т.1 а.с.85-88, 180-183/
Вищезазначеною перевіркою, зокрема, встановлено, що Управлінням архітектури та містобудування Білгород-Дністровської міської ради прийнято рішення про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: Будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області з порушенням п.2.2 наказу Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 07.07.2011р. №109, а саме без засвідченої в установленому порядку копії документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, без викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000, також за відсутності фотофіксації земельної ділянки (з оточенням) та викопіювання з містобудівної документації, а також з порушенням пп. ґ п.3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 07.07.2011р. №109, а саме за відсутності викопіювання з містобудівної документації. /т.1 а.с.107-135/
Рішенням головного інспектора будівельного нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 18.01.2017р. скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: Будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області , оскільки їх видано з порушенням п.2.2 та п.п.ґ п.3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 07.07.2011р. №109 та п.8 ч.1 ст.1 та п.6 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . /т.1 а.с.89-90/
Наказом Держархбудінспекції від 29.11.2017р. №1788 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної архітектурно-будівельної інспекції України за діяльністю суб`єктів господарювання на 2018 рік.
Згідно Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної архітектурно-будівельної інспекції України за діяльністю суб`єктів господарювання на 2018 рік до нього за №3263 включено перевірку ТОВ Агат із предметом здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) реконструкція бази відпочинку Троянда , будівництво котеджу для відпочинку на території бази відпочинку Троянда без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані (II черга); Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, смт. Затока, вул. Золотий беріг, 53 щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт із датою початку 05.11.2018 р. тривалістю 10 днів.
Вказаний Річний план та наказ оприлюднено на офіційному веб-сайті Державної архітектурно-будівельної інспекції України (https://dabi.gov.ua/potochna-diyalnist/).
У період з 05.11.2018р. по 16.11.2018р. головним інспектором будівельного нагляду Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції в Одеській області проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт на об`єкті реконструкція бази відпочинку Троянда , будівництво котеджу для відпочинку на території бази відпочинку Троянда без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані (II черга); Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, смт. Затока, вул. Золотий беріг, 53 замовником якого є ТОВ Агат , за результатом проведення якої складено акт №110.
Вищезазначеною перевіркою встановлено, що на об`єкті будівництва не забезпечено здійснення технічного та авторського нагляду, а саме: відповідно до Реєстру атестованих осіб станом на 16.11.2018р. сертифікат інженера технічного нагляду Бондаренко О.А. є недійсним; керівником Іваськовим Г.М. не надано договір на здійснення авторського нагляду; станом на 16.11.2018р. відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань дію провадження підприємницької діяльності СПД ОСОБА_2 припинено. Таким чином, замовником ТОВ Агат порушено вимоги ст.11 Закону України Про архітектурну діяльність . Згідно з Декларацією про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017р. №ОД 083171533372, генеральним підрядником є ТОВ Агат , відповідно до реєстру виданих ліцензій у ТОВ Агат відсутня інформація про наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів із середніми наслідками, що є порушенням вимог ст.17 та 27 Закону України Про архітектурну діяльність . Окрім того, зазначено про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області, прийнятих Управлінням містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради за результатами перевірки проведеної на підставі наказів Державної архітектурно-будівельної інспекції України №674 від 29.09.2016р. та №5 від 03.01.2017р. /т.1 а.с.42-103/
Рішенням головного інспектора будівельного нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №45 скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт ОД 083171533372 від 02.06.2017р. на об`єкт: Реконструкція бази відпочинку Троянда , будівництво котеджу для відпочинку на території бази відпочинку Троянда без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані (II черга) за адресою: Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, смт.Затока, вул. Золотий беріг, 53, замовний - ТОВ Агат (ЄДРПОУ 20925059). /т.1 а.с.41/
Наказом Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №46, керуючись п.3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності , ч.2 ст.39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , на підставі рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу по роботі з дозвільними документами Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №45, скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт ОД 083171533372 від 02.06.2017р. на об`єкт: Реконструкція бази відпочинку Троянда , будівництво котеджу для відпочинку на території бази відпочинку Троянда без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані (II черга) за адресою: Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, смт.Затока, вул. Золотий беріг, 53, замовний - ТОВ Агат (ЄДРПОУ 20925059). /т.1 а.с.42/
Як зазначає позивач та не заперечує відповідач, копії вищевказаних рішень та наказу отримано ТОВ Агат 26.03.2019р.
Не погоджуючись з рішеннями про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, та наказом про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія дійшла до висновку про обґрунтованість доводів апеляційної скарги.
Відповідно до ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (надалі - Закон України №3038-VI, в редакції чинній, на момент видачі позивачу містобудівних умов та обмежень) забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Частиною 5 цієї ж статті встановлено, що проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Відповідно до ст.29 Закону України №3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Склад, зміст порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011р. №109 (надалі - Порядок №109, в редакції чинній, на момент видачі позивачу містобудівних умов та обмежень), визначено процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.07.2016р., Управлінням містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради на замовлення ТОВ Агат , видано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки розташованої за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район , смт. Затока , м. Білгород -Дністровський, Одеська область з будівництва спальних корпусів у дві черги бази відпочинку Троянда . /а.с.45/
Водночас, згідно з ч.1 ст.41-1 Закону України №3038-VI державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Частиною 2 ст.41-1 Закону України №3038-VI визначено, що державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч.3 ст.41-1 Закону України №3038-VI з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.
Згідно ч.4 ст.41-1 Закону України №3038-VI у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015р. №698 (надалі - Порядок №698).
Відповідно до п.2 Порядку №698 нагляд здійснюється ДАБІ через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок. Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.
Згідно з п.3 Порядку №698 основними завданнями нагляду є: 1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність , органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності; 2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів; 3) притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється посадовими особами ДАБІ України (суб`єкт нагляду) з метою перевірки дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, іншими органами (об`єкт нагляду), що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Отже, законодавством надано головному інспектору будівельного нагляду відповідного територіального органу Державної архітектурно-будівельної інспекції України, під час здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, право на скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів.
Рішенням головного інспектора будівельного нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 18.01.2017р. скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: Будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області прийняте саме під час проведення перевірки на об`єкті нагляду - Управління містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради, оскільки їх видано з порушенням п.2.2 та п.п.ґ п.3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 07.07.2011р. №109 та п.8 ч.1 ст.1 та п.6 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . /а.с.89-90/
Згідно з ч.1 ст.16 Закону України №3038-VI (в редакції чинній станом на час видачі позивачу містобудівних умов та обмежень) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Приписами ч.1 ст.17 Закону України №3038-VI визначено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.
Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.
У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону України №3038-VI план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Згідно з ч.1 ст.19 Закону України №3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Містобудівні умови та обмеження надані позивачу з урахуванням генерального плану смт.Затока Одеської області, затвердженого рішенням Затоківської селищної ради LХ-ї сесії VІ скликання від 06.03.2015р. №2832.
Отже, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації. План зонування та детальний план території розробляється на його основі. Тому, зазначення в містобудівних умовах та обмежень забудови земельної ділянки генерального плану населеного пункту відповідає Закону України №3038-VI та Порядку №109.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Порядку №109 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.
Так, ТОВ Агат разом із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на об`єкт: будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, смт. Затока, м.Білгород-Дністровський, Одеська область, подало наступні документи: містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва (оригінал); технічний паспорт на будівлі бази відпочинку (копія); ситуаційний план щодо місцезнаходження земельної ділянки (копія); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:500 (копія); свідоцтво про право власності від 25.09.2014р. (на будівлі та споруди бази відпочинку Троянада ) (копія); договір оренди земельної ділянки (копія); фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням). /т.1 а.с.192-243, 246/
Згідно п.2.4 Порядку №109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюється спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Як вбачається з аналізу наведених правових норм, чинних на момент видачі позивачу містобудівних умов та обмежень, містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, єдиною підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень При цьому, невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.
Таким чином, скасовуючи дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: Будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області, головний державний інспектор будівельного нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області прийшов до помилкового висновку щодо порушення Управлінням містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради п.2.2 Порядку №109, у зв`язку з ненаданням позивачем разом з вищезазначеною заявою викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000, фотофіксації земельної ділянки (з оточенням), оскільки згідно вимог п.2.4 Порядку №109 вказане не може бути підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Крім того, безпідставними є посилання на ненадання позивачем засвідченої в установленому порядку копії документа про право власності (користування) земельною ділянкою, оскільки позивачем була надана копія договору оренди земельної ділянки від 24.04.2012р. /т.1 а.с.195-197/
Згідно п.п. ґ п.3.7. Порядку №109 графічна частина містобудівних умов та обмежень містить викопіювання з містобудівної документації.
Як вбачається з матеріалів справи, в містобудівних умовах та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області, - відсутня графічна частина, чим порушено п.3.7. Порядку №109.
Приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 13.01.2017р. зобов`язано Управління містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради у строк до 01.04.2017р. усунути виявлені порушення, зокрема, вчинені при видачі вищезазначених містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. /т.1 а.с.136-144/
Однак, колегія суддів вважає, що таке порушення вчинене суб`єктом владних повноважень, який видав вищезазначені містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, а саме Управлінням містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради, повинно бути ним виправлено самостійно, та не може слугувати законною підставою настання несприятливих наслідків для позивача у вигляді скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області.
Отже, рішення головного інспектора будівельного нагляду від 18.01.2017р. про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки є протиправним та підлягає скасуванню.
Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. №877-V (надалі - Закону України №877-V) визначені правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 4 ст.5 Закону України №877-V передбачено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніше як за десять днів до дня цього заходу. Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).
Крім того, статтею 41 Закону України №3038-VI визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Процедура здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної із створенням об`єктів будівництва регламентована Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553. (надалі - Порядок №553)
Відповідно до п.5 Порядку №533 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Згідно з п.6 Порядку №553 плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.
Періодичність проведення планових перевірок суб`єктів містобудування на об`єктах будівництва визначається відповідно до критерію, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері містобудування та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного архітектурно-будівельного контролю.
Планові перевірки об`єктів будівництва, замовниками яких є фізичні особи (громадяни), проводяться не частіше ніж один раз на півроку.
Строк проведення планової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів.
Відповідно до п.9, п.12, п.13 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва. Посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язані, зокрема, ознайомлювати суб`єкта містобудування чи уповноважену ним особу з результатами державного архітектурно-будівельного контролю у строки, передбачені законодавством.
Суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право: перевіряти наявність у посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю службових посвідчень; бути присутнім під час здійснення державного архітектурно - будівельного контролю; за результатами перевірки отримувати та ознайомлюватись з актом перевірки, складеним органом державного архітектурно-будівельного контролю; подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки.
Посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язані: у повному обсязі, об`єктивно та неупереджено здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль у межах повноважень, передбачених законодавством; дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб`єктами господарювання та фізичними особами; ознайомлювати суб`єкта містобудування чи уповноважену ним особу з результатами державного архітектурно-будівельного контролю у строки, передбачені законодавством; за письмовим зверненням суб`єкта містобудування надавати консультативну допомогу у здійсненні державного архітектурно-будівельного контролю; надсилати повідомлення про проведення планової перевірки суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручати особисто під розписку керівнику суб`єкта містобудування чи його уповноваженій особі із зазначенням дати початку та дати закінчення перевірки не пізніше ніж за десять днів до її початку.
Водночас, п.13 Порядку №553 встановлені права суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зокрема, суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль має бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; за результатами перевірки отримувати та ознайомлюватись з актом перевірки, складеним органом державного архітектурно-будівельного контролю; подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що необхідною умовою для проведення перевірки суб`єкта на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності є повідомлення такого суб`єкта про підстави та час проведення перевірки у строки визначені законом.
Однак, Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області не надано суду доказів ознайомлення представника ТОВ Агат з підставами проведення перевірки, направлення на проведення перевірки, а також повідомлення про час її проведення, що свідчить про порушення суб`єктом владних повноважень ч.4 ст.5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п.13 Порядку №553.
Згідно з положеннями пунктів 16-22 Порядку №553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, встановлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).
Керівникові кожного суб`єкта містобудування, щодо якого складений акт перевірки, або його уповноваженій особі надається по одному примірнику такого акта. Один примірник акта перевірки залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.
Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку, та керівником суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, або його уповноваженою особою, в останній день перевірки. Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Водночас, відповідачем не надано суду доказів ознайомлення позивача з актом перевірки від 16.11.2018р. №110, що свідчить про порушення п.13 Порядку №553.
Так, актом перевірки від 16.11.2018р. №110 встановлено, що на об`єкті будівництва не забезпечено здійснення технічного та авторського нагляду, а саме: відповідно до Реєстру атестованих осіб станом на 16.11.2018р. сертифікат інженера технічного нагляду Бондаренко О.А. є недійсним; керівником Іваськовим Г.М. не надано договір на здійснення авторського нагляду; станом на 16.11.2018р. відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань дію провадження підприємницької діяльності СПД ОСОБА_2 припинено. Таким чином, замовником ТОВ Агат порушено вимоги ст.11 Закону України Про архітектурну діяльність . Згідно з Декларацією про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017р. №ОД 083171533372, генеральним підрядником є ТОВ Агат , відповідно до реєстру виданих ліцензій у ТОВ Агат відсутня інформація про наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів із середніми наслідками, що є порушенням вимог ст.17 та 27 Закону України Про архітектурну діяльність . Окрім того, зазначено про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: будівництво спальних корпусів у дві черги, база відпочинку Троянда за адресою: бульвар Золотий беріг, 53, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, Одеської області, прийнятих Управлінням містобудування та архітектури Білгород-Дністровської міської ради за результатами перевірки проведеної на підставі наказів Державної архітектурно-будівельної інспекції України №674 від 29.09.2016р. та №5 від 03.01.2017р. /т.1 а.с.42-103/
Частиною 2 ст.39-1 Закону №3038-VI (в редакції чинній, на момент винесення оскаржуваного рішення про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт) встановлено, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень реєстрація такої декларації, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягають скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування декларації чи права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовника протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Згідно з п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт є чинними до завершення будівництва об`єктів, крім випадків їх скасування відповідно до пункту 3 цього розділу.
Водночас, пункт 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності передбачає, що зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у разі:1) подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт; 2) наявності відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою; 3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта та вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства, невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю; 4) скасування містобудівних умов та обмежень; 5) виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта; 6) виконання будівельних робіт, не передбачених згідно з декларацією про початок виконання будівельних робіт.
Отже реєстрація декларації може бути скасована у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю факту наведення у ній недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466 затверджено Порядок виконання будівельних робіт (надалі - Порядок №466).
Згідно з абз.6 п.15 Порядку №466 (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного наказу) у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання наведених у надісланому повідомленні недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягає скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю.
За приписами ст.376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Зміст наведених норм свідчить про те, що Законом України №3038-VI, зокрема ст.39-1, встановлено єдину підставу для скасування реєстрації декларації, а саме: подання замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом.
При цьому такі недостовірні дані повинні відповідати одній із наступних умов, які дають підстави вважити об`єкт самочинним будівництвом: 1) об`єкт збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети; 2) об`єкт збудований або будується без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) об`єкт збудований або будується без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.
Таким чином, достатньою підставою для скасування Декларації про початок будівельних робіт є не само по собі наведення недостовірних відомостей взагалі, а лише, якщо такі дані дають підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом: збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.
При цьому, обставини здійснення авторського та технічного нагляду, наявність ліцензій, згідно положень ч.2 ст.39-1 Закону №3038-VI не є підставою для скасування зареєстрованої декларації про початок будівельних робіт, оскільки не є тими даними, які дають підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом.
Отже, в контексті вимог ч.2 ст.39-1 Закону України №3038-VI виключно у визначених законом випадках та в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю підлягає скасуванню декларація про початок виконання будівельних робіт.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 16.05.2019р. у справі №804/4956/15; від 10.02.2020р. №826/8793/18.
Так, рішенням головного інспектора будівельного нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №45, та як наслідок наказом Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №46, скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт ОД 083171533372 від 02.06.2017р. на об`єкт: Реконструкція бази відпочинку Троянда , будівництво котеджу для відпочинку на території бази відпочинку Троянда без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані (II черга) за адресою: Одеська обл., м. Білгород-Дністровський, смт.Затока, вул. Золотий беріг, 53, замовний - ТОВ Агат (ЄДРПОУ 20925059) на підставі незабезпечення в порушення ст.11 Закону України Про архітектурну діяльність технічного та авторського нагляду, а також скасування дії містобудівних умов та обмежень. /т.1 а.с.41-42/
Оскільки, судом встановлена протиправність рішення головного інспектора будівельного нагляду від 18.01.2017р. про скасування дії містобудівних умов та обмежень, а незабезпечення технічного та авторського нагляду, наявність ліцензій, згідно положень ч.2 ст. 39-1 Закону №3038-VI не є підставою для скасування зареєстрованої декларації, колегія суддів приходить до висновку щодо протиправності рішення головного інспектора будівельного нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №45, та як наслідок наказу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №46.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Разом з тим, Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, як суб`єктом владних повноважень не надано суду належних доказів, які б свідчили про правомірність оскаржуваних рішень.
На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи неповно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 139, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Агат задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2019 року скасувати.
Ухвалити у справі постанову, якою визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 18.01.2017р. про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.07.2016р. на об`єкт: реконструкція бази відпочинку Троянда в дві черги за адресою: вул. Золотий беріг, 53, Лиманський район, смт.Затока, м. Білгород-Дністровський, Одеської області .
Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №45 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт .
Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 07.03.2019р. №46 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт ;
Зобов`язати Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області поновити реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017р. №ОД 083171533372 в Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об`єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів.
Стягнути з Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю Агат (код ЄДРПОУ 20925059, Одеська область, Лиманський район, м. Білгород-Дністровський, смт. Затока) сплачений судовий збір у сумі 14407 (чотирнадцять тисяч чотириста сім)грн. 50коп.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2020 |
Оприлюднено | 16.04.2020 |
Номер документу | 88776317 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні