Постанова
від 13.11.2008 по справі 2-а-4590/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-4590/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«13» листопада 2008 року м. Че рнігів

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:

Головуючої судді - Гром Л. М.

розглянувши у письмовому провадженні справу за адміні стративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного ф онду України в Ріпкинському районі Чернігівської област і про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги, -

ВСТАНОВИВ:

30.10.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернувшись до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фон ду України в Ріпкинському ра йоні Чернігівської області в казує, що відповідно до ст. ст. 1, 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» № 2195 - IV від 18.10.2004 року він відноситься до осіб, які є дітьми війни, що підтверджується посвідченн ям № НОМЕР_1 і просить суд в ідновити пропущений для звер нення до суду за захистом пор ушених прав, свобод та інтере сів за період з 01.01.2006 року до 31.12.2007 року та зобов'язати Управлін ня Пенсійного фонду України в Ріпкинському районі Черніг івської області нарахувати н едоплачену щомісячну держав ну соціальну допомогу за 2006 - 2007 роки в сумі 2733, 30 грн. Свої вимоги мотивує тим, що він є дитиною війни та відповідно до Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» пенсія щом ісячно повинна підвищуватис я на 30% від мінімальної пенсії за віком. Але, всупереч того, щ о державні соціальні гаранті ї дітям війни, встановлені ци м Законом, не можуть бути обме жені чи скасовані іншими нор мативно-правовими актами, ро змір пенсії в 2006, 2007 роках щоміся чно протиправно не підвищува вся на 30 % мінімальної пенсії з а віком.

Представник відповідача, н адав через канцелярію суду п исьмові заперечення на позов та зазначив, що дійсно ОСОБ А_1 має право згідно ст. 6 ЗУ «П ро соціальний захист дітей в ійни» на щомісячну

соціальну допомогу в розмі рі 30 % від мінімальної пенсії з а віком, але пояснив, відповід но до Закону України «Про дер жавний бюджет України на 2007 рі к» було припинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни». Р азом з тим, Рішенням Конститу ційного Суду України від 9 лип ня 2007року визнано такими, що не відповідають Конституції Ук раїни, положення пункту 12 ст.71 т а ст. 111 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007рі к». Отже, для здійснення випла т повинні бути внесені зміни до Державного бюджету Украї ни на 2007 рік або прийняти інший закон, яким би це питання було врегульовано, але жодного но рмативного акту на виконання вимог Конституційного Суду не прийнято. Оскільки витрат и для виплати надбавки до пен сії дітям війни за 2007 рік закон одавством не передбачені, уп равління ПФУ не може витрача ти кошти на цілі, не передбаче ні законодавством, також жод ний нормативний акт чинний н а території України мінімаль ного розміру пенсії, з якого м оже рахуватись розмір пенсії , прямо не передбачає. Зміст ст . 6 Закону № 2195 не встановлює, яки м саме органом та в якому саме процедурному порядку здійсн юється призначення та виплат а підвищень «Дітям війни». Кр ім того відповідно до п.2 ст.99 КА СУ позивач пропустив строк з вернення до адміністративно го суду щодо вимог про виплат у надбавки до пенсії «дітям в ійни». Пропущення вказаного строку, як слідує зі змісту по зовної заяви, настало внаслі док того, що позивач не знав пр о порушення його прав, таке тв ердження не є поважною причи ною та не може слугувати підс тавою для поновлення строку звернення до адміністративн ого суду, оскільки рішення Ко нституційного суду України о фіційно оголошуються голову ючим на пленарному засіданні і це оголошення є офіційним о прилюдненням рішення.

Розглянувши подані сторон ами документи І матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд вважає, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.

Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формува нні та реалізації державної політики у сфері пенсійного забезпечення та соціального страхування. Пенсійний фонд України діє на підставі Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» та здійснює свої повн оваження на підставі п. 15 Поло ження, через створення в уста новленому порядку його терит оріальних управлінь.

На підставі ст. 3, 4 та Прикінц евих положень Закон України «Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни,

встановлені цим законом, не можуть бути обмежені або ска совані іншими нормативно - пр авовими актами.

Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.

Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у відп овідність із Законом, привес ти свої нормативно-правові а кти у відповідність із цим За коном, забезпечити приведенн я міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади своїх нормативно - правових актів у відповідні сть із цим Законом України, вж ити заходів щодо приведення пенсій пенсіонерів, які вийш ли на пенсію до 1992 р., у відповід ність із встановленим законо м прожитковим мінімумом.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.

Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням статті 111 цього Закон у.

В письмових запереченнях в ідповідач зазначив, що відсу тній порядок регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.

Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо джень коштів з бюджету не ска совує автоматично зобов'язан ня по виконання перерахувань пенсій, також перерахування пенсії за вимогами ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» не зобов'язу є використовувати на виплати цих сум підвищення з кошт ів Пенсійного фонду. Факти чно питання

фінансового забезпечення , стосуються виплат визначен их підвищень, а не обов'язку пе рерахування пенсій.

Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.

Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.

Доводи відповідача, що відс утній чіткій розмір з якого м інімального розміру пенсії п ідлягає визначатися перерах унок у вигляді підвищення пе нсії за вимогами ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», оскільки існу є мінімальний розмір пенсії за віком, мінімальний розмір пенсій, передбачений для обч ислення трудових пенсій, так ож існують законодавчі акти про межу малозабезпеченості , про прожитковий мінімум. Та з а ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» не зазначено, про який мініму м пенсії іде мова, то ці обстав ини чітко не визначені, суд вв ажає не переконливими, оскіл ьки під час розгляду справи в судовому засіданні не було н адано для дослідження жодног о доказу, що ці питання знаход яться в процесі вирішення ві дповідними органами.

Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів України належать питання по в'язані з реалізацією і додер жанням гарантій, передбачени х цим Законом. Таким чином, вра ховуючи норму ст. 117 Конституц ії України, якою встановлено , що Кабінет Міністрів Україн и в межах своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, які є обов'язковими для вик онання, п. 1 постанови КМУ № 544 ві д 15.04.2003

року, згідно якого мінімаль ний розмір пенсій, передбаче ний для обчислення пенсії за віком, збільшено до 50 грн., а ма ксимальний розмір пенсії за віком відповідно збільшено д о 150 грн. в повному обсязі відпо відає абз. 2 ст. 62 Закону України № 489 від 19.12.2006 року. Враховуючи, що абз. 2 ст. 62 Закону України № 489 ві д 19.12.2006 року, рішенням Конституц ійного Суду України № 6-рп\2007 ві д 09.07.2007р. не скасовано, то відпов ідно він мав застосовуватись для визначення норми права, я ка протягом всього 2007 року, виз начала розмір тих соціальних гарантій, розмір яких прямо н е визначено законом, що їх пер едбачає, в тому числі і для роз рахунку підвищення для пенсі й передбаченого ст. 6 Закону Ук раїни № 2195 від 18.11.2004 року, із мінім ального розміру пенсії згідн о Закону України № 1788 від 05.11.1991 ро ку.

Відповідно до п. п. 3 п. 7 Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09 липня 2007 року, положенн я статей, які визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть і таким чином скасувалось незаконне припинення гарант ій та соціального забезпечен ня громадян з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення - тобто з 09 липня 2007 року було скасовано зупине ння дії ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» (щодо підвищення дітям війни пенсії на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком) т а виплату підвищення до пенс ії (відповідно до ст. 111 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік») дітям війни , які є інвалідами, у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни.

Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.

Статтею 99 ч.2 КАС України вста новлено річний строк звернен ня до адміністративного суду , якщо не встановлено інше, обч ислюється з дня, коли особа ді зналась або повинна була діз натися про порушення своїх п рав, свобод чи інтересів. Для з ахисту прав, свобод та інтере сів особи цим кодексом та інш ими законами можуть встановл юватися інші строки для звер нення до адміністративного с уду, які, якщо не встановлено і нше, обчислюються з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.

Позивач не підтвердив пов ажність причин пропущення ст року.

Відповідно до ст.100 КАС Укра їни пропущення строку зверне ння до адміністративного суд у є підставою для відмови у за доволенні адміністративног о суду, якщо на цьому наполяга є одна із сторін.

Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги з 2006 - по 30.10.2007 роки.

В частині позовних вимог пр о зобов'язання відповідача н арахувати недоплачену пенсі ю як дитині війни в сумі 2733 грн. 30 коп. позивачу слід відмовит и, оскільки наведена сума ніч им не підтверджена.

Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Ріпкинськ ому районі Чернігівської обл асті провести перерахунок пе нсії ОСОБА_1 на 30 % мінімаль ної пенсії за віком, встановл еної Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» з 30.10.2007 року по 31.12.2007 року, підляга ють задоволенню.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Ріп кинському районі Чернігівсь кої області перерахувати О СОБА_1 пенсію з 30.10.2007 року по 31.12.2 007 року, як дитині війни, згідно ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» з підвищенням на 30% від мінімал ьної пенсії.

В задоволенні інших позов них вимог - відмовити.

Постанова може бути оскар жена до Київського апеляційн ого адміністративного суду п ротягом десяти днів з дня її с кладання в повному обсязі, ос обою, яка оскаржує постанову , за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом п одання через суд першої інст анції заяви про апеляційне о скарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2008
Оприлюднено06.11.2010
Номер документу8881441
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-4590/08

Постанова від 13.11.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

ГРОМ Л. М.

Постанова від 13.08.2009

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Шешеня О.М.

Постанова від 04.08.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні